JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Europeisk sjåførundersøkelse:

Utslitte tungtransportsjåfører må kjøre i frykt for å forårsake store ulykker. Nå tar europeisk fagbevegelse grep

Utslitte buss- og lastebilsjåfører er et sikkerhetsproblem på veiene. Nå undersøker europeisk fagbevegelse omfanget av problemet.
TRAFIKKSIKKERHETSPROBLEM: Ikke alle utmattede sjåfører kan ta seg en blund i lasterommet på bussen sin, slik denne brasilianske sjåføren. Utslitte og trøtte sjåfører utgjør en stor trafikkfare, men hvor stort problemet er, ønsker europeisk fagbevegelse svar på. En nettbasert undersøkelse er nå lansert.

TRAFIKKSIKKERHETSPROBLEM: Ikke alle utmattede sjåfører kan ta seg en blund i lasterommet på bussen sin, slik denne brasilianske sjåføren. Utslitte og trøtte sjåfører utgjør en stor trafikkfare, men hvor stort problemet er, ønsker europeisk fagbevegelse svar på. En nettbasert undersøkelse er nå lansert.

Colourbox

roy@lomedia.no

Det er den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, ETF, som står bak den web-baserte undersøkelsen som nå lanseres. Prosjektet som kalles «Fagforeninger og sjåfører for tryggere veier i Europa» er EU-finansiert, og svarene som kommer inn i undersøkelsen vil ende opp i en studie om utmattelse av sjåfører innen buss- og godstransport.

Denne studien gjøres sammen med forskningsinstituttet WMP Consult.

Ikke for kollektivtransport

I målgruppen er buss- og lastebilsjåfører som reiser lange avstander eller har mer enn åtte timers arbeidstid hver dag, men sjåfører som kjører offentlig kollektivtransport skal ikke delta.

p

– Det synes vi er litt synd. I Norge ville det jo vært helt naturlig å ta med både bussjåførene som er en del av den offentlige kollektivtransporten og sjåførene som driver nærtransport, men disse bransjene tilhører en annen avdeling i ETF, så dermed er ikke de tatt med, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Et viktig verktøy

Han forteller at forbundet har deltatt i diskusjonene om undersøkelsen, og at målet er at medlemsorganisasjoner skal kunne bruke funnene til å håndtere problemer i sine medlemsland.

– Her i Norge har vi nok ganske god kjennskap og oversikt over problemet, men, men ute i Europa er det et mer brokete bilde på hvordan situasjonen er. Det er grunnen til at ETFs medlemsorganisasjoner har meldt inn dette som et problem, og dermed valgt å få laget denne undersøkelsen. Den kan både vi i Fellesforbundet, ETF og ETFs medlemsorganisasjoner senere bruke til å lage politikk på området, sier han.

Er trafikkfarlig

Selv om man selvsagt kan bli sliten og utmattet i andre yrker også, minner Sivertsen om at for sjåfører handler det om trafikksikkerheten både for dem selv og andre trafikanter.

p

– Undersøkelser viser at du får dårligere konsentrasjonsevne når du er trøtt og sliten. Hvis du er yrkesutøver og sitter bak rattet i et 50-tonns vogntog eller i en fullastet buss, kan en ulykke forårsaket av at sjåføren er utmattet og trøtt få store konsekvenser, understreker han.

Ikke på skandinavisk

Linken til undersøkelsen ligger allerede ute på ETF sine nettsider, og Fellesforbundet har sendt den til alle forbundets transportarbeiderforeninger, samt bransjerådene for buss og gods.

Undersøkelsen gjøres anonymt, og er tilgjengelig på engelsk, tysk, fransk, spansk, nederlandsk, italiensk, polsk, tsjekkisk, rumensk, bulgarsk og slovakisk, men ingen skandinaviske språk.

– Jeg tror nok ETF har tenkt at skandinaviske sjåfører er så flinke i engelsk at de kan ta undersøkelsen på det språket, sier Dag-Einar Sivertsen.

Her er undersøkelsen

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse