JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LO-sekretær Terje O. Olsson krever svar med en gang på hva sjøfartsdirektoratet gjør med situasjonen på Svalbard. (Arkivbilde)

LO-sekretær Terje O. Olsson krever svar med en gang på hva sjøfartsdirektoratet gjør med situasjonen på Svalbard. (Arkivbilde)

Knut Viggen

LO krever svar fra direktoratet i Svalbard-saken

Etter alle skriveriene rundt det som skjer på fartøyene «Langøysund» og «Billefjord», har LO-ledelsen sendt brev til Sjøfartsdirektoratet. Saksbehandler og LO-sekretær, Terje Olav Olsson, forventer svar allerede i morgen, onsdag.



01.07.2014
12:00
04.07.2014 10:58

csd@lomedia.no

Saken om forholdene om bord fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» som daglig frakter turister i arktiske farvann rundt Svalbard, har nå fått LO-toppen til å reagere. Det var under en inspeksjonsrunde forrige uke at Norsk Sjømannsforbunds inspektører avdekket at mannskapet om bord, som er ansatt gjennom et bemanningsselskap på Filippinene, ikke får utbetalt hyre etter de lover og regler som skal følge et NOR-registrert skip.

– I skipsregisteret står det svart på hvitt at både «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip. Det betyr at de som jobber om bord skal ha norsk lønn, og hyreutbetalingene skal skje etter norske lønns- og arbeidsvilkår, slår LO-sekretær Terje Olav Olsson fast.

Spørsmål til direktoratet

Etter at Sjømannsforbundet avdekket at det filippinske mannskapet fremdeles blir lønnet etter filippinske kontrakter, har LO involvert seg i saken. I dag sendte ledelsen brev til Sjøfartsdirektoratet med tre klare spørsmål, beskrevet slik i brevet:

1. Beskrive hvordan dere (Sjøfartsdirektoratet – red.anm) generelt ser på situasjonen og utviklingen når det gjelder sosial dumping og arbeidslivskriminalitet innenfor sjøfarten. Vi minner om at sosial dumping antar en lang rekke former, og også omfatter mange andre forhold enn lønnsvilkår, som HMS osv.

2. Klargjøre hvilke metoder dere (Sjøfartsdirektoratet – red.anm) bruker og utvikler for å møte utfordringene på dette området, herunder samarbeid med andre etater og aktører, samt mer presist hvilket ansvar og hvilken rolle direktoratet har i dette arbeidet.

3. Redegjøre for hvordan direktoratet forholder seg til den aktuelle saken med «Langøysund» og «Billefjord». Hva kan og vil direktoratet gjøre for å sikre at de aktuelle fartøyene driver forsvarlig og korrekt nå og framover, herunder når det gjelder de sikkerhetsmessige forhold?

Krever umiddelbart svar

Det siste av disse tre spørsmålet knyttet opp til Svalbard-saken, krever LO svar på allerede i morgen.

– Etter mitt skjønn burde disse båtene ha blitt fortøyd til kaia umiddelbart etter at kontraktbruddet ble avdekket, og stått fortøyd inntil vi fikk alt av dokumentasjon på det tørre, og mannskapet om bord fikk utbetalt det de har krav på. Båtene går fremdeles daglig har jeg skjønt, og da må vi stille Sjøfartsdirektoratet klare spørsmål om hva de tenker å gjøre i denne saken, og vi forventer de kommer med et svar umiddelbart, sier Olsson.

Står sammen

LO kommer nå til å følge utviklingen i denne saken tett. Olsson opplyser at LO også kommer til å jobbe tett sammen med Sjømannsforbundet.

– Sjømannsforbundet har sagt at de ønsker oss med på laget, og vi lover å stå side om side med dem til denne saken er løst, slår Olsson fast.

I sine mange år som både tillitsvalgt i Hafslund, hovedkasserer i EL & IT Forbundet og nå som LO-sekretær i LOs ledelse er det ikke første gang Olsson sitter med saker som omfatter sosial dumping på skrivebordet.

– Nei dessverre, og uheldigvis blir det flere og flere. Det som trigger oss i LO er at vi nå begynner å få myndighetene mer på gli i forhold til disse sakene, og det er vi avhengig av. Slik er det i denne saken også, men da må direktoratet komme med klare svar til oss. Vi skal gjøre alt vi kan sammen med Sjømannsforbundet for å rydde opp. Ingen skal få drive virksomhet og tjene penger på andres nød, slår Olsson fast.

Les også:

Var for dyre, fikk fyken (01.07.2014)

LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs (27.06.2014)

Vurderer arrest og boikott (26.06.2014)

Sosial dumping på norske skip (25.06.2014)

Dette er saken:

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» seiler daglig med turister i farvannet rundt Svalbard og er eid av Henningsen Transport & Guiding

• I år byttet rederiet ut sitt norske mannskap og erstatt dem med et billigere filippinsk mannskap

• I april avdekket Sjøfartsdirektoratet og Norsk Sjømannsforbund at det filippinske mannskapet om bord fikk hyre etter filippinske kontrakter

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip, som betyr at mannskapet skal ha hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår

• I april undertegnet mannskapet på «Langøysund» norske lovlige arbeidskontrakter

• I juni utførte Norsk Sjømannsforbunds inspektører nytt besøk og avdekket at mannskapet fremdeles ikke får lønn i henhold til norske lønns- og arbeidsvilkår

• Om bord på «Billefjord» ble også påvist ulovlige filippinske kontrakter

• Norsk Sjømannsforbund vurderer nå å ta «Langøysund» arrest og boikott av «Billefjord» for å fremtvinge at rederiet betaler mannskapet lønn etter norsk tariff

• Sjøfartsdirektoratet har også gitt «Billefjord» seilingsforbud, og inndratt kapteinens sertifikat siden han ikke er EU-borger

• LO er også involvert i saken, og har løpende kontakt med Sjøfartsdirektoratet, samt gir Sjømannsforbundet sin støtte i videre arbeid, og eventuell ved en arrest og boikott

• Henningsen Transport & Guiding har klaget saken inn for Sjøfartsdirektoratet

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.07.2014
12:00
04.07.2014 10:58



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Telemuseet, CC BY-SA 4.0 (Illustrasjonsfoto)

Da oljen kom, kjempet arbeidsgiverne mot innleie. Så snudde det

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

Claudio Schwarz/Unsplash/privat

120.000 leste saken om Anne-Linns boikott – hør mer i podkasten Rørsla