JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UTE I VEIEN: Den bakerste bussen står parkert. Det gjør det umulig for leddbussen å komme helt inntil holdeplassen. Dermed sperrer den bakre delen av bussen for annen trafikk midt i rushet.

UTE I VEIEN: Den bakerste bussen står parkert. Det gjør det umulig for leddbussen å komme helt inntil holdeplassen. Dermed sperrer den bakre delen av bussen for annen trafikk midt i rushet.

Roy Ervin Solstad

Kollektivtrafikk

Bussjåfører får kjeft for å lage trafikkaos

Først måtte passasjerene forsere en hekk for å komme av bussen, men å flytte stoppestedet har ført til trafikkaos i rushtiden og kjeft fra både passasjerer og andre trafikanter. 

16.11.2022
08:34
17.11.2022 09:31

roy@lomedia.no

Det forteller tillitsvalgt for Unibuss på Alnabru i Oslo, Kent Jensen. Han mener kollektivselskapet Ruter har ansvaret, og at selskapet ikke har lyttet til bussjåførene når det gjelder endringen på en holdeplass på Økern i Oslo. Det avviser Ruter.

– Unibuss har tre forskjellige sjåfør-fagforeninger, med hver sine tillitsvalgte. Ruter har derfor forholdt seg til busselskapet. Vi har hatt befaring med Bymiljøetaten og Unibuss på Økern og kommet fram til en omforent løsning, skriver pressekontakt i Ruter Øystein Dahl Johansen på en epost til Magasinet for fagorganiserte.

Måtte forsere hekk

Stridens kjerne er den todelte holdeplassen, der en del er beregnet på busser som er ferdige med ruten sin. De bussene parkeres på såkalt «reguleringsplass» i bakkant av selve holdeplassen. Da kan bussjåførene få en liten pause før neste rute starter, og de kan benytte toalettfasiliteten i nærheten.

Allerede i sommer forteller Kent Jensen at de ga beskjed om at en liten hekk mellom reguleringsplassen og gang- og sykkelveien, gjorde at passasjerer som skulle av på rutas siste holdeplass, måtte forsere hekken for å komme ut av bussen.

Trafikksikkerhet: Her slipper trafikkfarlige lastebiler inn i Norge. Bare én prosent blir kontrollert

Må vente i veibanen

Det problemet ble tatt tak i, men Jensen vet ikke om han skal le eller gråte av den nye løsningen som er valgt. Nå er reguleringsplassene flyttet fram, slik at hekken ikke lenger utgjør noe problem. I stedet mener han det har oppstått et nytt.

– Nå skal vi parkere bussene 40 meter lenger fram, noe som gjør at det knapt nok er plass til to rutegående busser foran oss. I rushet ser vi at bussene som skal inn på holdeplassen derfor blir stående ute i veibanen for å vente på plass ved holdeplassen. Dermed skaper vi kaos og kork i trafikken. Dette kunne vært unngått om Ruter hadde lyttet til oss sjåfører, forklarer Jensen.

Burde fjernet hekken

Siden bussene ikke kan slippe av passasjerene før de er ordentlig inne på holdeplassen, får bussjåførene stadig vekk klager fra både passasjerer og andre trafikanter, selv om Jensen på hver eneste tur han kjører oppfordrer passasjerene til å sende klagen direkte til Ruter.

– Den beste løsningen ville jo vært å fjerne hekken, slik at vi kunne parkert der vi gjorde tidligere, samtidig som det ville blitt enkelt for passasjerene å komme av bussen. Da ville vi heller ikke hindret trafikken slik vi gjør nå, poengterer Kent Jensen.

VIL FJERNE HEKKEN: Tillitsvalgt for bussjåførene i Unibuss, Kent Jensen, vil fjerne hekken på bildet, for å gjøre det enklere for passasjerer å forlate bussen og for å hindre at de parkerte bussene står i veien for andre busser.

VIL FJERNE HEKKEN: Tillitsvalgt for bussjåførene i Unibuss, Kent Jensen, vil fjerne hekken på bildet, for å gjøre det enklere for passasjerer å forlate bussen og for å hindre at de parkerte bussene står i veien for andre busser.

Roy Ervin Solstad

Skjult agenda?

Han understreker at innspillene bussjåførene har, ikke er for å gjøre det vanskelig for Ruter. Snarere tvert imot.  

– Vi bussjåfører ønsker ikke å sette oss selv eller andre medtrafikanter i fare, eller være til irritasjon og hinder i trafikken. Det er flere holdeplasser i byen som med enkle grep kunne gjort hverdagen mye smidigere for alle parter. Nå virker det nesten som Ruter har en skjult agenda der de vil skape problemer for biltrafikken for å få flere til å reise kollektivt, sier Johansen.

Feil adressat

Øystein Dahl Johansen i Ruter, mener det ikke er Ruter som er rett adressat for et slikt forslag.

– Ruter kan ikke ta seg til rette og fjerne hekker eller gjøre andre ting i trafikken fordi vi ønsker det. Vi må forholde oss til veiholder, som i Oslo enten er Bymiljøetaten eller Vegvesenet, understreker Dahl Johansen.

Han forklarer at det tidligere var to holdeplasser mot øst, og at løsningen man kom fram til sammen med Bymiljøetaten og Unibuss var at den bakerste ble lagt ned fordi man ikke fikk fjernet hekken.

– Alle bussene benytter nå den fremste holdeplassen. Dette gjør at det er plass til to busser i linje 28 som kan slippe av passasjerer og regulere, uten å komme i konflikt med hekken bak, forklarer Dahl Johansen.

– System for ansvarsfraskrivelse

Kent Jensen mener likevel at saken er nok et eksempel på hvilke problemer det skaper for ansattes arbeidsmiljø når rammene blir satt og bestemt av andre enn arbeidsgiveren, og de ansatte ikke har noen direkte kanal for å kunne påvirke egen situasjon.

– Vi må melde alt inn til vår arbeidsgiver, som igjen må ta det opp med Ruter som bestemmer. Det ser nesten ut som et system for å fraskrive seg ansvar, sier Kent Jensen og rister på hodet.

– Stjerneeksempel

Forbundssekretær i Fellesforbundet, og tidligere bussjåfør Dag-Einar Sivertsen er ikke overrasket.

– Dette er et stjerneeksempel på hvordan det ikke skal gjøres, og hva som kan skje når sjåførene ikke blir hørt. Men om man ikke skal høre på sjåførene, hvem skal man høre på da?, spør Sivertsen retorisk.

Han forteller at Fellesforbundet lenge har jobbet med å få på plass en formalisert løsning der sjåførene får innflytelse på egen arbeidssituasjon, men at det enn så lenge ikke har lyktes.

– Hadde sjåførene vært med å bestemme ville man funnet en langt bedre løsning enn når skrivebordseksperter tar avgjørelsene, slik som det ser ut her, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

150 fast ansatte mister jobben: – Voksne menn blir som barn. Vi er fortvilte og redde

16.11.2022
08:34
17.11.2022 09:31



Mest lest

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Håvard Sæbø

Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast

Tore Kristiansen / VG

Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Nam Y. Huh / AP / NTB

Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Tormod Ytrehus

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

Ole Palmstrøm

Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

Sebastian Christiansen / Forsvaret

Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Colourbox

Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jan-Erik Østlie

Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening

Ole Palmstrøm

FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre

Yara-direktør og president i NHO,  Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

REUTERS/Victora Klesty

Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet

Erlend Angelo

Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

Ørn E. Borgen / NTB

Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Colourbox

Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

Espen Solli

Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Anne Marthe Vestre Berge

Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

Sissel M. Rasmussen

Drikker du for mye med kollegaene dine?

Leder i Elektroarbeidernes  fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Torgny Hasås

Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder

Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Tri Nguyen Dinh

Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved  Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at  det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

Håvard Sæbø

Nå dropper bedrifter å ta inn elever på byggeplassen


Flere saker