JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Godstransport

Litra er først ute med en konsernavtale innenfor godstransporten

Lastebilsjåførene i Litra-konsernet kjører for fire ulike datterselskaper. En ny avtale skal sikre bedre samarbeid mellom ledelsen og de ansatte på konsernnivå.
AVTALEPARTNERE: Fra venstre: Gunner Krabøl, tillitsvalgt Litra Bulk, Morten Johannesen, tillitsvalgt Martinsen Transport, Vegard Narmo, konsernsjef i Litra AS og Arnfinn Andersen, konserntillitsvalgt Litra. (Magne Kristian Hansen, tillitsvalgt i Litra Gass, var ikke til stede da bildet ble tatt).

AVTALEPARTNERE: Fra venstre: Gunner Krabøl, tillitsvalgt Litra Bulk, Morten Johannesen, tillitsvalgt Martinsen Transport, Vegard Narmo, konsernsjef i Litra AS og Arnfinn Andersen, konserntillitsvalgt Litra. (Magne Kristian Hansen, tillitsvalgt i Litra Gass, var ikke til stede da bildet ble tatt).

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

RUDSHØGDA: – Fordeler for bedriften med en konsernavtale med de ansatte?

Konsernsjef Vegard Narmo i Litra AS gjentar spørsmålet før han svarer:

– Absolutt ingenting, ler han så hjertelig at det er åpenbart at han tuller.

Seks år lang prosess

Den tidligere lastebilsjåføren leder et selskap med en historie som startet i 1917 da Gausdal Bilselskap ble etablert. I 1986 slo selskapet seg sammen med Lillehammer Ringsaker Bilruter, og de siste 15 årene har Litra kjøpt opp mange ulike transportselskaper.

I dag er det fire datterselskaper; Litra Termo, Litra Bulk, Litra Gass og Martinsen Transport med rundt 400 lastebilsjåfører. Omtrent 120 av dem er medlemmer i Fellesforbundet.

– Vi begynner jo å bli et stort konsern, og selv om vi har korte linjer i konsernet, så vil avtalen være nyttig fordi den vil sikre likere og bedre informasjon til de tillitsvalgte, sier Narmo.

De tillitsvalgte i de fire datterselskapene startet arbeidet med å få på plass en konsernavtale startet på allerede i 2017, men det skulle ta hele seks år før den ble signert 17. mars i år.

Det skyldes en kombinasjon av nedleggelse av foreninga, sammenslåing med Fellesforbundet og koronakrisen.

– Først våren 2022 da Håvard Hansen og Ole Einar Adamsrød fra Fellesforbundet sentralt ble koblet på, begynte ballen å rulle, forteller Morten Johannesen, tillitsvalgt i Martinsen Transport og medlem i konsernutvalget.

I avtalen står det klart at formålet er å få et godt og fortrolig samarbeid mellom arbeidstakere og ledelsen på alle plan i selskapet.

– Vi slet nok litt med å få konsernet til å forstå viktigheten av avtalen i begynnelsen, men det endret seg da vi begynte å forhandle, forteller Arnfinn Andersen, konserntillitsvalgt og til daglig lastebilsjåfør i Litra Termo.

Vlantana Norge: 52 litauiske lastebilsjåfører får rundt 20 millioner i erstatning

– Et pilotprosjekt

Samtlige av de fire datterselskapene har tariffavtale, så konsernavtalen handler ikke direkte om lønns- og arbeidsvilkår, men spørsmålene som blir tatt opp kan definitivt påvirke begge deler.

Minst fire ganger årlig skal slike møter avholdes.

– De tillitsvalgte har kunnet gå til konsernledelsen tidligere, men nå er det mer forpliktende. Dessuten er det lettere å løfte saker opp når det gjelder flere selskap, understreker Gunner Kråbøl, tillitsvalgt og lastebilsjåfør i Litra Bulk.

De tillitsvalgte som Magasinet for fagorganiserte møtte på Rudshøgda i begynnelsen av april, er imidlertid klare på at avtalen bør kunne videreutvikles på sikt.

– Dette har vært et pilotprosjekt i denne bransjen, men mange små selskaper blir kjøpt opp av de store, så behovet for slike konsernavtaler er der, sier Morten Johannesen.

– Her i Litra er vi bare i startgropen. Kanskje må den reforhandles på et seere tidspunkt, men vi kommer til å bruke avtalen til det beste for medlemmene, fortsetter han.

Vil ha flere konsernavtaler

Ole Einar Adamsrød, i tariffavdelinga i Fellesforbundet, forteller at det har vært et ønske om konsernavtaler i konsernselskap både fra Fellesforbundet og fra de tillitsvalgte.

– Det nye er at dette skjer i denne delen av transportsektoren. Vi har jo hatt det i grossist og spedisjon tidligere, og i andre Fellesforbundsbransjer har det også vært vanlig, sier Adamsrød.

Avtalen i Litra blir definitivt ikke den siste.

– I Nor-log-konsernet jobbes det også for å få på plass en konsernavtale og vi skal i gang også innenfor miljøbransjen, avslører Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

MILJØBRANSJEN NESTE: Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet vil ha konsernavtaler også innen miljøbransjen.

MILJØBRANSJEN NESTE: Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet vil ha konsernavtaler også innen miljøbransjen.

Roy Ervin Solstad

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse