Partnerskap mot mobbing:
Lene vil fjerne forskjeller i skolen: – Elevene må få likt utstyr for å stille på like vilkår
Forbundssekretær Lene Merete Bakkedal (44) er SLs nye representant i Partnerskap mot mobbing.
Forbundssekretær Lene Merete Bakkedal frykter at det er et økende klasseskille mellom barn og unge som har topp datautstyr hjemme og de som må gå på biblioteket for å komme på nett.
Leif Martin Kirknes
sidsel.valum@lomedia.no
Da nye tillitsvalgte inntok sine verv i sekretariatet til Skolenes landsforbund (SL) i begynnelsen av august, var det mange kort som skulle deles ut på nytt. Men hvem som skulle overta som forbundets representant i Partnerskap mot mobbing, var det ingen diskusjon om.
– Dette brenner jeg for, sier Lene Merete Bakkedal (44).
Hun ble valgt som forbundssekretær på første del av landsmøtet til SL i 2021 som ble gjennomført digitalt i april.
Lene er adjunkt med opprykk og har jobbet som lærer på Elverum ungdomsskole. Hun har vært med i styret til SL Innlandet og har representert fylkeslaget i landsstyret i tillegg til at hun i forrige landsmøteperiode var vara til forbundsstyret.
Rødt hår og fregner
Lene vokste opp i Sykkylven på Sunnmøre.
– Det var trygt og godt, forteller hun.
– Opplevde du selv mobbing som barn?
– Nei – ikke bortsett fra det som fulgte av at jeg hadde rødt hår og fregner!
I dag er det noe hun ler av. Så var hun kanskje selv som barn og ung det hun liker å omtale som «robust» – et ord hun ofte trekker fram når hun snakker om målet for arbeid mot mobbing i skolen.
Har du hørt den? SL-sangen «En slags medisin» blir musikkvideo
OM FELLESSKOLEN: – Skolen skal være en fellesskole – og da må elevene få likt utstyr for å stille på like vilkår, sier Lene Merete Bakkedal.
Leif Martin Kirknes
MOT-coach
På Elverum ungdomsskole ledet hun faste MOT-økter. MOT Norge arbeider ifølge sin nettside forebyggende med å motvirke samfunnsutfordringer som mobbing, utenforskap og psykiske vansker og har program for ungdomsskoler og videregående skoler.
– Vår tidligere rektor Jon Fosse, var en engasjert rektor som ville at vi skulle jobbe forebyggende mot mobbing. Jeg var en av flere lærere i en gruppe som fikk opplæring til å bli coach og jeg ledet faste MOT-økter, men aldri i min egen klasse – jeg kom inn i klassen som MOT-coach.
– Hva gikk det ut på?
– Vi hadde tretimers økter. Det handler om å gi ungdom verktøy til å stå i det å være ungdom – å bygge robuste ungdommer som inkluderer alle – og som kan stå imot mobbing. Det er viktig å lytte til ungdommene, for eksempel når det gjelder digital trygghet. Det er de som står i problemene, sier Lene.
– Voksne må være rollemodeller
Lene er opptatt av at voksne har en viktig rolle som forbilder og rollemodeller.
– Det viktigste ordet i voksenvokabularet er «hei». Vi ønsker alle å bli sett, sier hun.
Hun og samboeren har to sønner i alderen 12 og 14 år og de er begge engasjert i lokalmiljøet på Elverum som trenere for fotball- og håndballag. I hjemmet er det støtt venner av sønnene på overnattingsbesøk.
– Vi bruker mye tid på å snakke om hvor viktig det er å inkludere alle. Vi voksne har en mye viktigere rolle enn mange tror. Det handler om å være rollemodeller og små ting som å smile og hilse på folk vi møter, sier hun.
På stand i Arendal
Under Arendalsuka i august sto Lene på stand for Partnerskap mot mobbing sammen med de andre tillitsvalgte ved forbundskontoret.
PÅ STAND: Skolenes landsforbund på stand for Partnerskap mot mobbing i Arendalsuka . Fra venstre Jeanine Norstad (forbundssekretær), Mette Johnsen Walker (forbundsleder), Chris Gøran Holstad (forbundssekretær), Lene Merete Bakkedal (forbundssekretær) og Jon Oddvar Holthe (første nestleder).
Leif Martin Kirknes
– Vi sto der noen timer den dagen alle skolene i Arendal var ute. Forbundsleder Mette Johnsen Walker anslo at vi delte ut rundt 600 vennskapsbånd. Alle fikk bare ett. Da kom vi i prat med mange nye 8. klassinger. En far kom til oss og fortalte om sitt barn som var blitt utestengt. Den utestengningen er kanskje verre enn fysisk mobbing. Og på digitale plattformer kan mobbingen pågå 24 timer i døgnet, sier hun engasjert.
Hun frykter at det er et økende klasseskille mellom barn og unge som har topp datautstyr hjemme og de som må gå på biblioteket for å komme på nett – som gjør at stadig flere opplever utenforskap og utestengning.
– Skolen skal være en fellesskole – og da må elevene få likt utstyr for å stille på like vilkår. Rich gets richer, det gjelder også om noen elever har tilgang til dyrere utstyr og programmer som gir fordeler.
Lene understreker at hennes jobb som forbundssekretær først og fremst handler om å ivareta medlemmenes ve og vel.
– Men hvis skolene klarer å bygge robuste ungdommer, vil også lærerne få en bedre arbeidshverdag, sier Lene Merete Bakkedal.
I november skal hun delta som representant for SL på den internasjonale konferansen World Anti-Bullying Forum i Stockholm.
– Vi må være kunnskapsorienterte. Derfor er det viktig at vi er der, sier hun.
Partnerskap mot mobbing
Består av regjeringen og 14 organisasjoner med ulike målgrupper innen oppvekst-, utdanning og helsesektoren:
Sametinget, Utdanningsforbundet, Foreldreutvalget for grunnopp-læringen (FUG), Foreldreutvalget for barnehager (FUB), Fagforbundet, KS, Landsgruppen av helsesykepleiere NSF, Skolenes landsforbund (SL), Skolelederforbundet, Elevorganisasjonen (EO), Norsk Lektorlag, Private barnehagers landsforbund (PBL), Friskolenes kontaktforum (FK) og Frivillighet Norge.
Målet er å samarbeide for å sikre at alle barn får et trygt og godt læringsmiljø uten mobbing.
Nettportal: videltar.no
Partnerne har signert partnerskapsavtale og blitt enige om handlingsplan for 2021–2025
Tiltak mot mobbing
Partnerskapsavtalen for 2021–2025 inkluderer tiltak som partner-organisasjonene bidrar med gjennom sitt daglige virke for å støtte opp under partnerskapets forpliktelser. Dette vil SL:
«Skolenes landsforbund vil målrette sitt engasjement på forebyggende tiltak gjennom tillit og relasjonsbygging mellom skolens personale og elevene. For at våre medlemmer skal kunne være trygge voksne i skole-hverdagen, vil vi fortsette å informere og finne løsninger på de utfordringer som dukker opp i forhold til arbeidsmiljøloven og opplæringslovens § 9A. På vår fylkeskonferanse vil vi derfor fortsette med å ha denne problematikken som tema. Dette kan også bli tema på lokale kurs, da vi ser et økt engasjement blant våre medlemmer vedrørende forholdet AML vs. § 9A.»
(Kilde: Partnerskapsavtalen 2021–2025)
Flere saker
Partnerskap mot mobbing
Består av regjeringen og 14 organisasjoner med ulike målgrupper innen oppvekst-, utdanning og helsesektoren:
Sametinget, Utdanningsforbundet, Foreldreutvalget for grunnopp-læringen (FUG), Foreldreutvalget for barnehager (FUB), Fagforbundet, KS, Landsgruppen av helsesykepleiere NSF, Skolenes landsforbund (SL), Skolelederforbundet, Elevorganisasjonen (EO), Norsk Lektorlag, Private barnehagers landsforbund (PBL), Friskolenes kontaktforum (FK) og Frivillighet Norge.
Målet er å samarbeide for å sikre at alle barn får et trygt og godt læringsmiljø uten mobbing.
Nettportal: videltar.no
Partnerne har signert partnerskapsavtale og blitt enige om handlingsplan for 2021–2025
Tiltak mot mobbing
Partnerskapsavtalen for 2021–2025 inkluderer tiltak som partner-organisasjonene bidrar med gjennom sitt daglige virke for å støtte opp under partnerskapets forpliktelser. Dette vil SL:
«Skolenes landsforbund vil målrette sitt engasjement på forebyggende tiltak gjennom tillit og relasjonsbygging mellom skolens personale og elevene. For at våre medlemmer skal kunne være trygge voksne i skole-hverdagen, vil vi fortsette å informere og finne løsninger på de utfordringer som dukker opp i forhold til arbeidsmiljøloven og opplæringslovens § 9A. På vår fylkeskonferanse vil vi derfor fortsette med å ha denne problematikken som tema. Dette kan også bli tema på lokale kurs, da vi ser et økt engasjement blant våre medlemmer vedrørende forholdet AML vs. § 9A.»
(Kilde: Partnerskapsavtalen 2021–2025)