JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BEKYMRET: – Jeg frykter at mange turbil-selskaper ikke vil overleve koronakrisen, sier tillitsvalgt Tore Eriksen i Unibuss Tur Vestfold. Han har selv vært permittert siden 19. mars.

BEKYMRET: – Jeg frykter at mange turbil-selskaper ikke vil overleve koronakrisen, sier tillitsvalgt Tore Eriksen i Unibuss Tur Vestfold. Han har selv vært permittert siden 19. mars.

Roy Ervin Solstad

Koronakrisen:

Bussjåfører ber om buss-for-tog for å redde turbil-bransjen

Uten turister og med en generell anbefaling til folk om ikke å reise, rammes turbilbransjen knallhardt. Tillitsvalgte bussjåfører tror ikke det blir bra før til neste år.


30.04.2020
11:33
30.04.2020 11:33

roy@lomedia.no

– Det er en helt tragisk situasjon. Jeg tror ikke dette kommer til å endre seg før sommeren, og normalt blir det neppe før i 2021, sier Tore Eriksen.

Sjåføruniformen hans er hengt bort. Siden 19. mars har han vært permittert fra jobben som bussjåfør hos Unibuss Tur Vestfold.

Klubblederen for Fellesforbundets medlemmer kan trist konstatere at alle de store turbussene og de små minibussene står parkert.

Totalt er de 16–17 ansatte på basen på Borgeskogen mellom Tønsberg og Sandefjord. Av bussjåførene var det kun halvannen stilling som ikke ble permittert, men fra mandag 27. april ble ytterligere 3,5 stilling hentet tilbake i jobb.

– Med skolestart blir det litt mer å gjøre, sier Eriksen.

Håper på buss-for-tog

Avdelingen hans har ikke mye turistkjøring, men har kjørt bestillingsturer for bedrifter og skoleelever på turer og til og fra svømmehaller. I tillegg har de hatt mye kjøring når det har vært buss-for-tog i forbindelse med vedlikehold på jernbanen.

– Vi kjørte buss-for-tog i påsken, og nå som det er så få som reiser kollektivt burde de bare fortsette med vedlikeholdsarbeid på jernbanen også utenfor det planlagte arbeidet i feriene. Det ville hjulpet oss i turbilbransjen, påpeker han.

Selskapet han kjører for har lagt inn anbud på buss-for-tog-kjøring til sommeren, men Eriksen har ikke hørt noe om de får jobben eller ikke.

– Hvis det fortsetter slik utover høsten, og hvis vi ikke får buss-for-tog til sommeren, frykter jeg for framtida til avdelinga. Buss-for-tog til sommeren er alfa og omega for oss, forteller han.

Vurderer å bytte jobb

Eriksen innrømmer at det tar på å gå permittert, og at han har begynt å se seg om etter annet arbeid.

– Mange av kollegene mine er på utkikk etter ny jobb, og jeg holder øya åpne selv også. Når de 20 dagene med full lønn er over vil vi få 60 prosent av en bussarbeiderlønn i dagpenger. Det blir smalhans, sukker han.

Han tar imidlertid ikke hva som helst.

– Skal jeg bytte jobb, må det være en ordentlig bedrift med AFP-ordning. Jeg er 53 år og selv om situasjonen forhåpentligvis vil normalisere seg etter hvert, må jeg tenke på meg selv, sier Tore Eriksen.

Over 60 permittert

På andre siden av Oslofjorden på turbussavdelingen til Schau's Buss på Vestby er ikke stemningen noe bedre. Det forteller klubbleder for medlemmene i Fellesforbundet, Jan Ole Jakobsen.

– Det er forferdelig å se at nesten 40 turbusser står parkert. Det er jo nå og fram til oktober at vi skal tjene penger for å klare oss gjennom vinteren, sier han.

KORONA-KRITISK: – Vi må ha turister hit, for vi klarer oss ikke med kun å kjøre på nordmenn. Sesongen 2020 kan vi bare glemme, sier Jan Ole Jakobsen, tillitsvalgt for Fellesforbundet i turbussavdelingen til Schau's buss på Vestby.

KORONA-KRITISK: – Vi må ha turister hit, for vi klarer oss ikke med kun å kjøre på nordmenn. Sesongen 2020 kan vi bare glemme, sier Jan Ole Jakobsen, tillitsvalgt for Fellesforbundet i turbussavdelingen til Schau's buss på Vestby.

Håvard Sæbø

Totalt er de rundt 130 ansatte, inkludert sesongarbeidere og vikarer som kjører turbussene til Schau's Bilruter. Nå er over 60 permittert, de fleste er fast ansatte.

– Det er en helt uvirkelig situasjon og en katastrofe for turbilnæringa. Sesongen 2020 kan vi bare glemme. Før cruisebåtene kommer tilbake og grensene åpnes, vil det ikke bli noe mer aktivitet. Vi må ha turister hit, for vi klarer oss ikke med kun å kjøre på nordmenn. Derfor tror jeg ikke vi er tilbake til normal aktivitet før på vårparten eller sommeren 2021, sier han.

Det betyr at svært mange av kollegene hans trolig vil gå permittert i det minste over sommeren.

– Nå har det heldigvis blitt litt mer aktivitet de siste dagene, så noen har kommet tilbake i jobb.

Må ha nye regler

Jakobsen mener imidlertid det må hardere lut til for å redde bransjen.

– Bånn datt ut av bøtta den dagen samfunnet ble stengt. Nå ligger bransjen med brukket rygg, og skal den overleve må vi ha nye regler for utenlandske busser. I mange år har vi blitt utkonkurrert av utenlandske busser med sjåfører på mye lavere lønn, og det vil bli meget vanskelig for bransjen å reise seg om den fortsatt skal slåss mot useriøse aktører, sier han.

NHO bekymret

I NHO Transport ser de situasjonen akkurat som de tillitsvalgte bussjåførene. Administrerende direktør Jon H. Stordrange sier til Magasinet for fagorganiserte at det er stillstand, akkurat som for øvrig reiseliv.

– Turbuss står faktisk på myndighetenes liste over «statlig nedstengte» virksomheter, minner han om.

Som Tore Eriksen, ser Stordrange buss-for-tog til sommeren som den eneste trøsten.

– Det vil skape sysselsetting for en del sjåfører, og en ny smittevernveileder vil antageligvis vil medføre at kun annethvert sete kan benyttes. Det må dermed leies inn flere busser enn behovet ved ordinær drift skulle tilsi, sier Jon H. Stordrange.

30.04.2020
11:33
30.04.2020 11:33



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

Eirik Dahl Viggen

Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden


Flere saker