NY FINANSIERINGSMODELL: Alf Edvard Masternes er bekymret for at Vegvesenet vil miste enda flere kloke og kompetente hoder. Han håper de politiske myndighetene ta inn over seg situasjonen etaten står i etter en omfattende omstilling som ennå ikke er sluttført.
Morten Hansen
Reformer og omstillinger
Det offentlige har mistet mange gode hoder som følge av omorganisering, mener FLT-lederen
Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen, har opplevd kompetanseflukt fra etaten som følge av fjorårets omorganisering. Han mener det er viktigere enn noen gang å ta vare på de flinke folkene i etaten.
kai.hovden@lomedia.no
I løpet av 2019 var Vegvesenet igjennom den mest teknisk komplekse omorganiseringen i statlig sektor på lang tid, og kanskje noen sinne, ifølge Masternes.
– Denne er absolutt ikke avsluttet, selv om nye divisjoner er opprettet og fylkene har overtatt vegansvaret for fylkesvegene, minner Masternes om.
Han er bekymret for at de politiske beslutningstakerne nå ser på anslagene over ressurser og antall ansatte man så for seg å ha behov for i Vegvesenet etter omorganiseringen, som eksakt vitenskap.
p
– Ser man på turnover blant ansatte i 2019, ligger den betydelig høyere enn i normal-årene. Den er tilnærmet doblet. Mange valgte å søke seg ut av offentlig sektor, og dermed mister vi mange gode hoder, slår Masternes fast.
Kompetanseflukten er innen spesielle fagfelt. Likevel viser det seg nå at Vegvesenet sitter igjen med flere ansatte enn hva som var beregnet. Dette betyr at det er flere enn det er budsjettert lønnsmidler til.
Internt arbeidsmarked
FLT i Statens vegvesen har påpekt overfor etatsledelsen at man nå må være kritisk til hvilke stillinger som lyses ut.
– Jeg er fornøyd med at vegdirektøren har tatt til ordet for å jobbe med «det indre arbeidsmarked». Vi må satse på et internt arbeidsmarked i Vegvesenet, og bruke intern opplæring og etter- og videreutdanning til å sørge for at de som nå jobber i Vegvesenet sikres en fremtid i etaten, sier Masternes.
p
Han mener at Vegvesenet må finansieres på en annen måte.
– I dag kommer finansieringen via årlige tildelinger over statsbudsjettet fra Stortinget. FLT har påpekt ved flere anledninger at dette er en stor ulempe, spesielt når det kommer til mindre utbyggingsprosjekter, rassikringstiltak og trafikksikkerhetstiltak. Vegvesenet burde gå over til prosjektfinansiering, slik at vegdirektøren har større mulighet til å omdisponere uten å måtte vente på et nytt statsbudsjett. En slik endring er det ikke Vegvesenet som kan beslutte. Det er opp til regjeringen og Stortinget.
Masternes minner om at det per i dag er strenge regler for å omdisponere tildelte midler, noe som kan bidra til å gjøre situasjonen knyttet til lønnsmidler enda vanskeligere.
– Det er strenge regler knyttet til å flytte midler mellom ulike budsjettposter. Slik Vegvesenet er finansiert i dag, kan ikke vegdirektøren omdisponere penger mellom divisjoner. Slike omdisponeringer må gjøres av Stortinget, og jeg synes det er urovekkende at vegdirektøren ikke har større handlefrihet, sier Masternes.
Pålagt å kutte
I likhet med andre statlige virksomheter må også Statens vegvesen forholde seg til regjeringens avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform (ABE-reformen).
– I tillegg er Vegvesenet pålagt å kutte interne kostnader med 800 millioner kroner. Når disse to kuttene kommer samtidig, og omorganiseringen pågår, vil det svi, minner Masternes om.
Han er bekymret for hvorvidt Vegvesenet vil være i stand til å løse etatens samfunnsoppdrag som følge av dette.
– Nå er det bevilget 600 millioner som ekstratiltak for å holde aktiviteten oppe i entreprenørbransjen. Dette er midler som er bundet til året i år, og de kan ikke brukes som en del av omorganiseringen. I fjor høst ble det gitt 20 millioner ekstra til tungbilkontroller. Også disse midlene er bundet til årets budsjett, og kan derfor ikke brukes til for eksempel å tilsette flere eller som omstillingsmidler. Selv uten koronakrisen mener jeg Vegvesenet burde vært tilført friske midler i revidert nasjonalbudsjett i år. Det er behov for penger til å sikre omstillingen på lang sikt, og der må etter- og videreutdanning av de ansatte være en sentral del av løsningen, mener Masternes.
Nå håper han stortingspolitikerne ser utfordringene etaten står overfor, og kutter de pålagte innsparingene.
– Jeg lover at vi skal bidra til effektivisering, selv uten slike pålegg. Gi vegdirektøren større handlefrihet, lyder Masternes’ oppfordring.
Mest lest
Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.
Erlend Angelo
«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
Eivind Senneset
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.
Bjørn A. Grimstad
Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)
André Kjernsli
Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden
Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.
Erlend Angelo
Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Frøydis Falch Urbye
Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.
ConocoPhillips Company
Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping
En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.
Leif Martin Kirknes
Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt vil undersøke arbeidsforholda i Olivia – truar med å ta frå restaurantane skjenkebevillinga
Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.
Lise Åserud / NTB
Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
SKURRER: – Det høres ikke veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.
Alf Ragnar Olsen