JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
EFFEKTIVISERES: Statens vegvesen står midt i en stor omstillingsprosess. Nå skal fremtidig struktur for trafikkstasjonene legges, og Alf Edvard Masternes i FLT mener regjeringens forslag vil føre til et dårligere tilbud for brukerne.

EFFEKTIVISERES: Statens vegvesen står midt i en stor omstillingsprosess. Nå skal fremtidig struktur for trafikkstasjonene legges, og Alf Edvard Masternes i FLT mener regjeringens forslag vil føre til et dårligere tilbud for brukerne.

Anders Martinsen

Omstilling i Statens vegvesen

Bilister og Vegvesen-ansatte får svi når regjeringen kutter i trafikkstasjoner, mener FLT-lederen

Lang reisevei, både for å godkjenne og kontrollere kjøretøy samt for å avlegge førerprøver, blir resultatet av reformen i Statens vegvesen, mener Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen.



10.08.2020
09:15
10.08.2020 09:15

kai.hovden@lomedia.no

Mens regjeringen og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), mener den nye strukturen for Statens Vegvesen vil sikre gode tjenester over hele landet, er Masternes av en helt annen oppfatning.

– Konsekvensen er at regjeringen flytter kostandene over til brukerne. For å få utført enkelte tjenester så blir det svært lang reisevei for brukerne. Det belaster også miljøet, påpeker Masternes.

KJEMPER FOR MEDLEMMENE: – Jeg kan ennå ikke si noe konkret om hvor mange ansatte som vil rammes av endringene, sier Alf Edvard Masternes i FLT. Han vil gjøre hva han kan for å sikre sine medlemmer i Statens vegvesen en forutsigbar fremtid i etaten.

KJEMPER FOR MEDLEMMENE: – Jeg kan ennå ikke si noe konkret om hvor mange ansatte som vil rammes av endringene, sier Alf Edvard Masternes i FLT. Han vil gjøre hva han kan for å sikre sine medlemmer i Statens vegvesen en forutsigbar fremtid i etaten.

Kai Hovden

Nøye vurdert

Ifølge samferdselsministeren har man gjort en nøye vurdering av innspill fra både Vegvesenet og lokale aktører i forbindelse med effektiviseringen.

– Konklusjonen er at de fleste tjenestestedene som var foreslått nedlagt allikevel fortsetter, men at det vil skje noen endringer i tjenestetilbudet, sier Hareide i en pressemelding sluppet i sommer.

På oppdrag fra regjeringen leverte Vegvesenet i november 2019 sitt endelige forslag til ny tjenestemodell og struktur for tjenester på trafikant- og kjøretøyområdet. Bakgrunnen for endringen er de store omstillingene etaten selv har vært igjennom, som følge av overføring av ansvaret for fylkesveger til fylkeskommunene og omlegging til divisjoner i Vegvesenet.

– Vi ønsker at tjenestetilbudet som var foreslått nedlagt i Levanger, Larvik, Kragerø og Mandal allikevel skal opprettholdes. I tillegg blir det ikke gjort endringer i tjenestetilbudet i Sandnessjøen og på Leknes, heter det i samferdselsministerens pressemelding.

Regjeringen vil også sikre et godt tilbud til ungdom i distriktene, og man viderefører derfor tilbudet om førerprøve på motorsykkel i Tynset, Kongsvinger, Flekkefjord, Odda, Sogndal, Sunndalsøra, Namsos, Sortland og Lakselv.

– I tillegg blir hallkontroll videreført i Nordfjordeid, da dette har stor betydning for det lokale næringslivet, ifølge Hareide.

Les også: Vegvesenet har ikke lønnsmidler til alle: – Dette kan vi ikke leve med over tid

Uvisst hvor mange som rammes

Masternes har bedt om et møte med vegdirektøren etter at Hareides pressemelding ble kjent.

– Jeg kan ennå ikke si noe konkret om hvor mange ansatte som vil rammes av endringene, sier Masternes.

Han skal diskutere gjennomføringen av endingene med vegdirektøren i begynnelsen av september.

– Dersom det ikke har kommet nye føringer, har Vegvesenet frist på seg til 2024 med å gjennomføre endringene, forteller Masternes.

Ønsker forutsigbarhet

Ifølge Masternes er FLT i Statens vegvesen opptatt av at etaten skal ha et godt tjenestetilbud for brukerne.

– Men vi er jo selvsagt også opptatt av at de som jobber i tjenestene har forutsigbarhet i sitt arbeid. Derfor har vi jobbet mye med å få på plass løsninger for etter- og videreutdanning, og eventuelt omskolering, slik at de ansatte og våre medlemmer skal kunne få ny kompetanse som kan brukes på andre oppgaver i etaten, sier Masternes.

Han er skuffet over at den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet aksepterer at mange brukere nå får lang reisevei til Vegvesenets tjenester.

– Det koster mye for den enkelte, og ikke minst for miljøet. Vi har nylig fått se hva sentralisering gjør under en pandemi. Lokale tjenester reduserer behovet for å reise mye, enten det er snakk om å bruke egen bil eller kollektivtransport, understreker Masternes.

Les også: Penger til sluttpakker og kompetanseheving kommer for sent, mener FLT-tillitsvalgt i Statens vegvesen

Politisk bestilling

Ut fra samferdselsministerens pressemelding, kan det se ut som om regjeringen har hatt en mer skånsom hånd over trafikkstasjonene enn hva Vegvesenet har hatt selv i sitt forslag til fremtidig struktur.

– Statens vegvesen har lagt tall fra konsulentselskapet Capgemini til grunn for sitt innspill. Dette selskapet var oppnevnt av Samferdselsdepartementet for å finne områder som kunne effektiviseres. Det er altså snakk om en ren politisk bestilling, og Vegvesenet har lojalt fulgt opp bestillingen, sier Masternes.

Han tror det opprinnelige forslaget fra Vegvesenet ble for dramatisk for den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet.

– Selv om det var de som bestilte den, minner han om.

Masternes lover at FLT vil følge saken tett i gjennomføringsfasen.

– Vi må støtte opp om våre medlemmer. Her risikerer flere å måtte flytte for å ha en jobb å gå til, sier Masternes.

I stedet for å lære opp egne ansatte, kan vegvesenet bli nødt til å leie inn konsulenter

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.08.2020
09:15
10.08.2020 09:15



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

Tormod Ytrehus

Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

Stian Lysberg Solum / NTB

Nav-dømte beskylder setteriksadvokaten for løgn


Flere saker