ESA gjentar krav om at alle tilreisende arbeidere ikke skal få dekket reise, kost og losji
Striden om allmenngjøringa av reglene for reise, kost og losji i industrien fortsetter. Nå har EØS-organet ESA på ny påpekt at de mener den norske praksisen er ulovlig. Norsk Industri er svært fornøyd.
STRID: Skal alle norske verftsarbeidere har samme dekking av reise, kost og losji? Nei, det er i strid med EØS-avtalen, mener ESA.
Erlend Angelo
eline@lomedia.no
Torsdag møtes det statlige organet Tariffnemnda, blant annet for å behandle om reise-reglene som finnes i tariffavtalen for industrien fortsatt skal gjelde for alle – altså om de skal allmenngjøres videre.
Disse reglene har vært omstridt i årevis. I den såkalte verftssaken gikk ni verft og Norsk Industri til sak mot staten, og hevdet at det strider med EØS-retten å allmenngjøre reglene for dekking av reise, kost og losji. Men staten og allmenngjøringa vant fram hele veien til Høyesterett, som mente allmenngjøringa var så viktig for et seriøst arbeidsliv at den dermed er lovlig innenfor EØS-retten.
ESA med nytt brev
Denne uka kom det et nytt brev til arbeidsminister Anniken Hauglie, der overvåkingsorganet for EØS-avtalen, ESA, påpeker at de holder fast ved at de også mener at det ikke er i tråd med utstasjoneringdirektivet å allmenngjøre bestemmelsene i tariffavtalen om reise, kost og losji.
ESA har tidligere lagt press på den norske staten og truet med sak i Efta-domstolen dersom Norge ikke bøyer av. Så ble saken satt på vent mens EU behandlet et revidert direktiv, som nå er ferdig. ESA godtok også at Norge kunne prøve å løse striden selv, gjennom tariffoppgjøret.
• Les mer om ESAs holdning i saken her
• Og LOs oppfordring til regjeringen om å stå opp for dommen i Høyesterett
Norsk Industri glade
Direktøren i Norsk Industri Stein Lier-Hansen fastslår at det er positivt at ESA holder fast ved sin oppfatning om at det ikke er lovlig å allmenngjøre reise, kost- og losji-delen av tariffavtalen.
– ESA er det organet som alle norske domstoler burde lytte til, og det er dumt å ikke følge ESAs råd. Da Norge godkjente EØS-avtalen godtok vi også at det er noe som står over norsk rett. Dette er en avtale som har tjent Norge svært godt økonomisk i mange år nå, og nå må Norge få på plass et regelverk også på allmenngjøring som er lovlig, sier Lier-Hansen.
Han mener det vil være oppsiktsvekkende om staten nå ikke tar inn over seg at ESA i lang tid har påpekt at Tariffnemndas vedtak er ulovlige sett i forhold til EØS-retten.
– Norge kan ikke fortsette å implementere EØS-direktiver på en åpenbart feil måte. Vi legger til grunn at Tariffnemnda nå merker seg dette og justerer sin posisjon deretter.
Han peker på at ESA tilbyr seg å rettlede Norge i hvordan EØS-avtalen skal fortolkes, og mener dette sier en hel del.
– Dette forandrer ingenting
Lier-Hansen understreker at dette er en konflikt mellom staten og ESA, ikke mellom Norsk Industri og Fellesforbundet. Likevel er det et faktum at de to sto som motparter da verftssaken ble ført gjennom rettssystemet.
Fellesforbundets forbundssekretær Knut Øygard sier at det på ingen måte er noen overraskelse at ESA mener det de gjør.
– Dette brevet forandrer ingenting når Tariffnemnda møtes denne uka. Det nye direktivet trer uansett ikke i kraft for i 2020, sier Øygard.
LOs representant i Tariffnemda, Knut Bodding, er av samme oppfatning.
– LO mener situasjonen er som før, ingenting er nytt her. Det har hele tiden vært uenighet om dommen i Høyesterett var riktig, sier Bodding.
Partenes løsning
Etter lønnsoppgjøret i vår har Fellesforbundet og Norsk Industri sammen jobbet for å komme til en enighet om hvordan nettopp reglene for reise, kost og losji i tariffavtalen skal tolkes.
De har imidlertid ikke skjelet til ESAs forventning om at partene skal løse denne saken og komme med forslag til en ordning de kan sette sitt godkjentstempel på.
– Vi har jobbet med tariffbestemmelser og ikke allmenngjøring av dem, sier Knut Øygard.
Resultatet av dette arbeidet skal presenteres seinere i oktober.
• Møt verftsarbeiderne som ble for dyre sammenliknet med utenlandske arbeidere
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.