JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gode taler:

Vil du bli en bedre taler? Her er ekspertens tips

Selv de beste talerne må øve på det de skal si. Et innlegg tatt på sparket blir sjelden bra, ifølge tale-eksperten.
GODE FORBEREDELSER: Kanskje er det presentasjonen av talen eller foredraget som huskes best, men den blir aldri bra om du ikke er best mulig forberedt, ifølge Mina Gerhardsen.

GODE FORBEREDELSER: Kanskje er det presentasjonen av talen eller foredraget som huskes best, men den blir aldri bra om du ikke er best mulig forberedt, ifølge Mina Gerhardsen.

Jan-Erik Østlie

jan.erik@lomedia.no

– Avslutt aldri et innlegg med å si takk for oppmerksomheten, det er å kaste bort din siste mulighet til å gjøre inntrykk og hamre inn budskapet ditt, sier Mina Gerhardsen.

Bruk slegge!

Hun er utdannet pedagog og samfunnsgeograf. Gerhardsen har jobbet som journalist, vært statssekretær både på statsministerens kontor og i Kulturdepartementet. Hun har skrevet taler og innlegg både for Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre, men også for seg sjøl. Dessuten har hun skrevet boka «Å lykkes med taler» som kom på Res Publica i 2018, ei bok som gir deg enkle taleteknikker. Hun holder også kurs om temaet.

Kan en god tale endre virkeligheten og verden?

– Det må jo være målet, sier hun.

For Gerhardsen vil at den politiske talen, innlegget, det som blant annet også tillitsvalgte i fagbevegelsen holder med jevne mellomrom, skal forandre. Du skal oppfordre noen til handling. Undersøkelser har vist at vi tilhørere bare husker 10 prosent av det som blir sagt. Dermed må du være tydelig – ja, du kan nesten ikke bli tydelig nok, mener hun.

– Budskapet må hamres inn med slegge!

Si noe spennende!

Et godt innlegg har svært mange fellestrekk med det som regnes som en god og lesbar tekst. Gerhardsen mener innlegget eller talen skal spille på lag med hjernen vår. Og hjernen vår liker historier og leter etter en struktur. Sjøl er hun svak for den såkalte treern – at du for eksempel sier: «Det er tre viktige ting her, for det første, for det andre og for det tredje». Eller bruker gjentagelser av typen «fagbevegelsen, fagbevegelsen, fagbevegelsen».

– Si noe spennende først! Det er i dag en sterk kamp om oppmerksomheten, mener Gerhardsen.

Ta folk på alvor!

Det aller viktigste er kanskje øving – det er obligatorisk. Det gjør også de aller dyktigste, enten de heter Jens Stoltenberg eller Mina Gerhardsen.

– Snakk høyt, så merker du hva som er vanskelig å si. Og ta tida når du øver sånn at du holder deg innenfor den oppsatte taletida du har fått.

Hva med litt spontanitet?

– Det spontane bør være forberedt, svarer Gerhardsen.

Hun mener nemlig at et innlegg etter innfallsmetoden sjelden eller aldri blir godt. Du bør altså forberede deg så bra det lar seg gjøre.

Det er dessuten en fordel å kunne det du skal snakke om. Da har du bedre forutsetninger for å forklare kompliserte sammenhenger på en lettfattelig og forståelig måte, da tar du tilhørerne på alvor.

Unngå stammespråk!

Det er ingen hemmelighet at framførelsen av et innlegg er svært viktig. Gerhardsen poengterer også at det er lurt å huske at du opptar andres tid.

– Hvis du ikke har noe å si, så la vær å snakke!

Hva er det mest ødeleggende, den største tabben du kan gjøre?

– At folk ikke skjønner hva du snakker om, at du går deg helt bort i vanskelig fagterminologi, stammespråk og uforståelige forkortelser. Vær sikker på at alle veit hva du snakker om.

Vær blid!

Humor kan være fint å bruke. Gerhardsen mener det er flere grunner til det. Tilhørerne liker en humoristisk taler bedre. Humor kan også bidra til å avvæpne og løse opp, folk liker å ha det gøy, litt sjølironi slår som regel godt an.

– Men ikke vær stygg mot noen, du skal ikke krenke. Vær blid! sier hun.

Ofte går du inn i en rolle når du skal tale eller holde et innlegg. Mange anbefaler likevel at du ikke kopierer andre, men prøver å være mest mulig deg sjøl. Gerhardsen er ikke uenig i det.

– By gjerne på deg sjøl, som for eksempel tidligere SV-leder Kristin Halvorsen gjorde, en av mine favoritt-talere.

Gerhardsen mener at følelsesuttrykkene må passe til den enkeltes personlighet.

– Den danske statsminister Mette Fredriksen syns jeg også er god, blant annet fordi hun er flink til å balansere hva som er dagsaktuelt med hva som det er viktig å formidle.

Våg mer!

Arbeiderbevegelsen har hatt mange gode talere gjennom tidene. Spørsmålet er om vi er like gode og engasjerende i dag som for eksempel Martin Tranmæl eller Einar Førde. Og ikke minst like vågale og frekke. Tranmæl var den store retorikeren i første halvdel av forrige århundre, Førde som blant annet var nestleder i Arbeiderpartiet og kringkastingssjef, ble ofte betegnet som sleivkjeften fra Høyanger.

– Kanskje er vi blitt redde for å trå feil, kanskje må vi tørre å ta litt mer i, sier hun, samtidig som hun erkjenner at ytringsrommet ofte kan være trangt. Hva med litt mer politisk raushet, hva med å gi hverandre litt mer ytringsplass? Men også erfarne talere veit at de ikke alltid leverer innertiere, sier Mina Gerhardsen.

Ti råd for å lykkes med en tale

1. Bestem budskapet først

2. Forberede deg ved å vite mest mulig om anledning og tilhørere

3. Jobb med en start som fanger interessen og klargjør budskapet

4. Lag en tydelig struktur

5. Oppsummer og gjenta budskapet til slutt

6. Fortell historier

7. Rydd i manus og ta bort alt som forstyrrer

8. Øv

9. Bruk kropp, stemme og blikk til å forsterke budskapet

10. Avslutt med å ta sats, framfor at luften går ut

Res Publica

Rådene er hentet fra Mina Gerhardsen: Å lykkes med taler, Res Publica 2018

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Ti råd for å lykkes med en tale

1. Bestem budskapet først

2. Forberede deg ved å vite mest mulig om anledning og tilhørere

3. Jobb med en start som fanger interessen og klargjør budskapet

4. Lag en tydelig struktur

5. Oppsummer og gjenta budskapet til slutt

6. Fortell historier

7. Rydd i manus og ta bort alt som forstyrrer

8. Øv

9. Bruk kropp, stemme og blikk til å forsterke budskapet

10. Avslutt med å ta sats, framfor at luften går ut

Res Publica

Rådene er hentet fra Mina Gerhardsen: Å lykkes med taler, Res Publica 2018