JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Reisegodtgjørelse

Langtransportsjåfører har dårligere reisegodtgjørelse enn andre

De skattefrie diettsatsene økes, men langtransportsjåfører må fremdeles være borte lenger enn andre for å få skattefrie diettpenger.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Mens de fleste kan godskrive to døgn allerede seks timer inn i døgn to når de er på yrkesreiser med overnatting, slår ikke det inn for langtransportsjåførene før det har gått et helt nytt døgn, altså 48 timer.

Det betyr at en langtransportsjåfør kun har krav på 350 kroner i skattefrie diettpenger – selv om han reiser hjemmefra mandag morgen klokka åtte, og ikke er hjemme igjen før onsdag morgen klokka sju.

To grupper får økning

Trøsten får være at den skattefrie satsen har økt fra 300 til 350 kroner døgnet fra 1. september.

– Dette gjelder ikke for langtransportsjåfører når de kjører på jobb, altså utfører arbeidsoppgavene sine, fordi kjøretøyet er arbeidsstedet deres, forklarer Ernst Larsen som er senior kommunikasjonsrådgiver i Skatteetaten til Magasinet for fagorganiserte.

Av samme grunn får heller ikke disse sjåførene skattefri diettgodtgjørelse for kjøring som varer under 24 timer.

I tillegg til satsene for langtransportsjåfører, økes de skattefrie satsene for arbeidstakere som har yrkesreiser og som bor på pensjonat, hybel uten kokemuligheter eller på brakke, fra 200 til 250 kroner per døgn. Disse kan også godskrive døgn to etter minimum 30 timer borte hjemmefra.

De øvrige satsene er ikke blitt regulert fra 1. september.

Burde vært likt

Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, innrømmer at han ikke er noen ekspert på diettregelverket, men at det høres litt merkelig ut at ikke langtransportsjåførene skal ha samme utregning som andre arbeidstakere.

– Det ville jo vært mye enklere om reglene hadde vært like. Det er jo litt rart at dersom du er borte i 18 timer, så får du ingenting, sier Sivertsen.

Delt i tariffavtalen

I tariffavtalen mellom Fellesforbundet og Norsk Lastebileier-Forbund, NLF, er imidlertid ordlyden slik at langtransportsjåførene får diett allerede etter åtte timer.

«Diett skal utbetales i henhold til det som myndighetene til enhver tid godkjenner som skattefri diett. Det utbetales 1/3 diettsats per påbegynt 8. time. Diett skal ikke inngå som en del av den ordinære lønn», står det i tariffavtalens paragraf 7.5.

Ukjent for Fellesforbundet

Forklaringen om at dietten kun er skattefri etter hver 24. time, kommer overraskende på Ole Einar Adamsrød.

Han er faglig sekretær i Fellesforbundet, og har hatt ansvar for tarifforhandlinger innen godstransportsektoren i en årrekke.

– Dette er helt nytt for meg. Vi har oppfattet at vi det har vært i forståelse med Skatteetaten at man får skattefri diett hver åttende time. Hvis Skatteetaten har en annen oppfatning, så må vi se på det punktet i tariffavtalen på nytt, sier Adamsrød.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse