West Bollsta:
Ny superrigg skal finne olje i Barentshavet: – Nye olje- og gassfunn er grunnlaget for all aktivitet i denne næringen
Den høyteknologiske flyteriggen West Bollsta skal rundt 1. oktober legge ut på leteboring i Barentshavet, hvor nær halvparten av de antatt uoppdagede ressursene på sokkelen ligger.
KJEMPE: West Bollsta er den største og kraftigste halvt nedsenkbare flyteriggen i verden.
Atle Espen Helgesen
trond.elstad@lomedia.no
West Bollsta skal ut på leting for Lundin rundt 1. oktober. Det under forutsetning av at alt utstyret kommer i tide. Forberedelsene er i full gang.
Fullspekket med norsk teknologi fra blant annet Kongsberg-gruppen, gjør riggen til et utstillingsvindu for leverandørindustrien. En begeistret forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi liker det han hører.
– Det gleder meg at så mange norske selskaper har levert teknologi til denne avanserte riggen, sier han.
• Les også: Roald skjulte dysleksien for sjefen. Så ble han bedt om å fylle ut et skjema
Investeringer og prosjekter
Splitter ny, god som gull, kraftigst og størst i verden; Den halvt nedsenkbare riggen ligger til kai i Bergen, og en delegasjon fikk omvisning på riggen i slutten av juni. Med på besøket var foruten Alfheim, ordfører Marte Mjøs Persen (Ap) i Bergen og Kari Bernardini fra Bergen og omland LO.
– Vi håper at riggen i begynnelsen av oktober er klar for å gå i gang med sin viktige jobb med å finne drivverdige felt som kan generere nye investeringer og prosjekter, sier tillitsvalgt i Industri Energi Seadrill, Kenneth Dragseide.
Høyt til værs sitter Industri Energi-medlem og kranfører Roy Sandven med joystickene og styrer dekkskrana. Han kan fortelle at vær og vind kan skape rystelser i krana.
– En kan bli ganske svett ved å sitte her i 12 timer mens stormen uler forbi når en er på feltet. Det er jo et stort ansvar også, men sikkerhet har naturlig nok alltid høyeste prioritet, sier han.
• Les også: Overstyrmann Bengt er koronafast til havs. Han vet fortsatt ikke når han får gå i land
Håper på storfunn
Nå gleder Sandven seg sammen med resten av besetningen til å komme i gang med leteboringen.
– Vi håper jo alltid å finne et stort funn. Det er av avgjørende betydning for arbeidsplassene våre og for inntekter til å sikre velferdssamfunnet, sier han.
I det som kanskje er selve hjertet på riggen, borebua, sitter driller Jan Ove Bjørheim. Han understreker at den største utviklingen i riggnæringen har vært innenfor sikkerhet.
– Det meste av arbeidet i dag er automatisert. En ser ikke lenger borepersonell som mangler fingre eller har sterkt nedsatt hørsel, forteller han.
Bjørheim omtaler arbeidet som både spennende og variert.
– Noe av det mest spennende er selvsagt om vi finner olje eller gass, selv om funnsannsynligheten for hver brønn ikke er høyere enn typisk 15 til 40 prosent, sier han.
• Leiarar i olje- og gass tener mest. Her er dei 25 best betalte yrka
Arbeidsplasser langs kysten
Alfheim mener det er helt avgjørende at oljeselskapene og myndighetene bidrar til å sikre en høy og jevn leteaktivitet på norsk sokkel i årene fremover.
– Nye olje- og gassfunn er grunnlaget for all aktivitet i denne næringen, sier han.
Ordfører Mjøs Persen var dypt imponert over hva hun fikk se og høre på riggen av plattformsjef Tor Reidar Berge i Seadrill.
– Det gleder meg at så mange norske bedrifter har levert utstyr og teknologi til riggen. Det skaper og opprettholder arbeidsplasser langs kysten. Vi er helt avhengig av at oljeindustrien har nye prosjekter på gang. Jeg ser også for meg at havvind offshore kan bli en viktig næring i fremtiden med kompetanse fra oljebransjen, sier hun.
Selve stålunderstellet ble bygd av verftet Hyundai i Sør-Korea. Riggen kostet i overkant av åtte milliarder kroner. Northern Drilling kjøpte den senere, og Seadrill har nå leiekontrakt med Northern Drilling. Dagraten er på om lag 300 000 dollar.
– Fra Seadrill stiller vi med 190 arbeidere. 63 av dem vil være om bord til enhver tid, sier Drageide.