Taxisjåfører:
Permitterte taxisjåfører taper på å kjøre deltid
Taxisjåfører tjener ikke en krone på å vente på neste tur, men må likevel skrive av ventetiden hvis de tar seg vakter mens de er permittert.
DYR DELTIDSKJØRING: – Vi ønsker jo å stille opp, men vi risikerer å måtte trekke to timer i arbeidsinnsats for en betaling på 40 kroner, sier taxisjåfør Vegard Arntzen Lundeo om slik Nav mener deltidspermitterte taxisjåfører skal fylle ut meldekortet.
Ole Martin Wold
roy@lomedia.no
Det mener Vegard Arntzen Lundemo, sjåfør i TrønderTaxi i Trondheim er helt urimelig.
– Vi ønsker jo å stille opp, men vi risikerer å måtte trekke to timer i arbeidsinnsats for en betaling på 40 kroner, sier Arntzen Lundemo oppgitt.
Årsaken er Nav sin veileder for utfylling av meldekortet for sjåfører. Der står det at:
«Du skal føre opp den tiden som inngår i vakten. Den tiden du bruker på å vente på oppdrag er en del av vakten.»
100 kroner timen
Utfordringen for sjåførene er at hele lønna deres er provisjonsbasert. Det betyr at når du venter på neste tur, tjener du ikke en krone.
Før koronakrisa var timelønna til drosjesjåførene ifølge Arntzen Lundemo beregnet til kun 160 kroner timen. Selv kjører han faste oppdrag blant annet til og fra skoler med elever, uten at det gir noen grunn til å feire rent lønnsmessig.
– Jeg sitter kanskje igjen bare halvparten av det jeg har til vanlig, sier han.
Enda verre er det for dem som ikke har fast kjøring, men må vente på oppdrag.
– Vi snakker om rundt hundrelappen i timen innkjørt. Jeg vet om sjåfører som har 20 prosent fast kjøring, men er er permittert i bare 50 prosent. Da sliter man, sier Arntzen Lundemo.
52–53 timer i uka
Han mener løsningen i koronakrisen må være å se på et annen beregningsgrunnlag enn det Nav legger opp til i utfyllingen av meldekortene.
– På kort sikt burde vi kunne trekke fra kun den tiden vi har oppdrag. På lang sikt burde vi finne fram til et annet lønnssystem. Selv før koronakrisen jobbet jo sjåførene ekstremt mye for å ha en lønn å leve av. En nordisk undersøkelse for et par år siden avdekket at taxisjåførene jobbet 52–53 timer i uka i gjennomsnitt. Det er jo ikke bra, påpeker han.
Ber om endring
I Fellesforbundet deler man bekymringen til Vegard Arntzen Lundemo, og i et brev til Arbeids- og sosialdepartementet ber forbundet om nettopp den løsningen taxisjåføren i Trondheim skisserer.
I brevet skriver tariffsekretær Peter Hansen at problemet med provisjonslønna i bransjen forsterkes under koronakrisen, og at det å skulle trekke fra hele vakten på meldekortet gjør det risikabelt for sjåførene å ta arbeid mens de er permittert. Han påpeker også at taxiene er en del av beredskapen, og at skal være tilgjengelige drosjetjenester.
– Svært mange grupper av befolkningen er avhengig av et godt drosjetilbud for å komme seg rundt i samfunnet, skriver han.
Hansen mener det blir helt feil når det er sjåførene som blir sittende med den økonomiske byrden.
– Skal man ha tilgjengelige tjenester, så må man gjøre det mulig for sjåfører å ta seg arbeid mens man er permittert. Derfor må det bli en endring av meldekortsystemet, sier Peter Hansen til Magasinet for fagorganiserte.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.