JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ILLUSTRASJONSFOTO: Her fra den gang Statens vegvesen utbedret fylkesvei 885 til Pasvik i Sør-Varanger i Finnmark.

ILLUSTRASJONSFOTO: Her fra den gang Statens vegvesen utbedret fylkesvei 885 til Pasvik i Sør-Varanger i Finnmark.

Statens vegvesen

Samferdsel

Vegansvaret ble splittet opp i 2020: Nå vil departementet ha samarbeid

I 2020 tok fylkeskommunene over ansvaret for fylkesvegene, og man opprettet i praksis elleve små vegvesen rundt om i landet. I årets tildelingsbrev til Statens vegvesen ber departementet etaten vurdere felles driftskontrakter med fylkene.



26.03.2021
09:45
26.03.2021 09:46

kai.hovden@lomedia.no

Fra 1. januar 2020 skulle fylkeskommunene selv stå for oppgaver på fylkesvegene, noe Statens vegvesen hadde gjort i 125 år via sams vegadministrasjon. Dette førte til kompetanseflukt og usikkerhet i Vegvesenet.

Et år senere oppfordrer Samferdselsdepartementet til samarbeid om driftskontrakter på fylkes- og riksveger i årets tildelingsbrev til Vegvesenet – altså ganske likt den gamle ordningen.

– Det kan tyde på at dette er ikke var den mest effektive løsningen å organisere kontraktene på, sier Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen.

Viktig å skille

Ifølge statssekretær Ingelin Noresjø i Samferdselsdepartementet var det riktig å skille sams vegadministrasjon.

ET VIKTIG SKILLE: Statssekretær Ingelin Noresjø mener det var riktig å gi fylkene råderett over fylkesvegene. Nå kan de planlegge, bygge og vedlikeholde egen infrastruktur.

ET VIKTIG SKILLE: Statssekretær Ingelin Noresjø mener det var riktig å gi fylkene råderett over fylkesvegene. Nå kan de planlegge, bygge og vedlikeholde egen infrastruktur.

Torbjørn Tandberg

– Nå har både fylkene og staten, som store vegeiere, sin egen vegadministrasjon for å planlegge, bygge og vedlikeholde egen infrastruktur. I årets tildelingsbrev ønsket vi å presisere at det hele tiden har vært åpnet for at det kan inngås felleskontrakter dersom det er aktuelt, svarer hun via epost.

Masternes peker på at kontraktene tidligere var gitt for et geografisk område, mens det nå er egne kontrakter for fylkes- og riksveger.

– I dag vet vi ikke om oppdragsbrev gitt til fylkeskommunene har samme tekst som de Statens vegvesen mottar. Det blir også spørsmål om hvem som skal dekke kostnadene for felleskontrakter, hvem som skal gjøre hva i kontraktene, og hvem entreprenøren skal forholde seg til.

Les også: Mener Nye Veier AS ikke er noen suksesshistorie

Tviler på effektiviteten

Masternes mener det må være lite lønnsomt å drifte elleve mini-vegvesen i tillegg til Statens vegvesen, og antar at det vil bli mye fakturering mellom fylkene og Vegvesenet.

Statssekretær Noresjø understreker at fylkene hele tiden har hatt ansvaret for å finansiere fylkesvegene. Nå har de også ansvaret for å prioritere investeringer og utbedringer på sitt eget fylkesvegnett, fordi de vet best hvor skoen trykker.

– Samtidig vet vi at det er noen steder der riks- og fylkesvegene overlapper hverandre. Der kan det være hensiktsmessig å samarbeide om driftskontrakter, sier Noresjø.

FLTs mann mener man har mistet mye faglig kompetanse ved å legge ned sams vegadministrasjon, som fremmet forslag overfor fylkene.

– De hadde lokalkunnskap og faglig tyngde, understreker Masternes.

Han viser til at det vegfaglige miljøet var sterkt, nettopp på grunn av at man hadde et godt, felles fagressursapparat.

LANGT FRA OVERBEVIST: Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen, har liten tro på at det skal være lønnsomt å drive elleve fylkeskommunale vegvesen i tillegg til Statens vegvesen.

LANGT FRA OVERBEVIST: Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen, har liten tro på at det skal være lønnsomt å drive elleve fylkeskommunale vegvesen i tillegg til Statens vegvesen.

Kai Hovden

– Nå har begge vegeiere måttet bygge opp sine egne små fagmiljøer. Vegvesenet har samtidig fått mer utstrakte geografiske driftskontrakter. Det utfordrer lokalkunnskapen mer enn tidligere, påpeker Masternes.

Denne organiseringen svekker arbeidsmiljøet og utfordrer oppfølgingen av byggherrene, mener han.

– På sikt kan det føre til kompetanseflukt fra etaten, sier Masternes.

Les også: – Får vi samme vilkårene som Nye Veier kan vi gi enda mer veg tilbake

Ingen fallitterklæring

Vi spør statssekretær Noresjø om ønsket om kontraktsamarbeid ikke er en fallitterklæring for den nye reformen?

– Nei. Det pågår et stort arbeid med å tilpasse nye driftsområder og inngå nye driftskontrakter for både riksveger og fylkesveger. Da er det naturlig at det i en mellomperiode blir noe mer usikkerhet i markedet for driftskontrakter, svarer Noresjø.

Hun mener at uroen vil avta etter hvert og at prisene da vil falle.

Men hvordan mener departementet at slike samarbeidskontrakter skal beregnes? Hvem skal stille med ressurser innen utvikling av kontraktene, byggeledelse, kontroll og sanksjoner?

– Et eventuelt samarbeid mellom Statens vegvesen og fylkeskommunene om driftskontrakter, vil måtte reguleres av avtaler mellom partene. En entreprenør vil forholde seg til den parten han har inngått driftskontrakt med, sier Noresjø.

Hos FLT mener man reformen har fått motsatt resultat.

– Man sier at brukerne av vegen skal være i sentrum. Jeg mener at det motsatte har skjedd. Hvordan skal man forklare brukerne hva slags standard de kan forvente på fylkesvegnettet, når det kan være elleve forskjellige standarder? spør Masternes.

Samtidig peker Masternes på at fylkene har en rekke mindre vegstrekninger som geografisk ligger alene.

– Driften av disse vil nok være fordyrende for fylkeskommunene, og føre til mye tomkjøring. Av miljøhensyn vil dette være veldig ugunstig, sier Masternes.

Pengene må overføres

Men FLTs mann i Vegvesenet er ikke motstander av å innlemme enkelte fylkesveger i nye kontrakter, så lenge det ligger en avtale i bunn, og Vegvesenet får overført penger fra fylkene.

– Det er uheldig at byggeledere må forholde seg til to administrasjoner med hver sine ønsker, økonomistyring og krav, understreker Masternes.

Kravene til vegstandard er også avgjørende, ifølge Masternes.

– Skal dette fungere, må fylkene akseptere standardkrav til veg og øvrige kontraktkrav som Vegvesenet benytter, mener Masternes.

Han kommer også med et tips til fylkeskommunene når de skal inngå nye driftskontrakter:

– Tilpass kontraktutlysninger til et tidspunkt like etter at Vegvesenet har kjørt sin prosess i området. Da kan entreprenøren som får riksvegkontrakten ha mulighet til å gi en redusert pris på grunn av sammenhengen i vegnettet, sier han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
26.03.2021
09:45
26.03.2021 09:46



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa om å være fattig i Norge: – Vi må se på lønningene til folk

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

Eivind Senneset

Først to år etter, er yrkesskaden til Yngve godkjent av Nav

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

Leif Martin Kirknes

LOs tre mektigste krever at Støre endrer loven

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

Anders Hauge-Eltvik

Kulturstreiken for rettferdig pensjon trappes opp. Se oversikten her

Kommentar

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Jan-Erik Østlie

«Stendi har krøpet til korset. Det er en seier for fagbevegelsen», skriver Kjell Werner

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Leif Martin Kirknes

Støre vil ikke ha samarbeidsavtale med Rødt


Flere saker