JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Erlend Angelo

Jernbanereformen skal gi konkurranse på norske skinner

Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert

Konsulentene tjener seg rike på oppsplitting av jernbanen.



08.09.2016
11:29
08.09.2016 15:53

yngvil@lomedia.no

Det blir dyrt når NSB skal få konkurranse på norske skinner. Regjeringen er villig til å bruke om lag 119 millioner kroner på konsulenter som skal legge til rette for private tog i Norge.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Det som trolig koster mest, er opprettelsen av det nye statsforetaket for infrastruktur i jernbanen, Bane NOR. Bare her skal det brukes 75 millioner kroner til konsulenter.

Det koster 36 millioner å skifte navn fra Jernbaneverket til Bane NOR SF

Her er oversikten:

FriFagbevegelse har hentet inn tall og laget en oversikt over bruk av konsulenter.

Her er oversikten over hvor mye som allerede er brukt eller satt av til bruk av konsulenter for å gjennomføre jernbanereformen:

Samferdselsdepartementet: Konsulenter: 25 millioner kroner (2014-2017) og egne ansatte: 21 årsverk (2014-2016)

Jernbaneverket: Konsulenter: 2,9 millioner kroner

Jernbanedirektoratet: Konsulenter: 4,4 millioner kroner (inkludert moms)

Bane NOR: Konsulenter: 75 millioner kroner (inklusiv moms) (forventet bruk i 2016) og ansatte lånt ut fra Jernbaneverket: 6 årsverk.

Opplysningene er fra Samferdselsdepartementet og Bane NOR SF.

Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

Solvik-Olsen underdriver kostnader

Samferdselsdepartementet sendte torsdag ut en oversikt over konsulentbruken i forbindelse med jernbanereformen. Departementet underdriver konsulentbruken, og skriver at Bane NOR hittil i år har brukt 25 millioner til konsulenter. Bane NOR opplyser selv at de vil bruke anslagsvis 75 millioner kroner i hele 2016.

Landene som lykkes med jernbanen

Bane NOR er største oppdragsgiver

I januar 2016 inngikk Jernbaneverket rammeavtaler med noen av de største konsulentselskapene i verden: Ernst & Young, Capgemini, Deloitte, KPMG, og PricewaterhouseCoopers. Måneden etter lanserte regjeringen jernbanereformen. Det er disse avtalene Bane NOR, etablert i august 2016, bruker.

Rammeavtalene er ifølge kontraktene til sammen verdt om lag 119 millioner kroner.

Ernst & Young: Kontrakt verdt 62,5 millioner kroner (inkludert moms)

Ernst & Young leverer 70 prosent av konsulenttjenestene som Bane NOR bruker.

PriceWaterhouseCoopers: Kontrakt verdt 25 millioner kroner (inkludert moms)

Deloitte: Kontrakt verdt 18,75 millioner kroner (inkludert moms)

Capgemini Norge: Kontrakt verdt 6,25 millioner kroner (inkludert moms)

KPMG: Kontrakt verdt 6,25 millioner kroner (inkludert moms)

Dette er kontrakter for bruk av konsulenter i 2016-2018. Rammeavtalene anslår hvor mye kontraktene er verdt.

Pensjonsbombe kan knekke NSB. Men regjeringa vil ikke love å redde selskapet

Hemmelige timepriser

Det er inngått avtale med alle disse selskapene om en timepris for bruk av konsulenter. Fri Fagbevegelse har spurt Bane NOR hva de betaler per time. Svaret er at timeprisene er «forretningssensitive» etter forvaltningsloven. I kontraktene vi har fått innsyn, er bare én opplysning sladdet, og det er timeprisen.

– NSB har to valg: Kutte i ansattes pensjon eller tape konkurransen

Bane NOR kjøper også råd fra disse:

I tillegg har Bane NOR kjøpt konsulenttjenester til juridisk bistand, IKT, revisjon og pensjon fra disse firmaene:

• Gabler Steenberg & Plahte AS (pensjonsrådgivning)

• Scandinavian Design Group AS (merkevarerådgivning)

• Grant Thronton Revisjon AS (revisjon-revisor for 2016)

• PwC (revisjon-rammeavtale Bane NOR SF)

• Advokatfirmaet Grette DA (juridisk bistand- rammeavtale JBV)

• Kluge Advokatfirma DA (juridisk bistand-rammeavtale Bane NOR SF)

• Sopra Steria (IKT-rammeavtale JBV)

• Zynk (kommunikasjonsrådgiver)

• Tieto Norway AS (IKT-rammeavtaler JBV)

– Bruken av ekstern bistand på disse områdene vil naturlig trappes ned når Bane NOR SF er fullt operativt med egne ansatte på disse områdene, opplyser Jørn Wisløff i Bane NOR.

Styreleder Siri Hatlen i Bane NOR SF forklarer konsulentbruken slik:

– En jernbane med høy punktlighet og høy kundetilfredshet kommer ikke av seg selv. Det krever økt innsats og ressurser. Det er viktig at etableringen av statsforetaket Bane NOR gjennomføres på en måte som ikke svekker den operative driften i Jernbaneverket eller ROM Eiendom – dette handler blant annet om sikkerhet og å sikre kontinuitet i viktige utbyggingsprosjekter, sier Siri Hatlen.

• Bloggen: – Vi døper deg Bane NOR SF

NSB vil ikke si hva reformen koster

Med privatiseringspolitikken har regjeringen gitt NSB det som trolig er en kjemperegning. Det må til for at NSB skal forberede seg på konkurransen om togstrekningene som regjeringen legger ut på anbud neste år.

Etter det FriFagbevegelse erfarer er det Boston Consulting Group som har gjort en gjennomgang av alle enheter og gjøremål i NSB for å omstille og tilrettelegge for selskapene som skal skilles ut og som skal vinne anbud. I tillegg kommer et ukjent antall egne ansatte som jobber med omstillingen som følge av jernbanereformen.

Ifølge Dagens Næringsliv har BCG-konsulentene i snitt 3,9 mill i årslønn.

FriFagbevegelse spør NSB hva konsulentbruken i selskapet i forbindelse med jernbanereformen koster konsernet, og får et knapt svar:

– NSB forbereder seg på en ny hverdag med konkurranse om transport av persontrafikktjenester. Av forretningsmessige hensyn ønsker vi ikke å opplyse om våre kostnader knyttet til dette arbeidet, svarer Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i NSB.

Har samferdselsministeren oversikt?

FriFagbevegelse ba for en uke siden Samferdselsdepartementet om en oversikt over alle kontrakter Jernbaneverket og NSB har inngått med private konsulentselskaper i forbindelse med jernbanereformen, og om innsyn i alle kontraktene. Pressevakten i departementet svarte at vi måtte henvende oss til Jernbaneverket og NSB.

– Har altså ikke Jernbanereformprosjektet som styres av Samferdselsdepartementet oversikt over konsulentbruken i jernbanereformen, spurte vi.

– Nei, svarte pressevakten.

FriFagbevegelse fulgte opp med en ny forespørsel. Er det virkelig mulig at statsråden ikke vet hva det koster skattebetalerne å gjennomføre jernbanereformen?

Etter en uke fikk vi et svar:

– Departementet har oversikt over ressursbruk gjennom midler bevilget til implementering av jernbanereformen over statsbudsjettet og gjennom dialog med NSB, skriver samferdselsministeren i en epost til FriFagbevegelse.

Departementet opplyser imidlertid ikke hva NSBs utgifter i forbindelse med privatiseringen er.

Ansatte i departementene må rydde pulten hver dag i det nye regjeringskvartalet

Frp-statsråd frykter flere mister betaling for overtid

Privatiseringen koster

• Regjeringen lanserte jernbanereformen «På rett spor» 12. mai 2015.

• Reformen startet en storstilt privatisering av den norske jernbanen.

• Regjeringen mener dette vil effektivisere persontogtrafikken.

• Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen skal ut på anbud 3. februar 2017.

• Disse togstrekningene legges ut på anbud i mai 2017: Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo – Trondheim.

• Minst 107 millioner kroner: Beløpet det nye selskapet for infrastruktur i jernbanen, Bane NOR, Samferdselsdepartementet, Jernbaneverket og det nyetablerte Jernbanedirektoratet vil bruke på konsulenter i forbindelse med jernbanereformen.

• Det er ukjent hvor mye NSB bruker.

Kilder: Bane NOR, Samferdselsdepartementet, NSB.

08.09.2016
11:29
08.09.2016 15:53



Mest lest

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen.  – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Arne Ristesund

Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

Bjørn A. Grimstad

Helsefagarbeider Therese Madelen (33) vil bli sykepleier, men fagbrevet gir null poeng

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

Colourbox

Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

Ole Palmstrøm

– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Jan-Erik Østlie

Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

Arkivbilde: Petter Pettersen

Over 1.400 industriarbeidere gjør seg klar til å gå ut i streik

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Simen Aker Grimsrud

Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Hanna Skotheim

Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Jan Kåre Ness / NTB

Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

Knut Viggen

Klima må gå foran strømpriskrise, mener EL og IT-lederen. Her er hans beskjed til politikerne

Debatt

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Leif Martin Kirknes

«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»

INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.

INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.

Øystein Windstad

Har du jobbtelefon? Du anar ikkje kva sjefen kan finne ut om deg

Kommentar

Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen. 

Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen. 

Ole Berg Rusten / NTB

«Høyre vil ha mye mer av en politikk folket sier tydelig nei til. Og flyr høyt på det»

Debatt

Energimarkedet undergraver framtidas fellesskap, skriver Aslak Sira Myhre.

Energimarkedet undergraver framtidas fellesskap, skriver Aslak Sira Myhre.

Kai Hovden

«Nei, strøm er ikke vanskelig»


Flere saker