DYR DELTIDSKJØRING: – Vi ønsker jo å stille opp, men vi risikerer å måtte trekke to timer i arbeidsinnsats for en betaling på 40 kroner, sier taxisjåfør Vegard Arntzen Lundeo om slik Nav mener deltidspermitterte taxisjåfører skal fylle ut meldekortet.
Ole Martin Wold
Taxisjåfører:
Permitterte taxisjåfører taper på å kjøre deltid
Taxisjåfører tjener ikke en krone på å vente på neste tur, men må likevel skrive av ventetiden hvis de tar seg vakter mens de er permittert.
roy@lomedia.no
Det mener Vegard Arntzen Lundemo, sjåfør i TrønderTaxi i Trondheim er helt urimelig.
– Vi ønsker jo å stille opp, men vi risikerer å måtte trekke to timer i arbeidsinnsats for en betaling på 40 kroner, sier Arntzen Lundemo oppgitt.
Årsaken er Nav sin veileder for utfylling av meldekortet for sjåfører. Der står det at:
«Du skal føre opp den tiden som inngår i vakten. Den tiden du bruker på å vente på oppdrag er en del av vakten.»
100 kroner timen
Utfordringen for sjåførene er at hele lønna deres er provisjonsbasert. Det betyr at når du venter på neste tur, tjener du ikke en krone.
Før koronakrisa var timelønna til drosjesjåførene ifølge Arntzen Lundemo beregnet til kun 160 kroner timen. Selv kjører han faste oppdrag blant annet til og fra skoler med elever, uten at det gir noen grunn til å feire rent lønnsmessig.
– Jeg sitter kanskje igjen bare halvparten av det jeg har til vanlig, sier han.
Enda verre er det for dem som ikke har fast kjøring, men må vente på oppdrag.
– Vi snakker om rundt hundrelappen i timen innkjørt. Jeg vet om sjåfører som har 20 prosent fast kjøring, men er er permittert i bare 50 prosent. Da sliter man, sier Arntzen Lundemo.
52–53 timer i uka
Han mener løsningen i koronakrisen må være å se på et annen beregningsgrunnlag enn det Nav legger opp til i utfyllingen av meldekortene.
– På kort sikt burde vi kunne trekke fra kun den tiden vi har oppdrag. På lang sikt burde vi finne fram til et annet lønnssystem. Selv før koronakrisen jobbet jo sjåførene ekstremt mye for å ha en lønn å leve av. En nordisk undersøkelse for et par år siden avdekket at taxisjåførene jobbet 52–53 timer i uka i gjennomsnitt. Det er jo ikke bra, påpeker han.
Ber om endring
I Fellesforbundet deler man bekymringen til Vegard Arntzen Lundemo, og i et brev til Arbeids- og sosialdepartementet ber forbundet om nettopp den løsningen taxisjåføren i Trondheim skisserer.
I brevet skriver tariffsekretær Peter Hansen at problemet med provisjonslønna i bransjen forsterkes under koronakrisen, og at det å skulle trekke fra hele vakten på meldekortet gjør det risikabelt for sjåførene å ta arbeid mens de er permittert. Han påpeker også at taxiene er en del av beredskapen, og at skal være tilgjengelige drosjetjenester.
– Svært mange grupper av befolkningen er avhengig av et godt drosjetilbud for å komme seg rundt i samfunnet, skriver han.
Hansen mener det blir helt feil når det er sjåførene som blir sittende med den økonomiske byrden.
– Skal man ha tilgjengelige tjenester, så må man gjøre det mulig for sjåfører å ta seg arbeid mens man er permittert. Derfor må det bli en endring av meldekortsystemet, sier Peter Hansen til Magasinet for fagorganiserte.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin