Lønnsoppgjøret:
Her kan ansatte ved oljedepoter og fuel-anlegg bli tatt ut i streik på mandag
I helgen skal Fellesforbundet, Parat og Norsk Industri forsøke å unngå streik for ansatte ved oljedepoter og fuel-anlegg ved flyplassene.
KAN RAMME GARDERMOEN: Gardermoen Fuelling Services er et av selskapene som vil bli rammet av streik fra mandag dersom Norsk Industri ikke blir enige med Parat og Fellesforbundet i meklingen i helgen.
Sissel M. Rasmussen
roy@lomedia.no
Det var 25. september Fellesforbundet og Parat brøt forhandlingene om ny tariffavtale med Norsk Industri. Totalt er det kun et par hundre personer som er omfattet av tariffavtalen, men en streik i dette tariffoppgjøret vil ramme mange svært hardt. Oljeavtalen med NHO organiserer nemlig ansatte som frakter drivstoff til bensinstasjoner og ansatte på oljedepoter og på fuelanlegg ved flyplassene.
• Streikefare på oljedepoter og fuel-anlegg ved flyplassene
– Ville ikke innfri noe
Arbeidstakersiden så ingen annen utvei enn å ta oppgjøret til mekling, siden de mente at Norsk Industri sitt økonomiske tilbud var altfor dårlig.
– Egentlig var det vel nesten ikke et eneste av våre økonomiske krav de ville innfri, og heller ikke den revisjonen av selve avtalen som vi ønsket de kom oss i møte på, sa Fellesforbundets forhandlingsleder Ole Einar Adamsrød da bruddet var et faktum.
Et stort irritasjonsmoment var at Norsk Industri ifølge Adamsrød gikk bort fra et punkt i avtalen som sier at lønnssatsene skal reguleres 1. april hvert år, og at i forhandlingen om satsene skal lønnsutviklingen det foregående året på overenskomstområdet være retningsgivende. I 2019 var lønnsutviklingen på 4,2 prosent, men Adamsrød sier at tilbudet om en krone i generelt tillegg og 1,7 prosent tillegg på skiftsatsene ikke var i nærheten av de 4,2 prosentene.
– Vi regnet ut at kronetilbudet vi fikk fra Norsk Industri ville bety 1,3 prosent økning. Det er jo til og med langt under frontfaget, sa Adamsrød oppgitt.
• Lisbeth og Hans Kristian fikk sparken etter påstått tyveri av to stoler
Korona-effekt
Forhandlingsleder for Norsk Industri, Sunniva Berntsen, sa etter forhandlingsbruddet til Magasinet for fagorganiserte at arbeidsgiverne ikke hadde mer å gi, grunnet vanskeligheter i bransjen som følge av koronakrisen.
– Det har vært både permitteringer og oppsigelser. Blant annet har bedriften som tanker flyene på Gardermoen opplevd en volumnedgang på om lag 60 prosent. En streik nå er det siste bransjen trenger, sa Berntsen.
• En million nordmenn kan få høyere egenandel på behandlinger i helsevesenet
Rammer Gardermoen
Hvis partene ikke blir enige vil streiken ramme de to Bergensbedriftene Avarn Security Services og Esso Norge AS Skålevik, Flybunkringsservice i Kristiansund og Gardermoen Fuelling Services. I tillegg vil Parat ta ut medlemmer på Sjursøya i Oslo.
– Vi skal være forsiktige i streikeuttaket. Vi streiket også i 2016, og målet er å unngå tvungen lønnsnemnd. Derfor vil drivstoffleveranser til ambulansefly og – helikopter, samt helikoptertrafikken til olje- og gassinstallasjonene på sokkelen bli skjermet, sier Adamsrød.
Streikeuttaket
Dersom det blir streik vil følgende bedrifter rammes først:
• Avarn Security Services, Bergen (11 fra Fellesforbundet)
• Esso Norge AS, Skålevik i Bergen (1 fra Fellesforbundet)
• Flybunkringsservice, Kristiansund (3 fra Fellesforbundet)
• Gardermoen Fuelling Services (3 fra Fellesforbundet, 35 fra Parat)
• Sisterne Drift AS, Sjursøya i Oslo (2 fra Parat)
Totalt 55 personer.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.
Flere saker
Streikeuttaket
Dersom det blir streik vil følgende bedrifter rammes først:
• Avarn Security Services, Bergen (11 fra Fellesforbundet)
• Esso Norge AS, Skålevik i Bergen (1 fra Fellesforbundet)
• Flybunkringsservice, Kristiansund (3 fra Fellesforbundet)
• Gardermoen Fuelling Services (3 fra Fellesforbundet, 35 fra Parat)
• Sisterne Drift AS, Sjursøya i Oslo (2 fra Parat)
Totalt 55 personer.