JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Elon Musk setter seg inn i en Tesla, bilmerket han eier og gjør sitt ytterste for å hindre at fagbevegelsen får innpass i produksjonen av.

Elon Musk setter seg inn i en Tesla, bilmerket han eier og gjør sitt ytterste for å hindre at fagbevegelsen får innpass i produksjonen av.

NTB/Scanpix

Tesla-sjefen kan gi etter for fagforeninger i Norden, tror eksperter

Elon Musk er sterkt imot fagforeninger. Men jakten på penger er trolig sterkere.



04.01.2024
09:09
08.01.2024 11:09

magasinet@lomedia.no

Chicago: Det ble lagt merke til i amerikanske og internasjonale medier da fagforeninger i Norge og Danmark før jul varslet at de er villige til å gå til sympatikonflikt for å støtte det svenske fagforbundet IF Metall i dets kamp mot den amerikanske bilprodusenten Tesla.

Konflikten i de nordiske landene foregår samtidig som de amerikanske bilarbeidernes fagforening, United Auto Workers (UAW) er i gang med en stor kampanje for å få på plass tariffavtale med Tesla og utenlandske elbilprodusenter.

Motstander av fagbevegelsen

Men selv om Elon Musk ifølge en arbeidslivsekspert vil «bekjempe UAW til døden» i USA, vil han neppe stå like hardt på prinsippene i Europa.

– Musk er innbitt motstander av fagbevegelsen. Men det er lettere å se for seg at han kan komme med innrømmelser overfor fagforeningene i Norden enn i USA. Han vil trolig gjøre hva han kan for å begrense fagbevegelsens innflytelse på Tesla i Sverige. Det samme gjelder Tyskland. Men blir han tvunget til å forholde seg til fagforeninger der, så vil han nok gjøre det – selv om han vil sno seg rundt og forsøke å utfordre tradisjon og lovgiving.

Dette er vurderingen fra professor og ekspert på arbeidsmarkedsforhold, John Logan. Han er ansatt ved San Francisco State University i Teslas opprinnelige hjemstat, California.

Logan tror UAW setter pris på å føle solidaritet fra sine kamerater i Norden. Men den amerikanske fagforeningen under sin nye leder Shawn Fain, er travelt opptatt med situasjonen i USA og dermed mindre internasjonalt orientert enn tidligere.

Det som nå skjer i Sverige, Norge, Danmark og Finland betyr ifølge Logan mer for Tesla enn for UAW.

– Men det kan endre seg, hvis det sprer seg til Tyskland. Det er der Tesla har sin hovedproduksjon i Europa, mens UAW har sin kampanje i USA. Så hvis UAW mener alvor med sitt oppgjør med Tesla her i USA, vil det være en fordel for dem at det kjempes mot Tesla på mange ulike fronter, sier Logan.

Norge: Norske Tesla-arbeidere frykter for jobben – organiserer seg i hemmelighet

Kan ende med innrømmelser

Marick Masters, professor ved businesskolen på Wayne State University i bilbyen Detroit, vurderer akkurat som Logan, at det er gode muligheter for at Elon Musk kan ende med å komme med innrømmelser i Norden.

Han beskriver Musk som en pragmatisk type, som vekter sin egen profitt.

– Han kommer til å gjøre det som skal til for å tjene penger. Så hvis det er å komme fagforeninger i et annet land i møte, gjør han det. Men jeg tror ikke at det han gjør i Europa vil ha innflytelse på hva han gjør her i USA, hvor han fortsatt vil unngå at hans ansatte er lojale overfor en tredjepart, sier Masters.

Verken Tesla eller UAW har ønsket å kommentere situasjonen i Norden overfor Magasinet for fagorganiserte.

I november sa Tesla i en kort kommentar til det svenske nyhetsbyrået TT at virksomheten «allerede tilbyr tilsvarende eller bedre avtaler enn tariffavtaler, og ikke ser noen grunn til å skrive under på en annen avtale».

Også UAW har vært ordknappe offentlig om konflikten i Norden. Men i en oppdatering på det Musk-eide sosiale mediet X skrev UAW før jul at den svenske fagbevegelsen «har en lang tradisjon for å stå opp mot store, amerikanske selskaper. Hvis de kan få Tesla til å gi seg, vil det utgjøre en kjempeseier for organiserte arbeidere over hele kloden».

Mye lest: Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene

Fagbevegelsen på offensiven

Men ifølge både John Logan og Marick Masters er både Tesla og UAW mest opptatt av situasjonen i USA, der fagbevegelsen er på offensiven etter en rekke store seiere de siste månedene.

Bare rundt 10 prosent av amerikanske arbeidere er organisert. Men den siste tiden har det kommet noen nye medlemmer i blant annet kaffekjeden Starbucks og netthandelfirmaet Amazon.

Streik for bedre vilkår har også vært en suksess for tekstforfattere, skuespillere – og bilarbeidere.

Arbeiderne ved de tre store bilprodusentene GM, Ford og Stellantis er blant annet blitt lovet en lønnsøkning på 30 prosent. Etter den seieren satte UAW i gang med en stor kampanje for å organisere 150.000 bilarbeidere som ikke jobber for de tre store, som i hovedsak er lokalisert rundt Detroit.

PÅ OFFENSIVEN: Fagforeningsleder Shawn Fain (sentralt i bildet) og UAW sikter seg inn på å organisere arbeidere hos utenlandske elbilprodusenter.

PÅ OFFENSIVEN: Fagforeningsleder Shawn Fain (sentralt i bildet) og UAW sikter seg inn på å organisere arbeidere hos utenlandske elbilprodusenter.

NTB/Scanpix

Første prioritet for UAW blir ifølge Marick Masters å organisere hos utenlandske elbil-produsenter som Volkswagen, Nissan, BMW, Mercedes, Hyundai og Toyota.

De har lagt sine USA-fabrikker til sørstatene, der fagforeningene generelt står svakt. Og de har allerede, i motsetning til Tesla, forsøkt å skjerme seg mot Teslas rekrutteringskampanje ved å skru lønningene litt opp.

Tesla er den eneste bilfabrikken i USA uten tariffavtale. Her har ikke Elon Musk antydet noen som helst vilje til kompromiss.

Under en konferanse i november satte han ord på sin motstand mot fagbevegelsen:

«Jeg er uenig i selve ideen om fagforeninger. Jeg liker rett og slett ikke noe som skaper en situasjon med herrer og bønder. Hvis Tesla blir organisert, er det fordi vi fortjener det. Fordi vi har feilet».

UAW-leder Shawn Fain gikk i rette med Musks kommentarer:

«Det er jo litt ironisk at han snakker om herrer og bønder. Mens han selv blir ufattelig rik ved å utnytte sine arbeidere og bygger seg romskip for å frakte ræva si ut i det ytre rom, kan hans egne ansatte så vidt greie seg gjennom hverdagen».

Glad for alt som svekker Musk

Marick Masters forklarer at lovgivingen i landet gjør det vanskelig for nye fagforeninger å få fotfeste, fordi det er mindre regulering av næringslivet og mer ansvar for egen lykke hos den enkelte.

I forsøket på å organisere flere av bilarbeiderne i USA kan UAW ha god nytte av støtte i hjemlandene til de utenlandske bilprodusentene. Men europeisk støtte betyr mindre i oppgjøret mot Tesla, fordi det er en amerikanske virksomhet.

– Jeg tror UAW tar imot hva som helst som svekker Musk. Alt som lager bråk, som kan avlede oppmerksomheten, komplisere situasjonen og skape økonomiske problemer. Så de vil gjerne ha så mye støy som mulig. Men det betyr ikke enormt mye for dem. Det viktige er det som skjer blant arbeiderne her i USA. Hvordan de forholder seg til Musk og UAW, sier Masters.

UAW

The International Union, United Automobile, Aerospace and Agricultural Implement Workers of America ble stiftet i 1935 og er en av USAs største og eldste fagforeninger

Rundt 400.000 yrkesaktive og 580.000 pensjonerte medlemmer i USA, Canada og Puerto Rico. 600 lokalavdelinge

150.000 medlemmer jobber i bilindustrien. Resten er fordelt i en lang rekke sektorer, blant annet 100.000 innen videregående utdanning

1750 tariffavtaler med 1050 arbeidsgivere.

I sin storhetstid hadde UAW i 1979 1,5 millioner aktive medlemmer.

Elektriker Shawn Fain overtok ledervervet i mars 2023, etter flere korrupsjonssaker og et bittert lederoppgjør

TESLA

Amerikansk bil- og energivirksomhet stiftet i San Carlos, California i 2003.

Flyttet i desember 2021 sitt juridiske hovedkvarter til Texas, etter en strid med myndighetene i California om arbeidsbetingelsene under korona-nedstengningen

Mangemilliardæren Elon Musk ble med en investering på 6,5 millioner dollar i 2004 virksomhetens største aksjonær. I 2008 ble han administrerende direktør.

Teslas første bil – Roadster – kom på markedet i 2008. Tesla dominerer i dag markedet for elbiler og er et av verdens mest verdifulle selskaper.

Elon Musk eier også romvirksomheten SpaceX og det sosiale mediet X (tidligere Twitter).

Musk er ifølge finansmagasinet Forbes god for 257 milliarder dollar og er dermed et av verdens rikeste mennesker. 

04.01.2024
09:09
08.01.2024 11:09

UAW

The International Union, United Automobile, Aerospace and Agricultural Implement Workers of America ble stiftet i 1935 og er en av USAs største og eldste fagforeninger

Rundt 400.000 yrkesaktive og 580.000 pensjonerte medlemmer i USA, Canada og Puerto Rico. 600 lokalavdelinge

150.000 medlemmer jobber i bilindustrien. Resten er fordelt i en lang rekke sektorer, blant annet 100.000 innen videregående utdanning

1750 tariffavtaler med 1050 arbeidsgivere.

I sin storhetstid hadde UAW i 1979 1,5 millioner aktive medlemmer.

Elektriker Shawn Fain overtok ledervervet i mars 2023, etter flere korrupsjonssaker og et bittert lederoppgjør

TESLA

Amerikansk bil- og energivirksomhet stiftet i San Carlos, California i 2003.

Flyttet i desember 2021 sitt juridiske hovedkvarter til Texas, etter en strid med myndighetene i California om arbeidsbetingelsene under korona-nedstengningen

Mangemilliardæren Elon Musk ble med en investering på 6,5 millioner dollar i 2004 virksomhetens største aksjonær. I 2008 ble han administrerende direktør.

Teslas første bil – Roadster – kom på markedet i 2008. Tesla dominerer i dag markedet for elbiler og er et av verdens mest verdifulle selskaper.

Elon Musk eier også romvirksomheten SpaceX og det sosiale mediet X (tidligere Twitter).

Musk er ifølge finansmagasinet Forbes god for 257 milliarder dollar og er dermed et av verdens rikeste mennesker. 




Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Norsk rederi stjal lønna til ukrainske flyktninger

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

Det blir ny lønn for arbeidsfolk etter påske. Frontfaget har frist på seg til å 1. april om å bli enige.

Det blir ny lønn for arbeidsfolk etter påske. Frontfaget har frist på seg til å 1. april om å bli enige.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får elektrikeren jobben tilbake

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder


Flere saker