LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs
Gerd Kristiansen er rystet over hva Norsk Sjømannsforbunds sine inspektører har avdekket på Svalbard ombord i fartøyene «Langøysund» og «Billefjord».
LO-leder Gerd Kristiansen mener det må slås kraftig ned på sosial dumping, slik som nå er avslørt på norske båter på Svalbard. (Arkivfoto)
Tri Nguyen Dinh
Saken oppsummert
csd@lomedia.no
Selv om LO-leder Gerd Kristiansen er på ferie, har hun fått med seg hva som foregår på Svalbard og det Norsk Sjømannsforbunds inspektører har avdekket på fartøyene «Langøysund» og «Billefjord». Begge båtene seiler til daglig med turister i arktisk farvann.
I år har reder i Henningsen Transport & Guiding, Stig Henningsen, erstattet det norske mannskapet med filippinere. Begge båtene er flagget i NOR-registeret, noe som tilsier at alle om bord skal få hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår. I april avdekket Sjømannsforbundets inspektører at mannskapet var hentet fra et bemanningsselskap i Manila. De gikk på filippinske kontrakter og fikk lønn etter denne.
Inspektørene fikk ordnet opp og mannskapet fikk norske lovlige kontrakter. Inspektørene har imidlertid fryktet for at mannskapet fremdeles ble lønnet etter den første kontrakten de hadde. Tirsdag og onsdag denne uken avdekket inspektørene på ny at på «Langøysund» er det fremdeles den filippinske kontrakten som gjelder. Det betyr at mannskapet blir betalt langt under det som skal gjelde på et NOR-registrert fartøy.
Nekter å samarbeide
Rederen selv ønsker ikke å samarbeide med Sjømannsforbundet. Han har tidligere opplyst ovenfor inspektørene at alt er i skjønneste orden, men nekter å oversende den dokumentasjonen over til forbundet. Dette får LO-leder Gerd Kristiansen til å reagere kraftig.
– Etter å ha lest saken, tenker jeg at denne rederen umulig kan ha rent mel i posen. Hadde alt vært i orden så hadde det ikke vært noe problem å oversende dokumentasjonen som Sjømannsforbundet etterlyser, slår Kristiansen fast.
Full støtte
Henningsen hadde frist torsdag morgen klokka 9 til å oversende dokumentasjonen til forbundet. Dette ble ikke gjort og Sjømannsforbundets nesteleder, Johnny Hansen, uttalte til Maritim Logg og FriFagbevegelse at forbundet nå vurderer å varsle boikott av «Billefjord» og ta «Langøysund» i arrest, inntil rederen er villig til å betale mannskapet hva de egentlig har krav på. Kristiansen applauderer dette.
– Jeg kan love Sjømannsforbundet LOs fulle støtte i denne saken. At dette skjer i norske farvann kan vi ikke være bekjent med, sier hun.
Fra LO sentralt kan det også presses på slik at denne saken kan løses.
– Det vi kan gjøre er å kontakte Sjøfartsdirektoratet, og de dem om å gripe inn. Det må jo tydelig ha skjedd en feil eller en glipp fra deres side siden disse båtene har fått lov å seile som før, undrer LO-lederen.
Sikkerhet
Avdekkingen av sosial dumping på «Langøysund» og «Billefjord», mener Kristiansen det må slås kraftig ned på.
– Og da tenker jeg at dette både må komme fra oss og fra myndighetene. Disse sakene er uten sidestykke, og det må gripes inn raskt, slår hun fast.
Det er ikke bare at mannskapet om bord er utsatt for sosial dumping av verste sort som ryster LO-lederen, her er det også snakk om sikkerhet.
– Hver dag frakter disse båtene mange turister ut i svært krevende farvann. Hvis det da er slik at ingen av mannskapet kan snakke norsk, eller et annet skandinavisk språk, så er det direkte brudd på regelverket, tordner Kristiansen.
Kristiansen er veldig glad for at Sjømannsforbundet jobber intenst med å få løst denne saken, slik at det kan bli satt en stopper for at utenlandske sjøfolk blir utnyttet på det groveste slik som på «Langøysund».
– Jeg ønsker å si til Sjømannsforbundet å bare så på! Vi er på lag med dem, og støtter dem fullt ut i denne saken, avslutter Kristiansen

Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Nå: 0 stillingsannonser