VERNEUTSTYR: Strømmen i batteriet til en elbil er ikke til å spøke med. Espen Marmo tar alle forholdsregler for å unngå å få støt.
Håvard Sæbø
Hva gjør en biltekniker?
Ikke engang et bilsete er som det en gang var. Espen (40) stiller diagnose når nye biler slår seg vrange
Bilen har utviklet seg til en datamaskin på hjul. Da trengs det ny kompetanse til mekanikerne som skal reparere dem.
has@lomedia.no
Espen Marmo (40) er tekniker hos Møller Bil i Tønsberg, og ekspert på å finne feil i alle de elektroniske styringsenhetene i en bil.
– Det er viktig å holde seg oppdatert om ny teknologi. Utviklingen går bare fortere og fortere. Selv et bilsete er ikke som det en gang var. I dag er det en komplisert elektronisk innretning, sier han.
Bruksanvisningen
Ellers er det mye nytt på infotainment-systemene på bilen. Alle biler har en skjerm som stadig mer styres fra. Mange tar seg ikke bryet med å lese bruksanvisningen, og spør verkstedet når det er noe de ikke får til. Her er det Espen som må trø til for å sjekke om det er noe galt, eller om det er kunden som ikke har funnet de rette knappene.
På merkeverkstedet skrur de både Volkswagen, Audi og Skoda, men Espen holder seg bare til Volkswagen.
– Bilene er nokså forskjellige, så vi utvikler spesialkompetanse på bare ett merke, sier han.
Se flere yrker i serien «hva gjør en ...»
Detektivarbeid
For å finne ut hva som er galt med bilen, har de et diagnoseapparat som bare merkeverkstedet har tilgang til.
– Vi finner fortere feilen enn de som ikke har dette apparatet, noe som ofte kan spare kunden for utgifter til feilsøking. Står vi fast, rapporterer vi problemet til en teknisk avdeling i Oslo, som sitter på mer kompetanse. Går ikke det heller, må vi høre med fabrikken i Tyskland for å finne feilen. Da tar det litt lengre tid, men alle mystiske feilkoder blir til slutt løst, beroliger han.
Saken fortsetter under bildet.
VERKTØY: Diagnoseapparat
Håvard Sæbø
Må ha det i hodet også
Før kunne man gjøre det godt som bilmekaniker hvis man «hadde det i hendene». Nå må de også ha det i hodet. Alt går på data, og mye skal fotograferes og rapporteres. I dag er det en hybrid-golf som er innkalt for å sjekke statusen på batteriet.
Les også: Nå er Foodora-syklist Paul ekstra populær
Liten skade – stor jobb
Skal det byttes, eller utbedres? Bilmekanikeren tar bilder og sender inn til Oslo for en vurdering.
En El-Golf har havnet i grøfta og fått en liten bulk i bunnplata. Innenfor der sitter det store batteriet. Har det blitt skadet? For å være på den sikre siden, må alle modulene ut for en sjekk. En nokså stor jobb som krever både spesialkompetanse og verneutstyr.
– Vi bruker egne vernesko, hansker og dress når vi jobber med elbiler. Et støt fra likestrømmen på disse bilene kan være livsfarlig, sier Marmo.
Saken fortsetter under bildet.
SPESIALKOMPETANSE: Espen Marmo jobber bare med Volkswagen.
Håvard Sæbø
Møller-skolen
For å holde seg oppdatert om utviklingen i bransjen, må alle mekanikerne hyppig på skolebenken hos Møller i Oslo. Videreutdanningen hans fra bilmekaniker til biltekniker, ble også dekket av arbeidsgiveren. Det er ikke enkelt å få tak i flinke folk, så hos Møller har de vært gode til å utdanne egne fagarbeidere.
– I denne jobben må man ha interesse for ny teknologi og mye tålmodighet. Nye feil kan ta lang tid å finne ut av. Man får nye utfordringer hver eneste dag, og ingen dager er like, avslutter han.
Les også: Hva gjør bonden når han skal ha ferie? Jo, da er det avløsere som Øyvind som stiller opp
Hva gjør en biltekniker?
Diagnose, feilsøking og feilretting
Teknisk veiledning og prøvekjøring sammen med kunder
Mekaniske reparasjoner og vedlikehold
Internopplæring av andre mekanikere
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.