Statsbudsjettet 2023
Mindre til veg kan bety tøffere tider for ansatte i Vegvesenet, frykter FLT
Regjeringen bevilger 376 millioner mindre til vei i forslaget til statsbudsjett. Det kan bety tøffe tider for de ansatte i Statens vegvesen.
Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen.
Kai Hovden
kai.hovden@lomedia.no
Alf Edvard Masternes er leder for de FLT-organiserte i Statens vegvesen. Han er på ingen måte fornøyd med det han leser i budsjettforslaget.
– Jeg er særlig bekymret for hva dette betyr for de ansatte i divisjon utbygging hos oss. Det blir tøffe tider, uten at jeg kan si om det blir overtallighet, sier Masternes.
I forslaget til statsbudsjett reduseres Vegvesenets investeringer med 2,6 milliarder kroner.
– Når prisveksten må tas over eget budsjett, og ikke via friske midler, vil det gi strammere rammer for divisjon drift og vedlikehold. Setter man utbyggingsprosjekter på vent, må jo eksisterende vei driftes og vedlikeholdes. Det koster, påpeker Masternes.
Bråstopp
Ifølge en pressemelding fra Vegvesenet betyr regjeringens budsjettforslag bråstopp for nye veiprosjekter i etaten.
Unntaket er såkalte OPS-prosjekter, altså prosjekter som finansieres via offentlig og privat samarbeid.
– Dette er et meget stramt budsjett. Vi har hatt en flat bevilgning de siste tre årene, samtidig som prisveksten er høy innenfor drift, vedlikehold og utbygging. Når prisveksten må dekkes innenfor eksisterende rammer betyr det lavere aktivitet. Vi skal fortsatt prioritere å holde veiene åpne og trygge, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland i pressemeldingen.
Det største utslaget vil komme i investeringene på riksvei, ifølge veidirektøren.
Historisk avtale: For første gang har Vegvesenet satt arbeidsvilkår og klima foran pris
Venter på svar
Fremtidens organisering av veisektoren i Norge har vært på utredning. Her har FLT og Masternes selv deltatt, og han har naturlig nok forsøkt å følge det videre arbeidet tett.
Regjeringens budsjettforslag gir ikke Masternes noen nye svar.
– Jeg er skuffet over at utredning av vegsamferdsel ikke er omtalt i det hele tatt, sier han.
Masternes sendte en henvendelse til Samferdselsdepartementet for et par uker siden, hvor han etterlyste status for arbeidet som har sitt utspring i Hurdalsplattformen.
– Etter det har jeg ikke hørt en døyt derfra, sier han.
Samtidig merker han seg at mer for pengene brukes i budsjettdokumentet. For Masternes oppleves dette som noe av en rød klut, da det kan spille på det statseide aksjeselskapet Nye Veier AS.
Masternes og FLTs folk i Vegvesenet har kjempet for at erfaringene med Nye Veier AS skal tas med inn i Vegvesenet, og at man får en sammenslåing av aksjeselskapet og etaten.
– Nå virker det som om regjeringen har tatt Nye Veier AS i sin favn, og jeg registrerer at de tildeles flere prosjekter. Jeg hadde forventet at utbedringsstrekningene skulle blitt tilbakeført til Statens vegvesen, men det ser jeg ikke noe til i budsjettforslaget, sier Masternes.