Transportbransjen vil ansvarliggjøre de som bestiller: – Et viktig skritt mot bedre sikkerhet på veiene
En samlet transportbransje vil at de som kjøper transporttjenester skal få et ansvar for sikkerheten til kjøretøyene som benyttes.
SKREKKEKSEMPEL: Slike lastebiler kjører på norske veier. Denne lastebilen som ble stoppet i kontroll av Statens vegvesen manglet et hjul. Akslingen var hengt opp i en lastestropp.
Statens Vegvesen
roy@lomedia.no
Med jevne mellomrom publiserer Statens vegvesen bilder av lastebiler som er rene trafikkfeller. Det kan være lastebiler med utslitte dekk på vinterføre, lastebiler uten bremser og i ekstreme tilfeller et manglende hjul, der akslingen er hengt opp i en lastestropp.
Mye lest: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig til under minstelønn
Oppdrag fra Havarikommisjonen
I slike tilfeller har det ofte vært enten sjåføren og/eller transportselskapet som har fått svi, men nå er bransjen og myndigheter innen transportsektoren enige om at de som bestiller transporten også bør ansvarliggjøres.
Det er klart etter at en arbeidsgruppe bestående av medlemmer fra både NHO Logistikk og Transport, Norges Lastebileier-Forbund, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Norsk Industri, Arbeidstilsynet og Statens vegvesen på anmodning fra Statens Havarikommisjon har sett på tiltak som kan øke trafikksikkerheten på veiene.
Bakgrunnen var fire ulykker i 2019 som Havarikommisjonen undersøkte. Disse ulykkene var med vogntog der det ble personskader på andre trafikanter.
Arbeidsgruppen har sju forslag til tiltak. Se dem nederst i saken.
(Saken fortsetter under bildet)
KAN BLI DYRT: – Hvis transportkjøperne kan slå opp i et register og se hvilke selskap som har gjentatte brudd på regelverket, så vil det være oppsiktsvekkende om de likevel bestiller fra dem, bare fordi de er billige. Det kan bli dyrt for dem i ettertid, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
Kan koste dyrt
Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen er glad for at bransjen og myndighetene har blitt enige om at transportkjøperne har et ansvar for trafikksikkerheten.
– Dette er et viktig skritt mot bedre sikkerhet på veiene. Dette vil gjøre at transportkjøperne ikke kan løpe fra ansvaret de har. Hvis de kan slå opp i et register og se hvilke selskap som har gjentatte brudd på regelverket, så vil det være oppsiktsvekkende om de likevel bestiller fra dem, bare fordi de er billige. Da bør de være oppmerksomme på at de vil kunne bli ansvarliggjort og måtte betale dyrt i ettertid, påpeker han.
Hør ukas podkast: Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda
Mer kontroller
Sivertsen er imidlertid klar på at økte ressurser til å drive kontrolltiltak vil være helt avgjørende dersom man virkelig skal få bukt med problemet, enten det dreier seg om lastebiler som utgjør en sikkerhetsrisiko på veiene, eller underbetaling av sjåførene.
– Vi vet jo at dersom det ikke blir kontrollert ordentlig, så er det ingen fare for transportørene å la være å følge de reglene som finnes. Derfor må det bevilges ressurser til bedre og flere kontroller. Hvis det ikke blir kontrollert, har man jo bare skrevet nye regler for å toe sine egne hender, understreker Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.
De sju forslagene fra arbeidsgruppen
• Eksisterende lovverk klargjøres når det gjelder ansvar for dem som bestiller transporttjenester. Man må sikre at en samlet oversikt over slike bestemmelser er lett tilgjengelig.
• Kontrollmyndighetene må gis økte og tilstrekkelige ressurser.
• Arbeidstilsynet publiserer oversikt over stansede virksomheter.
• Relevante bransjeorganisasjoner oppfordres til å sette større fokus på transportbestillerens ansvar.
• Relevante bransjeorganisasjoner anmodes om å vurdere hvordan trafikksikkerhet i forbindelse med bestilling av varetransport kan inntas som tema i aktuelle bransjeavtaler.
• Arbeids- og sosialdepartementet og Samferdselsdepartentet anmoder Treparts bransjeprogram for transport om å fokusere på spørsmål knyttet til bestilling av transporttjenester.
• Arbeidstilsynet og Vegdirektoratet utreder om det er aktuelt og praktisk gjennomførbart med en ny felles forskrift som regulerer ansvar i tilknytning til bestilling av transporttjenester.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.
Flere saker
De sju forslagene fra arbeidsgruppen
• Eksisterende lovverk klargjøres når det gjelder ansvar for dem som bestiller transporttjenester. Man må sikre at en samlet oversikt over slike bestemmelser er lett tilgjengelig.
• Kontrollmyndighetene må gis økte og tilstrekkelige ressurser.
• Arbeidstilsynet publiserer oversikt over stansede virksomheter.
• Relevante bransjeorganisasjoner oppfordres til å sette større fokus på transportbestillerens ansvar.
• Relevante bransjeorganisasjoner anmodes om å vurdere hvordan trafikksikkerhet i forbindelse med bestilling av varetransport kan inntas som tema i aktuelle bransjeavtaler.
• Arbeids- og sosialdepartementet og Samferdselsdepartentet anmoder Treparts bransjeprogram for transport om å fokusere på spørsmål knyttet til bestilling av transporttjenester.
• Arbeidstilsynet og Vegdirektoratet utreder om det er aktuelt og praktisk gjennomførbart med en ny felles forskrift som regulerer ansvar i tilknytning til bestilling av transporttjenester.