Kollektivtransport på anbud
Sjåførene ble ikke spurt om råd: Nå får de nye busser med farlige luker og ingen toaletter
Bussjåfør og tillitsvalgt Harald Gleditsch er skeptisk til de nye elbussene i Buskerud.
Førerplassen er den viktigste faktoren for arbeidsmiljøet til sjåføren, men ettermonterte skjermer som stjeler oppmerksomhet og et ratt som har begrenset med innstillingsmuligheter, er ikke bra, mener Harald Gleditsch, klubbleder i VY Buss.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
ÅL I HALLINGDAL: Høsten 2021 kom de første elbussene til Hallingdal som en del av den nye anbudsperioden der.
Snart kommer de samme bussene til både Kongsberg, Hokksund og Vikersund, men til tross for at bussene er veldig gode å kjøre og har lavt støynivå, gleder ikke klubbleder for bussjåførene i Vy Buss på disse stedene, Harald Gleditsch, seg til å få de nye bussene.
Har ikke toaletter
– Problemet er at Brakar ikke tar oss sjåførene med på råd når de har utarbeidet anbudsdokumentene, forteller Gleditsch.
Utfordringen for sjåførene er at de som utformer anbudspapirene ikke er bussjåførenes arbeidsgivere.
Anbudene lyses ut av de fylkeskommunale kollektivselskapene, mens det er ulike selskaper som eksempelvis Unibuss, Vy Buss, Nobina og Boreal som står for driften av rutene.
I denne anbudsrunden har dette blant annet ført til at det fylkeskommunale kollektivselskapet i Buskerud, Brakar, ikke har stilt krav til lastekapasitet og toalettfasiliteter på langrutene Kongsberg-Rødberg/Geilo i anbudsdokumentene.
– Jeg synes jo også det er veldig rart at man ikke krever toalett i regionbussene som skal kjøre mellom Kongsberg og Geilo. Den ruta tar omtrent 3,5 timer, og det har vært vanlig med toalett på disse bussene fram til nå, sier Gleditsch.
TRAFIKKFARLIG LUKE: Det største bagasjerommet på de nye elektriske regionbussene har automatisk bagasjeluke som sjåføren kan styre fra førerplassen, men den luka vender ut mot trafikken. Tillitsvalgte og verneombud har derfor advart mot å bruke den luka, da det kan skape trafikkfarlige situasjoner om passasjerene må stå ute i veien for å legge inn og hente bagasje.
Roy Ervin Solstad
Svaret han har fått fra Brakar, er at dersom passasjerene må på do, så kan bussene stoppe på bensinstasjonen på Veggli i Numedal.
– Men stopper vi der, så vil jo folk også gå ut for å kjøpe seg mat på stasjonen. Da klarer vi jo aldri å holde ruta, sukker Gleditsch.
Må sette igjen bagasje
Tidligere har bussene har hatt stor nok lastekapasitet og luker på riktig side slik at lasting og lossing kunne foregå på en sikker måte.
Slik er det ikke nå.
Det store bagasjerommet på de elektriske regionbussene har automatisk luke vendt ut mot veien, mens det lille bagasjerommet sin luke ikke kan åpnes når den bakre passasjerdøra er åpen.
– Det største problemet er lastekapasiteten på langrutene, og Brakar har gitt oss beskjed om å sette igjen reisende med bagasje dersom bagasjerommene er fulle. Det er en uholdbar situasjon med tanke på at det bare går to busser til Geilo og fem busser til Rødberg om dagen, påpeker Gleditsch.
PÅ FEIL SIDE: Det store lasterommet har luke som kan styres fra bussjåføren innenfra, men det bagasjerommet vender ut mot trafikken. Derfor har tillitsvalgte og verneombud bedt sjåfører om å ikke bruke det bagasjerommet. Verneombud Ulf Rosell (til venstre) og Harald Gleditsch mener det skyldes manglende krav fra Brakar i anbudsutlysningen.
Roy Ervin Solstad
Han frykter at den automatiske bagasjeromsluka blir brukt, tross beskjed fra tillitsvalgt og verneombud om at denne luka ikke skal brukes.
– Å hente ut bagasje på den siden av veien som vender ut mot trafikken kan skape farlige situasjoner, understreker han.
Skjermer stjeler fokus
Han er også kritisk til at det er blitt montert to skjermer for ruteinformasjon og betaling som kan ta oppmerksomheten fra sjåførene under kjøring. Spesielt når det er mørkt.
I tillegg savner han og verneombudet bedre innstillingsmuligheter på selve rattet.
– Nå kan det være litt vanskelig å finne den optimale kjørestillingen for sjåførene. Det er viktig, siden dette dreier seg om arbeidsmiljøet for bussjåførene, poengterer verneombud Ulf Rosell.
At kritikken de to kommer med mot Brakar vil få betydning for bussene som allerede er i drift, eller for de bussene der anbudene allerede er avgjort, tror ingen av dem på.
De håper likevel at de vil bli hørt ved seinere anbudsrunder.
– Selv om løpet er kjørt for de eksisterende anbudene, håper vi at vi bussjåfører kan bli involvert når det skal utarbeides nye anbud. Det vil være til det beste for både oss sjåfører og passasjerene, sier Harald Gleditsch, tillitsvalgt for Fellesforbundets medlemmer i Vy Buss i Kongsberg, Hokksund og Vikersund.
UPRAKTISK: Det lille bagasjerommet har en luke som ikke kan åpnes når bakdørene er åpne.
Roy Ervin Solstad
Dette svarer Brakar
Administrerende direktør Terje Sundfjord i Brakar, sier bussjåførene blir hørt gjennom tilbakemeldinger de gir til sine arbeidsgivere, som igjen blir videreformidlet til Brakar.
– Så gjennom et anbud på for eksempel 10 år har sjåførene absolutt påvirkning på hvordan Brakar tenker når nye anbud lyses ut, sier han.
Når det gjelder bussene, forteller Sundfjord at Brakar som alle andre i Norge følger en felles nordisk standard for busser.
Den standarden setter ikke detaljerte krav til bussene.
– Detaljer om luker og utforming av førermiljø, må busselskapene som har teknisk kompetanse svare på. Vi gir ingen krav til det, poengterer han.
Når det gjelder frykten for at toalettbesøk skal gå ut over sjåførens mulighet til å holde rutetiden, er det ifølge Sundfjord ingen grunn til bekymring.
– Både bensinstasjonen og vertshuset på Veggli har sagt ja til at vi kan stoppe for toalettbesøk, og på gjennomgående bussruter vil det bli lagt inn tid til toalettstopp, avslutter Sundfjord.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.