JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
NY FINANSIERINGSMODELL: Alf Edvard Masternes er bekymret for at Vegvesenet vil miste enda flere kloke og kompetente hoder. Han håper de politiske myndighetene ta inn over seg situasjonen etaten står i etter en omfattende omstilling som ennå ikke er sluttført.

NY FINANSIERINGSMODELL: Alf Edvard Masternes er bekymret for at Vegvesenet vil miste enda flere kloke og kompetente hoder. Han håper de politiske myndighetene ta inn over seg situasjonen etaten står i etter en omfattende omstilling som ennå ikke er sluttført.

Morten Hansen

Reformer og omstillinger

Det offentlige har mistet mange gode hoder som følge av omorganisering, mener FLT-lederen

Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen, har opplevd kompetanseflukt fra etaten som følge av fjorårets omorganisering. Han mener det er viktigere enn noen gang å ta vare på de flinke folkene i etaten.



14.05.2020
11:23
14.05.2020 11:31

kai.hovden@lomedia.no

I løpet av 2019 var Vegvesenet igjennom den mest teknisk komplekse omorganiseringen i statlig sektor på lang tid, og kanskje noen sinne, ifølge Masternes.

– Denne er absolutt ikke avsluttet, selv om nye divisjoner er opprettet og fylkene har overtatt vegansvaret for fylkesvegene, minner Masternes om.

Han er bekymret for at de politiske beslutningstakerne nå ser på anslagene over ressurser og antall ansatte man så for seg å ha behov for i Vegvesenet etter omorganiseringen, som eksakt vitenskap.

p

– Ser man på turnover blant ansatte i 2019, ligger den betydelig høyere enn i normal-årene. Den er tilnærmet doblet. Mange valgte å søke seg ut av offentlig sektor, og dermed mister vi mange gode hoder, slår Masternes fast.

Kompetanseflukten er innen spesielle fagfelt. Likevel viser det seg nå at Vegvesenet sitter igjen med flere ansatte enn hva som var beregnet. Dette betyr at det er flere enn det er budsjettert lønnsmidler til.

Internt arbeidsmarked

FLT i Statens vegvesen har påpekt overfor etatsledelsen at man nå må være kritisk til hvilke stillinger som lyses ut.

– Jeg er fornøyd med at vegdirektøren har tatt til ordet for å jobbe med «det indre arbeidsmarked». Vi må satse på et internt arbeidsmarked i Vegvesenet, og bruke intern opplæring og etter- og videreutdanning til å sørge for at de som nå jobber i Vegvesenet sikres en fremtid i etaten, sier Masternes.

p

Han mener at Vegvesenet må finansieres på en annen måte.

– I dag kommer finansieringen via årlige tildelinger over statsbudsjettet fra Stortinget. FLT har påpekt ved flere anledninger at dette er en stor ulempe, spesielt når det kommer til mindre utbyggingsprosjekter, rassikringstiltak og trafikksikkerhetstiltak. Vegvesenet burde gå over til prosjektfinansiering, slik at vegdirektøren har større mulighet til å omdisponere uten å måtte vente på et nytt statsbudsjett. En slik endring er det ikke Vegvesenet som kan beslutte. Det er opp til regjeringen og Stortinget.

Masternes minner om at det per i dag er strenge regler for å omdisponere tildelte midler, noe som kan bidra til å gjøre situasjonen knyttet til lønnsmidler enda vanskeligere.

– Det er strenge regler knyttet til å flytte midler mellom ulike budsjettposter. Slik Vegvesenet er finansiert i dag, kan ikke vegdirektøren omdisponere penger mellom divisjoner. Slike omdisponeringer må gjøres av Stortinget, og jeg synes det er urovekkende at vegdirektøren ikke har større handlefrihet, sier Masternes.

Pålagt å kutte

I likhet med andre statlige virksomheter må også Statens vegvesen forholde seg til regjeringens avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform (ABE-reformen).

– I tillegg er Vegvesenet pålagt å kutte interne kostnader med 800 millioner kroner. Når disse to kuttene kommer samtidig, og omorganiseringen pågår, vil det svi, minner Masternes om.

Han er bekymret for hvorvidt Vegvesenet vil være i stand til å løse etatens samfunnsoppdrag som følge av dette.

600 krisemillioner til veg: Nå må mindre norske selskaper gis mulighet til å vinne anbudene, mener FLT

– Nå er det bevilget 600 millioner som ekstratiltak for å holde aktiviteten oppe i entreprenørbransjen. Dette er midler som er bundet til året i år, og de kan ikke brukes som en del av omorganiseringen. I fjor høst ble det gitt 20 millioner ekstra til tungbilkontroller. Også disse midlene er bundet til årets budsjett, og kan derfor ikke brukes til for eksempel å tilsette flere eller som omstillingsmidler. Selv uten koronakrisen mener jeg Vegvesenet burde vært tilført friske midler i revidert nasjonalbudsjett i år. Det er behov for penger til å sikre omstillingen på lang sikt, og der må etter- og videreutdanning av de ansatte være en sentral del av løsningen, mener Masternes.

Nå håper han stortingspolitikerne ser utfordringene etaten står overfor, og kutter de pålagte innsparingene.

– Jeg lover at vi skal bidra til effektivisering, selv uten slike pålegg. Gi vegdirektøren større handlefrihet, lyder Masternes’ oppfordring.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.05.2020
11:23
14.05.2020 11:31



Mest lest

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik


Flere saker