Godstransport
Litra er først ute med en konsernavtale innenfor godstransporten
Lastebilsjåførene i Litra-konsernet kjører for fire ulike datterselskaper. En ny avtale skal sikre bedre samarbeid mellom ledelsen og de ansatte på konsernnivå.
AVTALEPARTNERE: Fra venstre: Gunner Krabøl, tillitsvalgt Litra Bulk, Morten Johannesen, tillitsvalgt Martinsen Transport, Vegard Narmo, konsernsjef i Litra AS og Arnfinn Andersen, konserntillitsvalgt Litra. (Magne Kristian Hansen, tillitsvalgt i Litra Gass, var ikke til stede da bildet ble tatt).
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
RUDSHØGDA: – Fordeler for bedriften med en konsernavtale med de ansatte?
Konsernsjef Vegard Narmo i Litra AS gjentar spørsmålet før han svarer:
– Absolutt ingenting, ler han så hjertelig at det er åpenbart at han tuller.
Seks år lang prosess
Den tidligere lastebilsjåføren leder et selskap med en historie som startet i 1917 da Gausdal Bilselskap ble etablert. I 1986 slo selskapet seg sammen med Lillehammer Ringsaker Bilruter, og de siste 15 årene har Litra kjøpt opp mange ulike transportselskaper.
I dag er det fire datterselskaper; Litra Termo, Litra Bulk, Litra Gass og Martinsen Transport med rundt 400 lastebilsjåfører. Omtrent 120 av dem er medlemmer i Fellesforbundet.
– Vi begynner jo å bli et stort konsern, og selv om vi har korte linjer i konsernet, så vil avtalen være nyttig fordi den vil sikre likere og bedre informasjon til de tillitsvalgte, sier Narmo.
De tillitsvalgte i de fire datterselskapene startet arbeidet med å få på plass en konsernavtale startet på allerede i 2017, men det skulle ta hele seks år før den ble signert 17. mars i år.
Det skyldes en kombinasjon av nedleggelse av foreninga, sammenslåing med Fellesforbundet og koronakrisen.
– Først våren 2022 da Håvard Hansen og Ole Einar Adamsrød fra Fellesforbundet sentralt ble koblet på, begynte ballen å rulle, forteller Morten Johannesen, tillitsvalgt i Martinsen Transport og medlem i konsernutvalget.
I avtalen står det klart at formålet er å få et godt og fortrolig samarbeid mellom arbeidstakere og ledelsen på alle plan i selskapet.
– Vi slet nok litt med å få konsernet til å forstå viktigheten av avtalen i begynnelsen, men det endret seg da vi begynte å forhandle, forteller Arnfinn Andersen, konserntillitsvalgt og til daglig lastebilsjåfør i Litra Termo.
Vlantana Norge: 52 litauiske lastebilsjåfører får rundt 20 millioner i erstatning
– Et pilotprosjekt
Samtlige av de fire datterselskapene har tariffavtale, så konsernavtalen handler ikke direkte om lønns- og arbeidsvilkår, men spørsmålene som blir tatt opp kan definitivt påvirke begge deler.
Minst fire ganger årlig skal slike møter avholdes.
– De tillitsvalgte har kunnet gå til konsernledelsen tidligere, men nå er det mer forpliktende. Dessuten er det lettere å løfte saker opp når det gjelder flere selskap, understreker Gunner Kråbøl, tillitsvalgt og lastebilsjåfør i Litra Bulk.
De tillitsvalgte som Magasinet for fagorganiserte møtte på Rudshøgda i begynnelsen av april, er imidlertid klare på at avtalen bør kunne videreutvikles på sikt.
– Dette har vært et pilotprosjekt i denne bransjen, men mange små selskaper blir kjøpt opp av de store, så behovet for slike konsernavtaler er der, sier Morten Johannesen.
– Her i Litra er vi bare i startgropen. Kanskje må den reforhandles på et seere tidspunkt, men vi kommer til å bruke avtalen til det beste for medlemmene, fortsetter han.
Vil ha flere konsernavtaler
Ole Einar Adamsrød, i tariffavdelinga i Fellesforbundet, forteller at det har vært et ønske om konsernavtaler i konsernselskap både fra Fellesforbundet og fra de tillitsvalgte.
– Det nye er at dette skjer i denne delen av transportsektoren. Vi har jo hatt det i grossist og spedisjon tidligere, og i andre Fellesforbundsbransjer har det også vært vanlig, sier Adamsrød.
Avtalen i Litra blir definitivt ikke den siste.
– I Nor-log-konsernet jobbes det også for å få på plass en konsernavtale og vi skal i gang også innenfor miljøbransjen, avslører Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.
MILJØBRANSJEN NESTE: Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet vil ha konsernavtaler også innen miljøbransjen.
Roy Ervin Solstad
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.