Lærere fraråder yrket til egne barn
Mange lærere er bekymret for fremtiden til yrket og vil ikke anbefale sine egne barn å bli lærere. En av grunnene til at lærere opplever mindre mening i yrket, er at de ikke lenger har tid til å jobbe godt med elevene. I stedet blir mer og mer av hverdagen spist opp av rapportering og testing. Fellesskapet med andre lærere og følelsen av mestring og fleksibilitet i jobben, er noe av det som bidrar mest til at lærerne blir i jobben. Det går fram av en undersøkelse gjort av norske, danske og svenske forskere, ifølge Universitetet i Agder.
Forskerne opplevde at selv om de spurte lærerne om de positive sidene ved yrket, tok lærerne uoppfordret opp utfordringer. Da nevnte de ting som: At de får mindre tid til elevene, sviktende tillit fra samfunnet, mangel på fleksibilitet, utfordrende endringer i skolen og bekymring for kolleger som har det tøft, ifølge Universitetet i Agder.
Undersøkelsen ble gjort i forbindelse med et prosjekt som varte fra 2020–2023 i samarbeid mellom Syddansk Universitet (DK), VIA University College (DK), Universitetet i Agder (NO) og Högskolan Väst (SE). Prosjektet ble finansiert av EUs Erasmus-program.
Kilde: Universitetet i Agder (UiA)
P