JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
EFFEKTIVISERES: Statens vegvesen står midt i en stor omstillingsprosess. Nå skal fremtidig struktur for trafikkstasjonene legges, og Alf Edvard Masternes i FLT mener regjeringens forslag vil føre til et dårligere tilbud for brukerne.

EFFEKTIVISERES: Statens vegvesen står midt i en stor omstillingsprosess. Nå skal fremtidig struktur for trafikkstasjonene legges, og Alf Edvard Masternes i FLT mener regjeringens forslag vil føre til et dårligere tilbud for brukerne.

Anders Martinsen

Omstilling i Statens vegvesen

Bilister og Vegvesen-ansatte får svi når regjeringen kutter i trafikkstasjoner, mener FLT-lederen

Lang reisevei, både for å godkjenne og kontrollere kjøretøy samt for å avlegge førerprøver, blir resultatet av reformen i Statens vegvesen, mener Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen.



10.08.2020
09:15
10.08.2020 09:15

kai.hovden@lomedia.no

Mens regjeringen og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), mener den nye strukturen for Statens Vegvesen vil sikre gode tjenester over hele landet, er Masternes av en helt annen oppfatning.

– Konsekvensen er at regjeringen flytter kostandene over til brukerne. For å få utført enkelte tjenester så blir det svært lang reisevei for brukerne. Det belaster også miljøet, påpeker Masternes.

KJEMPER FOR MEDLEMMENE: – Jeg kan ennå ikke si noe konkret om hvor mange ansatte som vil rammes av endringene, sier Alf Edvard Masternes i FLT. Han vil gjøre hva han kan for å sikre sine medlemmer i Statens vegvesen en forutsigbar fremtid i etaten.

KJEMPER FOR MEDLEMMENE: – Jeg kan ennå ikke si noe konkret om hvor mange ansatte som vil rammes av endringene, sier Alf Edvard Masternes i FLT. Han vil gjøre hva han kan for å sikre sine medlemmer i Statens vegvesen en forutsigbar fremtid i etaten.

Kai Hovden

Nøye vurdert

Ifølge samferdselsministeren har man gjort en nøye vurdering av innspill fra både Vegvesenet og lokale aktører i forbindelse med effektiviseringen.

– Konklusjonen er at de fleste tjenestestedene som var foreslått nedlagt allikevel fortsetter, men at det vil skje noen endringer i tjenestetilbudet, sier Hareide i en pressemelding sluppet i sommer.

På oppdrag fra regjeringen leverte Vegvesenet i november 2019 sitt endelige forslag til ny tjenestemodell og struktur for tjenester på trafikant- og kjøretøyområdet. Bakgrunnen for endringen er de store omstillingene etaten selv har vært igjennom, som følge av overføring av ansvaret for fylkesveger til fylkeskommunene og omlegging til divisjoner i Vegvesenet.

– Vi ønsker at tjenestetilbudet som var foreslått nedlagt i Levanger, Larvik, Kragerø og Mandal allikevel skal opprettholdes. I tillegg blir det ikke gjort endringer i tjenestetilbudet i Sandnessjøen og på Leknes, heter det i samferdselsministerens pressemelding.

Regjeringen vil også sikre et godt tilbud til ungdom i distriktene, og man viderefører derfor tilbudet om førerprøve på motorsykkel i Tynset, Kongsvinger, Flekkefjord, Odda, Sogndal, Sunndalsøra, Namsos, Sortland og Lakselv.

– I tillegg blir hallkontroll videreført i Nordfjordeid, da dette har stor betydning for det lokale næringslivet, ifølge Hareide.

Les også: Vegvesenet har ikke lønnsmidler til alle: – Dette kan vi ikke leve med over tid

Uvisst hvor mange som rammes

Masternes har bedt om et møte med vegdirektøren etter at Hareides pressemelding ble kjent.

– Jeg kan ennå ikke si noe konkret om hvor mange ansatte som vil rammes av endringene, sier Masternes.

Han skal diskutere gjennomføringen av endingene med vegdirektøren i begynnelsen av september.

– Dersom det ikke har kommet nye føringer, har Vegvesenet frist på seg til 2024 med å gjennomføre endringene, forteller Masternes.

Ønsker forutsigbarhet

Ifølge Masternes er FLT i Statens vegvesen opptatt av at etaten skal ha et godt tjenestetilbud for brukerne.

– Men vi er jo selvsagt også opptatt av at de som jobber i tjenestene har forutsigbarhet i sitt arbeid. Derfor har vi jobbet mye med å få på plass løsninger for etter- og videreutdanning, og eventuelt omskolering, slik at de ansatte og våre medlemmer skal kunne få ny kompetanse som kan brukes på andre oppgaver i etaten, sier Masternes.

Han er skuffet over at den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet aksepterer at mange brukere nå får lang reisevei til Vegvesenets tjenester.

– Det koster mye for den enkelte, og ikke minst for miljøet. Vi har nylig fått se hva sentralisering gjør under en pandemi. Lokale tjenester reduserer behovet for å reise mye, enten det er snakk om å bruke egen bil eller kollektivtransport, understreker Masternes.

Les også: Penger til sluttpakker og kompetanseheving kommer for sent, mener FLT-tillitsvalgt i Statens vegvesen

Politisk bestilling

Ut fra samferdselsministerens pressemelding, kan det se ut som om regjeringen har hatt en mer skånsom hånd over trafikkstasjonene enn hva Vegvesenet har hatt selv i sitt forslag til fremtidig struktur.

– Statens vegvesen har lagt tall fra konsulentselskapet Capgemini til grunn for sitt innspill. Dette selskapet var oppnevnt av Samferdselsdepartementet for å finne områder som kunne effektiviseres. Det er altså snakk om en ren politisk bestilling, og Vegvesenet har lojalt fulgt opp bestillingen, sier Masternes.

Han tror det opprinnelige forslaget fra Vegvesenet ble for dramatisk for den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet.

– Selv om det var de som bestilte den, minner han om.

Masternes lover at FLT vil følge saken tett i gjennomføringsfasen.

– Vi må støtte opp om våre medlemmer. Her risikerer flere å måtte flytte for å ha en jobb å gå til, sier Masternes.

I stedet for å lære opp egne ansatte, kan vegvesenet bli nødt til å leie inn konsulenter

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.08.2020
09:15
10.08.2020 09:15



Mest lest

SETTE GRENSER: – Jeg klarte ikke se mine egne grenser for hvor mye jeg kunne jobbe. Nav-veilederen så mye tydeligere enn meg at jeg ikke ville klare å jobbe fullt. Men hun så også at det var bra for meg å jobbe. Takket være personlig oppfølging fra henne, klarte jeg det, sier Wenche Reppen. Nesten mot sin vilje søkte hun, og fikk innvilget, delvis uføretrygd.

SETTE GRENSER: – Jeg klarte ikke se mine egne grenser for hvor mye jeg kunne jobbe. Nav-veilederen så mye tydeligere enn meg at jeg ikke ville klare å jobbe fullt. Men hun så også at det var bra for meg å jobbe. Takket være personlig oppfølging fra henne, klarte jeg det, sier Wenche Reppen. Nesten mot sin vilje søkte hun, og fikk innvilget, delvis uføretrygd.

Privat

Alenemor Wenche ble satt ut av spørsmålet fra Nav: – Evig takknemlig for hjelpen jeg fikk

ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.

ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.

Privat

Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før

«Trine» har posttraumatisk stresslidelse og går ikke ut av huset uten følge. Illustrasjonsfoto: Colourbox

«Trine» har posttraumatisk stresslidelse og går ikke ut av huset uten følge. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Colourbox

«Trine» ble drapstruet på jobb. Nå har hun ikke vært ute av huset uten følge på to år

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.

Roy Ervin Solstad

En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav

Skjermdump

Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai

– Det verste var lønna og alle timene jeg måtte jobbe. Jeg hadde hele tida et håp om at lønnsnivået ville øke, sier Olatz Trojaola. Innfelt er skjermdump av brevet som beviser misbruket.

– Det verste var lønna og alle timene jeg måtte jobbe. Jeg hadde hele tida et håp om at lønnsnivået ville øke, sier Olatz Trojaola. Innfelt er skjermdump av brevet som beviser misbruket.

Irati Ayerza

Olatz (51) jobbet 700 timer uten å få ekstra betaling: – Jeg har det svart på hvitt

Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.

Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.

Mina B. Ræge/Dagsavisen

Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo

Malin Stavsøien kan juble over vedtaket i Stortinget som gjør at hun igjen kan få dagpenger.

Malin Stavsøien kan juble over vedtaket i Stortinget som gjør at hun igjen kan få dagpenger.

Privat

Nå kan Malin (28) få dagpenger igjen: – Dette er en seier for fornuften

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

Helge Rønning Birkelund

Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge

Av hensyn til «Anne» og hennes familie er hun anonymisert i denne saken. Belastningen ved å stå fram er stor.

Av hensyn til «Anne» og hennes familie er hun anonymisert i denne saken. Belastningen ved å stå fram er stor.

Ida Bing

«Anne» var innleid og mangla rettigheter på jobben: – Et mareritt å få positiv graviditetstest

KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.

KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.

Ole Palmstrøm

Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.

Privat

«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun

Sylvi Listhaug

Sylvi Listhaug

Jan-Erik Østlie

Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder

Debatt

Vi kan ikke se at det er noen god begrunnelse for at den alminnelige aldersgrensen skal være ulik i privat og offentlig sektor, skriver Camilla Barth hos Jussformidlingen.

Vi kan ikke se at det er noen god begrunnelse for at den alminnelige aldersgrensen skal være ulik i privat og offentlig sektor, skriver Camilla Barth hos Jussformidlingen.

Anna Granqvist

«Vil du jobbe så lenge sinnet og kroppen holder? Da får vi håpe du ikke er ansatt i stat eller kommune»

Debatt

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.

Ida Bing

«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.

Anna Granqvist

– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»

Live Glesne Kjølstad sammen Sorab Abolfathi og andre gode hjelpere under åpningen til Louis Pizza. Foto: Privat

Live Glesne Kjølstad sammen Sorab Abolfathi og andre gode hjelpere under åpningen til Louis Pizza. Foto: Privat

Foto: Privat

Live ville hjelpe sine iranske venner og ga dem jobb. Nå skal hun i retten for tredje gang

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Jan-Erik Østlie

– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal

Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.

Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.

Tri Nguyen Dinh

Analyse: Lavtlønnede og mannlige velgere forlater Frp


Flere saker