JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Førerplassen er den viktigste faktoren for arbeidsmiljøet til sjåføren, men ettermonterte skjermer som stjeler oppmerksomhet og et ratt som har begrenset med innstillingsmuligheter, er ikke bra, mener Harald Gleditsch, klubbleder i VY Buss.

Førerplassen er den viktigste faktoren for arbeidsmiljøet til sjåføren, men ettermonterte skjermer som stjeler oppmerksomhet og et ratt som har begrenset med innstillingsmuligheter, er ikke bra, mener Harald Gleditsch, klubbleder i VY Buss.

Roy Ervin Solstad

Kollektivtransport på anbud

Sjåførene ble ikke spurt om råd: Nå får de nye busser med farlige luker og ingen toaletter

Bussjåfør og tillitsvalgt Harald Gleditsch er skeptisk til de nye elbussene i Buskerud.



27.10.2022
12:43
27.10.2022 13:41

roy@lomedia.no

ÅL I HALLINGDAL: Høsten 2021 kom de første elbussene til Hallingdal som en del av den nye anbudsperioden der.

Snart kommer de samme bussene til både Kongsberg, Hokksund og Vikersund, men til tross for at bussene er veldig gode å kjøre og har lavt støynivå, gleder ikke klubbleder for bussjåførene i Vy Buss på disse stedene, Harald Gleditsch, seg til å få de nye bussene.

Har ikke toaletter

– Problemet er at Brakar ikke tar oss sjåførene med på råd når de har utarbeidet anbudsdokumentene, forteller Gleditsch. 

Utfordringen for sjåførene er at de som utformer anbudspapirene ikke er bussjåførenes arbeidsgivere.

Anbudene lyses ut av de fylkeskommunale kollektivselskapene, mens det er ulike selskaper som eksempelvis Unibuss, Vy Buss, Nobina og Boreal som står for driften av rutene. 

I denne anbudsrunden har dette blant annet ført til at det fylkeskommunale kollektivselskapet i Buskerud, Brakar, ikke har stilt krav til lastekapasitet og toalettfasiliteter på langrutene Kongsberg-Rødberg/Geilo i anbudsdokumentene.

– Jeg synes jo også det er veldig rart at man ikke krever toalett i regionbussene som skal kjøre mellom Kongsberg og Geilo. Den ruta tar omtrent 3,5 timer, og det har vært vanlig med toalett på disse bussene fram til nå, sier Gleditsch.

TRAFIKKFARLIG LUKE: Det største bagasjerommet på de nye elektriske regionbussene har automatisk bagasjeluke som sjåføren kan styre fra førerplassen, men den luka vender ut mot trafikken. Tillitsvalgte og verneombud har derfor advart mot å bruke den luka, da det kan skape trafikkfarlige situasjoner om passasjerene må stå ute i veien for å legge inn og hente bagasje. 

TRAFIKKFARLIG LUKE: Det største bagasjerommet på de nye elektriske regionbussene har automatisk bagasjeluke som sjåføren kan styre fra førerplassen, men den luka vender ut mot trafikken. Tillitsvalgte og verneombud har derfor advart mot å bruke den luka, da det kan skape trafikkfarlige situasjoner om passasjerene må stå ute i veien for å legge inn og hente bagasje. 

Roy Ervin Solstad

Svaret han har fått fra Brakar, er at dersom passasjerene må på do, så kan bussene stoppe på bensinstasjonen på Veggli i Numedal. 

– Men stopper vi der, så vil jo folk også gå ut for å kjøpe seg mat på stasjonen. Da klarer vi jo aldri å holde ruta, sukker Gleditsch.

Må sette igjen bagasje

Tidligere har bussene har hatt stor nok lastekapasitet og luker på riktig side slik at lasting og lossing kunne foregå på en sikker måte. 

Slik er det ikke nå.

Det store bagasjerommet på de elektriske regionbussene har automatisk luke vendt ut mot veien, mens det lille bagasjerommet sin luke ikke kan åpnes når den bakre passasjerdøra er åpen.

– Det største problemet er lastekapasiteten på langrutene, og Brakar har gitt oss beskjed om å sette igjen reisende med bagasje dersom bagasjerommene er fulle. Det er en uholdbar situasjon med tanke på at det bare går to busser til Geilo og fem busser til Rødberg om dagen, påpeker Gleditsch.

PÅ FEIL SIDE: Det store lasterommet har luke som kan styres fra bussjåføren innenfra, men det bagasjerommet vender ut mot trafikken. Derfor har tillitsvalgte og verneombud bedt sjåfører om å ikke bruke det bagasjerommet. Verneombud Ulf Rosell (til venstre) og Harald Gleditsch mener det skyldes manglende krav fra Brakar i anbudsutlysningen.

PÅ FEIL SIDE: Det store lasterommet har luke som kan styres fra bussjåføren innenfra, men det bagasjerommet vender ut mot trafikken. Derfor har tillitsvalgte og verneombud bedt sjåfører om å ikke bruke det bagasjerommet. Verneombud Ulf Rosell (til venstre) og Harald Gleditsch mener det skyldes manglende krav fra Brakar i anbudsutlysningen.

Roy Ervin Solstad

Han frykter at den automatiske bagasjeromsluka blir brukt, tross beskjed fra tillitsvalgt og verneombud om at denne luka ikke skal brukes. 

– Å hente ut bagasje på den siden av veien som vender ut mot trafikken kan skape farlige situasjoner, understreker han.  

Skjermer stjeler fokus

Han er også kritisk til at det er blitt montert to skjermer for ruteinformasjon og betaling som kan ta oppmerksomheten fra sjåførene under kjøring. Spesielt når det er mørkt.

I tillegg savner han og verneombudet bedre innstillingsmuligheter på selve rattet.

– Nå kan det være litt vanskelig å finne den optimale kjørestillingen for sjåførene. Det er viktig, siden dette dreier seg om arbeidsmiljøet for bussjåførene, poengterer verneombud Ulf Rosell. 

At kritikken de to kommer med mot Brakar vil få betydning for bussene som allerede er i drift, eller for de bussene der anbudene allerede er avgjort, tror ingen av dem på.

De håper likevel at de vil bli hørt ved seinere anbudsrunder. 

– Selv om løpet er kjørt for de eksisterende anbudene, håper vi at vi bussjåfører kan bli involvert når det skal utarbeides nye anbud. Det vil være til det beste for både oss sjåfører og passasjerene, sier Harald Gleditsch, tillitsvalgt for Fellesforbundets medlemmer i Vy Buss i Kongsberg, Hokksund og Vikersund.

UPRAKTISK: Det lille bagasjerommet har en luke som ikke kan åpnes når bakdørene er åpne.

UPRAKTISK: Det lille bagasjerommet har en luke som ikke kan åpnes når bakdørene er åpne.

Roy Ervin Solstad

Dette svarer Brakar

Administrerende direktør Terje Sundfjord i Brakar, sier bussjåførene blir hørt gjennom tilbakemeldinger de gir til sine arbeidsgivere, som igjen blir videreformidlet til Brakar.

– Så gjennom et anbud på for eksempel 10 år har sjåførene absolutt påvirkning på hvordan Brakar tenker når nye anbud lyses ut, sier han.

Når det gjelder bussene, forteller Sundfjord at Brakar som alle andre i Norge følger en felles nordisk standard for busser.

Den standarden setter ikke detaljerte krav til bussene.

– Detaljer om luker og utforming av førermiljø, må busselskapene som har teknisk kompetanse svare på. Vi gir ingen krav til det, poengterer han. 

Når det gjelder frykten for at toalettbesøk skal gå ut over sjåførens mulighet til å holde rutetiden, er det ifølge Sundfjord ingen grunn til bekymring.

– Både bensinstasjonen og vertshuset på Veggli har sagt ja til at vi kan stoppe for toalettbesøk, og på gjennomgående bussruter vil det bli lagt inn tid til toalettstopp, avslutter Sundfjord. 

27.10.2022
12:43
27.10.2022 13:41



Mest lest

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Anna Granqvist/Hanna Skotheim (Innfelt)

Snart øker trygdene. Se hele lista her

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Martin Guttormsen Slørdal

Bjørn (64) har aldri fått en så stor lønnsøkning

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

Martin Guttormsen Slørdal

Da Skatteetaten ringte, ble Morten positivt overrasket

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

Håvard Sæbø

Støtte til strømsparing går til de rikeste

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Slik ville Høyre og Frp styrt Norge. Se hva de bruker pengene på

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

Bjørn Leirvik

Gudmund kjempet alene og vant over Nav

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

House of Commons / Pa Photos / NTB

Sparket 800 ansatte via Zoom. Nå er han kåret til verdens verste sjef

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

Sissel M. Rasmussen

Jamals lønnsøkning på 15.000 blir spist opp av høye priser

Hanna Skotheim

Tusenvis risikerte dagpengekutt. Nå kan de puste lettet ut

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

Sissel M. Rasmussen

FHI-ansatte må si ja eller nei til sluttpakke innen lille julaften

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

Herman Bjørnson Hagen

Oljestans er uansvarlig, mener LO. – Et riktig skritt på veien, mener Fagforbundet

Per Flakstad

Anngunn prøvde å skjule at hun var syk. Helt til naboen trodde hun hadde forlatt mann og barn

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

Jan-Erik Østlie

Lærere skal ha blitt trakassert av kolleger på jobb. LO-lederen er rystet

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Colourbox

Politimann kan havne i fengsel etter at han stjal fra jobben

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

NTB og privat

Kunder langer ut mot strømselskap: Jan Arve krever penger tilbake

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

Ole Palmstrøm

NRK varsler store kutt. Slik reagerer de tillitsvalgte

Knut Viggen

Strømstøtte til bedriftene minner mest om Lotto, mener NHO-organisasjon

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Erlend Angelo

Olje-lederne streiket. Nå har de fått ny lønn

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

Sissel M. Rasmussen

Kritikken har haglet: Slik er livet på innsiden av Trandum

Torgny Hasås

Lærerne tapte trolig 10.000 på streiken


Flere saker