1. nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, mener regjeringen må komme på bane for å redde luftfarten.
Eirik Dahl Viggen
Koronakrisa:
Arbeidslivet ga innspill til regjeringa: Dette må til for å unngå masseoppsigelser
LO ba regjeringa om krisehjelp til luftfarten og tiltak for å sikre nye arbeidsplasser.
ida.bing@lomedia.no
Torsdag formiddag møttes partene i arbeidslivet for å gi innspill til regjeringen om hva de mener må på plass av løsninger fremover mot høsten.
Arbeidslivet ble invitert av finansminister Jan Tore Sanner (H) og næringsminister Iselin Nybø (V), som ville gi partene mulighet til å komme med sine syn.
– Krisen er langt ifra over. Vi trenger å gå over i en fase hvor vi ikke nødvendigvis trenger akutthjelp, men må sikre aktivitet, sier Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO, til FriFagbevegelse.
Han forteller om et godt møte.
– Jeg opplever absolutt at regjeringen lytter, og at vi rundt bordet var enige om at det kommer nye utfordringer til høsten, sier Almlid.
– Først må det skapes nye jobber. Det skjer ikke nå. Nå handler det om å bevare de arbeidsplassene som faktisk finnes, sier Peggy Hessen Følsvik, 1. nestleder i LO.
LO, NHO, Virke, Unio, KS, Akademikerne, Spekter, YS og SMB Norge var til stede under møtet.
Luftfarten ble sentralt
Regjeringa ble utfordret på spørsmål om luftfarten under torsdagens møte.
Følsvik i LO tok opp situasjonen for SAS, hvor både LO og Norsk Flygerforbund har pekt på en statlig løsning:
– Vi er i en ekstremsituasjon. Luftfarten er kanskje den bransjen som er hardest rammet nå, sa Følsvik og la til:
– Masseoppsigelser truer rett rundt hjørnet. Ikke bare flygende personell, men også tusenvis av bakkeansatte, vektere og ikke minst andre næringer som er helt avhengig av at norsk luftfart fungerer.
Norge må ta et ansvar i disse krevende tider, pekte Følsvik på, og mener den norske regjeringen må bli med på en redningspakke som svensk og dansk regjering har sett på. Den innebærer blant annet at staten skal gå inn med hybridobligasjoner i SAS – en blanding mellom aksje og obligasjon.
En felles redningspakke har den norske regjeringen stilt seg motvillig til, ifølge svenske DI.
– Vi kan ikke forvente at den svenske og danske stat skal ta ansvar for norsk luftfart, norsk infrastruktur og norske distriktsarbeidsplasser. Vi vet at svenskene og danskene har tatt kontakt med våre politiske ledere for å diskutere eierskap og finansielle løsninger.
– Det er flere måter man kan løse dette på. Det kan også være å gjeninntre på eiersiden. Det viktigste må være å få på plass en finansiell løsning som fungerer, legger hun til.
Les også: Krisetoppmøte om luftfarten hos Erna
Aktivitetsnivået må sikres
Sammen med LO har NHO vært opptatt av å holde aktivitetsnivået oppe.
Til FriFagbevegelse sier Almlid at dette handler om å sikre morgendagens arbeidsplasser også, og at dette var innspill NHO fremmet for både finans- og næringsministeren.
– Oljepakken har vist at aktivitet kan sikres, i tillegg til at vi må ha investeringer i bygg og anlegg. Vi ga innspill på verdien av å få på plass karbonfangst og -lagring, og sikting av investering til batteriproduksjon, havvind og hydrogen.
– Vi skal beholde arbeidsplasser, men vi må og å sikre at det skapes nye.
Vi må regne med at ikke alle arbeidsplassene vi bestå, selv om tiltakene fases ut, pekte LO på. Derfor må det mer sysselsettingsfremmende tiltak til.
– I tiltakspakken mangler det for eksempel en langt mer aktiv arbeidsmarkedspolitikk med fokus på kompetanse, sa Følsvik under møtet.
Fortsatt rammet av smittevernstiltak
I tillegg pekte NHO på de mange bedriftene som fortsatt er rammet av smittevernsrestriksjoner.
– Dette rammer særlig konferansehotell, messer og luftfarten, og der må fortsatt staten inn og ha kompensasjonsordninger, sier Almlid.
LO hadde også innspill rundt dette, og pekte på at særlig tjenestenæringen har vært hardt rammet.
52 uker permitteringslengde
Tidligere denne uken sendte LO og NHO ut et brev til regjeringen og Erna Solberg, der de ba om at permitteringslengden ble utvidet til 52 uker – en dobling fra dagens 26-ukerslengde.
LO og NHO tror det blir masseoppsigelser om kort tid hvis ikke regjeringen utvider permitteringsperioden uten lønnsplikt til 52 uker.
– Det holder ikke å se an situasjonen over sommeren, da er det for sent, sa LO-leder Hans-Christian Gabrielsen i forbindelse med brevet som ble sendt ut.
Almlid i NHO bekreftet at permitteringslengde ble tatt opp på møtet.
– Vi står jo i fare for unødige oppsigelser i påvente av å få på plass en utvidelse, så dette er noe vi er opptatt av.
Finansministeren: Tiltak mot bransjer kan bli aktuelt
Det ble ikke gitt noe tydelig signal under møtet om hvilken vei regjeringen ønsker å gå. Foreløpig har de varslet at de vil gjøre en ny vurdering av eventuell utvidelse over sommeren.
Finansminister Jan Tore Sanner (H), som inviterte til møtet, mener innspillene fra NHO og LO var viktige.
– For meg var det viktig å få innspill om hvordan organisasjonene vurderer situasjonen, og jeg opplever at vi tenker ganske likt, sier Sanner til FriFagbevegelse.
– Selv om det ser lysere ut i økonomien, så forbereder vi oss på en krevende høst. Det kraftige tilbakeslaget internasjonalt vil kunne slå inn på en del av våre eksportbedrifter og industri, legger han til.
Bransjerettede tiltak kan bli aktuelt, påpeker finansministeren.
– Vi har varslet gjennom fase tre at vi fram mot høsten vil vurdere tiltak rettet mot reiseliv, og sesonghoteller spesielt. Mange vil få god dekning gjennom sommeren fra nordmenn som skal feriere i eget land, men vil kanskje oppleve vanskeligheter til høsten.
Han vil ta opp igjen dialogen med partene i arbeidslivet over sommeren, forteller Sanner til FriFagbevegelse.
– Vi har varslet at vi vil vurdere en eventuell utvidelse av permitteringslengden gjennom sommeren, men at vi tenker oss at det bør være en arbeidsgiverperiode hvis ordningen skal utvides.
Vil ikke kommentere luftfarten
Sanner påpeker at regjeringens nylig vedtatte hjelpepakker til en koronarammet økonomi skal rulles utover sommeren. Her trekker Sanner særlig fram tiltak som sikrer aktivitet, slik partene i arbeidslivet etterlyste på møtet.
– Det er enorme milliardpakker som nå skal ut, penger til vedlikehold og rehabilitering i kommunesektor, veiprosjekter, sykehus, tiltak til gründere og innovasjon. Det er store penger som nå skal i arbeid, og vi er opptatt av å komme raskt i gang så vi kan få opp aktiviteten.
Sanner vil imidlertid ikke kommentere om regjeringen har planer om å sikre krisepakke til SAS og luftfarten sammen med regjeringene i nabolandene.
– Det er et spørsmål jeg ikke kan gå inn på, da SAS er et børsnotert selskap. Regjeringen har lagt fram tiltak for luftfarten, og det er ikke naturlig for meg å kommentere dette ytterligere.
Mest lest
De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.
Hanna Skotheim
Trygdene økte 1. mai. Se når de blir etterbetalt
Pensjonistene kan vente seg 8,54 prosent mer i inntekt i år.
Kristin M. Johansen
Nye satser for pensjon og trygd
– At du faller ut av trygdesystemet selv når du betaler skatt i Norge, tror jeg veldig få er klar over, sier Karin Vaagland. Nå vil hun bidra til at flere får vite om reglene som gjelder når man tar seg jobb i et annet land.
Guro Gulstuen Nordhagen
Karin mistet medlemskapet i folketrygden – til tross for at hun betalte skatt i Norge
Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.
Sondre Dalaker/NRK
Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning
Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.
Eirik Dahl Viggen
Ole Martin fikk nok av fengselslønna – byttet til jobb i Nav
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
FORBUND I SORG: 17. mai gikk Erna Hagensen bort, 66 år gammel. Hun døde av kreft etter lang tids sykdom.
Lena Sørensen
Tidligere forbundsleder Erna Hagensen er død
Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.
Sissel M. Rasmussen
Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner
– Da jeg la det ut på Facebook, kom det for mange som et sjokk, forteller Farukh.
Ole Palmstrøm
Fra fengsel til politi: – Da jeg la det ut på Facebook, kom det for mange som et sjokk
Da det danske forsikringsselskapet gikk konkurs, satt Rune Sundmoen igjen uten de 2,5 millioner kronene han hadde rettmessig krav på.
Martin Guttormsen Slørdal
Rune ble yrkesskadet for 13 år siden. Han har fortsatt ikke fått en eneste krone
Ole Kristian Iversen (19) rakk bare en uke som lærling før han ble alvorlig skadet i en bilulykke for snart to år siden. Han håper å være tilbake som vanlig lærling i sveisefaget til sommeren.
Håvard Sæbø
Etter tre uker i koma, kunne Ole Kristian verken snakke eller gå
Kronikk
Privat
Slutt å snakke ned jobben min!
Ledelsen er ikke samarbeidsvillige, mener tillitsvalgt Rehana Adel og Aleksander Nawracala.
Tormod Ytrehus
Aleksander i Espresso House: – Føler ikke at vi blir tatt på alvor som tillitsvalgte
Transportminister Bezalel Smotrich, nå finansminister, var med da hurtigtoget mellom den israelske byen Tel Aviv og Jerusalem startet.
Emil Salman/Haaretz
På full speed over okkupert land
AVLYTTET: Politiet brukte lydopptak som grunnlag for å sikte en ansatt i Oslo fengsel for korrupsjon.
Eirik Dahl Viggen
Avlyttet fengselsbetjent får saken sin behandlet i Høyesterett
Anna Sandman er fra Ukraina, og kan bli ordfører i Gjerdrum kommune etter høstens valg.
Sissel M. Rasmussen
Ukrainske Anna kan bli ordfører for Arbeiderpartiet
Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.
Equinor
Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: – Omgår lovendringa
Stad skipstunnel skal bygges for å kunne seile trygt forbi Norges farligste farvann. Konseptbildet viser tunnelportalen i Moldefjorden.
Kystverket/ Multiconsult /LINK Arkitektur
Nytt prisanslag ga regjeringen kalde føtter: Skipstunnelen er utsatt igjen
Antall drosjer har mer enn doblet seg siden frislippet av drosjeløyver.
Roy Ervin Solstad
Det blir flere taxier – men de tjener mindre
Flyteriggavtalen gjelder for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk sokkel.
Arkivfoto: Eivind Senneset