JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Wolt-bud aksjonerte mot nok et kutt: – Rett og slett forbanna

Over 30 bud protesterte mot at Wolt har satt ned betalingen per leveranse.
Espen Utne Landgraff er klar for å ta kampen mot Wolt.

Espen Utne Landgraff er klar for å ta kampen mot Wolt.

Kasper Holgersen

martin@lomedia.no

eline@lomedia.no

kasper.holgersen@lomedia.no

– Enda en gang har Wolt kuttet betalingen per levering. Det gjør de med jevne mellomrom, og mange er rett og slett forbanna. Vi er lei av at Wolt kutter, og vet at det verken er første eller siste gang det skjer, sier sykkelbud Espen Utne Landgraff.

Mellom 30 og 35 bud for leveringstjenesten Wolt gikk til spontan aksjon mot dårligere betalt i dag. Utenfor Wolt Markets hadde budene samlet seg, i protest mot at betalingen de får er satt ned.

Espen Utne Landgraff var med å få på plass ordna arbeidsforhold og tariffavtale i Foodora høsten 2019. Nå jobber han som sykkelbud i Wolt og er klar for å ta kampen her også.

Les mer: Sykkelbud Espen går til sak mot Wolt for å få fast jobb

Merkbart verre

– Vi streiker i dag fordi vi ikke vil jobbe for så lite betalt, sier bud Zabiullah Marukhel. Han har jobbet i Wolt i tre år. Han sier betalingen har gått fra bra til veldig lite, og at det er mye utgifter til blant annet bensin og bompenger.

– Hvis de ikke betaler godt nok så kommer jeg til å slutte, sier Marukhel.

Kollega Usman Khan er enig i at lønna er blitt dårligere, og tror det blant annet skyldes at det er for mange sjåfører.

Han sier også at det finnes sjåfører som kjører med andre personers id og ikke betaler kostnader, skatt eller parkeringsbøter.

– Jeg startet i Wolt siden jeg ikke fikk noen andre jobber, forteller Khan.

 Usman Khan tror for mange sjåfører har gjort at lønna er blitt dårligere.

Usman Khan tror for mange sjåfører har gjort at lønna er blitt dårligere.

Kasper Holgersen

Stadig dårligere betalt

Landgraff har regnet på hva han selv tjener per levering. Da han begynte i 2021 var det i snitt 83 kroner per jobb. I februar i år hadde det gått ned til 79, og nå er det nede i 69 kroner.

For bud som ikke er selvstendig næringsdrivende med eget firma, men såkalte frilansere, er betalingen enda lavere.

I juni meldte fire sykkelbud i Wolt at de går til sak mot matleveringstjenesten. Tre bud i Oslo og et bud i Trondheim krevde faste ansettelser, og Fellesforbundet sendte inn varsel om søksmål mot Wolt.

Etter det FriFagbevegelse kjenner til, ligger søksmålet an til å ende opp i retten.

– Når Wolt nok en gang bare kutter i betalingen, viser de hvorfor de vil at vi skal være selvstendig næringsdrivende og ikke ansatte. Med tariffavtale hadde de ikke ensidig bare kunnet kutte i lønna, sier Landgraf.

Han forteller at de fleste av dem som aksjonerte i dag ikke er organiserte i Fellesforbundet.

– Vi som er organisert prøver nå å få med flere, og etablere en klubb slik at vi kan jobbe videre sammen med fagforeninga, sier Landgraff.

– Hvis de ikke betaler godt nok så kommer jeg til å slutte, sier Zabiullah Marukhel.

– Hvis de ikke betaler godt nok så kommer jeg til å slutte, sier Zabiullah Marukhel.

Kasper Holgersen

– En god samtale

– En liten gruppe budpartnere møtte opp utenfor Wolt Market i Oslo sentrum i dag. De oppførte seg veldig pent. Vi hadde en god samtale med dem, skriver Wolts pressekontakt Christian Kamhaug i en SMS.

– De ønsket primært å komme i dialog med ansvarlige personer i vår driftsavdeling om betaling for oppdrag. Det har vi avtalt med noen av dem som fremsto som lederskikkelser, som vil ha møter med relevante personer hos oss, fortsetter Kamhaug. 

Espen Utne Landgraff bekrefter at det er kalt inn til møter, men at de ansatte nekter å møte Wolt alene, enkeltvis. Derfor vil det bli forsøkt satt opp et møte der budene kan komme sammen.

Tar kampen igjen

Espen Utne Landgraff sa til FriFagbevegelse i juni at måten Wolt opererer på bryter med norsk lov, når sykkelbudene regnes som selvstendige oppdragstakere og ikke som arbeidstakere.

– De skyver alle kostnader og risiko over på sykkelbudene. Wolt har all makt og kontroll, sa han.

Han sier at det er opp til Wolt og deres algoritmer å bestemme hvilke oppdrag budene får og hvilken betaling som gis.

– Vi er aldri i posisjon til å forhandle om noe som helst. Wolt kan også utestenge bud fra appen hvis de ønsker det, sier han.

Wolt-bud protesterte onsdag mot bedriften de jobber for, men ikke er ansatt i.

Wolt-bud protesterte onsdag mot bedriften de jobber for, men ikke er ansatt i.

Kasper Holgersen

Vil ha ordna arbeidsforhold

Kjell-Arve Aspaas, leder av Midtnorsk Transportarbeiderforening, sier at bakgrunnen for at de har sendt inn krav om fast ansettelse for budet i Trondheim, er at arbeidsforholdet per definisjon er et ansettelsesforhold.

– Vi ønsker å få ordna arbeidsforhold for Wolt-budene. Hvis Wolt-ledelsen sier nei til dette, er det nærliggende å tenke på hvordan det gikk i Foodora, sa Aspaas i juni, og siktet til streiken som førte til tariffavtale hos Wolt-konkurrenten.

Avviser lovbrudd

Wolt avviser at loven brytes og forsvarer forretningsmodellen, som blant annet baserer seg på at budene regnes som selvstendige oppdragstakere og ikke arbeidstakere.

– Vi har sett på både den gamle og den nye arbeidsmiljøloven, snakket med våre rådgivere og sett på hvordan dette fungerer både i Sverige, Finland og Danmark. Vi er ganske sikre på at vi er godt innenfor det som er norsk lov, sier kommunikasjonssjef Christian Kamhaug i Wolt Norge til NRK.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse