JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Svenske tilstander: «Forskjellene øker mellom elevene som gjør det best og dårligst»

De svenske tilstandene er resultat av en politikk vi kjenner igjen her hjemme. En Høyre-politikk som har satt sitt preg på Oslo-skolene, skriver Sidsel Valum.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Colourbox.com

sidsel@lomedia.no

Store problemer knyttet til voksende ulikheter og økende segregering preger svenske skoler. Forskjellene øker mellom de elevene som får best resultater og de som gjør det dårligst. Foreldrenes sosioøkonomiske bakgrunn betyr mer og mer, og forskjellene øker også mellom skoler.

Dette slås fast i en fersk rapport fra OECD, «Improving schools in Sweden», som ble overrakt til den svenske regjeringen i slutten av mars. Den bygger på en granskning som ble startet i 2014 og er blitt gjennomført på bakgrunn av at svenske elever har gjort det stadig dårligere i Pisa-målingene til OECD.

Rapporten er sterkt kritisk til skolereformene som ble gjennomført på 1990-tallet. Det er reformer som ble satt i gang under den borgerlige samlingsregjeringen ledet av Carl Bildt. Reformer som la grunnlag for den sterke privatiseringen av svenske skoler som har skjedd de siste tiårene. De viktigste endringene var: pengene skulle følge hver elev, fritt skolevalg og adgang til å etablere private skoler, såkalte friskoler.

Men sosialdemokratene må ta sin del av skylda. Det var under regjeringen til Göran Persson på 1980-tallet at skolene ble overført til kommunene.

– Han sa det var for å spre makt, men det skjedde for å spare penger, sa Daniel Suhonen, tidligere redaktør for det sosialdemokratiske tidsskriftet Tvärdrag, i et foredrag i Oslo i 2011. Han slo fast at det førte til enorme nedskjæringer, som igjen førte til dårligere kvalitet og økende klassestørrelse i den offentlige skole. Noe som beredte grunnen for framveksten av et nytt marked for privatskoler.

Nå råder ekspertene i OECD Sverige til å innskjerpe adgangen til å etablere privatskoler, til å innføre loddtrekning av elever til de mest populære skolene og til større statlig styring.

De svenske tilstandene er resultat av en politikk vi kjenner igjen her hjemme. En Høyre-politikk som har satt sitt preg på Oslo-skolene, med fritt skolevalg og at pengene skal følge hver elev. Også i Oslo-skolen har vi sett økende tendens til segregering og voksende forskjeller.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo viste til svenske skoler og den store framveksten av privatskoler som et skrekk-eksempel da han besøkte landsstyremøtet til SL 22. mars. Han poengterte at Norge har en skole som befolkningen og foreldre har tillit til.

Det var en valgkamp-klar Raymond Johansen som møtte landsstyret til SL. Han vil slåss for å fortsette arbeidet til de rødgrønne i hovedstaden etter kommunevalget.

Også i Oslo-skolen har vi sett en økende tendens til segregering og
voksende forskjeller.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse