Hotell- og restaurantbransjen:
Jobber lange vakter uten overtid
Mangelfulle arbeidsavtaler, uforsvarlig lange vakter og brudd på reglene om overtidsbetaling. Det fant Arbeidstilsynet på 2.000 tilsyn i hotell- og restaurantbransjen i fjor.
Arbeidstilsynet har prioritert overnattings- og serveringsbransjen i 2015 og 2016.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
Saken oppsummert
hanne@lomedia.no
Deler av næringen har store arbeidsmiljøutfordringer, og preges også av useriøse virksomheter og sosial dumping, ifølge Arbeidstilsynet, som har prioritert servering- og overnattingsbransjene både i fjor og i år.
Mange av tilsynene er gjort i samarbeid med andre etater som Skatteetaten og Mattilsynet.
– Noen ansatte jobber enormt lange vakter, ofte uten overtidsbetaling, og langt utenfor lovens bestemmelser om arbeidstid. Vi har sett eksempler på ansatte som har jobbet helt opp imot 17-18 timer flere dager i strekk, sier Arbeidstilsynets prosjektleder, Trine E. Hammer.
• Følg oss på Facebook og Twitter
– Gjennom kontroll og veiledning jobber vi for å bedre arbeidsforholdene for de ansatte, og for at arbeidsgiverne skal få økt kunnskap om reglene i norsk arbeidsliv, og at de skal følge regelverket, sier direktør for Arbeidstilsynet, Ingrid Finboe Svendsen.
Selv om de aller fleste arbeidstakerne har arbeidskontrakt, så er den ofte mangefull.
– Arbeidskontrakten skal blant annet alltid si noe om når og hvor man skal jobbe, hva man skal ha i lønn og når man skal få lønn. Den er det viktigste juridiske dokumentet man har i et arbeidsforhold, sier Finboe Svendsen.
• Ingen lokale lønnsforhandlinger i hotell og restaurant
Mange av de kontrollerte virksomhetene har også fått en eller flere reaksjoner på grunn av at de ikke har valgt verneombud, at arbeidsgiver mangler opplæring i helse-, miljø- og sikkerhet, og at virksomhetene ikke har knyttet til seg bedriftshelsetjeneste, som er lovpålagt i bransjen.
– Dette er viktig å ha på plass for at virksomhetene skal jobbe godt og systematisk med forebyggende HMS-arbeid, for å unngå at noen blir syke eller skadet på jobb, sier Finboe Svendsen.
Også i 2016 skal Arbeidstilsynet gjennomføre 2.000 tilsyn, med ekstra innsats i høysesongene, sommer, jul, vinter og påske.
– Mange virksomheter har hovedsakelig drift i sesong med mange ansatte på jobb –og høyest risiko for brudd på lovverket i disse periodene, sier Hammer.
Fakta
• 8 av 10 virksomheter har fått reaksjon etter tilsyn.
• Mer enn halvparten av de kontrollerte virksomhetene har mangelfulle arbeidsavtaler
• Nærmere 4 av 10 bryter reglene om overtidsbetaling.
• Nærmere 40 prosent av arbeidsgiverne mangler opplæring i helse-, miljø og sikkerhet.
• I serveringsbransjen mangler 3 av 10 en arbeidsplan.
• 5 av 10 av virksomhetene i serveringsbransjen mangler godkjent bedriftshelsetjeneste.
• Nesten 7 av 10 i serveringsbransjen har ikke valgt verneombud

Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Nå: 0 stillingsannonser
Flere saker
Fakta
• 8 av 10 virksomheter har fått reaksjon etter tilsyn.
• Mer enn halvparten av de kontrollerte virksomhetene har mangelfulle arbeidsavtaler
• Nærmere 4 av 10 bryter reglene om overtidsbetaling.
• Nærmere 40 prosent av arbeidsgiverne mangler opplæring i helse-, miljø og sikkerhet.
• I serveringsbransjen mangler 3 av 10 en arbeidsplan.
• 5 av 10 av virksomhetene i serveringsbransjen mangler godkjent bedriftshelsetjeneste.
• Nesten 7 av 10 i serveringsbransjen har ikke valgt verneombud