JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Color Line-ansatte kan miste jobben:

Her kan KrF og Frp gjøre felles sak i budsjettforhandlingene

– Utflagging er feil vei å gå. Vi skal kjempe for at budsjettforliket ender med å redde arbeidsplassene, sier Frp-politiker.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Color Line

helge@lomedia.no

Lørdag ettermiddag startet budsjettforhandlingene mellom regjeringspartiene og KrF.

Næringspolitisk talsperson i Frp, Morten Ørsal Johansen, har fått et ess i ermene for å vinne fram med sitt syn. Han er glad for at KrFs Steinar Reiten nå har satt utflaggingen av Color Line-ansatte så høyt på dagsorden.

– Steinar er en bra mann. Jeg har hatt en dialog med KrF hele tiden og han er lett å forholde seg til. Jeg setter pris på at KrF vil kjempe for Color Line-ansatte, sier Ørsal Johansen til FriFagbevegelse.

700 norske sjøfolk kan bli erstattet av billigere utenlandsk arbeidskraft om Color Line får flagge om fra Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Regjeringen varslet i forslaget sitt til statsbudsjett, at de vil innføre en forskriftsendring som trer i kraft på nyåret, som tillater dette.

Nå har KrF tre muligheter til å sikre jobbene til 700 sjøfolk

Men, Frp-politikeren verken kan eller vil love at KrF får kravet sitt gjennom, selv om de har Johansens støtte.

– Jeg kan ikke love noe. Det kan ikke en gang våre forhandlere. Nå er dette en sak som er satt i spill i forbindelse med forhandlingene om statsbudsjettet hvor det er fire partier som må forholde seg til hverandre. Ingen enkeltsaker kan skilles ut av den totale pakken. Dette er et av kravene til Frp. KrFs forslag om å stoppe utflaggingen av Color Line øker sjansen for at denne saken lander på en god måte. Så er Venstre og Høyre også en del av forhandlingene, poengterer Ørsal Johansen.

– Dette kommer jo også an på hvor hardt KrF vil stå på dette kravet, legger han til.

Om tre måneder kan Color Line bytte ut Christian (53) med billigere utenlandsk arbeidskraft

– Hvor viktig er saken?

– Jeg kan ikke si noe om rangering av hva som er viktigst. Det er et helhetlig budsjett som skal i havn. Vi bryter ikke ut av regjeringssamarbeidet på grunn av denne saken, sier han.

Ørsal Johansens komite- og partikollega Bengt Rune Strifeldt er glad for at denne saken kommer på bordet igjen.

– Det er jo i tråd med vårt syn og ikke oss imot. Det er en ønsket situasjon å få en alliert, sier Bengt Rune Strifeldt til FriFagbevegelse.

– Nå er alt i spill igjen. Du må huske at forskriftsendringen som det her snakkes om, kunne vært innført allerede for ett år siden, poengterer Strifeldt.

– Det hersker liten tvil om at Frp er sjøfolkenes parti og slik skal det være også i framtiden. Forutsetningene har endret seg og det lønner seg å være et norsk rederi i et norsk skipsregister med norske sjøfolk. At det er slik er en villet politikk fra vår side, sier Strifeldt.

– Kommer ikke noe ut av Frps løfter, sier Color Line-ansatte som kan bli erstattet av billig utenlandsk arbeidskraft

På barrikadene

Morten Ørsal Johansen har hele tiden signalisert at han støtter sjøfolkenes sak i spørsmålet om utflagging av Color Line.

Likevel har han stemt sammen med sin stortingsgruppe om å tillate omflagging når det har vært avstemning i Stortinget.

– Det er ikke noe spesielt med det. Vi sitter i en regjering, og når regjeringen har blitt enig om en sak, kan ikke jeg som enkeltperson rokke ved det, sier Ørsal Johansen.

Så sent som i april møtte stortingsrepresentanten tillitsvalgte i Color Line. Da gikk han ifølge Klassekampen til frontalangrep på sin egen regjering, som vil tillate Color Line å flagge om sine ferger til Kiel.

Om det skjer, kan 700 sjøfolk bli erstattet med 700 lavtlønte utlendinger.

– Alle vet at Høyre er redernes parti, og Fremskrittspartiet er sjøfolkenes parti. Slik har det alltid vært, og dette er en sak vi har kriget masse om, sa den åpenhjertige politikeren til de tillitsvalgte som hadde seminar om bord på Kiel-ferja Color Magic.

(Saken fortsetter under bildet.)

Næringspolitisk talsperson Morten Ørsal Johansen i Fremskrittspartiet.

Næringspolitisk talsperson Morten Ørsal Johansen i Fremskrittspartiet.

Vidar Ruud, ANB (arkivfoto)

Muligheten for at Color Line-skipene skal kunne bytte skipsregister, har vært diskutert i flere år, og Johansen uttrykte i forbindelse med besøket at forutsetningene har endret seg underveis.

– Rederiet slet da saken opprinnelig kom opp. Siden er det gjort endringer i andre rammevilkår, og Color Line går godt økonomisk i dag, la han til.

Etter å ha lidd nederlag i egen stortingsgruppe måtte han likevel stemme ned et redningsforslag. Da ble han så utskjelt at presidentskapet måtte be representantene roe ned personkarakteristikkene.

Rødt-leder Bjørnar Moxnes ba ham gå på talerstolen for å be om unnskyldning overfor sjøfolkene. Geir Pollestad (Sp) mente at Frp seilte med sjørøverflagg. Og Terje Aasland (Ap) mente Ørsal Johansen har skapt falsk trygghet for 700 sjøfolk.

Color Line-ansatte Per Magne: – Jeg blir lei meg og forbanna når næringsministeren mener at jeg ikke er en ekte sjømann

– Alltid vondt å tape

Under behandlingen av revidert nasjonalbudsjett sist vår, kom KrF ham til unnsetning. Forskriftsendringen som ville gjøre det mulig for Color Line å flagge ut, ble utsatt som et resultat av budsjettavtalen mellom KrF og regjeringspartiene.

– Vi hadde en enighet med Høyre om saken, og dermed måtte vi stemme som vi gjorde. Det er alltid vondt å lide nederlag. Men jeg er bygget på den måten at jeg aldri gir meg. Så jeg gir meg ikke så lett denne gangen heller. Jeg skal stå på videre. Og jeg er glad for at KrF og Reiten gjør det samme, sier Ørsal Johansen.

Budsjettsummen det skal forhandles om er bare 35 millioner kroner. Det kan bli 100 millioner fra 2020.

Målet til de som forhandler om budsjettet, er å bli ferdig innen 27. november. Da må finanskomiteen gi sin innstilling.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse