JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MÅ STOPPE: - Hvis vi lastebilsjåfører får beskjed om at det er noe galt med lasten, så stopper vi for å sikre den, slik at lasten ikke utgjør noen fare for andre trafikanter, sier Thor Inge Holm. Svogeren hans ble påkjørt og døde da han var ute og sikret lasten omtrent der den røde og hvite lastebilen på bildet er.

MÅ STOPPE: - Hvis vi lastebilsjåfører får beskjed om at det er noe galt med lasten, så stopper vi for å sikre den, slik at lasten ikke utgjør noen fare for andre trafikanter, sier Thor Inge Holm. Svogeren hans ble påkjørt og døde da han var ute og sikret lasten omtrent der den røde og hvite lastebilen på bildet er.

Roy Ervin Solstad

Sikkerhet på veien

Billig løsning for motorveien ble fatal: Thor Inges svoger døde på jobb

Grepet senket prisen på motorveien ved Arendal, men det medførte også at Thor Inge Holms søster og onkelbarn sitter igjen uten en samboer og far.



04.11.2022
06:00
04.11.2022 11:12

roy@lomedia.no

Smal veiskulder var en av hovedgrunnene til at en 51 år gammel lastebilsjåfør døde i mai 2020.

Ulykken skjedde da en semitrailer måtte stoppe på veiskulderen på E18 for å sikre lasten, siden en stropp var løsnet.

Sjåføren kjørte lastebilen så langt ut på kanten som mulig, men veiskulderen var kun to meter bred, og den 2,5 meter brede semitraileren ble stående litt ute i veibanen.

Sjåføren sto i veibanen, ved siden av lastebilen, for å sikre lasten da han ble truffet av en Tesla med autostyring koblet inn.

Lastebilsjåføren døde på stedet, og føreren av Teslaen, en mann i 40-årene, ble like før jul i 2020 dømt til 90 dagers fengsel for uaktsomt drap.

SMAL VEISKULDER: Lastebilen står delvis ute i veibanen. Hadde ikke Nye Veier og Statens Vegvesen redusert bredden på veiskulderen fra tre til to meter, hadde lastebilen fått plass utenfor den hvite linja.

SMAL VEISKULDER: Lastebilen står delvis ute i veibanen. Hadde ikke Nye Veier og Statens Vegvesen redusert bredden på veiskulderen fra tre til to meter, hadde lastebilen fått plass utenfor den hvite linja.

Politiet

– Smalere vei gir større fare

Nå har Statens Havarikommisjon Vei kommet med sin rapport etter ulykken, og legger store deler av skylden på veimyndighetene. Noe av kritikken i rapporten er rettet mot selskapet Nye Veier, som eies av samferdselsdepartementet og har ansvar for utbygging og drift av noen motorveier.

I rapporten kommer det fram at Nye Veier søkte om å redusere bredden på veiskulderen fra tre til to meter. Statens vegvesen godkjente løsningen, med en forventning om at avbøtende tiltak ble innført på veistrekningen.

Nye Veier etablerte likevel ikke flere havarilommer, lommer hvor man kan stoppe i nødssituasjoner.

Statens Havarikommisjon (SHK) mener at utilstrekkelig bredde på veiskulderen, samt manglende havarilommer og varsling var de viktigste faktorene som medvirket til ulykken.

I rapporten står det også:

«SHK mener også at trafikksikkerheten ikke ble tilstrekkelig ivaretatt gjennom Statens vegvesens fraviksbehandling og Nye Veiers bygging av veistrekningen.

Vitenskapelige artikler og data viser en klar sammenheng mellom veiskulderbredde og antall trafikkulykker, hvor en bredere veiskulder gir færre ulykker. SHK er i lys av dette kritisk til at det i Vegnormal N100 åpnes for å redusere veiskulderbredden».

– Ikke farten som drepte ham

Thor Inge Holm bor bare et par hundre meter fra ulykkesstedet. Han er selv lastebilsjåfør, og er glad for den krasse kritikken mot veimyndighetene.

– Jeg har lest rapporten, og håper Statens Vegvesen og Nye Veier tar lærdom av den, sier Thor Inge Holm.

– Jeg har lest rapporten, og håper Statens Vegvesen og Nye Veier tar lærdom av den, sier Thor Inge Holm.

Roy Ervin Solstad

– Veien er vår arbeidsplass. En trygg vei handler om HMS for oss lastebilsjåfører. Derfor burde ikke bare politiet og havarikommisjonen vurdert ulykken. Det burde Arbeidstilsynet også gjort, sier han.

Holm er imidlertid usikker på om ulykken vil få noen konsekvenser for fremtidig bygging av motorveier.

– Jeg frykter at de heller setter ned farten på veiene for å unngå krav om bredere veiskuldre, men det var ikke farten som drepte ham, sier Holm.

– Svogeren min hadde blitt drept selv om fartsgrensen hadde vært langt lavere enn 110 kilometer i timen. Lastebilen hans ville uansett blitt stående ute i veibanen, men jo mere pes veimyndighetene får desto større er sjansen for at de tar lærdom av ulykken.

Ifølge Statens vegvesen er det ikke farten som avgjør bredden på veien, men trafikkmengden. Det ligger imidlertid et forslag inne om å øke grensen for når man må bygge de bredeste motorveiene.

Sparetiltak bekymrer Fellesforbundet

I Fellesforbundet har man lest rapporten fra Statens Havarikommisjon nøye, og forbundet har sendt sine innspill til Statens vegvesen.

– Vi er bekymret over at fokus på økonomi og naturinngrep i for stor grad settes opp mot trafikksikkerhet, og eksemplene er mange, skriver Fellesforbundet, før de ramser opp dårlig rassikring, dårlige takkonstruksjoner i tunneler, bygging av smalere veier og reduksjon av bredde på veiskulder.

– Det skaper vår bekymring for tap av liv og helse, understreker Fellesforbundet.

I Arendal er Thor Inge Holm er glad for at Fellesforbundet som han er medlem i, har engasjert seg.

– Når en så stor og sterk organisasjon som Fellesforbundet sier fra, vil det forhåpentligvis hjelpe, sier han.

Les også: Lisbeths kollega ble knivdrept på jobb: – Det er kjempetøft å høre alle detaljene som kommer nå

Livsfarlig å gå ut av bilen

47-åringen som jobber for matvaregrossisten Agder Grossisten og har vært lastebilsjåfør i mer enn 20 år, sier det er et paradoks at svogeren ble drept da han var ute av bilen for å sikre lasten.

– Han fikk både telefon og lysblink fra andre trafikanter om at en lastestropp hadde løsnet. Derfor stoppet han for å hindre at lasten kunne falle av og treffe andre biler. Vi lastebilsjåfører tenker på sikkerheten til våre medtrafikanter. Det er derfor vi stopper om vi får beskjed om at det er noe galt med lasten, sier Holm.

Han forteller at han selv har opplevd å måtte stoppe i veikanten på motorveien. Da fikk han kjeft av politiet som dukket opp.

– De mente jeg ikke hadde satt opp varseltrekant, men det hadde jeg gjort. Problemet var at den ble kjørt i fillebiter før politiet rakk å komme. Vi må vel bare bli sittende i bilene våre og ringe etter hjelp. Vi kan jo ikke gå ut å sette ut varseltrekant slik vi gjorde før. Det er jo livsfarlig, poengterer han.

Det siste mener han at bedriftene må bli flinkere til å informere sine sjåfører om.

– En kamerat av meg fikk problemer med bremsene bare 300 meter fra der svogeren min ble påkjørt. Han ringte politiet og fikk beskjed om at han skulle bli sittende i bilen, og skulle han ut av bilen, måtte han gå ut på passasjersiden. Slike beskjeder burde vi fått under opplæring og på jobben. Det kunne jo vært tatt opp på det obligatoriske yrkessjåførkurset vi må ta hvert femte år, sier han.

Tøff periode

Likevel mener han det først og fremst er veimyndighetene som må gå i seg selv etter ulykken der svogeren omkom.

– De prater om nullvisjon for dødsulykker på norske veier. Da kan de ikke bygge veier som øker den faren, understreker Holm.

De smale veiskuldrene senket prisen på motorveien ved Arendal, men de medførte også at Holms søster og onkelbarn sitter igjen uten en samboer og far.

– Det har vært en tøff periode, og det har ikke hjulpet at Nye Veier har avvist kritikken hver gang det har vært noe om ulykken i media, sier Thor Inge Holm.

– Bredere enn kravet

Han blir heller ikke betrygget av det kommunikasjonsdirektør Christian Altmann i Nye Veier skrev i forbindelse med Havarikommisjonens rapport. Der understreker Altmann at Nye Veiers grunnholdning er at veien mellom Arendal og Tvedestrand er en svært trygg vei.

«Vi registrerer at kommisjonen mener trafikksikkerheten ikke er ivaretatt. For at trafikksikkerheten skal være optimal, må det være en miks av trafikksikkerhetstiltak og aktsomhet og årvåkenhet fra trafikanter. Ellers er det å si at veien er bygd med to meter bred ytre skulder. Dette er bredere skulder enn det som var krav da veien ble planlagt for den trafikkmengden som er på veien i dag», skrev Altmann i Nye Veier.

– Finn løsninger, ikke unnskyldninger

I Fellesforbundet blir det svaret møtt med mild hoderysting.

– Jeg forventer at Statens vegvesen og Nye Veier tar konklusjonen og rådene fra Havarikommisjonen og gjør det de kan for at slike ulykker ikke skal skje igjen. Hvis ikke er det jo ingen vits med slike rapporter, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

KRITISK: - Veien er en del av yrkessjåførenes arbeidsmiljø, og vi er bekymret for at økonomi har gjort at veimyndighetene har senket kravene til utbygging og oppgradering av veinettet, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

KRITISK: - Veien er en del av yrkessjåførenes arbeidsmiljø, og vi er bekymret for at økonomi har gjort at veimyndighetene har senket kravene til utbygging og oppgradering av veinettet, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Roy Ervin Solstad

– Selv om regelverket har blitt fulgt, så har ulykken likevel skjedd. Da må målet til Nye Veier være å finne gode tiltak for å hindre flere ulykker, ikke lete etter unnskyldninger, fortsetter han.

Sivertsen minner om at det er titusenvis av mennesker i Norge som har veien som hele eller deler av sin arbeidsplass, enten det gjelder yrkessjåfører eller håndverkere som skal fra et sted til et annet.

– For disse handler veiens beskaffenhet seg om arbeidsmiljøet, like mye som et kontor gjør for en som jobber på kontor. Men en lastebilsjåfør kan ikke ringe verneombudet for å stenge veien fordi han må sikre lasten sin, sier Sivertsen.

– Rapporten viser at man har ignorert å skape et trygt arbeidsmiljø for en stor yrkesgruppe, siden Havarikommisjonen har vært veldig klar på at den smale veiskulderen har vært en viktig årsak til ulykken. Da bør det være enkelt å vite hva man bør gjøre noe med en slik risikofaktor, fortsetter han.

Vil følge opp

Christian Altmann i Nye Veier, sier selskapet vil ta lærdom av ulykken og rapporten fra Havarikommisjonen. Han forteller at Nye Veier har blitt anmodet av Vegtilsynet om å følge opp sikkerhetstilrådingen som er nevnt i Havarikommisjonen.

– Statens havarikommisjon har gitt fem sikkerhetstilrådinger til organisasjoner og myndigheter som har til formål å forbedre trafikksikkerheten, og en av disse er gitt til Nye Veier. Vi skal behandle denne sikkerhetstilrådingen internt, og eventuelle tiltak og læring ut i organisasjonen vil være en del av den interne behandlingen, skriver Altmann i en epost til Magasinet for fagorganiserte.

Han avslører også at Nye Veier som en del av den interne behandlingen av sikkerhetstilrådingen, vil se på prosessen rundt behandling av fravik og forhold rundt avbøtende tiltak omtalt i søknaden.

– Læring og eventuelle tiltak for å forbedre interne prosesser vil bli vurdert og implementert i organisasjonen etter behandling av sikkerhetstilrådingen er gjennomført, fortsetter han.

 Altmann avviser imidlertid at Nye Veier ikke bryr seg om nullvisjonen.

– Trafikksikkerhet og nullvisjonen er viktig for Nye Veier, og vi skal bidra å nå nullvisjonen gjennom å bygge trafikksikre veier. De firefeltsveiene vi bygger, selv om de har redusert skulderbredde, er de mest trafikksikre veiene vi har. Nye Veier ser alvorlig på ulykken og vil behandle rapporten og ta ut læring fra den, sier Christian Altmann i Nye Veier.

Thor Inge Holm, er glad Nye Veier sier de skal ta lærdom av ulykken.

– Samtidig er jeg usikker på hvor mye lærdom de vil ta, siden de ikke er villig til å ta noe selvkritikk. Nye Veier sier det er havarilommer på strekningen, men fra tunnelen til nærmeste havarilomme er det 1,5 kilometer. Skulle svogeren min kjørt med usikret last så langt før han stoppet, undrer Thor Inge Holm.

Mye lest: Nå slipper 18.000 mennesker å gå inn i jula uten inntekt

04.11.2022
06:00
04.11.2022 11:12



Mest lest

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Anna Granqvist/Hanna Skotheim (Innfelt)

Snart øker trygdene. Se hele lista her

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Martin Guttormsen Slørdal

Bjørn (64) har aldri fått en så stor lønnsøkning

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

Martin Guttormsen Slørdal

Da Skatteetaten ringte, ble Morten positivt overrasket

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

Håvard Sæbø

Støtte til strømsparing går til de rikeste

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Slik ville Høyre og Frp styrt Norge. Se hva de bruker pengene på

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

House of Commons / Pa Photos / NTB

Sparket 800 ansatte via Zoom. Nå er han kåret til verdens verste sjef

PÅ JOBB: Cosmin er tilbake på jobb, og er svært fornøyd med Høyesterettsdommen.

PÅ JOBB: Cosmin er tilbake på jobb, og er svært fornøyd med Høyesterettsdommen.

Sissel M. Rasmussen

Cosmin ble feilaktig utvist fra Norge etter å ha tatt noen søppelsekker

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

Sissel M. Rasmussen

Jamals lønnsøkning på 15.000 blir spist opp av høye priser

Hanna Skotheim

Tusenvis risikerte dagpengekutt. Nå kan de puste lettet ut

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

Sissel M. Rasmussen

FHI-ansatte må si ja eller nei til sluttpakke innen lille julaften

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

Bjørn Leirvik

Gudmund kjempet alene og vant over Nav

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

Herman Bjørnson Hagen

Oljestans er uansvarlig, mener LO. – Et riktig skritt på veien, mener Fagforbundet

Per Flakstad

Anngunn prøvde å skjule at hun var syk. Helt til naboen trodde hun hadde forlatt mann og barn

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Colourbox

Politimann kan havne i fengsel etter at han stjal fra jobben

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

Ole Palmstrøm

NRK varsler store kutt. Slik reagerer de tillitsvalgte

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

Sissel M. Rasmussen

Kritikken har haglet: Slik er livet på innsiden av Trandum

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Erlend Angelo

Olje-lederne streiket. Nå har de fått ny lønn

Knut Viggen

Strømstøtte til bedriftene minner mest om Lotto, mener NHO-organisasjon

Mimmi Kvisvik ber om at statens satser for økonomisk sosialhjelp heves.

Mimmi Kvisvik ber om at statens satser for økonomisk sosialhjelp heves.

Hanna Skotheim

FO-lederen vil gjøre det enklere å få sosialhjelp: – Ingen skal leve under fattigdomsgrensa

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

NTB og privat

Kunder langer ut mot strømselskap: Jan Arve krever penger tilbake


Flere saker