JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UTE I VEIEN: Den bakerste bussen står parkert. Det gjør det umulig for leddbussen å komme helt inntil holdeplassen. Dermed sperrer den bakre delen av bussen for annen trafikk midt i rushet.

UTE I VEIEN: Den bakerste bussen står parkert. Det gjør det umulig for leddbussen å komme helt inntil holdeplassen. Dermed sperrer den bakre delen av bussen for annen trafikk midt i rushet.

Roy Ervin Solstad

Kollektivtrafikk

Bussjåfører får kjeft for å lage trafikkaos

Først måtte passasjerene forsere en hekk for å komme av bussen, men å flytte stoppestedet har ført til trafikkaos i rushtiden og kjeft fra både passasjerer og andre trafikanter. 



16.11.2022
08:34
17.11.2022 09:31

roy@lomedia.no

Det forteller tillitsvalgt for Unibuss på Alnabru i Oslo, Kent Jensen. Han mener kollektivselskapet Ruter har ansvaret, og at selskapet ikke har lyttet til bussjåførene når det gjelder endringen på en holdeplass på Økern i Oslo. Det avviser Ruter.

– Unibuss har tre forskjellige sjåfør-fagforeninger, med hver sine tillitsvalgte. Ruter har derfor forholdt seg til busselskapet. Vi har hatt befaring med Bymiljøetaten og Unibuss på Økern og kommet fram til en omforent løsning, skriver pressekontakt i Ruter Øystein Dahl Johansen på en epost til Magasinet for fagorganiserte.

Måtte forsere hekk

Stridens kjerne er den todelte holdeplassen, der en del er beregnet på busser som er ferdige med ruten sin. De bussene parkeres på såkalt «reguleringsplass» i bakkant av selve holdeplassen. Da kan bussjåførene få en liten pause før neste rute starter, og de kan benytte toalettfasiliteten i nærheten.

Allerede i sommer forteller Kent Jensen at de ga beskjed om at en liten hekk mellom reguleringsplassen og gang- og sykkelveien, gjorde at passasjerer som skulle av på rutas siste holdeplass, måtte forsere hekken for å komme ut av bussen.

Trafikksikkerhet: Her slipper trafikkfarlige lastebiler inn i Norge. Bare én prosent blir kontrollert

Må vente i veibanen

Det problemet ble tatt tak i, men Jensen vet ikke om han skal le eller gråte av den nye løsningen som er valgt. Nå er reguleringsplassene flyttet fram, slik at hekken ikke lenger utgjør noe problem. I stedet mener han det har oppstått et nytt.

– Nå skal vi parkere bussene 40 meter lenger fram, noe som gjør at det knapt nok er plass til to rutegående busser foran oss. I rushet ser vi at bussene som skal inn på holdeplassen derfor blir stående ute i veibanen for å vente på plass ved holdeplassen. Dermed skaper vi kaos og kork i trafikken. Dette kunne vært unngått om Ruter hadde lyttet til oss sjåfører, forklarer Jensen.

Burde fjernet hekken

Siden bussene ikke kan slippe av passasjerene før de er ordentlig inne på holdeplassen, får bussjåførene stadig vekk klager fra både passasjerer og andre trafikanter, selv om Jensen på hver eneste tur han kjører oppfordrer passasjerene til å sende klagen direkte til Ruter.

– Den beste løsningen ville jo vært å fjerne hekken, slik at vi kunne parkert der vi gjorde tidligere, samtidig som det ville blitt enkelt for passasjerene å komme av bussen. Da ville vi heller ikke hindret trafikken slik vi gjør nå, poengterer Kent Jensen.

VIL FJERNE HEKKEN: Tillitsvalgt for bussjåførene i Unibuss, Kent Jensen, vil fjerne hekken på bildet, for å gjøre det enklere for passasjerer å forlate bussen og for å hindre at de parkerte bussene står i veien for andre busser.

VIL FJERNE HEKKEN: Tillitsvalgt for bussjåførene i Unibuss, Kent Jensen, vil fjerne hekken på bildet, for å gjøre det enklere for passasjerer å forlate bussen og for å hindre at de parkerte bussene står i veien for andre busser.

Roy Ervin Solstad

Skjult agenda?

Han understreker at innspillene bussjåførene har, ikke er for å gjøre det vanskelig for Ruter. Snarere tvert imot.  

– Vi bussjåfører ønsker ikke å sette oss selv eller andre medtrafikanter i fare, eller være til irritasjon og hinder i trafikken. Det er flere holdeplasser i byen som med enkle grep kunne gjort hverdagen mye smidigere for alle parter. Nå virker det nesten som Ruter har en skjult agenda der de vil skape problemer for biltrafikken for å få flere til å reise kollektivt, sier Johansen.

Feil adressat

Øystein Dahl Johansen i Ruter, mener det ikke er Ruter som er rett adressat for et slikt forslag.

– Ruter kan ikke ta seg til rette og fjerne hekker eller gjøre andre ting i trafikken fordi vi ønsker det. Vi må forholde oss til veiholder, som i Oslo enten er Bymiljøetaten eller Vegvesenet, understreker Dahl Johansen.

Han forklarer at det tidligere var to holdeplasser mot øst, og at løsningen man kom fram til sammen med Bymiljøetaten og Unibuss var at den bakerste ble lagt ned fordi man ikke fikk fjernet hekken.

– Alle bussene benytter nå den fremste holdeplassen. Dette gjør at det er plass til to busser i linje 28 som kan slippe av passasjerer og regulere, uten å komme i konflikt med hekken bak, forklarer Dahl Johansen.

– System for ansvarsfraskrivelse

Kent Jensen mener likevel at saken er nok et eksempel på hvilke problemer det skaper for ansattes arbeidsmiljø når rammene blir satt og bestemt av andre enn arbeidsgiveren, og de ansatte ikke har noen direkte kanal for å kunne påvirke egen situasjon.

– Vi må melde alt inn til vår arbeidsgiver, som igjen må ta det opp med Ruter som bestemmer. Det ser nesten ut som et system for å fraskrive seg ansvar, sier Kent Jensen og rister på hodet.

– Stjerneeksempel

Forbundssekretær i Fellesforbundet, og tidligere bussjåfør Dag-Einar Sivertsen er ikke overrasket.

– Dette er et stjerneeksempel på hvordan det ikke skal gjøres, og hva som kan skje når sjåførene ikke blir hørt. Men om man ikke skal høre på sjåførene, hvem skal man høre på da?, spør Sivertsen retorisk.

Han forteller at Fellesforbundet lenge har jobbet med å få på plass en formalisert løsning der sjåførene får innflytelse på egen arbeidssituasjon, men at det enn så lenge ikke har lyktes.

– Hadde sjåførene vært med å bestemme ville man funnet en langt bedre løsning enn når skrivebordseksperter tar avgjørelsene, slik som det ser ut her, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

150 fast ansatte mister jobben: – Voksne menn blir som barn. Vi er fortvilte og redde

16.11.2022
08:34
17.11.2022 09:31



Mest lest

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Anna Granqvist/Hanna Skotheim (Innfelt)

Snart øker trygdene. Se hele lista her

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Martin Guttormsen Slørdal

Bjørn (64) har aldri fått en så stor lønnsøkning

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

Martin Guttormsen Slørdal

Da Skatteetaten ringte, ble Morten positivt overrasket

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

Håvard Sæbø

Støtte til strømsparing går til de rikeste

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Slik ville Høyre og Frp styrt Norge. Se hva de bruker pengene på

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

Bjørn Leirvik

Gudmund kjempet alene og vant over Nav

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

House of Commons / Pa Photos / NTB

Sparket 800 ansatte via Zoom. Nå er han kåret til verdens verste sjef

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

Sissel M. Rasmussen

Jamals lønnsøkning på 15.000 blir spist opp av høye priser

Hanna Skotheim

Tusenvis risikerte dagpengekutt. Nå kan de puste lettet ut

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

Sissel M. Rasmussen

FHI-ansatte må si ja eller nei til sluttpakke innen lille julaften

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

Herman Bjørnson Hagen

Oljestans er uansvarlig, mener LO. – Et riktig skritt på veien, mener Fagforbundet

Per Flakstad

Anngunn prøvde å skjule at hun var syk. Helt til naboen trodde hun hadde forlatt mann og barn

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Colourbox

Politimann kan havne i fengsel etter at han stjal fra jobben

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

Jan-Erik Østlie

Lærere skal ha blitt trakassert av kolleger på jobb. LO-lederen er rystet

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

NTB og privat

Kunder langer ut mot strømselskap: Jan Arve krever penger tilbake

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

Ole Palmstrøm

NRK varsler store kutt. Slik reagerer de tillitsvalgte

Knut Viggen

Strømstøtte til bedriftene minner mest om Lotto, mener NHO-organisasjon

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Erlend Angelo

Olje-lederne streiket. Nå har de fått ny lønn

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

Sissel M. Rasmussen

Kritikken har haglet: Slik er livet på innsiden av Trandum

Mimmi Kvisvik ber om at statens satser for økonomisk sosialhjelp heves.

Mimmi Kvisvik ber om at statens satser for økonomisk sosialhjelp heves.

Hanna Skotheim

FO-lederen vil gjøre det enklere å få sosialhjelp: – Ingen skal leve under fattigdomsgrensa


Flere saker