Wolt og Foodora
Tidligere politisjef advarer: – Dette kan være menneskehandel
Da politiet anbefalte Wolt og Foodora å ansette budene, steilet Frp. – På sin plass at politiet gir råd, mener tidligere polititopp Leif Vagle.
Tidligere politietterforsker Leif Vagle er rystet over avsløringene i Wolt og Foodora.
Martin Guttormsen Slørdal. Innfelt: Fair Play Bygg
Saken oppsummert
- Politiet mistenker organisert kriminalitet i Wolt og Foodora og anbefaler å ansette budene.
- FrP mener politiet ikke bør blande seg i ansettelsesformer.
- Tidligere har politiet gitt lignende råd til varebilbransjen, noe som førte til flere ansettelser.
- Leif Vagle i Fair Play Agder advarer om økende organisert kriminalitet i arbeidslivet og mener det bør bekymre politikerne.
martin@lomedia.no
Den siste tiden har NRK skrevet flere saker om det politiet mistenker er organisert kriminalitet i budselskapene Wolt og Foodora.
Politiet kom på banen og anbefalte flere tiltak for å forbygge. Å ansette budene var et av rådene.
Det fikk Frp til å reagere. Tor André Johnsen i justiskomiteen på Stortinget mener at det ikke er politiets rolle å mene noe om hvilke ansettelsesformer som er riktige i det norske arbeidslivet.
På sin plass
Det er Leif Vagle, leder av Fair Play Agder, helt uenig i. Han har jobbet med organisert kriminalitet i en årrekke.
– Det er på sin plass at politiet gir råd i denne saken, sier Vagle.
I dag er Vagle leder av Fair Play Agder, en avdeling i Fair Play Bygg Norge. De jobber med å forebygge og dokumentere arbeidslivskriminalitet over hele landet.
PÅ SIN PLASS: Leif Vagle, leder av Fair Play Agder, sier at det er på sin plass at politiet gir råd i denne saken.
Fair Play
Før det har han 34 års fartstid fra Agder-politiet. Der ledet han avsnittet for organisert kriminalitet i en årrekke, og han har jobbet mye med å bekjempe arbeidslivskriminalitet.
Han minner om at politiets hovedstrategi er å forebygge kriminalitet.
– Politiet kan ikke vinne denne krigen alene. De må sette andre i stand til å forebygge, og det er nettopp det politiet gjør her med å gi helt konkrete råd, sier Vagle til LO-Aktuelt.
Bør bekymre politikerne
Leif Vagle vil ikke mene noe om Frp-politiker Tor André Johnsens utspill.
– På generelt grunnlag vil jeg si at det bør bekymre politikerne at vi har organisert kriminalitet på god vei inn i arbeidslivet i Norge, sier Leif Vagle.
Han synes det som har kommet frem i NRK-sakene om Wolt og Foodora er rystende, og at her det sannsynligvis er snakk om alvorlige lovbrudd.
Både Wolt og Foodora har tidligere uttalt at de tar utfordringene på alvor, og at de sammen med myndighetene vil iverksette tiltak for å rydde opp.
– Her er det nok mange brudd straffeloven. Politiet antyder også at det er snakk om menneskehandel, så dette kan være grov utnytting av sårbare mennesker, sier den tidligere polititoppen fra Agder.
Ansatte egne sjåfører
Dette er ikke første gangen politiet gir råd om ansettelser, minner Vagle om.
I 2022 hadde politiet sammen med Arbeidstilsynet, Nav og Skatteetaten en større innsats rettet mot kriminalitet i varebilbransjen i Oslo-området.
Gjennom arbeidet kunne politiet og de andre etatene avdekke svart arbeid, trygdebedrageri og utnyttelse av arbeidskraft, for nevne noe.
Transportfirmaene PostNord, Oda, Posten og Bring la ned mye arbeid i å forebygge kriminalitet i varebilbransjen.
Dette førte blant annet til endringer i hva slags type arbeidsforhold firmaene benytter seg av.
Christina T. Rooth er politiinspektør og næringslivskontakt i Oslopolitiet. Hun hadde i kraft av sin stilling flere møter med bransjen i denne perioden, og holdt flere foredrag om temaet.
Rooth oppfordret bransjen til å gjøre noe med den utstrakte bruken av enkelpersonsforetak og flere ledd med underleverandører. Dette var så uoversiktlig at det var vanskelig å kontrollere, forteller hun.
«Vi anbefalte da å ansette egne sjåfører eller ha underleverandører med faste ansatte», skriver Christina R. Rooth i en e-post.
Rooth forteller at det ble laget en egen veileder for varebilbransjen. Den kom med konkrete råd og tiltak for hovedleverandør og oppdragsgiver.
I 2023 bestemte PostNord, Oda, Posten og Bring å ansette et stort antall egne sjåfører. Dette var et resultat av anbefalingene de blant annet fikk fra politiet.
Faset ut enkeltpersonsforetakene
Haakon Nikolai Olsen, pressesjef i PostNord, skriver i en e-post til LO-Aktuelt at politiet i 2022 informerte selskapet om risikoen for kriminalitet knyttet til varebilsegmentet.
De ble oppfordret til å sette i gang tiltak for å redusere dette.
SATTE INN TILTAK: PostNord har gjort flere tiltak for å forebygge kriminalitet i varebilbransjen, forteller Haakon Nikolai Olsen, pressesjef i PostNord.
Postnord
«Ett av tiltakene vi iverksatte var å fase ut enkeltmannsforetakene», skriver Olsen.
PostNord ønsker kun nye avtaler med underleverandører som er registrert som aksjeselskap, opplyser han om.
Et annet tiltak er å gjennomføre påseplikt for kjøretøy både over og under 3,5 tonn.
Selskapet benytter seg primært av eksterne underleverandører, skriver Olsen, men har gjennomført tiltak for å redusere risiko for kriminalitet. De har blant annet begrenset bruken av selvstendig næringsdrivende og redusert bruken av underleverandører, skriver han i e-posten.
De har også økt kontroll- og oppfølgingsaktivitet mot leverandørene, skriver Haakon Nikolai Olsen.
Kriminelle aktører
Trusselvurderingen om organisert kriminalitet i Norge blir stadig mer kompleks og omfattende, sier Leif Vagle i Fair Play.
Han forteller at i Agder er det 25 ulike kriminelle grupper som politiet mener er involvert i organisert kriminalitet. Flere av disse er knyttet til arbeidslivskriminalitet, sier han.
– I Fair Play kaller vi det ikke lenger useriøse aktører. Vi sier kriminelle aktører, sier Vagle til LO-Aktuelt.


Nå: 0 stillingsannonser