Korona-krisen: Åtte havnearbeidere permittert i Fredrikstad
Flere havnearbeidere hos Andersen & Mørck i Fredrikstad er uten arbeid.
STADIG MINDRE Å GJØRE: På Borg havn i Fredrikstad har mengden arbeid blitt redusert helt siden januar. Nå er det blitt så lite at mange ansatte er blitt permittert.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
Norske godshavner blir ikke stengt under koronakrisen fordi viktige varer kommer sjøveien.
Likevel merkes det godt at aktiviteten ikke er like stor som før. Ikke minst på Borg Havn i Fredrikstad.
Fredag 13. mars ble åtte havne- og terminalarbeidere permittert på ubestemt tid. I tillegg er det to pensjonister som slutter.
Det forteller Frode Hurrød Larsen, tillitsvalgt for Fellesforbundet til Magasinet for fagorganiserte.
– Vi er 22-23 personer igjen nå, sier Hurrød Larsen.
FORSTÅELSE FOR KORONA-TILTAK: – Dette er skummelt, så folk skjønner at det må iverksettes tiltak, sier Frode Hurrød Larsen.
Roy Ervin Solstad
Siden januar
Det betyr at omtrent en tredel av arbeidsstokken har blitt redusert. Ifølge Hurrød Larsen skyldes det stadig mindre konteinere og annet gods som håndteres i Borg havn i Fredrikstad.
– Vi har merka den utviklinga helt siden januar. Allerede da var koronautbruddet stort i Kina, og vi får veldig mye varer fra den delen av verden, forklarer han.
I tillegg har Nord-Europas største rederi for frakt av kontainere, Unifeeder, lagt om, slik at de anløper i helga.
– Da trenger vi ikke like mange folk resten av uka, sier klubblederen.
Han sier arbeidsgiveren har gjort alt etter boka i forbindelse med permitteringene som kom før helga. Ytterligere permitteringer frykter han ikke.
– Vi har mer enn nok å gjøre slik det er nå, så det tror jeg vi unngår, sier Hurrød Larsen.
Mange smitte-tiltak
Mindre å gjøre er imidlertid ikke den eneste forandringen arbeidsplassen. Det er innført mange tiltak for å redusere risikoen for smitte.
– Vi prøver å ikke være så mye sammen, og kantina er stengt. Derfor spiser vi på forskjellige steder. Det er spritvasking og hele pakka, forteller han.
Dermed blir det mindre sosialt å være på jobb. Heller ikke mannskapet kan man knapt nok snakke med lenger.
– Det har kommet egne regler i båtene, og mannskapet får heller ikke gå i land, forteller han.
Noen store reaksjoner på tiltakene har det ikke kommet.
– Dette er skummelt, så folk skjønner at det må iverksettes tiltak, sier Frode Hurrød Larsen.
Går nesten som normalt
Bjørn Steffensen, leder i Norsk Havnearbeiderforening, sier at situasjonen foreløpig er under kontroll:
– Det er nok blitt litt mindre å gjøre også i andre havner, men tilbakemeldingen jeg har fått er at en er blitt permittert i Brevik og at det vurderes permitteringer i Florø. Utover det virker det som det går nesten som normalt, sier Steffensen.
NESTEN SOM NORMALT: – Det er nok blitt litt mindre å gjøre også i andre havner, men tilbakemeldingen jeg har fått tyder på at det går som normalt, sier leder i Norsk Havnearbeiderforening, Bjørn Steffensen.
Roy Ervin Solstad
Det som er ekstraordinært er tiltakene.
– Her i Ålesund holder vi ti meter avstand til mannskapet, og det overleveres heller ingen lastepapirer. Det gjøres elektronisk, sier han.
Tiltakene øker også kostnadene. Det koster å desinfisere klær og hansker, og å rengjøre lokalene ofte og grundig.
– I går brukte vi hele dagen på å rengjøre hele kontoret med sprit. Det lukta som en fest på 80-tallet, minus røyklukta, ler han.
Vurderer permitteringer
I Ålesund er det blitt mindre bruk av vikarer. Foreløpig har det ikke vært behov for å permittere noen. Det kan imidlertid komme.
– Båtene her går noenlunde som vanlig. Men den delen av arbeidet vi har hatt utenfor havna er helt borte. Selv om vi har to-tre mann i karantene, kan det bli aktuelt å permittere et fåtall ansatte i 50 prosent, sier Steffensen.
Endringer i planene blir det også for Norsk Havnearbeiderforening.
– Årsmøtet vi skulle hatt er utsatt inntil videre, så det sittende styret blir derfor sittende til det blir mulig å avholde det, sier Steffensen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.