Organisering
Trafikklærere i LO får tariffavtale for første gang: – En stor dag
Meldinga fra Skolenes landsforbund (SL) til alle som skal ta førerkort i Trondheim i nærmeste framtid: Bruk Byåsen Trafikkskole! De har nemlig tariffavtale.
De underskrev tariffavtale på direkten. Fra venstre klubbleder på Byåsen Trafikkskole Ane Hegre-Joramo, daglig leder Andreas Kvam, Anita Kvam og SLs første nestleder Jon Oddvar Holthe.
Martin Guttormsen Slørdal
jan.erik@lomedia.no
– Dette er en stor dag. Nå blir den første tariffavtalen mellom Skolenes landsforbund (SL) og en trafikkskole underskrevet, sier Jon Oddvar Holthe. Vi er på Trondheimskonferansen. Og det er Byåsen Trafikkskole som er den andre parten.
Organisert arbeidsliv
Trafikkskolene er en bransje hvor det foregår mye fagforeningsknusing, forteller Holthe.
Byåsen Trafikkskole er en mellomstor trafikkskole med totalt seks ansatte. Fem er trafikklærere, hvorav fire er SL-organiserte. Lederen heter Ane Hegre-Joramo. Den sjette er kontoransatt og medlem av Handel og Kontor.
– Vi er nødt til å ha et organisert arbeidsliv i denne bransjen, sier Anita Kvam, medeier av trafikkskolen sammen med sin mann Andreas. Han er skolens daglige leder.
De startet opp 2. februar 2020, og ble raskt møtt av koronapandemien.
Arbeidsgiverne Anita Kvam og Andreas Kvam i Byåsen Trafikkskole ble klappet fram på scenen under Trondheimskonferansen. Bak kommer tillitsvalgt Ane Hegre-Joramo.
Martin Guttormsen Slørdal
Arbeidsgiver tok initiativet
– Når ble dere kontaktet av SL for å inngå denne tariffavtalen?
De tre fra Byåsen Trafikkskole ser på hverandre og smiler.
– Det var nok vi som pushet på for å få dette til. Vi startet denne trafikkskolen for å vise at det er lurt å være fagorganisert, sier Anita Kvam.
Andreas Kvam har langt fartstid i bransjen, men det har altså ikke lykkes å få til en tariffavtale før nå. Bransjen har få ansatte, mange små firmaer, og noen få store. Andreas Kvam mener de sånn sett ligner litt på frisørene.
Trafikklærerne er vant til å arbeide i stor frihet under ansvar, men kan ha stramme arbeidsdager.
– Vi er en veldig seriøs bransje, men har også mange store utfordringer, sier Andreas Kvam.
Universitetsutdannede trafikklærere
En av utfordringene nå blir å overleve i et konkurranseutsatt marked.
– Byåsen Trafikkskole kan ikke senke prisene. Det koster å gi de ansatte skikkelige arbeidsvilkår, sier Andreas Kvam.
Nå håper han ungdom som skal ta lappen også forstår betydningen av å ha en trafikklærer som er fagorganisert.
Anita Kvam forteller at deres lærere er universitetsutdannet og tjener om lag 450.000–500.000 kroner i året.
– Jeg håper Byåsen Trafikkskole slår an hos kundene, sier SLs Holthe.
Totalt har SL om lag 60 medlemmer fra denne bransjen.
– Og vi håper at SL blir enda mer synlige, sier Anita Kvam.
Mangel på trafikklærere for tunge kjøretøy: Veien inn på studiet er et hinderløp, mener Helena (29)