Statens vegvesen styrket i revidert nasjonalbudsjett:
Penger til sluttpakker og kompetanseheving kommer for sent, mener FLT-tillitsvalgt i Statens vegvesen
Statens vegvesen blir styrket gjennom en budsjettavtale mellom regjeringspartiene og Frp i revidert nasjonalbudsjett. Det blir penger til både investeringer og drift, men FLTs mann i etaten mener pengene burde kommet langt tidligere.
FOR SENT: Alf Edvard Masternes mener det burde kommet penger til kompetanseheving og sluttpakker langt tidligere i Statens vegvesens omstillingsprosess.
Kai Hovden
kai.hovden@lomedia.no
Ifølge tall fra Vegvesenet innebærer budsjettavtalen at drift og vedlikehold i etaten styrkes med ytterligere 430 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett.
I tillegg økes riksveiinvesteringer med til sammen 247 millioner i forhold til det opprinnelige budsjettet.
Omstilling av etaten har vært et kostbart grep, og nå får Vegvesenet ti millioner kroner til kompetanseendring og 50 millioner til sluttpakker.
Må brukes i år
Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen, er positiv til budsjettjusteringen, om enn ikke udelt.
– Ja, jeg ser positivt på at det nå foreslås midler til sluttpakker og kompetanseheving i forbindelse med omorganiseringen av Vegvesenet, men dette er midler som må brukes i år, påpeker han.
Det samme gjelder ekstrabevilgningene til veibygging, drift og vedlikehold, ifølge Masternes.
Han frykter derfor de langsiktige virkningene av både koronakrisen og omorganiseringen.
– Ledelsen i Vegvesenet jobber med hvordan midlene skal brukes på en god måte på alle de nevnte feltene. Det kan bli en krevende oppgave når midlene kommer sent på året, understreker Masternes.
– Finanskomiteen på Stortinget kunne bevilge 400 milliarder for å bli populære. For; det sier seg selv at det blir umulig å bruke pengene på så kort tid som i løpet av inneværende år, utdyper han.
I tillegg er Masternes opprømt over at finanskomiteen velger å trekke ti millioner i ekstramidler til kontroll av tunge kjøretøy.
– Jeg forutsetter at dette er et grep de gjør etter å ha hatt god dialog med Statens vegvesen, sier han.
• Fikk du med deg denne? Omorganisering i Statens vegvesen: Elin-Mari i Steinkjer er bekymret for hvordan det skal gå hvis sjefen skal sitte i Arendal
Uholdbart
Masternes mener det er uholdbart for Vegvesenet at midlene til omstilling ikke har kommet tidligere.
– Det er jo ikke slik at alt dette er Covid19-relaterte tiltak, påpeker han.
Omorganiseringen av etaten ble politisk besluttet som følge av overføring av veioppgaver og -ansvar til fylkeskommunene.
– Derfor burde omstillingsmidlene og penger til kompetanseendring vært lagt fram tidligere, slik at ledelsen kunne modellert omstillingen bedre, mener Masternes.
Nå skal altså 10 millioner til kompetanseendring og 50 millioner til sluttpakker brukes i løpet av høsten. Det harmonerer dårlig med for eksempel kompetanseheving, ettersom alle muligheter for å søke studieplass for høstsemesteret er stengt.
– Selvfølgelig finnes det mange kortere kurs og interne tilbud, men jeg mener det ville være nyttig at de ansatte hadde fått mulighet til kortere utdanningsløp som resulterte i studiepoeng, sier Masternes.
• FLT-tillitsvalgt i Statens vegvesen: – Dette har vært jævlig for mange kollegaer og tillitsvalgte