JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
NYE REGLER: Norsk Transportarbeiderforbund er rimelig godt fornøyd med utfallet i EU-parlamentet i dag.

NYE REGLER: Norsk Transportarbeiderforbund er rimelig godt fornøyd med utfallet i EU-parlamentet i dag.

Martin Guttormsen Slørdal

EU-parlamentet enige om nye regler for veitransporten: – Mye positivt i dette, NTF-lederen

Norsk Transportarbeiderforbund har jobbet intenst for å forsøke å påvirke utformingen av EUs nye transportregler. I dag gikk del 1 av den omstridte mobilitetspakken igjennom i parlamentet.


04.04.2019
17:18
21.08.2023 17:14

ragnhild@lomedia.no

Etter flere mislykkede forsøk på å behandle den omfattende pakken med regler for veitransporten, klarte parlamentet omsider å komme til enighet i dag. Forbundsleder Lars M. Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) sier til LO-Aktuelt at han er positivt overrasket.

Han understreker at NTF ikke har hatt tid til å sette seg inn i helheten i pakken.

– Men med forbehold om at vi ikke har fått lest hele dokumentet, så ser det ut til å være mye positivt i dette, sier han til LO-Aktuelt.

p

Liberalisering

Helt siden EUs «regjering», Europa-kommisjonen, la fram første del av den såkalte «mobilitetspakken» våren 2017, har Norsk Transportarbeiderforbund jobbet hardt for å påvirke beslutningene i EU. For de første forslagene fra Europa-kommisjonen ga NTF hakeslepp. Forslaget fra Kommisjonen innebar nemlig tilnærmet frislipp av all ekspressbusstrafikk i Norge.

– I prinsippet kunne en rumensk bussjåfør ha startet ekspressbuss-virksomhet i Norge uten at det ble stilt krav om verken kontor eller varig virksomhet i landet, forklarer utreder Geir Kvam i Transportarbeiderforbundet.

Også forslaget til nye kabotasjeregler for godstransporten fikk forbundet til å reise bust. Kabotasje betyr at en sjåfør som kommer med last fra utlandet, kan ta transportoppdrag mellom ulike destinasjoner i Norge, før han reiser ut av landet igjen. Med dagens EU-regler kan en sjåfør utføre maksimalt tre kabotasjeturer i løpet av syv dager. Europa-kommisjonen foreslo å endre dette til et ubegrenset antall turer i løpet av fem døgn. Ifølge Norsk Transportarbeiderforbund ville det truet ikke bare norsk langtransport, men også markedet for nærtransport.

– Det ville vært en katastrofe. Da kunne østeuropeiske sjåfører kommet inn og kjørt vanlige ruter for Asko eller Schenker, til langt lavere priser enn de norske, forteller forbundssekretær Morten Hagen.

For lastebilsjåfør Asgeir var det dobbel grunn til å juble over lønnsoppgjøret

Øst mot vest

I striden om mobilitetspakken har øst stått mot vest. De østeuropeiske landene har ønsket en liberalisering av regelverket for å sikre deres sjåfører og selskaper bedre tilgang på det vesteuropeiske markedet, mens de vesteuropeiske landene har ønsket strengere regler blant annet for å beskytte egen transportbransje.

4. april stemte et flertall i parlamentet for nye kabotasjeregler som tillater et ubegrenset antall kabotasjeoppdrag i løpet av tre døgn. Deretter må sjåføren tilbake til hjemlandet i minimum 60 timer før han kan ta nye kabotasjeoppdrag. Dette for å forhindre «systematisk kabotasje», heter det i en pressemelding fra EU-parlamentet. I tillegg foreslås det at sjåføren må tilbake til opprinnelseslandet minimum hver fjerde uke.

– Gitt at dette stemmer, er det en kraftig innskjerping av regelverket, mener Lars M. Johnsen.

Per i dag er det lov med tre kabotasjeturer i løpet av sju dager, men i praksis har det vist seg vanskelig å definere hva som er én tur.

Norsk Transportarbeiderforbund er også fornøyd med at kjøre- og hviletidsbestemmelsene ser ut til å bli videreført som i dag, samt at det vil komme krav om digitale fartsskrivere fra 2024.

– Det vil gi myndighetene mye større muligheter for kontroll, sier Johnsen.

p

– En seier

Den Europeiske Transportføderasjonen (ETF) kaller vedtaket «en total suksess».

– Kompromisset er et resultat av ETFs arbeid. Det er ikke bare en avtale, det er ETFs avtale, skriver organisasjonen i en pressemelding.

ETF favner transportarbeiderforbund fra hele Europa, både i øst og vest, og har sånn sett også forsøkt å forene ulike interesser. Norsk Transportarbeiderforbund har fremmet sine synspunkter blant annet gjennom deltakelse i ETF.

Til ministerrådet

Fortsatt er det imidlertid mange ubesvarte spørsmål.

– Det er flere usikkerhetsmomenter knyttet til den praktiske gjennomføringen av disse forslagene. Det gjenstår ennå å se, sier Geir Kvam.

Etter vedtaket i EU-parlamentet, skal EUs ministerråd ta stilling til forslagene. Det kan ta et halvt år eller mer, anslår Den Europeiske Transportføderasjonen. Dermed er det ennå en liten stund til norske sjåfører vil merke konsekvensene av et nytt EU-regelverk.

EUs mobilitetspakke

• Mobilitetspakken er en «pakke» med nye regler for veitransporten, for eksempel når det gjelder kjøre- og hviletid for sjåfører og regler for kabotasjekjøring.

• Pakken er lagt fram av EU-kommisjonen i tre deler.

• Forslaget fra EU-kommisjonen innebar en liberalisering blant annet av kabotasjeregelverket, noe som kan gi norske aktører økt konkurranse.

• Etter at Europaparlamentet har sagt sitt, skal forslagene til behandling i Ministerrådet. Parlamentet og Ministerrådet må bli enige før pakkene kan bli endelig vedtatt.

04.04.2019
17:18
21.08.2023 17:14

EUs mobilitetspakke

• Mobilitetspakken er en «pakke» med nye regler for veitransporten, for eksempel når det gjelder kjøre- og hviletid for sjåfører og regler for kabotasjekjøring.

• Pakken er lagt fram av EU-kommisjonen i tre deler.

• Forslaget fra EU-kommisjonen innebar en liberalisering blant annet av kabotasjeregelverket, noe som kan gi norske aktører økt konkurranse.

• Etter at Europaparlamentet har sagt sitt, skal forslagene til behandling i Ministerrådet. Parlamentet og Ministerrådet må bli enige før pakkene kan bli endelig vedtatt.




Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Erlend Angelo

Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»


Flere saker