JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TRAFIKKSIKKERHETSPROBLEM: Ikke alle utmattede sjåfører kan ta seg en blund i lasterommet på bussen sin, slik denne brasilianske sjåføren. Utslitte og trøtte sjåfører utgjør en stor trafikkfare, men hvor stort problemet er, ønsker europeisk fagbevegelse svar på. En nettbasert undersøkelse er nå lansert.

TRAFIKKSIKKERHETSPROBLEM: Ikke alle utmattede sjåfører kan ta seg en blund i lasterommet på bussen sin, slik denne brasilianske sjåføren. Utslitte og trøtte sjåfører utgjør en stor trafikkfare, men hvor stort problemet er, ønsker europeisk fagbevegelse svar på. En nettbasert undersøkelse er nå lansert.

Colourbox

Europeisk sjåførundersøkelse:

Utslitte tungtransportsjåfører må kjøre i frykt for å forårsake store ulykker. Nå tar europeisk fagbevegelse grep

Utslitte buss- og lastebilsjåfører er et sikkerhetsproblem på veiene. Nå undersøker europeisk fagbevegelse omfanget av problemet.


11.05.2020
09:13
11.05.2020 09:49

roy@lomedia.no

Det er den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, ETF, som står bak den web-baserte undersøkelsen som nå lanseres. Prosjektet som kalles «Fagforeninger og sjåfører for tryggere veier i Europa» er EU-finansiert, og svarene som kommer inn i undersøkelsen vil ende opp i en studie om utmattelse av sjåfører innen buss- og godstransport.

Denne studien gjøres sammen med forskningsinstituttet WMP Consult.

Ikke for kollektivtransport

I målgruppen er buss- og lastebilsjåfører som reiser lange avstander eller har mer enn åtte timers arbeidstid hver dag, men sjåfører som kjører offentlig kollektivtransport skal ikke delta.

p

– Det synes vi er litt synd. I Norge ville det jo vært helt naturlig å ta med både bussjåførene som er en del av den offentlige kollektivtransporten og sjåførene som driver nærtransport, men disse bransjene tilhører en annen avdeling i ETF, så dermed er ikke de tatt med, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Et viktig verktøy

Han forteller at forbundet har deltatt i diskusjonene om undersøkelsen, og at målet er at medlemsorganisasjoner skal kunne bruke funnene til å håndtere problemer i sine medlemsland.

– Her i Norge har vi nok ganske god kjennskap og oversikt over problemet, men, men ute i Europa er det et mer brokete bilde på hvordan situasjonen er. Det er grunnen til at ETFs medlemsorganisasjoner har meldt inn dette som et problem, og dermed valgt å få laget denne undersøkelsen. Den kan både vi i Fellesforbundet, ETF og ETFs medlemsorganisasjoner senere bruke til å lage politikk på området, sier han.

Er trafikkfarlig

Selv om man selvsagt kan bli sliten og utmattet i andre yrker også, minner Sivertsen om at for sjåfører handler det om trafikksikkerheten både for dem selv og andre trafikanter.

p

– Undersøkelser viser at du får dårligere konsentrasjonsevne når du er trøtt og sliten. Hvis du er yrkesutøver og sitter bak rattet i et 50-tonns vogntog eller i en fullastet buss, kan en ulykke forårsaket av at sjåføren er utmattet og trøtt få store konsekvenser, understreker han.

Ikke på skandinavisk

Linken til undersøkelsen ligger allerede ute på ETF sine nettsider, og Fellesforbundet har sendt den til alle forbundets transportarbeiderforeninger, samt bransjerådene for buss og gods.

Undersøkelsen gjøres anonymt, og er tilgjengelig på engelsk, tysk, fransk, spansk, nederlandsk, italiensk, polsk, tsjekkisk, rumensk, bulgarsk og slovakisk, men ingen skandinaviske språk.

– Jeg tror nok ETF har tenkt at skandinaviske sjåfører er så flinke i engelsk at de kan ta undersøkelsen på det språket, sier Dag-Einar Sivertsen.

Her er undersøkelsen

11.05.2020
09:13
11.05.2020 09:49



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker