SKREKKEKSEMPEL: Slike lastebiler kjører på norske veier. Denne lastebilen som ble stoppet i kontroll av Statens vegvesen manglet et hjul. Akslingen var hengt opp i en lastestropp.
Statens Vegvesen
Transportbransjen vil ansvarliggjøre de som bestiller: – Et viktig skritt mot bedre sikkerhet på veiene
En samlet transportbransje vil at de som kjøper transporttjenester skal få et ansvar for sikkerheten til kjøretøyene som benyttes.
roy@lomedia.no
Med jevne mellomrom publiserer Statens vegvesen bilder av lastebiler som er rene trafikkfeller. Det kan være lastebiler med utslitte dekk på vinterføre, lastebiler uten bremser og i ekstreme tilfeller et manglende hjul, der akslingen er hengt opp i en lastestropp.
Mye lest: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig til under minstelønn
Oppdrag fra Havarikommisjonen
I slike tilfeller har det ofte vært enten sjåføren og/eller transportselskapet som har fått svi, men nå er bransjen og myndigheter innen transportsektoren enige om at de som bestiller transporten også bør ansvarliggjøres.
Det er klart etter at en arbeidsgruppe bestående av medlemmer fra både NHO Logistikk og Transport, Norges Lastebileier-Forbund, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Norsk Industri, Arbeidstilsynet og Statens vegvesen på anmodning fra Statens Havarikommisjon har sett på tiltak som kan øke trafikksikkerheten på veiene.
Bakgrunnen var fire ulykker i 2019 som Havarikommisjonen undersøkte. Disse ulykkene var med vogntog der det ble personskader på andre trafikanter.
Arbeidsgruppen har sju forslag til tiltak. Se dem nederst i saken.
(Saken fortsetter under bildet)
KAN BLI DYRT: – Hvis transportkjøperne kan slå opp i et register og se hvilke selskap som har gjentatte brudd på regelverket, så vil det være oppsiktsvekkende om de likevel bestiller fra dem, bare fordi de er billige. Det kan bli dyrt for dem i ettertid, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
Kan koste dyrt
Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen er glad for at bransjen og myndighetene har blitt enige om at transportkjøperne har et ansvar for trafikksikkerheten.
– Dette er et viktig skritt mot bedre sikkerhet på veiene. Dette vil gjøre at transportkjøperne ikke kan løpe fra ansvaret de har. Hvis de kan slå opp i et register og se hvilke selskap som har gjentatte brudd på regelverket, så vil det være oppsiktsvekkende om de likevel bestiller fra dem, bare fordi de er billige. Da bør de være oppmerksomme på at de vil kunne bli ansvarliggjort og måtte betale dyrt i ettertid, påpeker han.
Hør ukas podkast: Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda
Mer kontroller
Sivertsen er imidlertid klar på at økte ressurser til å drive kontrolltiltak vil være helt avgjørende dersom man virkelig skal få bukt med problemet, enten det dreier seg om lastebiler som utgjør en sikkerhetsrisiko på veiene, eller underbetaling av sjåførene.
– Vi vet jo at dersom det ikke blir kontrollert ordentlig, så er det ingen fare for transportørene å la være å følge de reglene som finnes. Derfor må det bevilges ressurser til bedre og flere kontroller. Hvis det ikke blir kontrollert, har man jo bare skrevet nye regler for å toe sine egne hender, understreker Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.
De sju forslagene fra arbeidsgruppen
• Eksisterende lovverk klargjøres når det gjelder ansvar for dem som bestiller transporttjenester. Man må sikre at en samlet oversikt over slike bestemmelser er lett tilgjengelig.
• Kontrollmyndighetene må gis økte og tilstrekkelige ressurser.
• Arbeidstilsynet publiserer oversikt over stansede virksomheter.
• Relevante bransjeorganisasjoner oppfordres til å sette større fokus på transportbestillerens ansvar.
• Relevante bransjeorganisasjoner anmodes om å vurdere hvordan trafikksikkerhet i forbindelse med bestilling av varetransport kan inntas som tema i aktuelle bransjeavtaler.
• Arbeids- og sosialdepartementet og Samferdselsdepartentet anmoder Treparts bransjeprogram for transport om å fokusere på spørsmål knyttet til bestilling av transporttjenester.
• Arbeidstilsynet og Vegdirektoratet utreder om det er aktuelt og praktisk gjennomførbart med en ny felles forskrift som regulerer ansvar i tilknytning til bestilling av transporttjenester.
De sju forslagene fra arbeidsgruppen
• Eksisterende lovverk klargjøres når det gjelder ansvar for dem som bestiller transporttjenester. Man må sikre at en samlet oversikt over slike bestemmelser er lett tilgjengelig.
• Kontrollmyndighetene må gis økte og tilstrekkelige ressurser.
• Arbeidstilsynet publiserer oversikt over stansede virksomheter.
• Relevante bransjeorganisasjoner oppfordres til å sette større fokus på transportbestillerens ansvar.
• Relevante bransjeorganisasjoner anmodes om å vurdere hvordan trafikksikkerhet i forbindelse med bestilling av varetransport kan inntas som tema i aktuelle bransjeavtaler.
• Arbeids- og sosialdepartementet og Samferdselsdepartentet anmoder Treparts bransjeprogram for transport om å fokusere på spørsmål knyttet til bestilling av transporttjenester.
• Arbeidstilsynet og Vegdirektoratet utreder om det er aktuelt og praktisk gjennomførbart med en ny felles forskrift som regulerer ansvar i tilknytning til bestilling av transporttjenester.
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit.
Berit Baumberger
Skitbyen-Berit med ti råd til Nav
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.
Martin Guttormsen Slørdal
Enige om statsbudsjettet: Øker barnetrygden og minstesatsen for uføre
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke