JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
«Galskap» er fortsatt et ord jeg bruker om oppsplittingen av jernbanen, sier lokfører Håvar Molberg.

«Galskap» er fortsatt et ord jeg bruker om oppsplittingen av jernbanen, sier lokfører Håvar Molberg.

Ole Martin Wold

Tillitsvalgte forteller:

Turnus er tungt, sier lokfører Håvar: – Bonusen er magiske netter, badet i nordlys eller midnattssol

Håvar Molberg beskriver de måneskinnsklare nettene på Nordlandsbanen som spektakulære og oppsplittingen av jernbanen som «galskap».



31.08.2020
13:31
01.09.2020 13:47

anne.siri@lomedia.no

Dette er Håvar Molbergs egne ord, som fortalt til journalist Anne Siri Renå.

Guttedrømmen gikk i oppfyllelse da jeg ble trailersjåfør som 21-åring. I årevis var norske veier min arbeidsplass, og jeg kjørte også turer utenlands. Å bo i en bag og aldri helt vite når en kan ta fri, er likevel et slags uryddig arbeidsliv som passer best når en er ungkar og spillemann.

Som trailersjåfør hadde jeg kjørt langs jernbanesporet mange strekninger, og for meg ble det naturlig å hoppe videre over til jernbanen. Etter ett år på skolebenken pluss mye øvelseskjøring og arbeidspsykologisk test, var jeg utdannet lokomotivfører som 32-åring.

Da kom også a-ha-opplevelsen over at det faktisk går an å være del av et ordnet arbeidsliv, med fast lønn og fritid og der en kan kreve en forutsigbar turnus. Det har nok vært litt mer vill vest i yrkessjåførbransjen.

Les også: Stortinget kan vedta jernbanepakke 4 uten tre firedels flertall, mener lovavdelingen

Å føre tog er jo i samme sjangeren. Jeg har fortsatt ansvar for et stort kjøretøy, selv om det geografiske området nå er mindre. Jeg føler at jeg kan ha denne jobben til jeg blir pensjonist.

At jobben ikke er åtte til fire hver dag, tiltaler meg. Sånn blir det mer en livsstil. Turnusen er likevel den tyngste delen av jobben. Å gå på jobb klokka tre om natta er helt greit, men dagen derpå kan føles litt tung. Søvn og måltider blir et puslespill. Bonusen er magiske netter badet i nordlys eller midnattssol på Nordlandsbanen. Men jeg kan absolutt ikke drømme meg bort, jobben krever full konsentrasjon hele veien. En skigåer kan jo dukke opp ved en planovergang. Nå kjører jeg maks fem og en halv time i ett strekk.

KJØRE: Transport går som en rød tråd gjennom Håvar Molbergs arbeidsliv, og han elsker det.

KJØRE: Transport går som en rød tråd gjennom Håvar Molbergs arbeidsliv, og han elsker det.

Ole Martin Wold

I yrket mitt er omtrent alle fagorganiserte. Styrken vår er at vi står samlet i ett forbund. Galskap er fortsatt et ord jeg bruker om oppsplittingen av jernbanen. Etter min mening finnes det ingen helhet mer, det har blitt veldig mange instanser og direktører og forvirring. Norge er et lite land, og bare halve landet har jernbane. At private og utenlandske selskaper skal tjene penger på jernbanen her er helt hull i hodet. Staten bør være eier sånn at økonomisk overskudd kan gå tilbake til jernbanen og samfunnet.

Nå jobber vi mot EUs jernbanepakke fire. Med grønt lys for den, blir det frislipp av hele jernbanen.

I juni tok SJ Norge over sju togstrekninger i Trafikkpakke Nord, og det omfatter arbeidsplassen min. Å gå fra NSB via Vy til SJ betyr fortsatt samme turnus og togmateriell. Alle avtaler for ansatte er som før. Det har vært litt kluss med de nye datasystemene, men vi puster likevel litt lettet ut over at det var solide svenske SJ og ikke et annet utenlandsk selskap som vant anbudsrunden her.

Min aller største glede ved å være tillitsvalgt er å få til noe for fellesskapet. Personlig gevinst er totalt uinteressant for meg. For en lokfører er det artig å se glade folk som hopper ombord på toget, men mellom mars og mai var det naturlig nok langt færre som reiste. Nå er vi mer tilbake til normalen igjen. Jeg er opptatt av at rettighetene til oss ansatte skal være på stell, men det skal også herske god stemning ombord på togene.

Håvar Molberg (44)

• Lokomotivfører for SJ Norge.

• Leder for Lokomotivpersonalets forening Trondheim.

• Sitter i forbundsstyret til Norsk Lokomotivmannsforbund.

• Hjertesak: Bidra til å skape et godt arbeidsmiljø og et levelig arbeidsliv.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.08.2020
13:31
01.09.2020 13:47



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

Tormod Ytrehus

Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører


Flere saker