EU-parlamentet enige om nye regler for veitransporten: – Mye positivt i dette, NTF-lederen
Norsk Transportarbeiderforbund har jobbet intenst for å forsøke å påvirke utformingen av EUs nye transportregler. I dag gikk del 1 av den omstridte mobilitetspakken igjennom i parlamentet.
NYE REGLER: Norsk Transportarbeiderforbund er rimelig godt fornøyd med utfallet i EU-parlamentet i dag.
Martin Guttormsen Slørdal
ragnhild@lomedia.no
Etter flere mislykkede forsøk på å behandle den omfattende pakken med regler for veitransporten, klarte parlamentet omsider å komme til enighet i dag. Forbundsleder Lars M. Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) sier til LO-Aktuelt at han er positivt overrasket.
Han understreker at NTF ikke har hatt tid til å sette seg inn i helheten i pakken.
– Men med forbehold om at vi ikke har fått lest hele dokumentet, så ser det ut til å være mye positivt i dette, sier han til LO-Aktuelt.
p
Liberalisering
Helt siden EUs «regjering», Europa-kommisjonen, la fram første del av den såkalte «mobilitetspakken» våren 2017, har Norsk Transportarbeiderforbund jobbet hardt for å påvirke beslutningene i EU. For de første forslagene fra Europa-kommisjonen ga NTF hakeslepp. Forslaget fra Kommisjonen innebar nemlig tilnærmet frislipp av all ekspressbusstrafikk i Norge.
– I prinsippet kunne en rumensk bussjåfør ha startet ekspressbuss-virksomhet i Norge uten at det ble stilt krav om verken kontor eller varig virksomhet i landet, forklarer utreder Geir Kvam i Transportarbeiderforbundet.
Også forslaget til nye kabotasjeregler for godstransporten fikk forbundet til å reise bust. Kabotasje betyr at en sjåfør som kommer med last fra utlandet, kan ta transportoppdrag mellom ulike destinasjoner i Norge, før han reiser ut av landet igjen. Med dagens EU-regler kan en sjåfør utføre maksimalt tre kabotasjeturer i løpet av syv dager. Europa-kommisjonen foreslo å endre dette til et ubegrenset antall turer i løpet av fem døgn. Ifølge Norsk Transportarbeiderforbund ville det truet ikke bare norsk langtransport, men også markedet for nærtransport.
– Det ville vært en katastrofe. Da kunne østeuropeiske sjåfører kommet inn og kjørt vanlige ruter for Asko eller Schenker, til langt lavere priser enn de norske, forteller forbundssekretær Morten Hagen.
For lastebilsjåfør Asgeir var det dobbel grunn til å juble over lønnsoppgjøret
Øst mot vest
I striden om mobilitetspakken har øst stått mot vest. De østeuropeiske landene har ønsket en liberalisering av regelverket for å sikre deres sjåfører og selskaper bedre tilgang på det vesteuropeiske markedet, mens de vesteuropeiske landene har ønsket strengere regler blant annet for å beskytte egen transportbransje.
4. april stemte et flertall i parlamentet for nye kabotasjeregler som tillater et ubegrenset antall kabotasjeoppdrag i løpet av tre døgn. Deretter må sjåføren tilbake til hjemlandet i minimum 60 timer før han kan ta nye kabotasjeoppdrag. Dette for å forhindre «systematisk kabotasje», heter det i en pressemelding fra EU-parlamentet. I tillegg foreslås det at sjåføren må tilbake til opprinnelseslandet minimum hver fjerde uke.
– Gitt at dette stemmer, er det en kraftig innskjerping av regelverket, mener Lars M. Johnsen.
Per i dag er det lov med tre kabotasjeturer i løpet av sju dager, men i praksis har det vist seg vanskelig å definere hva som er én tur.
Norsk Transportarbeiderforbund er også fornøyd med at kjøre- og hviletidsbestemmelsene ser ut til å bli videreført som i dag, samt at det vil komme krav om digitale fartsskrivere fra 2024.
– Det vil gi myndighetene mye større muligheter for kontroll, sier Johnsen.
p
– En seier
Den Europeiske Transportføderasjonen (ETF) kaller vedtaket «en total suksess».
– Kompromisset er et resultat av ETFs arbeid. Det er ikke bare en avtale, det er ETFs avtale, skriver organisasjonen i en pressemelding.
ETF favner transportarbeiderforbund fra hele Europa, både i øst og vest, og har sånn sett også forsøkt å forene ulike interesser. Norsk Transportarbeiderforbund har fremmet sine synspunkter blant annet gjennom deltakelse i ETF.
Til ministerrådet
Fortsatt er det imidlertid mange ubesvarte spørsmål.
– Det er flere usikkerhetsmomenter knyttet til den praktiske gjennomføringen av disse forslagene. Det gjenstår ennå å se, sier Geir Kvam.
Etter vedtaket i EU-parlamentet, skal EUs ministerråd ta stilling til forslagene. Det kan ta et halvt år eller mer, anslår Den Europeiske Transportføderasjonen. Dermed er det ennå en liten stund til norske sjåfører vil merke konsekvensene av et nytt EU-regelverk.
EUs mobilitetspakke
• Mobilitetspakken er en «pakke» med nye regler for veitransporten, for eksempel når det gjelder kjøre- og hviletid for sjåfører og regler for kabotasjekjøring.
• Pakken er lagt fram av EU-kommisjonen i tre deler.
• Forslaget fra EU-kommisjonen innebar en liberalisering blant annet av kabotasjeregelverket, noe som kan gi norske aktører økt konkurranse.
• Etter at Europaparlamentet har sagt sitt, skal forslagene til behandling i Ministerrådet. Parlamentet og Ministerrådet må bli enige før pakkene kan bli endelig vedtatt.
Flere saker
EUs mobilitetspakke
• Mobilitetspakken er en «pakke» med nye regler for veitransporten, for eksempel når det gjelder kjøre- og hviletid for sjåfører og regler for kabotasjekjøring.
• Pakken er lagt fram av EU-kommisjonen i tre deler.
• Forslaget fra EU-kommisjonen innebar en liberalisering blant annet av kabotasjeregelverket, noe som kan gi norske aktører økt konkurranse.
• Etter at Europaparlamentet har sagt sitt, skal forslagene til behandling i Ministerrådet. Parlamentet og Ministerrådet må bli enige før pakkene kan bli endelig vedtatt.