JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tesla-sjefen kan gi etter for fagforeninger i Norden, tror eksperter

Elon Musk er sterkt imot fagforeninger. Men jakten på penger er trolig sterkere.
Elon Musk setter seg inn i en Tesla, bilmerket han eier og gjør sitt ytterste for å hindre at fagbevegelsen får innpass i produksjonen av.

Elon Musk setter seg inn i en Tesla, bilmerket han eier og gjør sitt ytterste for å hindre at fagbevegelsen får innpass i produksjonen av.

NTB/Scanpix

magasinet@lomedia.no

Chicago: Det ble lagt merke til i amerikanske og internasjonale medier da fagforeninger i Norge og Danmark før jul varslet at de er villige til å gå til sympatikonflikt for å støtte det svenske fagforbundet IF Metall i dets kamp mot den amerikanske bilprodusenten Tesla.

Konflikten i de nordiske landene foregår samtidig som de amerikanske bilarbeidernes fagforening, United Auto Workers (UAW) er i gang med en stor kampanje for å få på plass tariffavtale med Tesla og utenlandske elbilprodusenter.

Motstander av fagbevegelsen

Men selv om Elon Musk ifølge en arbeidslivsekspert vil «bekjempe UAW til døden» i USA, vil han neppe stå like hardt på prinsippene i Europa.

– Musk er innbitt motstander av fagbevegelsen. Men det er lettere å se for seg at han kan komme med innrømmelser overfor fagforeningene i Norden enn i USA. Han vil trolig gjøre hva han kan for å begrense fagbevegelsens innflytelse på Tesla i Sverige. Det samme gjelder Tyskland. Men blir han tvunget til å forholde seg til fagforeninger der, så vil han nok gjøre det – selv om han vil sno seg rundt og forsøke å utfordre tradisjon og lovgiving.

Dette er vurderingen fra professor og ekspert på arbeidsmarkedsforhold, John Logan. Han er ansatt ved San Francisco State University i Teslas opprinnelige hjemstat, California.

Logan tror UAW setter pris på å føle solidaritet fra sine kamerater i Norden. Men den amerikanske fagforeningen under sin nye leder Shawn Fain, er travelt opptatt med situasjonen i USA og dermed mindre internasjonalt orientert enn tidligere.

Det som nå skjer i Sverige, Norge, Danmark og Finland betyr ifølge Logan mer for Tesla enn for UAW.

– Men det kan endre seg, hvis det sprer seg til Tyskland. Det er der Tesla har sin hovedproduksjon i Europa, mens UAW har sin kampanje i USA. Så hvis UAW mener alvor med sitt oppgjør med Tesla her i USA, vil det være en fordel for dem at det kjempes mot Tesla på mange ulike fronter, sier Logan.

Norge: Norske Tesla-arbeidere frykter for jobben – organiserer seg i hemmelighet

Kan ende med innrømmelser

Marick Masters, professor ved businesskolen på Wayne State University i bilbyen Detroit, vurderer akkurat som Logan, at det er gode muligheter for at Elon Musk kan ende med å komme med innrømmelser i Norden.

Han beskriver Musk som en pragmatisk type, som vekter sin egen profitt.

– Han kommer til å gjøre det som skal til for å tjene penger. Så hvis det er å komme fagforeninger i et annet land i møte, gjør han det. Men jeg tror ikke at det han gjør i Europa vil ha innflytelse på hva han gjør her i USA, hvor han fortsatt vil unngå at hans ansatte er lojale overfor en tredjepart, sier Masters.

Verken Tesla eller UAW har ønsket å kommentere situasjonen i Norden overfor Magasinet for fagorganiserte.

I november sa Tesla i en kort kommentar til det svenske nyhetsbyrået TT at virksomheten «allerede tilbyr tilsvarende eller bedre avtaler enn tariffavtaler, og ikke ser noen grunn til å skrive under på en annen avtale».

Også UAW har vært ordknappe offentlig om konflikten i Norden. Men i en oppdatering på det Musk-eide sosiale mediet X skrev UAW før jul at den svenske fagbevegelsen «har en lang tradisjon for å stå opp mot store, amerikanske selskaper. Hvis de kan få Tesla til å gi seg, vil det utgjøre en kjempeseier for organiserte arbeidere over hele kloden».

Mye lest: Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene

Fagbevegelsen på offensiven

Men ifølge både John Logan og Marick Masters er både Tesla og UAW mest opptatt av situasjonen i USA, der fagbevegelsen er på offensiven etter en rekke store seiere de siste månedene.

Bare rundt 10 prosent av amerikanske arbeidere er organisert. Men den siste tiden har det kommet noen nye medlemmer i blant annet kaffekjeden Starbucks og netthandelfirmaet Amazon.

Streik for bedre vilkår har også vært en suksess for tekstforfattere, skuespillere – og bilarbeidere.

Arbeiderne ved de tre store bilprodusentene GM, Ford og Stellantis er blant annet blitt lovet en lønnsøkning på 30 prosent. Etter den seieren satte UAW i gang med en stor kampanje for å organisere 150.000 bilarbeidere som ikke jobber for de tre store, som i hovedsak er lokalisert rundt Detroit.

PÅ OFFENSIVEN: Fagforeningsleder Shawn Fain (sentralt i bildet) og UAW sikter seg inn på å organisere arbeidere hos utenlandske elbilprodusenter.

PÅ OFFENSIVEN: Fagforeningsleder Shawn Fain (sentralt i bildet) og UAW sikter seg inn på å organisere arbeidere hos utenlandske elbilprodusenter.

NTB/Scanpix

Første prioritet for UAW blir ifølge Marick Masters å organisere hos utenlandske elbil-produsenter som Volkswagen, Nissan, BMW, Mercedes, Hyundai og Toyota.

De har lagt sine USA-fabrikker til sørstatene, der fagforeningene generelt står svakt. Og de har allerede, i motsetning til Tesla, forsøkt å skjerme seg mot Teslas rekrutteringskampanje ved å skru lønningene litt opp.

Tesla er den eneste bilfabrikken i USA uten tariffavtale. Her har ikke Elon Musk antydet noen som helst vilje til kompromiss.

Under en konferanse i november satte han ord på sin motstand mot fagbevegelsen:

«Jeg er uenig i selve ideen om fagforeninger. Jeg liker rett og slett ikke noe som skaper en situasjon med herrer og bønder. Hvis Tesla blir organisert, er det fordi vi fortjener det. Fordi vi har feilet».

UAW-leder Shawn Fain gikk i rette med Musks kommentarer:

«Det er jo litt ironisk at han snakker om herrer og bønder. Mens han selv blir ufattelig rik ved å utnytte sine arbeidere og bygger seg romskip for å frakte ræva si ut i det ytre rom, kan hans egne ansatte så vidt greie seg gjennom hverdagen».

Glad for alt som svekker Musk

Marick Masters forklarer at lovgivingen i landet gjør det vanskelig for nye fagforeninger å få fotfeste, fordi det er mindre regulering av næringslivet og mer ansvar for egen lykke hos den enkelte.

I forsøket på å organisere flere av bilarbeiderne i USA kan UAW ha god nytte av støtte i hjemlandene til de utenlandske bilprodusentene. Men europeisk støtte betyr mindre i oppgjøret mot Tesla, fordi det er en amerikanske virksomhet.

– Jeg tror UAW tar imot hva som helst som svekker Musk. Alt som lager bråk, som kan avlede oppmerksomheten, komplisere situasjonen og skape økonomiske problemer. Så de vil gjerne ha så mye støy som mulig. Men det betyr ikke enormt mye for dem. Det viktige er det som skjer blant arbeiderne her i USA. Hvordan de forholder seg til Musk og UAW, sier Masters.

UAW

The International Union, United Automobile, Aerospace and Agricultural Implement Workers of America ble stiftet i 1935 og er en av USAs største og eldste fagforeninger

Rundt 400.000 yrkesaktive og 580.000 pensjonerte medlemmer i USA, Canada og Puerto Rico. 600 lokalavdelinge

150.000 medlemmer jobber i bilindustrien. Resten er fordelt i en lang rekke sektorer, blant annet 100.000 innen videregående utdanning

1750 tariffavtaler med 1050 arbeidsgivere.

I sin storhetstid hadde UAW i 1979 1,5 millioner aktive medlemmer.

Elektriker Shawn Fain overtok ledervervet i mars 2023, etter flere korrupsjonssaker og et bittert lederoppgjør

TESLA

Amerikansk bil- og energivirksomhet stiftet i San Carlos, California i 2003.

Flyttet i desember 2021 sitt juridiske hovedkvarter til Texas, etter en strid med myndighetene i California om arbeidsbetingelsene under korona-nedstengningen

Mangemilliardæren Elon Musk ble med en investering på 6,5 millioner dollar i 2004 virksomhetens største aksjonær. I 2008 ble han administrerende direktør.

Teslas første bil – Roadster – kom på markedet i 2008. Tesla dominerer i dag markedet for elbiler og er et av verdens mest verdifulle selskaper.

Elon Musk eier også romvirksomheten SpaceX og det sosiale mediet X (tidligere Twitter).

Musk er ifølge finansmagasinet Forbes god for 257 milliarder dollar og er dermed et av verdens rikeste mennesker. 

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

UAW

The International Union, United Automobile, Aerospace and Agricultural Implement Workers of America ble stiftet i 1935 og er en av USAs største og eldste fagforeninger

Rundt 400.000 yrkesaktive og 580.000 pensjonerte medlemmer i USA, Canada og Puerto Rico. 600 lokalavdelinge

150.000 medlemmer jobber i bilindustrien. Resten er fordelt i en lang rekke sektorer, blant annet 100.000 innen videregående utdanning

1750 tariffavtaler med 1050 arbeidsgivere.

I sin storhetstid hadde UAW i 1979 1,5 millioner aktive medlemmer.

Elektriker Shawn Fain overtok ledervervet i mars 2023, etter flere korrupsjonssaker og et bittert lederoppgjør

TESLA

Amerikansk bil- og energivirksomhet stiftet i San Carlos, California i 2003.

Flyttet i desember 2021 sitt juridiske hovedkvarter til Texas, etter en strid med myndighetene i California om arbeidsbetingelsene under korona-nedstengningen

Mangemilliardæren Elon Musk ble med en investering på 6,5 millioner dollar i 2004 virksomhetens største aksjonær. I 2008 ble han administrerende direktør.

Teslas første bil – Roadster – kom på markedet i 2008. Tesla dominerer i dag markedet for elbiler og er et av verdens mest verdifulle selskaper.

Elon Musk eier også romvirksomheten SpaceX og det sosiale mediet X (tidligere Twitter).

Musk er ifølge finansmagasinet Forbes god for 257 milliarder dollar og er dermed et av verdens rikeste mennesker.