JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Førerplassen er den viktigste faktoren for arbeidsmiljøet til sjåføren, men ettermonterte skjermer som stjeler oppmerksomhet og et ratt som har begrenset med innstillingsmuligheter, er ikke bra, mener Harald Gleditsch, klubbleder i VY Buss.

Førerplassen er den viktigste faktoren for arbeidsmiljøet til sjåføren, men ettermonterte skjermer som stjeler oppmerksomhet og et ratt som har begrenset med innstillingsmuligheter, er ikke bra, mener Harald Gleditsch, klubbleder i VY Buss.

Roy Ervin Solstad

Kollektivtransport på anbud

Sjåførene ble ikke spurt om råd: Nå får de nye busser med farlige luker og ingen toaletter

Bussjåfør og tillitsvalgt Harald Gleditsch er skeptisk til de nye elbussene i Buskerud.


27.10.2022
12:43
27.10.2022 13:41

roy@lomedia.no

ÅL I HALLINGDAL: Høsten 2021 kom de første elbussene til Hallingdal som en del av den nye anbudsperioden der.

Snart kommer de samme bussene til både Kongsberg, Hokksund og Vikersund, men til tross for at bussene er veldig gode å kjøre og har lavt støynivå, gleder ikke klubbleder for bussjåførene i Vy Buss på disse stedene, Harald Gleditsch, seg til å få de nye bussene.

Har ikke toaletter

– Problemet er at Brakar ikke tar oss sjåførene med på råd når de har utarbeidet anbudsdokumentene, forteller Gleditsch. 

Utfordringen for sjåførene er at de som utformer anbudspapirene ikke er bussjåførenes arbeidsgivere.

Anbudene lyses ut av de fylkeskommunale kollektivselskapene, mens det er ulike selskaper som eksempelvis Unibuss, Vy Buss, Nobina og Boreal som står for driften av rutene. 

I denne anbudsrunden har dette blant annet ført til at det fylkeskommunale kollektivselskapet i Buskerud, Brakar, ikke har stilt krav til lastekapasitet og toalettfasiliteter på langrutene Kongsberg-Rødberg/Geilo i anbudsdokumentene.

– Jeg synes jo også det er veldig rart at man ikke krever toalett i regionbussene som skal kjøre mellom Kongsberg og Geilo. Den ruta tar omtrent 3,5 timer, og det har vært vanlig med toalett på disse bussene fram til nå, sier Gleditsch.

TRAFIKKFARLIG LUKE: Det største bagasjerommet på de nye elektriske regionbussene har automatisk bagasjeluke som sjåføren kan styre fra førerplassen, men den luka vender ut mot trafikken. Tillitsvalgte og verneombud har derfor advart mot å bruke den luka, da det kan skape trafikkfarlige situasjoner om passasjerene må stå ute i veien for å legge inn og hente bagasje. 

TRAFIKKFARLIG LUKE: Det største bagasjerommet på de nye elektriske regionbussene har automatisk bagasjeluke som sjåføren kan styre fra førerplassen, men den luka vender ut mot trafikken. Tillitsvalgte og verneombud har derfor advart mot å bruke den luka, da det kan skape trafikkfarlige situasjoner om passasjerene må stå ute i veien for å legge inn og hente bagasje. 

Roy Ervin Solstad

Svaret han har fått fra Brakar, er at dersom passasjerene må på do, så kan bussene stoppe på bensinstasjonen på Veggli i Numedal. 

– Men stopper vi der, så vil jo folk også gå ut for å kjøpe seg mat på stasjonen. Da klarer vi jo aldri å holde ruta, sukker Gleditsch.

Må sette igjen bagasje

Tidligere har bussene har hatt stor nok lastekapasitet og luker på riktig side slik at lasting og lossing kunne foregå på en sikker måte. 

Slik er det ikke nå.

Det store bagasjerommet på de elektriske regionbussene har automatisk luke vendt ut mot veien, mens det lille bagasjerommet sin luke ikke kan åpnes når den bakre passasjerdøra er åpen.

– Det største problemet er lastekapasiteten på langrutene, og Brakar har gitt oss beskjed om å sette igjen reisende med bagasje dersom bagasjerommene er fulle. Det er en uholdbar situasjon med tanke på at det bare går to busser til Geilo og fem busser til Rødberg om dagen, påpeker Gleditsch.

PÅ FEIL SIDE: Det store lasterommet har luke som kan styres fra bussjåføren innenfra, men det bagasjerommet vender ut mot trafikken. Derfor har tillitsvalgte og verneombud bedt sjåfører om å ikke bruke det bagasjerommet. Verneombud Ulf Rosell (til venstre) og Harald Gleditsch mener det skyldes manglende krav fra Brakar i anbudsutlysningen.

PÅ FEIL SIDE: Det store lasterommet har luke som kan styres fra bussjåføren innenfra, men det bagasjerommet vender ut mot trafikken. Derfor har tillitsvalgte og verneombud bedt sjåfører om å ikke bruke det bagasjerommet. Verneombud Ulf Rosell (til venstre) og Harald Gleditsch mener det skyldes manglende krav fra Brakar i anbudsutlysningen.

Roy Ervin Solstad

Han frykter at den automatiske bagasjeromsluka blir brukt, tross beskjed fra tillitsvalgt og verneombud om at denne luka ikke skal brukes. 

– Å hente ut bagasje på den siden av veien som vender ut mot trafikken kan skape farlige situasjoner, understreker han.  

Skjermer stjeler fokus

Han er også kritisk til at det er blitt montert to skjermer for ruteinformasjon og betaling som kan ta oppmerksomheten fra sjåførene under kjøring. Spesielt når det er mørkt.

I tillegg savner han og verneombudet bedre innstillingsmuligheter på selve rattet.

– Nå kan det være litt vanskelig å finne den optimale kjørestillingen for sjåførene. Det er viktig, siden dette dreier seg om arbeidsmiljøet for bussjåførene, poengterer verneombud Ulf Rosell. 

At kritikken de to kommer med mot Brakar vil få betydning for bussene som allerede er i drift, eller for de bussene der anbudene allerede er avgjort, tror ingen av dem på.

De håper likevel at de vil bli hørt ved seinere anbudsrunder. 

– Selv om løpet er kjørt for de eksisterende anbudene, håper vi at vi bussjåfører kan bli involvert når det skal utarbeides nye anbud. Det vil være til det beste for både oss sjåfører og passasjerene, sier Harald Gleditsch, tillitsvalgt for Fellesforbundets medlemmer i Vy Buss i Kongsberg, Hokksund og Vikersund.

UPRAKTISK: Det lille bagasjerommet har en luke som ikke kan åpnes når bakdørene er åpne.

UPRAKTISK: Det lille bagasjerommet har en luke som ikke kan åpnes når bakdørene er åpne.

Roy Ervin Solstad

Dette svarer Brakar

Administrerende direktør Terje Sundfjord i Brakar, sier bussjåførene blir hørt gjennom tilbakemeldinger de gir til sine arbeidsgivere, som igjen blir videreformidlet til Brakar.

– Så gjennom et anbud på for eksempel 10 år har sjåførene absolutt påvirkning på hvordan Brakar tenker når nye anbud lyses ut, sier han.

Når det gjelder bussene, forteller Sundfjord at Brakar som alle andre i Norge følger en felles nordisk standard for busser.

Den standarden setter ikke detaljerte krav til bussene.

– Detaljer om luker og utforming av førermiljø, må busselskapene som har teknisk kompetanse svare på. Vi gir ingen krav til det, poengterer han. 

Når det gjelder frykten for at toalettbesøk skal gå ut over sjåførens mulighet til å holde rutetiden, er det ifølge Sundfjord ingen grunn til bekymring.

– Både bensinstasjonen og vertshuset på Veggli har sagt ja til at vi kan stoppe for toalettbesøk, og på gjennomgående bussruter vil det bli lagt inn tid til toalettstopp, avslutter Sundfjord. 

27.10.2022
12:43
27.10.2022 13:41



Mest lest

PENSJON: Går du av med pensjon tidlig, vil du få et nytt tillegg. (Illustrasjonsfoto).

PENSJON: Går du av med pensjon tidlig, vil du få et nytt tillegg. (Illustrasjonsfoto).

Anna Granqvist

Ny pensjon: Økes med nesten 30.000 kroner

Industriarbeidarane Kjell Kvalen (til venstre) og Joachim Aspelund Linde vil ha betre løn. Det er viktig å få mest mogleg sentralt, for dei lokale forhandlingane gir ofte ikkje så mykje.

Industriarbeidarane Kjell Kvalen (til venstre) og Joachim Aspelund Linde vil ha betre løn. Det er viktig å få mest mogleg sentralt, for dei lokale forhandlingane gir ofte ikkje så mykje.

Erlend Tro Klette

Bedrifta går så det susar, men det vises ikkje på løna til Kjell og Joachim

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Herman Bjørnson Hagen

Nå har Gro og 49 kolleger jobbet hjemmefra i nesten fire år

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Mange blir utbrent før de passerer 35. Det skremmer vettet av meg

Hvor lenge må jeg jobbe? Hva er sliterordningen? Her er ti spørsmål og svar om pensjonsendringene.

Hvor lenge må jeg jobbe? Hva er sliterordningen? Her er ti spørsmål og svar om pensjonsendringene.

Frank May / NTB

Pensjonen endres: Ti spørsmål og svar

En butikk i Lillestrøm holdt ulovlig søndagsåpent, men skal nå ha rettet opp i forholdet. Illustrasjonsbilde.

En butikk i Lillestrøm holdt ulovlig søndagsåpent, men skal nå ha rettet opp i forholdet. Illustrasjonsbilde.

Erlend Angelo

Politiet stoppet ulovlig søndagshandel

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

Nina Hanssen

Ansatte i Forsvaret: – Det er vår tur nå. Lønna må opp

Debatt

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Uforståelig at ledelsen i LO godtar en økning av pensjonsalderen

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Ronja Sagstuen Larsen

Hamid ble lurt av sjefen. Nå skylder han staten 200.000 kroner

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

Jan-Erik Østlie

De streiket i nesten ett år. Nå får de tariffavtale og går opp i lønn

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

Håvard Sæbø

– Frustrasjonen hos budene er stor, så vi blir godt mottatt

– NTL har ikke ønsket ei heving av aldersgrensene i staten, sier Kjersti Barsok.

– NTL har ikke ønsket ei heving av aldersgrensene i staten, sier Kjersti Barsok.

Eirik Dahl Viggen

Aldersgrensen for statsansatte heves. Slik reagerer NTL

Knut E. Sunde i Norsk Industri skal nå sørge for at lønningene ikke øker for mye.

Knut E. Sunde i Norsk Industri skal nå sørge for at lønningene ikke øker for mye.

Torgny Hasås

Industri-topp maner til nøkterne lønnskrav, selv om industrien tjener rekordmye

LO vil ha en forbedring av alderspensjonen for uføre i årskullene 1954-63, sier nestleder i LO Steinar Krogstad (t.v).

LO vil ha en forbedring av alderspensjonen for uføre i årskullene 1954-63, sier nestleder i LO Steinar Krogstad (t.v).

Brian Cliff Olguin / Sissel M. Rasmussen

LO støtter pensjonistenes uføre-krav. Regjeringa vil ikke svare

Frank Aamo er hovedtillitsvalgt for vekterne i Avarn Security Aviation.

Frank Aamo er hovedtillitsvalgt for vekterne i Avarn Security Aviation.

Martin Guttormsen Slørdal

Flyplassvektere får ikke betalt: – Riv, ruskende gærent

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Sissel M. Rasmussen

Ansatte i utelivet skulle få bedre kår. Nå snur kommunen

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

Herman Bjørnson Hagen

Isak (20) er sjokkert over hvor lite folk vet om rettighetene sine

Debatt

Litt forenklet kan man si at de med høyest lønn også er de som både lever lengst og som står lengst i jobb. Og dermed får de også mest i pensjon, skriver Geir Allan Stava og Jeanine Norstad.

Litt forenklet kan man si at de med høyest lønn også er de som både lever lengst og som står lengst i jobb. Og dermed får de også mest i pensjon, skriver Geir Allan Stava og Jeanine Norstad.

Colourbox

Unødvendig og uklokt med økt pensjonsalder

Colourbox

Hjemmekontor på heltid ga symptomer på depresjon og angst

Ansatte i IA-bedrifter har tidligere kunnet levere egenmelding på inntil åtte kalenderdager sammenhengende totalt 25 dager i året, etter forhandlinger. Dagens IA-avtale har ikke samme ordning.

Ansatte i IA-bedrifter har tidligere kunnet levere egenmelding på inntil åtte kalenderdager sammenhengende totalt 25 dager i året, etter forhandlinger. Dagens IA-avtale har ikke samme ordning.

Colourbox.com

Ansatte må få flere egenmeldingsdager, krever LO


Flere saker