JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Trafikkulykke

Toppmøte om kollisjonssikkerhet på busser

En samlet norsk bussbransje vil ha bedre kollisjonssikkerhet for bussjåfører så raskt som mulig. Det vil samferdselsministeren også.
I 2017 omkom en bussjåfør da to busser skled inni hverandre. Farten var godt under 40 km/t på begge bussene.

I 2017 omkom en bussjåfør da to busser skled inni hverandre. Farten var godt under 40 km/t på begge bussene.

Statens Havarikommisjon

roy@lomedia.no

Torsdag 2. februar møtte Fellesforbundet, Jernbaneforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Spekter og NHO Transport opp hos samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Kun ett spørsmål var på agendaen: den manglende sikkerheten for bussjåfører ved kollisjoner. 

De siste årene har flere bussjåfører omkommet, da bussene ikke er konstruert for å beskytte sjåførene ved et sammenstøt forfra. Det har vært ulykker med dødelig utfall selv i hastigheter ned mot 30 kilometer i timen.

Det siste fatale tilfellet skjedde i romjulen i hjembyen til samferdselsministeren.

I etterkant av det sa Fellesforbundets forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen til Magasinet for fagorganiserte tidligere i år, at myndighetenes sendrektighet med å få på plass krav om sikrere busser hadde kostet menneskeliv

– Det argumentet har vi fått ryddet unna

Etter møtet med samferdselsministeren har Sivertsen fått noe større forståelse for hvorfor det har tatt tid i denne regjeringens arbeid med saken. 

– Det har heldigvis blitt jobbet med denne saken kontinuerlig siden regjeringen tok over denne fra forrige borgerlige regjering. Det er ikke noe de har lagt bort for å prioritere andre saker, men vi fikk forklart at høringsrunden ga noen tilbakemeldinger som forsinket arbeidet, forteller Sivertsen.

Det skal blant annet ha dreid seg om at bussprodusentene etter sigende ikke kunne levere busser med høyere sikkerhetskrav. 

– Det argumentet har vi fått ryddet unna, i og med at de fylkeskommunale kollektivselskapene har kommet med strengere krav. De fleste av tiltakene ligger allerede eller vil ligge i de kommende anbudene, påpeker han. 

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i møte med arbeidstaker og arbeidsgiverorganisasjoner innenfor bussbransjen om kollisjonssikkerhet i busser. Med ryggen til sitter administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange og forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen. 

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i møte med arbeidstaker og arbeidsgiverorganisasjoner innenfor bussbransjen om kollisjonssikkerhet i busser. Med ryggen til sitter administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange og forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen. 

Frøydis Tornøe, Samferdselsdepartementet

Kritiserte tempoet

Nå sto en samlet bussbransje langt fra med lua i hånda på Nygård sitt kontor.

Kritikken fra Fellesforbundet om sendrektighet ble behørig fremmet direkte til statsråden og som oppfølging av henvendelsen forbundet sendte skriftlig direkte til statsråden i begynnelsen av januar i år. 

– Vi ble lovet fortgang i arbeidet, og at en ny forskrift vil komme så fort som mulig. Vi ble også lovet at målet er at den skal være på plass før den opprinnelige datoen 1. januar 2024, sier Sivertsen. 

Han synes det er positivt at regjeringen vil forsere arbeidet.

– Det viser at vi har en regjering som tar dette på alvor. Det er en politisk vilje til å presse på, langt utover det vi opplevde med den forrige regjeringen. Samtidig kjenner jeg meg igjen i at det er vanskelig å reise disse problemstillingene internasjonalt. Det er ikke stort engasjement ute i Europa for dette, understreker Sivertsen. 

Vil ikke vente: Bussjåfører og arbeidsgivere krever fortgang i arbeidet for sikrere busser

Legger press på selskapene

Han poengterer at selv om lovnadene fra departementet er betryggende, vil verken han eller resten av bussbransjen sitte og vente på en forskriftsendring.

– Vi kommer til å jobbe opp mot de enkelte fylkeskommunene slik at det kommer inn krav om sjåførsikkerhet i anbudspapirene. Vi vil også presse på slik at der det skal fases ut kjøretøy innenfor eksisterende anbud, så må nye busser tilfredsstille høyere sikkerhetskrav enn det vi har i dag. Vi ønsker jo at kravet til sikkerhet skal være det til enhver tid beste som finnes, fastholder han. 

– Og det opplever jeg at også er målet til dagens regjering, men jeg må jo si at jeg er j..lig utålmodig og ønsker fortgang i å gjøre arbeidshverdagen til bussjåførene langt sikrere enn det vi opplever med dagens busser, avslutter finnmarkingen Dag-Einar Sivertsen. 

Utilstrekkelige internasjonale krav

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet bekrefter at det ble diskutert hvor raskt myndighetene kan stille strengere krav til utformingen av bussene.

– Et viktig punkt i møtet med arbeidstaker og arbeidsgiversiden i bussbransjen, var hvor tidlig kravene kan tre i kraft og om de kan tre i kraft før 1. januar 2024. Jeg oppfattet signalene i møtet som positive til mulighetene for tidlig ikrafttreden, men jeg vil ha ytterligere dialog med blant annet bussprodusenter og -importører før jeg lander om kravet kan innføres før 1. januar 2024, skriver Nygård i en epost til Magasinet for fagorganiserte.

Han peker på at fylkeskommunene uansett har frihet til å stille strengere krav gjennom anbudsprosessene sine enn det som ligger i forskriftene om tekniske krav til bussene, og at anbudsprosessene er et viktig virkemiddel for å bidra til økt kollisjonssikkerhet for sjåfører.

– Det er bra at dette vektlegges i mange anbud allerede, spesielt når vi har utfordringer med utilstrekkelige internasjonale kjøretøytekniske krav på dette området, understreker han.

Første skritt på veien

Samferdselsministeren lover at regjeringen ikke vil stoppe arbeidet for sikrere busser når de nye forskriftene kommer på plass.  

– Jeg er enig i at den standarden som innføres nå ikke gir tilstrekkelig sikkerhet for sjåførene, men den er et viktig første skritt for bedre krav til kollisjonssikkerhet i buss, poengterer han.

Det inkluderer også å jobbe for strengere internasjonale regler.

– Det internasjonale arbeidet er utfordrende og langsiktig, og vi har så langt ikke fått gehør. Men vi vil jobbe videre, både med strengere nasjonale krav og for å påvirke de internasjonale sikkerhetsstandardene. Alle gode nasjonale krefter må jobbe sammen og benytte de internasjonale kontaktene sine, og her ser vi særlig mot de nordiske landene, avslutter Jon-Ivar Nygård.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse