JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VERFT: Skal uorganiserte, gjerne utenlandske, arbeidere på norske verft fortsatt være beskyttet av en allmenngjort tariffavtale? Det tar Tariffnemda stilling til 27.11, etter flere utsettelser.

VERFT: Skal uorganiserte, gjerne utenlandske, arbeidere på norske verft fortsatt være beskyttet av en allmenngjort tariffavtale? Det tar Tariffnemda stilling til 27.11, etter flere utsettelser.

Håvard Sæbø

Tariffnemda usikker på utenbystillegget

Tariffnemda vil vite mer om tillegget på 20 prosent av lønna for arbeid utenbys, før den vedtar fortsatt allmenngjøring på verftene.



03.12.2014
12:00
10.11.2014 14:01

eline@lomedia.no

Da tariffnemda var samlet til møte 22. oktober var det ventet at dagens allmenngjøring av deler av tariffavtalen for skips- og verftsindustrien ville bli videreført. Siden 2008 har viktige bestemmelser i tariffavtalen vært gjort til lov, for å sikre at samtlige i denne delen av industrien får et minstenivå av lønn og andre ytelser. Allmenngjøring regnes som et av de viktigste bolverkene mot sosial dumping fordi det gjør det ulovlig å betale under tarifflønn - også til uorganiserte arbeidstakere.

– Burde være avklart

Men denne gangen ville ikke nemda, som er et statlig organ der partene er representert, videreføre allmenngjøringa. Saken ble først utsatt en gang, og er nå utsatt igjen til 27. november. Da er partene kalt inn til møte, for å forklare mer om en del av tariffavtalen som nå er allmenngjort: det såkalte utenbystillegget. Utenbystillegget er et ubekvemstillegg på 20 prosent av lønna, og utbetales til arbeidere som må sove borte fra hjemmet for å utføre arbeidet.

– Jeg er overrasket over at dette kommer opp nå, sier forbundssekretær Jørn Eggum. Han undrer seg over at Tariffnemda mener det er grunn til å utrede mer om utenbystillegget, som var en viktig del av den såkalte verftssaken som gikk helt til Høyesterett. Arbeidsgiversiden forsøkte gjennom tre rettsinstanser å bli kvitt allmenngjøringa, men tapte til slutt etter at Høyesterett enstemmig slo fast at allmenngjøringa er i tråd med EØS-retten, og svært viktig for å holde oppe seriøsiteten i norsk arbeidsliv.

Les mer om Høyesterettsdommen og verftssaken her.

– Dette burde være veldig klart etter årevis med rettsrunder om dette, under to år etter at dommen i Høyesterett falt, sier Eggum.

Tre spørsmål

Sammen med LO-advokat Håkon Angell og direktøren i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen, skal Eggum forklare seg for Tariffnemda 27. november. Det nemda ønsker svar på er tre spørsmål:

* Hvorfor har tariffavtalen en bestemmelse om et slikt utenbystillegg?

* Hvem får tillegget, og når?

* Hva er konsekvensene av å ha en slik bestemmelse i tariffavtalen.

– Fellesforbundets holdning er at vi møter og gir nemda våre synspunkter. Vi regner med at det er godt nok til at nemda fatter vedtak om å videreføre allmenngjøringa på verftene, sier Eggum. Han understreker hvor viktig utenbystillegget er for arbeidstakerne i bransjen.

– Uten dette tillegget flyttes lønnsgulvet nedover. Den langsiktige konsekvensen hvis det tas ut, er at det ikke vil være mulig for norske, tarifferte bedrifter å konkurrerere i markedet på jobber som innebærer reising, slår Eggum fast.

Allmenngjøring:

Innebærer at hele eller deler av tariffavtalen får status som lov og gjelder også i bedrifter uten tariffavtale.

En forutsetning for å kreve allmenngjøring er at det kan dokumenteres at utenlandske arbeidstakere arbeider på vilkår som ikke er likeverdige med norske.

Vedtak om dette må fattes av ei nemnd med en regjeringsoppnevnt leder og representanter for partene.

Tariffnemnda avgjør både hvilke bestemmelser i tariffavtalen som skal allmenngjøres og hvilke deler av landet allmenngjøringen skal gjelde for.

Lov om allmenngjøring av tariffavtaler trådte i kraft samtidig med EØS-avtalen i 1994. Den gir partene i arbeidslivet rett til å kreve allmenngjøring.

Les mer i vårt tariffleksikon.

Status om allmenngjøring:

Vedtatt videreført 2014 - 2016:

Overenskomsten for byggfag, hele landet (vedtatt første gang i 2006).

Jordbruks- og gartnerinæringen, hele landet (vedtatt første gang i 2009)

Renhold, hele landet (vedtatt første gang i 2011)

Mulig videreføring:

Industrioverenskomsten i skips- og verftsindustrien. Vedtatt første gang i 2008. Vedtak om videreføring for perioden 2014 - 2016 er utsatt flere ganger. Skal etter planen behandles av Tariffnemnda 27. november.

Nye krav, som skal behandles i høst:

LO og EL & IT Forbundet har krevd at Landsoverenskomsten for elektrofag blir allmenngjort. Saken skal avgjøres av Tariffnemnda 27. november Les mer hos Nettverk1.no

LO og Nærings- og Nytelsemiddelarbeiderforbundet har krevd at overenskomsten for fiskeindustrien allmenngjøres. Saken skal avgjøres av Tariffnemnda 27. november. Her kan du lese alle høringsuttalelsene om kravet.

Nye krav, som ikke har vært på høring:

Yrkestrafikkforbundet (YS) har krevd allmenngjøring av Godsbilavtalen med Norsk Lastebileier-forbund som motpart.

Yrkestrafikkforbundet (YS) har krevd allmenngjøring av turbil-delen i bussbransjeavtalen med NHO som motpart.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.12.2014
12:00
10.11.2014 14:01



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder