JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Erlend Angelo

Jernbanereformen skal gi konkurranse på norske skinner

Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert

Konsulentene tjener seg rike på oppsplitting av jernbanen.



08.09.2016
11:29
21.08.2023 17:14

yngvil@lomedia.no

Det blir dyrt når NSB skal få konkurranse på norske skinner. Regjeringen er villig til å bruke om lag 119 millioner kroner på konsulenter som skal legge til rette for private tog i Norge.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Det som trolig koster mest, er opprettelsen av det nye statsforetaket for infrastruktur i jernbanen, Bane NOR. Bare her skal det brukes 75 millioner kroner til konsulenter.

Det koster 36 millioner å skifte navn fra Jernbaneverket til Bane NOR SF

Her er oversikten:

FriFagbevegelse har hentet inn tall og laget en oversikt over bruk av konsulenter.

Her er oversikten over hvor mye som allerede er brukt eller satt av til bruk av konsulenter for å gjennomføre jernbanereformen:

Samferdselsdepartementet: Konsulenter: 25 millioner kroner (2014-2017) og egne ansatte: 21 årsverk (2014-2016)

Jernbaneverket: Konsulenter: 2,9 millioner kroner

Jernbanedirektoratet: Konsulenter: 4,4 millioner kroner (inkludert moms)

Bane NOR: Konsulenter: 75 millioner kroner (inklusiv moms) (forventet bruk i 2016) og ansatte lånt ut fra Jernbaneverket: 6 årsverk.

Opplysningene er fra Samferdselsdepartementet og Bane NOR SF.

Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

Solvik-Olsen underdriver kostnader

Samferdselsdepartementet sendte torsdag ut en oversikt over konsulentbruken i forbindelse med jernbanereformen. Departementet underdriver konsulentbruken, og skriver at Bane NOR hittil i år har brukt 25 millioner til konsulenter. Bane NOR opplyser selv at de vil bruke anslagsvis 75 millioner kroner i hele 2016.

Landene som lykkes med jernbanen

Bane NOR er største oppdragsgiver

I januar 2016 inngikk Jernbaneverket rammeavtaler med noen av de største konsulentselskapene i verden: Ernst & Young, Capgemini, Deloitte, KPMG, og PricewaterhouseCoopers. Måneden etter lanserte regjeringen jernbanereformen. Det er disse avtalene Bane NOR, etablert i august 2016, bruker.

Rammeavtalene er ifølge kontraktene til sammen verdt om lag 119 millioner kroner.

Ernst & Young: Kontrakt verdt 62,5 millioner kroner (inkludert moms)

Ernst & Young leverer 70 prosent av konsulenttjenestene som Bane NOR bruker.

PriceWaterhouseCoopers: Kontrakt verdt 25 millioner kroner (inkludert moms)

Deloitte: Kontrakt verdt 18,75 millioner kroner (inkludert moms)

Capgemini Norge: Kontrakt verdt 6,25 millioner kroner (inkludert moms)

KPMG: Kontrakt verdt 6,25 millioner kroner (inkludert moms)

Dette er kontrakter for bruk av konsulenter i 2016-2018. Rammeavtalene anslår hvor mye kontraktene er verdt.

Pensjonsbombe kan knekke NSB. Men regjeringa vil ikke love å redde selskapet

Hemmelige timepriser

Det er inngått avtale med alle disse selskapene om en timepris for bruk av konsulenter. Fri Fagbevegelse har spurt Bane NOR hva de betaler per time. Svaret er at timeprisene er «forretningssensitive» etter forvaltningsloven. I kontraktene vi har fått innsyn, er bare én opplysning sladdet, og det er timeprisen.

– NSB har to valg: Kutte i ansattes pensjon eller tape konkurransen

Bane NOR kjøper også råd fra disse:

I tillegg har Bane NOR kjøpt konsulenttjenester til juridisk bistand, IKT, revisjon og pensjon fra disse firmaene:

• Gabler Steenberg & Plahte AS (pensjonsrådgivning)

• Scandinavian Design Group AS (merkevarerådgivning)

• Grant Thronton Revisjon AS (revisjon-revisor for 2016)

• PwC (revisjon-rammeavtale Bane NOR SF)

• Advokatfirmaet Grette DA (juridisk bistand- rammeavtale JBV)

• Kluge Advokatfirma DA (juridisk bistand-rammeavtale Bane NOR SF)

• Sopra Steria (IKT-rammeavtale JBV)

• Zynk (kommunikasjonsrådgiver)

• Tieto Norway AS (IKT-rammeavtaler JBV)

– Bruken av ekstern bistand på disse områdene vil naturlig trappes ned når Bane NOR SF er fullt operativt med egne ansatte på disse områdene, opplyser Jørn Wisløff i Bane NOR.

Styreleder Siri Hatlen i Bane NOR SF forklarer konsulentbruken slik:

– En jernbane med høy punktlighet og høy kundetilfredshet kommer ikke av seg selv. Det krever økt innsats og ressurser. Det er viktig at etableringen av statsforetaket Bane NOR gjennomføres på en måte som ikke svekker den operative driften i Jernbaneverket eller ROM Eiendom – dette handler blant annet om sikkerhet og å sikre kontinuitet i viktige utbyggingsprosjekter, sier Siri Hatlen.

• Bloggen: – Vi døper deg Bane NOR SF

NSB vil ikke si hva reformen koster

Med privatiseringspolitikken har regjeringen gitt NSB det som trolig er en kjemperegning. Det må til for at NSB skal forberede seg på konkurransen om togstrekningene som regjeringen legger ut på anbud neste år.

Etter det FriFagbevegelse erfarer er det Boston Consulting Group som har gjort en gjennomgang av alle enheter og gjøremål i NSB for å omstille og tilrettelegge for selskapene som skal skilles ut og som skal vinne anbud. I tillegg kommer et ukjent antall egne ansatte som jobber med omstillingen som følge av jernbanereformen.

Ifølge Dagens Næringsliv har BCG-konsulentene i snitt 3,9 mill i årslønn.

FriFagbevegelse spør NSB hva konsulentbruken i selskapet i forbindelse med jernbanereformen koster konsernet, og får et knapt svar:

– NSB forbereder seg på en ny hverdag med konkurranse om transport av persontrafikktjenester. Av forretningsmessige hensyn ønsker vi ikke å opplyse om våre kostnader knyttet til dette arbeidet, svarer Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i NSB.

Har samferdselsministeren oversikt?

FriFagbevegelse ba for en uke siden Samferdselsdepartementet om en oversikt over alle kontrakter Jernbaneverket og NSB har inngått med private konsulentselskaper i forbindelse med jernbanereformen, og om innsyn i alle kontraktene. Pressevakten i departementet svarte at vi måtte henvende oss til Jernbaneverket og NSB.

– Har altså ikke Jernbanereformprosjektet som styres av Samferdselsdepartementet oversikt over konsulentbruken i jernbanereformen, spurte vi.

– Nei, svarte pressevakten.

FriFagbevegelse fulgte opp med en ny forespørsel. Er det virkelig mulig at statsråden ikke vet hva det koster skattebetalerne å gjennomføre jernbanereformen?

Etter en uke fikk vi et svar:

– Departementet har oversikt over ressursbruk gjennom midler bevilget til implementering av jernbanereformen over statsbudsjettet og gjennom dialog med NSB, skriver samferdselsministeren i en epost til FriFagbevegelse.

Departementet opplyser imidlertid ikke hva NSBs utgifter i forbindelse med privatiseringen er.

Ansatte i departementene må rydde pulten hver dag i det nye regjeringskvartalet

Frp-statsråd frykter flere mister betaling for overtid

Privatiseringen koster

• Regjeringen lanserte jernbanereformen «På rett spor» 12. mai 2015.

• Reformen startet en storstilt privatisering av den norske jernbanen.

• Regjeringen mener dette vil effektivisere persontogtrafikken.

• Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen skal ut på anbud 3. februar 2017.

• Disse togstrekningene legges ut på anbud i mai 2017: Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo – Trondheim.

• Minst 107 millioner kroner: Beløpet det nye selskapet for infrastruktur i jernbanen, Bane NOR, Samferdselsdepartementet, Jernbaneverket og det nyetablerte Jernbanedirektoratet vil bruke på konsulenter i forbindelse med jernbanereformen.

• Det er ukjent hvor mye NSB bruker.

Kilder: Bane NOR, Samferdselsdepartementet, NSB.

08.09.2016
11:29
21.08.2023 17:14

Privatiseringen koster

• Regjeringen lanserte jernbanereformen «På rett spor» 12. mai 2015.

• Reformen startet en storstilt privatisering av den norske jernbanen.

• Regjeringen mener dette vil effektivisere persontogtrafikken.

• Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen skal ut på anbud 3. februar 2017.

• Disse togstrekningene legges ut på anbud i mai 2017: Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo – Trondheim.

• Minst 107 millioner kroner: Beløpet det nye selskapet for infrastruktur i jernbanen, Bane NOR, Samferdselsdepartementet, Jernbaneverket og det nyetablerte Jernbanedirektoratet vil bruke på konsulenter i forbindelse med jernbanereformen.

• Det er ukjent hvor mye NSB bruker.

Kilder: Bane NOR, Samferdselsdepartementet, NSB.




Mest lest

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Colourbox

Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert

Hanna Skotheim

Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Jan Inge Haga

Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

Jan-Erik Østlie

Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

Tormod Ytrehus

Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over

Eirik Dahl Viggen

– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Ole Palmstrøm

Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Colourbox

Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Jan-Erik Østlie

Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

Ole Martin Wold

LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Ole Palmstrøm

Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

Hanna Skotheim

Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?

Martin Guttormsen Slørdal

Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen

Lina Winge

– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Werner Juvik

Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere

Debatt

Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.

Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.

Håvard Sæbø

Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape

Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)

Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet

Adjunkt Hilde Monica Jørgensen ved Ytteren skole i Rana forteller hvordan inspeksjonstid og tilsyn med elever spiser opp tid til andre viktige oppgaver for lærere. Jørgensen er også hovedtillitsvalgt for grunnskole i Skolenes landsforbund Nordland. 

Adjunkt Hilde Monica Jørgensen ved Ytteren skole i Rana forteller hvordan inspeksjonstid og tilsyn med elever spiser opp tid til andre viktige oppgaver for lærere. Jørgensen er også hovedtillitsvalgt for grunnskole i Skolenes landsforbund Nordland. 

Privat

Lærer slår alarm: – Vi er for få voksne i skolen


Flere saker