JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
EFFEKTIVISERES: Statens vegvesen står midt i en stor omstillingsprosess. Nå skal fremtidig struktur for trafikkstasjonene legges, og Alf Edvard Masternes i FLT mener regjeringens forslag vil føre til et dårligere tilbud for brukerne.

EFFEKTIVISERES: Statens vegvesen står midt i en stor omstillingsprosess. Nå skal fremtidig struktur for trafikkstasjonene legges, og Alf Edvard Masternes i FLT mener regjeringens forslag vil føre til et dårligere tilbud for brukerne.

Anders Martinsen

Omstilling i Statens vegvesen

Bilister og Vegvesen-ansatte får svi når regjeringen kutter i trafikkstasjoner, mener FLT-lederen

Lang reisevei, både for å godkjenne og kontrollere kjøretøy samt for å avlegge førerprøver, blir resultatet av reformen i Statens vegvesen, mener Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen.



10.08.2020
09:15
10.08.2020 09:15

kai.hovden@lomedia.no

Mens regjeringen og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), mener den nye strukturen for Statens Vegvesen vil sikre gode tjenester over hele landet, er Masternes av en helt annen oppfatning.

– Konsekvensen er at regjeringen flytter kostandene over til brukerne. For å få utført enkelte tjenester så blir det svært lang reisevei for brukerne. Det belaster også miljøet, påpeker Masternes.

KJEMPER FOR MEDLEMMENE: – Jeg kan ennå ikke si noe konkret om hvor mange ansatte som vil rammes av endringene, sier Alf Edvard Masternes i FLT. Han vil gjøre hva han kan for å sikre sine medlemmer i Statens vegvesen en forutsigbar fremtid i etaten.

KJEMPER FOR MEDLEMMENE: – Jeg kan ennå ikke si noe konkret om hvor mange ansatte som vil rammes av endringene, sier Alf Edvard Masternes i FLT. Han vil gjøre hva han kan for å sikre sine medlemmer i Statens vegvesen en forutsigbar fremtid i etaten.

Kai Hovden

Nøye vurdert

Ifølge samferdselsministeren har man gjort en nøye vurdering av innspill fra både Vegvesenet og lokale aktører i forbindelse med effektiviseringen.

– Konklusjonen er at de fleste tjenestestedene som var foreslått nedlagt allikevel fortsetter, men at det vil skje noen endringer i tjenestetilbudet, sier Hareide i en pressemelding sluppet i sommer.

På oppdrag fra regjeringen leverte Vegvesenet i november 2019 sitt endelige forslag til ny tjenestemodell og struktur for tjenester på trafikant- og kjøretøyområdet. Bakgrunnen for endringen er de store omstillingene etaten selv har vært igjennom, som følge av overføring av ansvaret for fylkesveger til fylkeskommunene og omlegging til divisjoner i Vegvesenet.

– Vi ønsker at tjenestetilbudet som var foreslått nedlagt i Levanger, Larvik, Kragerø og Mandal allikevel skal opprettholdes. I tillegg blir det ikke gjort endringer i tjenestetilbudet i Sandnessjøen og på Leknes, heter det i samferdselsministerens pressemelding.

Regjeringen vil også sikre et godt tilbud til ungdom i distriktene, og man viderefører derfor tilbudet om førerprøve på motorsykkel i Tynset, Kongsvinger, Flekkefjord, Odda, Sogndal, Sunndalsøra, Namsos, Sortland og Lakselv.

– I tillegg blir hallkontroll videreført i Nordfjordeid, da dette har stor betydning for det lokale næringslivet, ifølge Hareide.

Les også: Vegvesenet har ikke lønnsmidler til alle: – Dette kan vi ikke leve med over tid

Uvisst hvor mange som rammes

Masternes har bedt om et møte med vegdirektøren etter at Hareides pressemelding ble kjent.

– Jeg kan ennå ikke si noe konkret om hvor mange ansatte som vil rammes av endringene, sier Masternes.

Han skal diskutere gjennomføringen av endingene med vegdirektøren i begynnelsen av september.

– Dersom det ikke har kommet nye føringer, har Vegvesenet frist på seg til 2024 med å gjennomføre endringene, forteller Masternes.

Ønsker forutsigbarhet

Ifølge Masternes er FLT i Statens vegvesen opptatt av at etaten skal ha et godt tjenestetilbud for brukerne.

– Men vi er jo selvsagt også opptatt av at de som jobber i tjenestene har forutsigbarhet i sitt arbeid. Derfor har vi jobbet mye med å få på plass løsninger for etter- og videreutdanning, og eventuelt omskolering, slik at de ansatte og våre medlemmer skal kunne få ny kompetanse som kan brukes på andre oppgaver i etaten, sier Masternes.

Han er skuffet over at den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet aksepterer at mange brukere nå får lang reisevei til Vegvesenets tjenester.

– Det koster mye for den enkelte, og ikke minst for miljøet. Vi har nylig fått se hva sentralisering gjør under en pandemi. Lokale tjenester reduserer behovet for å reise mye, enten det er snakk om å bruke egen bil eller kollektivtransport, understreker Masternes.

Les også: Penger til sluttpakker og kompetanseheving kommer for sent, mener FLT-tillitsvalgt i Statens vegvesen

Politisk bestilling

Ut fra samferdselsministerens pressemelding, kan det se ut som om regjeringen har hatt en mer skånsom hånd over trafikkstasjonene enn hva Vegvesenet har hatt selv i sitt forslag til fremtidig struktur.

– Statens vegvesen har lagt tall fra konsulentselskapet Capgemini til grunn for sitt innspill. Dette selskapet var oppnevnt av Samferdselsdepartementet for å finne områder som kunne effektiviseres. Det er altså snakk om en ren politisk bestilling, og Vegvesenet har lojalt fulgt opp bestillingen, sier Masternes.

Han tror det opprinnelige forslaget fra Vegvesenet ble for dramatisk for den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet.

– Selv om det var de som bestilte den, minner han om.

Masternes lover at FLT vil følge saken tett i gjennomføringsfasen.

– Vi må støtte opp om våre medlemmer. Her risikerer flere å måtte flytte for å ha en jobb å gå til, sier Masternes.

I stedet for å lære opp egne ansatte, kan vegvesenet bli nødt til å leie inn konsulenter

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.08.2020
09:15
10.08.2020 09:15



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Her skal lønna opp: Ansatte jubler for tariffavtale etter tre uker i streik

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

Nytt om navn:

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent Farukh (35) bytter uniform. Men han nekter å melde seg ut av LO

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

NHO og LO støtter ikke regjeringens skattelette for unge

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Kommentar:

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Equinor

«Et fortsatt ja til oljeleting»

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Færre ferske lærerstudenter i rekordstort studieopptak

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

Jan-Erik Østlie

Søppelmann Jansson festival: Full av politikk og internasjonalt engasjement

Fabian Stang knallet til mot Ap-leder Jonas Gahr Støre på Facebook 22. juli, men slettet kort etter innlegget. (Arkivfoto)

Fabian Stang knallet til mot Ap-leder Jonas Gahr Støre på Facebook 22. juli, men slettet kort etter innlegget. (Arkivfoto)

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Kritikken hagler mot tidligere Høyre-ordførers 22. juli-utspill

Arkivfoto

Arkivfoto

Sissel M. Rasmussen

Sykehusklovner kan tape millioner på rødgrønn regelendring

Tormod Ytrehus

Kabinansatte har både opplevd permitteringer og smittefare. Nå ser det litt lysere ut, ifølge forbundsleder

Gyldendal

Fastfood – fy faan!

Aschehoug

Begjær til besvær


Flere saker