Drosjebransjen i koronakrisen:
Fellesforbundet vil ha utsettelse av taxi-reformen
Koronakrisen har slått beina under store deler av drosjebransjen bare tre måneder før et planlagt frislipp av antall drosjer. – Utsett hele innføringen av det nye regelverket, sier Fellesforbundet.
MENINGSLØST: Fellesforbundet mener dereguleringen av drosjemarkedet må utsettes fremfor å sette flere drosjer inn på et marked fra 1. juli hvor mengden oppdrag har falt dramatisk.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
Siden 13. mars har både barnehager, skoler, fysioterapeuter og mange utesteder og restauranter holdt stengt. Samtlige er viktige for inntektsgrunnlaget for drosjenæringen.
Rett før påske fortalte Roy Arne Polden som er permittert taxisjåfør på Tjøme sør for Tønsberg at 70–80 prosent av oppdragene forsvant nærmest over natta.
Krisa tar oppmerksomheten
Drosjemarkedet er i dag regulert slik at det er opp til fylkeskommunene å avgjøre hvor mange drosjer hvert distrikt skal ha, men fra den 1. juli i år innføres det endringer i yrkestransportloven som betyr frislipp av antall drosjeløyver.
I kommuner med over 80 innbyggere per kvadratkilometer og mer enn 20.000 innbyggere vil det ikke være noen mulighet til å begrense antall drosjer.
Selv om den innføringen er snaue tre måneder unna, innrømmer forbundssekretær i Fellesforbundet at koronakrisen har ført til at man har måttet prioritere problemer drosjemedlemmene opplever som følge av den.
– Vi sliter nok med situasjonen i bransjen som det er, og jobber intensivt for å finne løsninger for dem som blir utsatt for det regelverket vi har i dag. Ikke minst når det gjelder permitteringer av drosjesjåfører, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.
– Dødsstøt mot næringa
Sivertsen som er tidligere nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, NTF, sier at både NTF og Fellesforbundet hele tiden har vært motstandere av liberaliseringen, og at koronakrisen styrker argumentene mot et frislipp.
Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
– Det ville ikke vært unaturlig å utsette innføringen i den situasjonen vi er i nå. Siden mengden oppdrag har falt dramatisk vil det være meningsløst å åpne for enda flere drosjer inn på markedet. Dessuten vil de nye reglene bety at drosjene ikke skal ha kjøreplikt, og da vil det vel knapt nok bli en drosje å få tak i, sier Sivertsen.
Den samme konklusjonen har Yrkestrafikkforbundets generalsekretær, Trond Jensrud kommet fram til. Han mener det vil være et paradoks hvis man skal flytte hele drosjenæringen over i Nav-køen midt under korona-krisen.
– I en tid der drosjenæringen står stille på grunn av korona-krisen, vil det være et dødsstøt mot næringen hvis regjeringen iverksetter dereguleringen nå i sommer, advarer Jensrud.
Må først få oversikt
Statssekretær John-Ragnar Aarset i samferdselsdepartementet skriver på epost til Magasinet at vedtaket om innføring av den nye drosjereguleringa i utgangspunktet står fast.
– Så er det ingen tvil om at korona-epidemien skaper utfordringer for alle deler av samfunnet. Siden det har kommet ønske om å utsette innføringa av den nye reguleringa som følge av korona, synes vi det er riktig å skaffe oss en best mulig oversikt over hva som er den reelle situasjonen, sier han.
Aarset peker på at det gjelder situasjonen både i drosjenæringa og i fylkeskommunene, som er viktige aktører for gjennomføring av reforma.
– Dersom vi skulle se at det er hensiktsmessig å utsette, vil vi ta initiativ til å foreslå dette, avslutter John-Ragnar Aarset.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.