JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hvis seks kjøretøy er blitt nektet å kjøre videre og står parkert på kontrollstasjonen på Magnormoen, må Statens Vegvesen avslutte sine kontroller. De har ikke plass til flere.

Hvis seks kjøretøy er blitt nektet å kjøre videre og står parkert på kontrollstasjonen på Magnormoen, må Statens Vegvesen avslutte sine kontroller. De har ikke plass til flere.

Roy Ervin Solstad

Trafikksikkerhet

Her slipper trafikkfarlige lastebiler inn i Norge. Bare én prosent blir kontrollert

På denne grenseovergangen fra Sverige er det så dårlig plass at kontrollørene bare kan holde igjen seks tunge kjøretøy.



11.11.2022
11:23
14.11.2022 10:08

roy@lomedia.no

Siden nyttår er knapt én prosent av lastebilene og bussene som har kommet over grensen til Norge blitt kontrollert.

– Per 7. november hadde vi kontrollert 1061 tunge kjøretøy. Vi fant mangler på 541 av dem, og 338 ble nektet å kjøre videre, forteller Geir Thomas Finstad, kontorsjef for Utekontroll Øst i Statens vegvesen.

Hver eneste dag passerer det rundt 400 tunge kjøretøy over grensa fra Sverige. Det betyr at de tre kontrollørene på Magnormoen har fått sjekket omtrent 8,5 promille av de tunge kjøretøyene så langt i 2022.

Maksimalt kan man teste 45–60 biler hver uke. Men det er ikke det eneste problemet. Arealet Statens vegvesen har til rådighet på kontrollstasjonen gjør at det maksimale antallet tunge kjøretøy som kan holdes igjen er seks.

Siden nesten hvert tredje kjøretøy de tar inn til kontroll blir ilagt bruksforbud inntil feilene er utbedret, blir det raskt fullt.

Venter i Sverige

Dermed må kontrollørene lukke bommen og utsette videre kontroller til det blir plass til et eventuell nytt kjøretøy med bruksforbud.

– Da passerer det plutselig 20 lastebiler som har stått og ventet på svensk side for å slippe å bli kontrollert, sier Finstad.

Hva slags stand disse kjøretøyene er i, eller om sjåførene har papirene i orden både når det gjelder kjøre- og hviletid og lønnsnivå, mener Finstad det er vanskelig å si noe bestemt om.

Han lar det likevel skinne gjennom at det neppe er lastebilene som har alt i orden som blir stående og vente på klarsignal på svensk side av grensen.

– De vet nok langt nede i Sverige når vi har kontroller her på Magnormoen, påpeker Finstad.

De merker nemlig at trafikken øker over Ørje litt lenger sør, når det er kontroll på Magnormoen, mens trafikken øker på Magnormoen når det er på Ørje det foretas kontroll av kjøretøyene.

TRENGER MER PLASS: – Med mer plass, bedre utstyr og flere folk kan vi redusere antallet trafikkfarlige kjøretøy på norske veier betydelig, sier Geir Thomas Finstad i Statens Vegvesen.

TRENGER MER PLASS: – Med mer plass, bedre utstyr og flere folk kan vi redusere antallet trafikkfarlige kjøretøy på norske veier betydelig, sier Geir Thomas Finstad i Statens Vegvesen.

Roy Ervin Solstad

Skrekkeksempler

Utekontrollsjefen i Vegvesenet har imidlertid ingen illusjoner om at økte kontroller vil føre til at man blir kvitt problemet med dårlige biler, lønnstyveri og brudd på både kjøre- og hviletidsbestemmelser.

Finstad er likevel veldig klar på at økte kontroller vil føre til en reduksjon i slike tilfeller, siden de har en preventiv effekt.

– De verste tilfellene vi har oppdaget her på Magnormoen i min tid er en lastebil der bremseklossene ramlet av da han var på vei inn til kontroll. En annen hadde 30 tonn med usikret last. Flere kontroller vil redusere antallet farlige kjøretøy betydelig, men da trenger vi mer plass, utstyr og mannskap, poengterer han.

Ordfører Kamilla Thue (Ap) i Eidskog kommune, der kontrollstasjonen ligger, er oppgitt.

– Det er helt uakseptabelt at vi må slippe inn trafikkfarlige kjøretøy inn i landet vårt fordi vi ikke har kapasitet til å kontrollere. Vi føler at vi blir nedprioritert, men nå må vi få gjort noe, understreker hun.

Mye lest: Billig løsning for motorveien ble fatal: Thor Inges svoger døde på jobb

Lasten om bord på denne lastebilen var ikke sikret godt nok, og kunne rast ut over andre trafikanter om den ikke var blitt stoppet på Magnormoen.

Lasten om bord på denne lastebilen var ikke sikret godt nok, og kunne rast ut over andre trafikanter om den ikke var blitt stoppet på Magnormoen.

Statens Vegvesen

I budsjettet

I forslaget til statsbudsjettet som skal vedtas neste måned, kan det se ut som hun blir hørt.

I samferdselsdepartementets budsjettforslag står det:

«På grunn av det store antallet kjøretøy som passerer ved Norges nest største grenseovergang Magnormoen, og for lite plass ved kontrollområdet der, er det i dag vanskelig å gjennomføre alle kontroller som er ønskelig. For å øke kapasiteten ved kontrollstasjonen skal Statens vegvesen se på mulighetene for å utvide arealene. Dette kan bidra til å øke trafikksikkerheten på veinettet og spare ressurser ved kontroll av kjøretøyene lenger inn i landet».

Transportpolitisk talsmann for Ap på Stortinget, Nils Kristen Sandtrøen, er glad det endelig skjer noe.

– Jeg blir dessverre ikke overrasket over de tilfellene som Vegvesenet har avdekket under sine kontroller her. Dette budsjettforslaget er et første steg om å få en utvidelse her på Magnormoen kontrollstasjon. Det vil være viktig for regionen og fylket vårt, og det er også et tydelig signal til Statens vegvesen om at vi ønsker flere kontroller her. Det er viktig både for trafikksikkerheten og de sosiale vilkårene for sjåførene, minner han om.

Rom for forbedring

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet møtte sine nordiske kolleger i Fredrikstad tidligere denne uken.

Til Magasinet for fagorganiserte sier Nygård at de nordiske landene samarbeider om kontroller, og at kontroll av kjøretøy ble diskutert, uten at man gikk i detaljer.

– Vi snakket ikke om hvor mye hvert land brukte av ressurser på slike kontroller, sier Nygård.

– Men er du fornøyd med kontrollene som gjøres i våre naboland, når det kommer så mange kjøretøy i dårlig forfatning over grensen til Norge?

– Jeg tror alle landene erkjenner at det er forbedringspotensial, men det vil alltid være muligheter for å sette inn mer ressurser. For vår del har vi i statsbudsjettet foreslått å styrke denne delen med 40 millioner kroner. Det mener jeg er en betydelig økning i et stramt budsjett, og det vil gjøre våre myndigheter enda bedre i stand til å foreta kontroller, sier Nygård.

Mye delt: Emil har meldt arbeidsgivaren til politiet og bytta bransje: – Eg har fått nok

Viktig for bransjen

En slik økning mener Eldar Rudolfsen, leder i Innlandet Transportarbeiderforening, en avdeling i Fellesforbundet, også er viktig for å beholde en norsk transportbransje.

– Vi ser allerede at store transportselskap må gi seg. Det skyldes ikke bare prisen på drivstoff, men også konkurransen mot transportører som underbetaler sjåførene sine og bruker elendige lastebiler. Derfor er økte kontroller viktig også for norske arbeidsplasser, men vi kan ikke bare straffe sjåførene og transportselskapene. Transportkjøperne må også få seg en smekk når slike forhold avdekkes, sier Rudolfsen.

Han mener prisen for å øke kontrollkapasiteten ved Magnormoen vil betale seg raskt.

– Vi kan ikke sende rullende trafikkfeller inn på norske veier. Kostnaden for å øke antall kontroller, vil bli spist opp hver eneste gang en slik kontroll forhindrer en alvorlig ulykke med trafikkfarlige lastebiler på veiene våre, sier Eldar Rudolfsen fra Fellesforbundet.

Kontroller

(Tall per 7. november 2022)

• Totalt kommer det omtrent 400 tunge kjøretøy fra Sverige hver dag

• Maksimal kapasitet for kontrollstasjonen er 45–60 kjøretøy per uke

• 1061 tunge kjøretøy kontrollert hittil i 2022

• 541 hadde mangler

• 338 fikk bruksforbud

• 26 anmeldelser

• 126 av bruksforbudene skyldtes tekniske feil som dårlige dekk eller bremser

• 91 av bruksforbudene skyldtes dårlig lastsikring

Kilde: Statens vegvesen

11.11.2022
11:23
14.11.2022 10:08

Kontroller

(Tall per 7. november 2022)

• Totalt kommer det omtrent 400 tunge kjøretøy fra Sverige hver dag

• Maksimal kapasitet for kontrollstasjonen er 45–60 kjøretøy per uke

• 1061 tunge kjøretøy kontrollert hittil i 2022

• 541 hadde mangler

• 338 fikk bruksforbud

• 26 anmeldelser

• 126 av bruksforbudene skyldtes tekniske feil som dårlige dekk eller bremser

• 91 av bruksforbudene skyldtes dårlig lastsikring

Kilde: Statens vegvesen




Mest lest

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Anna Granqvist/Hanna Skotheim (Innfelt)

Snart øker trygdene. Se hele lista her

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Martin Guttormsen Slørdal

Bjørn (64) har aldri fått en så stor lønnsøkning

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

Martin Guttormsen Slørdal

Da Skatteetaten ringte, ble Morten positivt overrasket

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

Håvard Sæbø

Støtte til strømsparing går til de rikeste

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

Bjørn Leirvik

Gudmund kjempet alene og vant over Nav

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Slik ville Høyre og Frp styrt Norge. Se hva de bruker pengene på

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

House of Commons / Pa Photos / NTB

Sparket 800 ansatte via Zoom. Nå er han kåret til verdens verste sjef

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

Sissel M. Rasmussen

Jamals lønnsøkning på 15.000 blir spist opp av høye priser

Hanna Skotheim

Tusenvis risikerte dagpengekutt. Nå kan de puste lettet ut

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

Sissel M. Rasmussen

FHI-ansatte må si ja eller nei til sluttpakke innen lille julaften

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

Herman Bjørnson Hagen

Oljestans er uansvarlig, mener LO. – Et riktig skritt på veien, mener Fagforbundet

Per Flakstad

Anngunn prøvde å skjule at hun var syk. Helt til naboen trodde hun hadde forlatt mann og barn

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

Jan-Erik Østlie

Lærere skal ha blitt trakassert av kolleger på jobb. LO-lederen er rystet

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Colourbox

Politimann kan havne i fengsel etter at han stjal fra jobben

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

NTB og privat

Kunder langer ut mot strømselskap: Jan Arve krever penger tilbake

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

Ole Palmstrøm

NRK varsler store kutt. Slik reagerer de tillitsvalgte

Knut Viggen

Strømstøtte til bedriftene minner mest om Lotto, mener NHO-organisasjon

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Erlend Angelo

Olje-lederne streiket. Nå har de fått ny lønn

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

Sissel M. Rasmussen

Kritikken har haglet: Slik er livet på innsiden av Trandum

Torgny Hasås

Lærerne tapte trolig 10.000 på streiken


Flere saker