Ingen streik i Foodora. Slik blir den nye lønna
Tre og en halv time på overtid ble partene enige i mekling om en ny tariffavtale som følger ramma fra frontfaget.
Den nye tariffavtalen gir en lønnsøkning på 3,7 prosent for de ansatte budene i Foodora.
Håvard Sæbø
roy@lomedia.no
I 2019 streiket budene i matleveringstjenesten Foodora i over en måned for å få tariffavtale.
Tre år senere kunne det blitt en ny streik i Foodora, da partene ikke klarte å forhandle seg fram til en ny avtale i årets lønnsoppgjør.
Dermed måtte partene, Fellesforbundet og Hovedorganisasjonen Virke, møtes hos Riksmekleren for å prøve å unngå en streik.
Meklingen startet mandag 19. september og fristen var satt ved midnatt dagen etter. Da klokken slo tolv og tirsdag ble onsdag, var partene fremdeles ikke i mål.
Dermed kunne samtlige 164 organiserte Foodora-bud i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger blitt tatt ut i streik.
3,7 prosent
Klokka halv fire natt til onsdag, kunne imidlertid forhandlingsleder Ole Einar Adamsrød for Fellesforbundet sette signaturen sin på den nye tariffavtalen.
Den innebærer en økning på 1,50 kroner på grunnlønnssatsene og en økning på 1,40 kroner på hver levering.
I tillegg har garantilønnssatsene på 140-, 150- og 160 kroner timen for arbeids på henholdsvis hverdager, lørdager og søndager, økt med 4,75 kroner timen.
– Totalt betyr det at vi har fått 3,7 prosent lønnsøkning, akkurat som frontfaget, forteller Adamsrød.
Til tross for at et enstemmig forhandlingsutvalg stemte ja til resultatet, innrømmer Adamsrød at det ikke var noen stor jubel på spore.
– Frontfagsramma ble satt i mars, og siden har vi hatt en formidabel prisvekst. Vi mener jo at Foodora-avtalen i realiteten er en bedriftsavtale, og dermed burde vi kunne gått utover frontfagsramma. Det er vi ikke så glade for, men vi fikk jo en lønnsøkning, sier Adamsrød.
Ole Einar Adamsrød, tariffsekretær i Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
Til uravstemning
Han har også forventninger til et utvalgsarbeid som skal se på kilometergodtgjørelsen budene får når de sykler med flere leveringer samtidig.
– Vi ble enige om en felles kilometersats for all sykling, men kom ikke i mål med en løsning som vil fange opp det. Det skal vi se på sammen før neste lønnsoppgjør, sier Adamsrød.
Resultatet sendes nå ut på en uravstemning. Om de drøyt 160 medlemmene sier ja eller nei til den nye tariffavtalen skal være klart 14. oktober.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.