Arbeidslivet tror ikke at det lønner seg å gjennomføre miljøtiltak
Engasjementet for klima- og miljø er stort på norske arbeidsplasser, men for få gjør noe konkret med det. Mange tror ikke miljøtiltak lønner seg. Nå går partene i arbeidslivet sammen om kampanjen "Arbeidslivets klimauke".
MILJØTILTAK. Mange bedrifter har gått til innkjøp av el-biler som et av flere tiltak for klima- og miljø.
Sissel M. Rasmussen
Førstkommende mandag går startskuddet på "Arbeidslivets klimauke".
– Ideen er å gi arbeidet med miljø- og klima en "kickstart" med denne uka. Vi oppfordrer små og store virksomheter til å bruke nettopp uken til å snakke om klima på jobben, hvilke tiltak som kan settes i gang, og gjennom samarbeid sette i gang det grønne skiftet på jobben, sier LOs miljørådgiver Anne-Beth Skrede til LO-Aktuelt.
– Det er en kampanje for grønne arbeidsplasser, men det handler også om ansattes medvirkning og om å gå sammen for å få i gang klimatiltak på arbeidsplassen, sier Skrede.
• Må møte i retten etter å ha gjort jobben sin som tillitsvalgt
Opptatt av miljø, men...
I forbindelse med "Arbeidslivets klimauke" er det gjennomført en undersøkelse av NORSTAT, på oppdrag fra arbeidslivets parter.
Representanter for 600 små- og mellomstore virksomheter har svart på spørsmålene. Halvparten av virksomhetene er i privat sektor, den andre halvparten er offentlig sektor.
Funnene viser at engasjementet blant virksomhetene er høyt, men at det finnes et stort potensial for å gjøre mer for klima og miljø:
* 8 av 10 små og mellomstore virksomheter er opptatt av miljø i stor eller veldig stor grad.
* Bare 4 av 10 små og mellomstore virksomheter tror det lønner seg for virksomheten å gjennomføre miljøtiltak
* Bare 1 av 10 små og mellomstore virksomheter har et klimaregnskap
De største er best
Undersøkelsen forteller at de viktigste årsakene til at små og mellomstore virksomheter jobber med klima- og miljø er:
* for å oppfylle lover og regler.
* fordi man ønsker å være en fremtidsrettet arbeidsplass.
* fordi kunder/brukere forventer det.
Jo større virksomheten er, dess mer oppmerksomhet får klima- og miljø. Langt flere mellomstore virksomheter har klimaregnskap, har miljø- og klima integrert i strategiarbeidet sitt og diskuterer miljø- og klima med sine ansatte.
Offentlige virksomheter synes litt mer opptatt av miljø og klima enn i private.
• Hele AFP-ordningen henger i en tynn tråd, advarer «AFP-generalen»
Snakkes for lite
– Undersøkelsen forteller oss at mange tenker klima og miljø, men ikke like mange gjør noe med det. Vi har et stort forbedringspotensial, sier LOs miljørådgiver, Anne-Beth Skrede.
Svarene avdekket også at på mange arbeidsplasser er det ikke arenaer for å diskutere klima- og miljøtiltak mellom ansatte, tillitsvalgte og ledelse. Så mange som en av fem oppgir at de aldri har snakket om temaet, mens halvparten av de spurte oppgir at de ofte og av og til har klima- og miljøtiltak på agendaen.
– Det er på den enkelte arbeidsplassen at arbeidet med miljø- og klimatiltak må skjer, sier Skrede.
-Det er viktig å skape felles arenaer og møteplasser for ansatte, tillitsvalgte og ledelse for å samarbeide om klima- og miljøtiltak, fortsetter hun.
Spiller på lag
Den aktuelle klimauka er et samarbeid mellom syv hovedorganisasjoner, men det er langt fra noe nytt at arbeidslivets parter samarbeider om miljø- og klimaspørsmål. NHO og LO har i flere år hatt ulike klimaprosjekter på gang, på den enkelte arbeidsplass og i spesielle bransjer.
– Vi har hatt vellykkede enkeltprosjekter, sier Skrede og forteller at det er flere positive effekter av at alle spiller på lag for bedre klima og miljø.
– Vi ser at på arbeidsplasser der de har fått til et godt arbeid med klima- og miljøtiltak, så har det også styrket samarbeidet mellom ansatte, tillitsvalgte og ledelsen, sier Skrede og fortsetter:
– Men vi ser at på arbeidsplasser der samarbeidet allerede er godt, så er det enklere å også få satt i gang gode tiltak for miljø og klima.
- Bruk "klimabriller"
Førstkommende mandag inviterer partene i arbeidslivet til "kickoff" for kampanjen med et frokostmøte på Kulturhuset i Oslo.
Med tittelen "Det grønne skiftet må skje på jobben" skal det handle om hvordan skape grønnere arbeidsplasser gjennom samarbeid og dialog.
Her stiller også Maren Esmark, generalsekretær Naturvernforbundet, spørsmålet: Har arbeidslivet fulgt med i timen?
I forbindelse med kampanjen er det lansert en egen nettside der bedrifter kan finne informasjon om hvordan de kan komme i gang med miljø- og klimatiltak.
Les mer om "Arbeidslivets klimauke"
– Målet er å gjøre det lettere for virksomheter å gjøre klimaengasjement om til konkrete tiltak på arbeidsplassen, sier Skrede.
Arbeidslivets klimauke inngår også som en del av trepartssamarbeidet. Selv om det er arbeidslivets parter som står for selve uka, er klimadepartementet med både som økonomisk bidragsyter og som dialogpartner.
Skrede håper at "Arbeidslivets klimauke"skal bli årlig tradisjon.
– Vi håper å kunne sette "klimabriller" på arbeidslivet en uke i januar hvert år fremover, sier hun.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside