Omstilling i Statens vegvesen
Bilister og Vegvesen-ansatte får svi når regjeringen kutter i trafikkstasjoner, mener FLT-lederen
Lang reisevei, både for å godkjenne og kontrollere kjøretøy samt for å avlegge førerprøver, blir resultatet av reformen i Statens vegvesen, mener Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen.
EFFEKTIVISERES: Statens vegvesen står midt i en stor omstillingsprosess. Nå skal fremtidig struktur for trafikkstasjonene legges, og Alf Edvard Masternes i FLT mener regjeringens forslag vil føre til et dårligere tilbud for brukerne.
Anders Martinsen
kai.hovden@lomedia.no
Mens regjeringen og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), mener den nye strukturen for Statens Vegvesen vil sikre gode tjenester over hele landet, er Masternes av en helt annen oppfatning.
– Konsekvensen er at regjeringen flytter kostandene over til brukerne. For å få utført enkelte tjenester så blir det svært lang reisevei for brukerne. Det belaster også miljøet, påpeker Masternes.
KJEMPER FOR MEDLEMMENE: – Jeg kan ennå ikke si noe konkret om hvor mange ansatte som vil rammes av endringene, sier Alf Edvard Masternes i FLT. Han vil gjøre hva han kan for å sikre sine medlemmer i Statens vegvesen en forutsigbar fremtid i etaten.
Kai Hovden
Nøye vurdert
Ifølge samferdselsministeren har man gjort en nøye vurdering av innspill fra både Vegvesenet og lokale aktører i forbindelse med effektiviseringen.
– Konklusjonen er at de fleste tjenestestedene som var foreslått nedlagt allikevel fortsetter, men at det vil skje noen endringer i tjenestetilbudet, sier Hareide i en pressemelding sluppet i sommer.
På oppdrag fra regjeringen leverte Vegvesenet i november 2019 sitt endelige forslag til ny tjenestemodell og struktur for tjenester på trafikant- og kjøretøyområdet. Bakgrunnen for endringen er de store omstillingene etaten selv har vært igjennom, som følge av overføring av ansvaret for fylkesveger til fylkeskommunene og omlegging til divisjoner i Vegvesenet.
– Vi ønsker at tjenestetilbudet som var foreslått nedlagt i Levanger, Larvik, Kragerø og Mandal allikevel skal opprettholdes. I tillegg blir det ikke gjort endringer i tjenestetilbudet i Sandnessjøen og på Leknes, heter det i samferdselsministerens pressemelding.
Regjeringen vil også sikre et godt tilbud til ungdom i distriktene, og man viderefører derfor tilbudet om førerprøve på motorsykkel i Tynset, Kongsvinger, Flekkefjord, Odda, Sogndal, Sunndalsøra, Namsos, Sortland og Lakselv.
– I tillegg blir hallkontroll videreført i Nordfjordeid, da dette har stor betydning for det lokale næringslivet, ifølge Hareide.
Les også: Vegvesenet har ikke lønnsmidler til alle: – Dette kan vi ikke leve med over tid
Uvisst hvor mange som rammes
Masternes har bedt om et møte med vegdirektøren etter at Hareides pressemelding ble kjent.
– Jeg kan ennå ikke si noe konkret om hvor mange ansatte som vil rammes av endringene, sier Masternes.
Han skal diskutere gjennomføringen av endingene med vegdirektøren i begynnelsen av september.
– Dersom det ikke har kommet nye føringer, har Vegvesenet frist på seg til 2024 med å gjennomføre endringene, forteller Masternes.
Ønsker forutsigbarhet
Ifølge Masternes er FLT i Statens vegvesen opptatt av at etaten skal ha et godt tjenestetilbud for brukerne.
– Men vi er jo selvsagt også opptatt av at de som jobber i tjenestene har forutsigbarhet i sitt arbeid. Derfor har vi jobbet mye med å få på plass løsninger for etter- og videreutdanning, og eventuelt omskolering, slik at de ansatte og våre medlemmer skal kunne få ny kompetanse som kan brukes på andre oppgaver i etaten, sier Masternes.
Han er skuffet over at den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet aksepterer at mange brukere nå får lang reisevei til Vegvesenets tjenester.
– Det koster mye for den enkelte, og ikke minst for miljøet. Vi har nylig fått se hva sentralisering gjør under en pandemi. Lokale tjenester reduserer behovet for å reise mye, enten det er snakk om å bruke egen bil eller kollektivtransport, understreker Masternes.
Politisk bestilling
Ut fra samferdselsministerens pressemelding, kan det se ut som om regjeringen har hatt en mer skånsom hånd over trafikkstasjonene enn hva Vegvesenet har hatt selv i sitt forslag til fremtidig struktur.
– Statens vegvesen har lagt tall fra konsulentselskapet Capgemini til grunn for sitt innspill. Dette selskapet var oppnevnt av Samferdselsdepartementet for å finne områder som kunne effektiviseres. Det er altså snakk om en ren politisk bestilling, og Vegvesenet har lojalt fulgt opp bestillingen, sier Masternes.
Han tror det opprinnelige forslaget fra Vegvesenet ble for dramatisk for den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet.
– Selv om det var de som bestilte den, minner han om.
Masternes lover at FLT vil følge saken tett i gjennomføringsfasen.
– Vi må støtte opp om våre medlemmer. Her risikerer flere å måtte flytte for å ha en jobb å gå til, sier Masternes.
I stedet for å lære opp egne ansatte, kan vegvesenet bli nødt til å leie inn konsulenter