JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
«Galskap» er fortsatt et ord jeg bruker om oppsplittingen av jernbanen, sier lokfører Håvar Molberg.

«Galskap» er fortsatt et ord jeg bruker om oppsplittingen av jernbanen, sier lokfører Håvar Molberg.

Ole Martin Wold

Tillitsvalgte forteller:

Turnus er tungt, sier lokfører Håvar: – Bonusen er magiske netter, badet i nordlys eller midnattssol

Håvar Molberg beskriver de måneskinnsklare nettene på Nordlandsbanen som spektakulære og oppsplittingen av jernbanen som «galskap».


31.08.2020
13:31
01.09.2020 13:47

anne.siri@lomedia.no

Dette er Håvar Molbergs egne ord, som fortalt til journalist Anne Siri Renå.

Guttedrømmen gikk i oppfyllelse da jeg ble trailersjåfør som 21-åring. I årevis var norske veier min arbeidsplass, og jeg kjørte også turer utenlands. Å bo i en bag og aldri helt vite når en kan ta fri, er likevel et slags uryddig arbeidsliv som passer best når en er ungkar og spillemann.

Som trailersjåfør hadde jeg kjørt langs jernbanesporet mange strekninger, og for meg ble det naturlig å hoppe videre over til jernbanen. Etter ett år på skolebenken pluss mye øvelseskjøring og arbeidspsykologisk test, var jeg utdannet lokomotivfører som 32-åring.

Da kom også a-ha-opplevelsen over at det faktisk går an å være del av et ordnet arbeidsliv, med fast lønn og fritid og der en kan kreve en forutsigbar turnus. Det har nok vært litt mer vill vest i yrkessjåførbransjen.

Les også: Stortinget kan vedta jernbanepakke 4 uten tre firedels flertall, mener lovavdelingen

Å føre tog er jo i samme sjangeren. Jeg har fortsatt ansvar for et stort kjøretøy, selv om det geografiske området nå er mindre. Jeg føler at jeg kan ha denne jobben til jeg blir pensjonist.

At jobben ikke er åtte til fire hver dag, tiltaler meg. Sånn blir det mer en livsstil. Turnusen er likevel den tyngste delen av jobben. Å gå på jobb klokka tre om natta er helt greit, men dagen derpå kan føles litt tung. Søvn og måltider blir et puslespill. Bonusen er magiske netter badet i nordlys eller midnattssol på Nordlandsbanen. Men jeg kan absolutt ikke drømme meg bort, jobben krever full konsentrasjon hele veien. En skigåer kan jo dukke opp ved en planovergang. Nå kjører jeg maks fem og en halv time i ett strekk.

KJØRE: Transport går som en rød tråd gjennom Håvar Molbergs arbeidsliv, og han elsker det.

KJØRE: Transport går som en rød tråd gjennom Håvar Molbergs arbeidsliv, og han elsker det.

Ole Martin Wold

I yrket mitt er omtrent alle fagorganiserte. Styrken vår er at vi står samlet i ett forbund. Galskap er fortsatt et ord jeg bruker om oppsplittingen av jernbanen. Etter min mening finnes det ingen helhet mer, det har blitt veldig mange instanser og direktører og forvirring. Norge er et lite land, og bare halve landet har jernbane. At private og utenlandske selskaper skal tjene penger på jernbanen her er helt hull i hodet. Staten bør være eier sånn at økonomisk overskudd kan gå tilbake til jernbanen og samfunnet.

Nå jobber vi mot EUs jernbanepakke fire. Med grønt lys for den, blir det frislipp av hele jernbanen.

I juni tok SJ Norge over sju togstrekninger i Trafikkpakke Nord, og det omfatter arbeidsplassen min. Å gå fra NSB via Vy til SJ betyr fortsatt samme turnus og togmateriell. Alle avtaler for ansatte er som før. Det har vært litt kluss med de nye datasystemene, men vi puster likevel litt lettet ut over at det var solide svenske SJ og ikke et annet utenlandsk selskap som vant anbudsrunden her.

Min aller største glede ved å være tillitsvalgt er å få til noe for fellesskapet. Personlig gevinst er totalt uinteressant for meg. For en lokfører er det artig å se glade folk som hopper ombord på toget, men mellom mars og mai var det naturlig nok langt færre som reiste. Nå er vi mer tilbake til normalen igjen. Jeg er opptatt av at rettighetene til oss ansatte skal være på stell, men det skal også herske god stemning ombord på togene.

Håvar Molberg (44)

• Lokomotivfører for SJ Norge.

• Leder for Lokomotivpersonalets forening Trondheim.

• Sitter i forbundsstyret til Norsk Lokomotivmannsforbund.

• Hjertesak: Bidra til å skape et godt arbeidsmiljø og et levelig arbeidsliv.

31.08.2020
13:31
01.09.2020 13:47

Håvar Molberg (44)

• Lokomotivfører for SJ Norge.

• Leder for Lokomotivpersonalets forening Trondheim.

• Sitter i forbundsstyret til Norsk Lokomotivmannsforbund.

• Hjertesak: Bidra til å skape et godt arbeidsmiljø og et levelig arbeidsliv.




Mest lest

PENSJON: Går du av med pensjon tidlig, vil du få et nytt tillegg. (Illustrasjonsfoto).

PENSJON: Går du av med pensjon tidlig, vil du få et nytt tillegg. (Illustrasjonsfoto).

Anna Granqvist

Ny pensjon: Økes med nesten 30.000 kroner

De to 1969-modellene Tor Rønning og Roger Olsen kan ikke gå av når de blir 62 år. De må vente et halvt år til, mens yngstemann på lageret må vente til han er 65,5 år.

De to 1969-modellene Tor Rønning og Roger Olsen kan ikke gå av når de blir 62 år. De må vente et halvt år til, mens yngstemann på lageret må vente til han er 65,5 år.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

Industriarbeidarane Kjell Kvalen (til venstre) og Joachim Aspelund Linde vil ha betre løn. Det er viktig å få mest mogleg sentralt, for dei lokale forhandlingane gir ofte ikkje så mykje.

Industriarbeidarane Kjell Kvalen (til venstre) og Joachim Aspelund Linde vil ha betre løn. Det er viktig å få mest mogleg sentralt, for dei lokale forhandlingane gir ofte ikkje så mykje.

Erlend Tro Klette

Bedrifta går så det susar, men det vises ikkje på løna til Kjell og Joachim

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Herman Bjørnson Hagen

Nå har Gro og 49 kolleger jobbet hjemmefra i nesten fire år

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Mange blir utbrent før de passerer 35. Det skremmer vettet av meg

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

En butikk i Lillestrøm holdt ulovlig søndagsåpent, men skal nå ha rettet opp i forholdet. Illustrasjonsbilde.

En butikk i Lillestrøm holdt ulovlig søndagsåpent, men skal nå ha rettet opp i forholdet. Illustrasjonsbilde.

Erlend Angelo

Politiet stoppet ulovlig søndagshandel

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

«Systemet» har ikke gjort det lett for alenemor Hilma

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

Nina Hanssen

Ansatte i Forsvaret: – Det er vår tur nå. Lønna må opp

Debatt

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Uforståelig at ledelsen i LO godtar en økning av pensjonsalderen

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

Håvard Sæbø

– Frustrasjonen hos budene er stor, så vi blir godt mottatt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Ronja Sagstuen Larsen

Hamid ble lurt av sjefen. Nå skylder han staten 200.000 kroner

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

Jan-Erik Østlie

De streiket i nesten ett år. Nå får de tariffavtale og går opp i lønn

Kommentar

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Erna splittet fagbevegelsen. Nå må staten ta ansvar

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Erlend Angelo

Turmat-produsent må permittere når Forsvaret ikke fornyer kontrakten

LO vil ha en forbedring av alderspensjonen for uføre i årskullene 1954-63, sier nestleder i LO Steinar Krogstad (t.v).

LO vil ha en forbedring av alderspensjonen for uføre i årskullene 1954-63, sier nestleder i LO Steinar Krogstad (t.v).

Brian Cliff Olguin / Sissel M. Rasmussen

LO støtter pensjonistenes uføre-krav. Regjeringa vil ikke svare

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Sissel M. Rasmussen

Ansatte i utelivet skulle få bedre kår. Nå snur kommunen

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Katharina Dale Håkonsen

– Regjeringen tar bort livsgrunnlaget til 70 ansatte

– NTL har ikke ønsket ei heving av aldersgrensene i staten, sier Kjersti Barsok.

– NTL har ikke ønsket ei heving av aldersgrensene i staten, sier Kjersti Barsok.

Eirik Dahl Viggen

Aldersgrensen for statsansatte heves. Slik reagerer NTL


Flere saker