JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lærere fraråder yrket til egne barn

Mange lærere er bekymret for fremtiden til yrket og vil ikke anbefale sine egne barn å bli lærere. En av grunnene til at lærere opplever mindre mening i yrket, er at de ikke lenger har tid til å jobbe godt med elevene. I stedet blir mer og mer av hverdagen spist opp av rapportering og testing. Fellesskapet med andre lærere og følelsen av mestring og fleksibilitet i jobben, er noe av det som bidrar mest til at lærerne blir i jobben. Det går fram av en undersøkelse gjort av norske, danske og svenske forskere, ifølge Universitetet i Agder.

Forskerne opplevde at selv om de spurte lærerne om de positive sidene ved yrket, tok lærerne uoppfordret opp utfordringer. Da nevnte de ting som: At de får mindre tid til elevene, sviktende tillit fra samfunnet, mangel på fleksibilitet, utfordrende endringer i skolen og bekymring for kolleger som har det tøft, ifølge Universitetet i Agder.

Undersøkelsen ble gjort i forbindelse med et prosjekt som varte fra 2020–2023 i samarbeid mellom Syddansk Universitet (DK), VIA University College (DK), Universitetet i Agder (NO) og Högskolan Väst (SE). Prosjektet ble finansiert av EUs Erasmus-program.

Kilde: Universitetet i Agder (UiA)

P

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse