Koronakrisen:
Bussjåfører ber om buss-for-tog for å redde turbil-bransjen
Uten turister og med en generell anbefaling til folk om ikke å reise, rammes turbilbransjen knallhardt. Tillitsvalgte bussjåfører tror ikke det blir bra før til neste år.
BEKYMRET: – Jeg frykter at mange turbil-selskaper ikke vil overleve koronakrisen, sier tillitsvalgt Tore Eriksen i Unibuss Tur Vestfold. Han har selv vært permittert siden 19. mars.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
– Det er en helt tragisk situasjon. Jeg tror ikke dette kommer til å endre seg før sommeren, og normalt blir det neppe før i 2021, sier Tore Eriksen.
Sjåføruniformen hans er hengt bort. Siden 19. mars har han vært permittert fra jobben som bussjåfør hos Unibuss Tur Vestfold.
Klubblederen for Fellesforbundets medlemmer kan trist konstatere at alle de store turbussene og de små minibussene står parkert.
Totalt er de 16–17 ansatte på basen på Borgeskogen mellom Tønsberg og Sandefjord. Av bussjåførene var det kun halvannen stilling som ikke ble permittert, men fra mandag 27. april ble ytterligere 3,5 stilling hentet tilbake i jobb.
– Med skolestart blir det litt mer å gjøre, sier Eriksen.
Håper på buss-for-tog
Avdelingen hans har ikke mye turistkjøring, men har kjørt bestillingsturer for bedrifter og skoleelever på turer og til og fra svømmehaller. I tillegg har de hatt mye kjøring når det har vært buss-for-tog i forbindelse med vedlikehold på jernbanen.
– Vi kjørte buss-for-tog i påsken, og nå som det er så få som reiser kollektivt burde de bare fortsette med vedlikeholdsarbeid på jernbanen også utenfor det planlagte arbeidet i feriene. Det ville hjulpet oss i turbilbransjen, påpeker han.
Selskapet han kjører for har lagt inn anbud på buss-for-tog-kjøring til sommeren, men Eriksen har ikke hørt noe om de får jobben eller ikke.
– Hvis det fortsetter slik utover høsten, og hvis vi ikke får buss-for-tog til sommeren, frykter jeg for framtida til avdelinga. Buss-for-tog til sommeren er alfa og omega for oss, forteller han.
Vurderer å bytte jobb
Eriksen innrømmer at det tar på å gå permittert, og at han har begynt å se seg om etter annet arbeid.
– Mange av kollegene mine er på utkikk etter ny jobb, og jeg holder øya åpne selv også. Når de 20 dagene med full lønn er over vil vi få 60 prosent av en bussarbeiderlønn i dagpenger. Det blir smalhans, sukker han.
Han tar imidlertid ikke hva som helst.
– Skal jeg bytte jobb, må det være en ordentlig bedrift med AFP-ordning. Jeg er 53 år og selv om situasjonen forhåpentligvis vil normalisere seg etter hvert, må jeg tenke på meg selv, sier Tore Eriksen.
Over 60 permittert
På andre siden av Oslofjorden på turbussavdelingen til Schau's Buss på Vestby er ikke stemningen noe bedre. Det forteller klubbleder for medlemmene i Fellesforbundet, Jan Ole Jakobsen.
– Det er forferdelig å se at nesten 40 turbusser står parkert. Det er jo nå og fram til oktober at vi skal tjene penger for å klare oss gjennom vinteren, sier han.
KORONA-KRITISK: – Vi må ha turister hit, for vi klarer oss ikke med kun å kjøre på nordmenn. Sesongen 2020 kan vi bare glemme, sier Jan Ole Jakobsen, tillitsvalgt for Fellesforbundet i turbussavdelingen til Schau's buss på Vestby.
Håvard Sæbø
Totalt er de rundt 130 ansatte, inkludert sesongarbeidere og vikarer som kjører turbussene til Schau's Bilruter. Nå er over 60 permittert, de fleste er fast ansatte.
– Det er en helt uvirkelig situasjon og en katastrofe for turbilnæringa. Sesongen 2020 kan vi bare glemme. Før cruisebåtene kommer tilbake og grensene åpnes, vil det ikke bli noe mer aktivitet. Vi må ha turister hit, for vi klarer oss ikke med kun å kjøre på nordmenn. Derfor tror jeg ikke vi er tilbake til normal aktivitet før på vårparten eller sommeren 2021, sier han.
Det betyr at svært mange av kollegene hans trolig vil gå permittert i det minste over sommeren.
– Nå har det heldigvis blitt litt mer aktivitet de siste dagene, så noen har kommet tilbake i jobb.
Må ha nye regler
Jakobsen mener imidlertid det må hardere lut til for å redde bransjen.
– Bånn datt ut av bøtta den dagen samfunnet ble stengt. Nå ligger bransjen med brukket rygg, og skal den overleve må vi ha nye regler for utenlandske busser. I mange år har vi blitt utkonkurrert av utenlandske busser med sjåfører på mye lavere lønn, og det vil bli meget vanskelig for bransjen å reise seg om den fortsatt skal slåss mot useriøse aktører, sier han.
NHO bekymret
I NHO Transport ser de situasjonen akkurat som de tillitsvalgte bussjåførene. Administrerende direktør Jon H. Stordrange sier til Magasinet for fagorganiserte at det er stillstand, akkurat som for øvrig reiseliv.
– Turbuss står faktisk på myndighetenes liste over «statlig nedstengte» virksomheter, minner han om.
Som Tore Eriksen, ser Stordrange buss-for-tog til sommeren som den eneste trøsten.
– Det vil skape sysselsetting for en del sjåfører, og en ny smittevernveileder vil antageligvis vil medføre at kun annethvert sete kan benyttes. Det må dermed leies inn flere busser enn behovet ved ordinær drift skulle tilsi, sier Jon H. Stordrange.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.