Regjeringen dropper arbeidsliv som kjerneelement i de nye skolefagene
LO og NHO er bekymret over at arbeidsliv ikke inngår som et av kjerneelementene i de nye skolefagene og mener det vil svekke elevenes forståelse.
Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).
Kristian Brustad (arkivfoto)
Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) la tirsdag fram nye kjerneelementer for alle skolefagene. Alle fagene er «slanket» for å gi mer rom for dybdelæring. LO og NHO er svært skuffet over at arbeidsliv er blant temaene som ser ut til å være nedprioritert.
– Arbeidsliv inngår ikke i det hele tatt i kjerneelementene, til tross for at dette er noe av det viktigste og mest sentrale som elevene bør lære i fag som samfunnskunnskap og historie. Vi er svært bekymret over at arbeids- og næringsliv kommer til å være enda svakere representert i de nye læreplanene, skriver LO-sekretær Trude Tinnlund og NHOs avdelingsdirektør for kompetanse og innovasjon, Rune Foshaug, i en felles uttalelse.
De peker på at arbeids- og næringslivet i dag er ett av fem hovedområder i gjeldende læreplan for samfunnsfag i VG1 og VG2.
– Nå er det ikke nevnt i det hele tatt. Vi er bekymret for at dette vil legge premissene for læreplaner som ikke i tilstrekkelig grad omfatter arbeids- og næringsliv og den norske arbeidslivsmodellen, heter det i uttalelsen.
• La fram kjerneelementer i nye læreplaner: – Viktigste og største skolereformen siden Kunnskapsløftet
De to organisasjonene reagerer også på at de ikke er representert i noen av gruppene som fremover skal utarbeide de konkrete læreplanene.
– Vi mener Sanner ikke har hørt på innspillet fra arbeidslivsorganisasjonene. Regjeringen har svekket arbeidslivets perspektiver og kunnskap om den norske arbeidslivsmodellen i norsk skole, skriver Tinnlund og Foshaug.
– Vi mener at norske elever må få lære mer om den norske arbeidslivsmodellen, som blir omtalt i resten av verden, skriver de videre.
• Mening: «Arbeidsliv nedprioriteres i pensum»