JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lashing:

Norske havnearbeiderne får europeisk hjelp

Mens norske havnearbeidere ser at sikring og avsikring av skipslast blir foretatt av sjøfolkene om bord, legges det en felles europeisk strategi for å sikre havnearbeiderne denne jobben.
OPTIMIST: Til tross for at Norge er et av verstinglandene når det gjelder å følge den nye havnearbeiderklausulen, er leder i Norsk Havnearbeiderforening, Bjørn Steffensen, optimist med tanke på en bedring i situasjonen i Norge.

OPTIMIST: Til tross for at Norge er et av verstinglandene når det gjelder å følge den nye havnearbeiderklausulen, er leder i Norsk Havnearbeiderforening, Bjørn Steffensen, optimist med tanke på en bedring i situasjonen i Norge.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Fra nyttår trådde en ny havnearbeiderklausul i kraft. Denne sier at lashing, eller sikring og avsikring av last i forbindelse med lossing og lasting av skip, heretter skal foretas av havnearbeiderne, ikke sjøfolkene slik praksisen ofte er i dag. Denne klausulen ble det enighet om etter forhandlinger mellom Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) og Det Internasjonale Maritime Arbeidsgiverrådet (IMEC).

p

Strategimøte i Rotterdam

Onsdag møttes rundt 60 havnearbeidere fra Canada og ni europeiske land i Rotterdam i Nederland. På agendaen står nettopp lashingkampanjen. Fra Norge har leder i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonens havnearbeiderseksjon, Terje Fenn Samuelsen fra Fellesforbundet deltatt. Det samme har Rune Aspaas og Bjørn Steffensen fra Fellesforbundets avdeling, Norsk Havnearbeiderforening.

SAMLING: 60 havnearbeidere fra Canada og ni europeiske land er samlet i Rotterdam i Nederland for å diskutere strategier rundt rettighetene til lashing.

SAMLING: 60 havnearbeidere fra Canada og ni europeiske land er samlet i Rotterdam i Nederland for å diskutere strategier rundt rettighetene til lashing.

Roy Ervin Solstad

Norge og Sverige verst

Steffensen som er leder i Havnearbeiderforeninga, sier møtet er viktig for å dele informasjon om hva som skjer med lashing i Europa.

– Det vi har fått høre er at Norge og Sverige er verstinglandene. I de to landene har det knapt nok vært noen båter som har etterlevd den nye avtalen fra 1. januar, hevder Steffensen.

p

På kontinentet er situasjonen langt lysere. I Belgia og Tyskland har de bortimot full kontroll på lashinga, og Nederland og Storbritannia ligger ikke langt etter. Nettopp det kan bidra til å hjelpe til med å presse rederier og havneoperatører til å overlate lashinga til havnearbeiderne også i Norge.

– Denne kampanjen vil avsløre hvilke rederier som er vanskelige å ha med å gjøre. Dermede kan rederier som ikke etterfølger klausulen i Norge kan få problemer i europeiske havner, påpeker han.

Strid om sikring av last kan gi ny strid på havnene

Ingen aksjoner

Noen aksjoner i norske havner er imidlertid ikke planlagt. Snarere tvert imot. ITF har nemlig bestemt at det ikke skal aksjoneres.

– Årsaken er at siden begge parter nylig har signert avtalen av egen fri vilje, er den avtalen så soleklar at ITF mener vi kan vinne fram i rettssystemet. Derfor vil vi i stedet for å aksjonere, gå ombord i alle skip for å informere om klausulen. Da vil også alle brudd på klausulen bli dokumentert og sendt inn til en koordinator som registrerer alle bruddene, forteller Steffensen.

Optimist

Han ber samtidig havnearbeiderne være tålmodige.

– Det kan ta tid å få reist en sak, men en stevning kan komme raskt, poengterer han.

– Er du optimist med tanke på at havnearbeiderne i Norge skal få ansvaret for lashinga i Norge?

– Jeg er født optimist, smiler Bjørn Steffensen.

Annonse

Flere saker

Annonse