Oslos varaordfører lærte elevene om demokrati. Nå kan «Helsfyrmodellen» bli modell for hele Norge
Voksenopplæringa i Oslo har gitt flere innvandrere en raskere vei til arbeidslivet. Da varaordføreren kom på besøk, fikk de en annerledes samfunnsfagtime.
Colourbox.com og Nina Hanssen
– Leser dere avisen? Hva har dere lest i avisene i dag?
Varaordfører Khamshajiny «Kamzy» Gunaratnam i Oslo stiller spørsmålet til elevene fra de to videregående klassene som hadde møtt opp til en annerledes samfunnsfagtime Helfyr.
– Vi har lest om Sylvi Listhaug. Det er bare kaos rundt henne, svarer en.
– Jeg synes dere må lese medier hver dag, følge med og kommentere det som skjer. Dere må bruke den stemmen dere har og engasjere dere. Har dere meninger om noe så si det høyt. Dere kan jo også selv lage deres egne nyheter på Facebook om ting dere er opptatt av, sier Gunaratnam.
Det er både marsipankake og brus til alle når sentrale politikere kommer til Oslo VO (voksenopplæring, red.anm) Helsfyr som ligger rett ved siden av Oslo VO Servicesenteret på Fyrstikktorget.
Dagens tema er integrering og demokrati. Kamzy forteller sin egen historie om sin politiske hverdag i dag men også hvordan det var å komme fra Sri Lanka til Norge.
– Veien fra å være en helt vanlig jente til å bli politiker er kort. Alle kan bli politikere i Norge uansett bakgrunn. Jeg vil at dere skal tenke igjennom det å gi en stemme og det å ha en stemme. Dere har jo en viktig stemme og den synes jeg dere skal bruke hver eneste dag, sier hun.
• 12 råd om hva du kan gjøre for å påvirke politikere
Bruk stemmeretten
Og minner om at det å stemme til valg også er viktig og at det er flertallet som bestemmer i Norge.
Hun oppfordrer elevene til å følge mer med på hva som skjer og holde seg oppdatert. Stortingsrepresentant Siri Gåsemyr Staalesen forteller også sin personlige historie om veien inn i politikken.
– Jeg hadde to små barn og vi bodde på Holmlia. I andre bydeler kunne barn få gratis halv på barnehageplass. Jeg ville at alle barn på Holmlia skulle ha råd til barnehage da det er viktig for inkluderingen. En annen sak jeg var engasjert i, var jernbanen. Jeg jobbet i Oslo og var irritert over at toget aldri kom. Så jeg engasjerte meg i partiet for å sette dette på dagsorden. Ti år etter at jeg hadde engasjert meg i disse lokale sakene, ble jeg valgt inn på Stortinget. Det er fantastisk, forteller hun.
Lærerne hadde forberedt klassene på sentrale begreper knyttet til valg, stemmerett, demokrati, men det er stas å ha to politikere på besøk som kan fortelle hvordan dette fungerer innenfra. Kamzy hadde med seg sin Arbeiderparti-kollega Siri Gåsemyr Staalesen fra Stortinget. De sitter begge i Aps integrasjonsutvalg som i disse dager jobber med innspurten av et sluttdokument.
– Det er mye bra som skjer i Oslo på dette området. Den såkalte Helsyrmodellen er et godt eksempel på et tiltak som kan løftes på et nasjonalt nivå, sier hun.
I Helsfyrmodellen har de satset på å tilby en yrkesfaglinje med integrert språkopplæring – for at ikke årene på skolebenken skal bli for mange.
– Her har Oslos voksenopplæring tenkt litt utenfor boksen og har tenkt nytt. Vi er først og fremst her for å lære hvordan man jobber med dette og lytte til hva elevene har å fortelle oss, sier Kamzy Gunaratnam.
• Oslos varaordfører opplevde hatet mot Arbeiderpartiet på kroppen da hun svømte fra Utøya
Får folk i jobb
Politikerne liker det rektor og andre ledere forteller dem.
– Her klarer de å kvalifisere flyktninger som kommer til Norge gjennom et raskt skoleløp med gode resultater. De klarer å se de ulike programmene og mulighetene i Nav-systemene i sammenheng. Man har ikke separate løp, og det er flott å se at alle disse samarbeider om å få deltakerne kjapt ut i jobb, slik at de kan forsørge seg selv og sin familie. Det er vi i Arbeiderpartiet veldig opptatt av, sier Siri Gåsemyr Staalesen.
Hun og Kamzy håper de kanskje kan ta med seg læring herifra og lage nasjonal politikk på dette. Siri er veldig stolt av hva byrådet i Oslo har fått til her.
– Vi er først og fremst her for å lære. Å se og oppleve politikk som virker i praksis. Dette er et glimrende eksempel på hvordan Oslo kommune jobber systematisk for å hjelpe nyankomne og flyktninger for å kvalifisere dem til arbeidsmarkedet. Det er helt avgjørende, sier Stalessen.
Ifølge rektor Torunn Thomassen har Oslo Voksenopplæring Helsfyr i løpet av de 10 første årene hatt 17 000 elever, med 214 ulike morsmål og 179 ulike statsborgerskap. De ønsket å integrere språkopplæringen i fagopplæringen og allerede for ti år siden etablerte de en pilotklasse i helsearbeiderfaget. «Helsfyr-modellen» er i dag rettet mot to andre fag: barne- og ungdomsfaget, som hadde sitt første kull fra 2011, og kokkefaget som ble startet opp i 2014. Målgruppen er voksne innvandrere med gjennomført grunnskole, som er registrert som arbeidssøkende, og som mangler norskkunnskapene som kreves for å kunne gjennomføre et ordinært løp for videregående opplæring.
– Vi har jobbet med dette i ti år nå og samarbeider godt på tvers men det har vært vanskelig å klare finansieringen. Det håper vi at vi klarer framover, sier Torunn Thomassen.
Hun tror denne modellen kan fungere også i andre byer.
– Jeg er stolt av våre deltakere. De jobber hardt og vi ser at de ligger en karakter over landsgjennomsnittet for tilvarende ungdom. Vi har knekt koden og funnet en måte som får elevene til å jobbe hardt og lykkes både i skolen og i arbeidslivet, sier hun stolt.