JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronakrisen:

Kollektivbransjen ber om 170 millioner kroner i uka

Fylkeskommunale transportselskap vil at regjeringen skal dekke tapte billettinntekter.
VIL HA GARANTI FOR TAPTE INNTEKTER: Kollektivtransporten til lands og til sjøs trenger en korona-krisepakke, mener både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden.

VIL HA GARANTI FOR TAPTE INNTEKTER: Kollektivtransporten til lands og til sjøs trenger en korona-krisepakke, mener både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden.

Ole Palmstrøm

roy@lomedia.no

Det kommer fram i et brev til samferdselsminister Knut Arild Hareide fra Kollektivtrafikkforeningen, NHO Sjøfart, NHO Transport, Arbeidsgiverforeningen Spekter, Fagforbundet, Norsk Jernbaneforbund, Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet.

Antall passasjerer har stupt

I brevet pekes det på at persontransport har blitt definert som en samfunnskritisk funksjon, som skal opprettholdes så lenge dagens begrensninger består, og at sentral infrastruktur også må være intakt når situasjonen normaliseres og dagliglivet gjenoppstår.

p

Avsenderne mener imidlertid at kollektivbransjen både til sjøs og til lands vil få store problemer med å ivareta sin funksjon siden antallet passasjerer har stupt dramatisk som følge av koronapandemien.

Vil ha egen krisepakke

Løsningen som skisseres er at sentrale myndigheter raskt yter nødvendig økonomisk bistand ved å kompensere tapte billettinntekter gjennom ekstra krisemidler. Det vises blant annet til at billettinntektene til Ruter, som har ansvar for kollektivtilbudet i og rundt hovedstaden, får dekket nesten 70 prosent av sine inntekter gjennom billettsalg.

– Det er dermed påkrevet at regjeringen og Stortinget snarlig vedtar ekstra støtte eller en ny krisepakke rettet mot fylkeskommunal kollektivtransport, heter det videre i brevet.

Alternativet er at mange må avvikle sin virksomhet eller bli rammet av konkurs. Dette mener avsenderne kan ta lang tid å bygge opp igjen.

Minst 170 millioner

Hvor stort inntektstapet blir, avhenger selvsagt av hvor lenge korona-krisen vil vare, men avsenderne ber nå om en garanti for at tapte billettinntekter blir kompensert slik at sektorens samfunnskritiske funksjon kan ivaretas gjennom dagens «unntakstilstand».

På landsbasis mener de det dreier seg om 170 millioner kroner per uke. Enda mer om ikke kommunene fortsetter å dekke en viss andel av kostnader ved kommunebaserte tjenester.

– Aktørene trenger en bekreftelse på at disse tapte inntektene vil bli kompensert innen mandag 23. mars, påpekes det.

Kan gi kutt i tilbudet

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet, frykter at uten en slik garanti kan det i verste fall bety at mange bussjåfører vil miste jobben.

– Så uoversiktlig som situasjonen er nå, så er jeg mest bekymret for de langsiktige konsekvensene for hele bussbransjen. Hvis ikke fylkeskommunene får kompensert tapte billettinntekter, vil de måtte dekke de kostnadene selv. Det kan bety redusert kollektivtilbud uansett hva staten måtte ønske. Det vil i ytterste konsekvens gå ut over arbeidsplasser, sier Sivertsen.

Det har det allerede gjort for de kommersielle rutene og i turbilbransjen.

– Det gjelder både flybusser, ekspressbusser og turbiler. Det er rene farsotten av meldinger fra tillitsvalgte om permitteringer, sier Sivertsen.

USIKKER FREMTID: – Uten en krisepakke kan det i verste fall bety at mange i bransjen vil miste jobben, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

USIKKER FREMTID: – Uten en krisepakke kan det i verste fall bety at mange i bransjen vil miste jobben, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Roy Ervin Solstad

Forstår utfordringene

Statssekretær i Samferdselsdepartementet Ingelin Noresjø (KrF) sier departementet har forståelse for de utfordringene det sviktende inntektsgrunnlaget gir. Torsdag 19. mars møtte hun NHO Transport for å snakke om tapte billettinntekter og konsekvensene av dette.

– Samferdselsdepartementet er opptatt av at kollektivtransporten er tilgjengelig og i drift over hele landet, som en del av beredskapen og for å sørge for at kritisk personell kommer seg til og fra jobb. Vi hadde også god dialog om andre saker innen transportvirksomheten, blant annet drosjenæringen og turbusser. NHO Transport hadde gode og konstruktive forslag til tiltak for å redusere konsekvensene av inntektstap for disse næringsaktørene, sier Noresjø.

p

Hun forteller at regjeringen jobber kontinuerlig med mange ulike tiltak for å redusere de negative økonomiske virkningene av koronakrisen.

– Innspillene vi har fått fra NHO Transport tar vi med i dette arbeidet, og vi vil ha fortløpende dialog med dem om dette de nærmeste dagene, sier hun.

KOLLEKTIVTRANSPORTEN ER VIKTIG: – Samferdselsdepartementet er opptatt av at kollektivtransporten er tilgjengelig og i drift over hele landet, som en del av beredskapen og for å sørge for at kritisk personell kommer seg til og fra jobb, sier statssekretær i samferdselsdepartementet, Ingelin Noresjø.

KOLLEKTIVTRANSPORTEN ER VIKTIG: – Samferdselsdepartementet er opptatt av at kollektivtransporten er tilgjengelig og i drift over hele landet, som en del av beredskapen og for å sørge for at kritisk personell kommer seg til og fra jobb, sier statssekretær i samferdselsdepartementet, Ingelin Noresjø.

Pressefoto

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse