JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LO-leder Gerd Kristiansen mener det må slås kraftig ned på sosial dumping, slik som nå er avslørt på norske båter på Svalbard. (Arkivfoto)

LO-leder Gerd Kristiansen mener det må slås kraftig ned på sosial dumping, slik som nå er avslørt på norske båter på Svalbard. (Arkivfoto)

Tri Nguyen Dinh

LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs

Gerd Kristiansen er rystet over hva Norsk Sjømannsforbunds sine inspektører har avdekket på Svalbard ombord i fartøyene «Langøysund» og «Billefjord».



27.06.2014
12:00
02.07.2014 10:07

csd@lomedia.no

Selv om LO-leder Gerd Kristiansen er på ferie, har hun fått med seg hva som foregår på Svalbard og det Norsk Sjømannsforbunds inspektører har avdekket på fartøyene «Langøysund» og «Billefjord». Begge båtene seiler til daglig med turister i arktisk farvann.

I år har reder i Henningsen Transport & Guiding, Stig Henningsen, erstattet det norske mannskapet med filippinere. Begge båtene er flagget i NOR-registeret, noe som tilsier at alle om bord skal få hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår. I april avdekket Sjømannsforbundets inspektører at mannskapet var hentet fra et bemanningsselskap i Manila. De gikk på filippinske kontrakter og fikk lønn etter denne.

Inspektørene fikk ordnet opp og mannskapet fikk norske lovlige kontrakter. Inspektørene har imidlertid fryktet for at mannskapet fremdeles ble lønnet etter den første kontrakten de hadde. Tirsdag og onsdag denne uken avdekket inspektørene på ny at på «Langøysund» er det fremdeles den filippinske kontrakten som gjelder. Det betyr at mannskapet blir betalt langt under det som skal gjelde på et NOR-registrert fartøy.

Nekter å samarbeide

Rederen selv ønsker ikke å samarbeide med Sjømannsforbundet. Han har tidligere opplyst ovenfor inspektørene at alt er i skjønneste orden, men nekter å oversende den dokumentasjonen over til forbundet. Dette får LO-leder Gerd Kristiansen til å reagere kraftig.

– Etter å ha lest saken, tenker jeg at denne rederen umulig kan ha rent mel i posen. Hadde alt vært i orden så hadde det ikke vært noe problem å oversende dokumentasjonen som Sjømannsforbundet etterlyser, slår Kristiansen fast.

Full støtte

Henningsen hadde frist torsdag morgen klokka 9 til å oversende dokumentasjonen til forbundet. Dette ble ikke gjort og Sjømannsforbundets nesteleder, Johnny Hansen, uttalte til Maritim Logg og FriFagbevegelse at forbundet nå vurderer å varsle boikott av «Billefjord» og ta «Langøysund» i arrest, inntil rederen er villig til å betale mannskapet hva de egentlig har krav på. Kristiansen applauderer dette.

– Jeg kan love Sjømannsforbundet LOs fulle støtte i denne saken. At dette skjer i norske farvann kan vi ikke være bekjent med, sier hun.

Fra LO sentralt kan det også presses på slik at denne saken kan løses.

– Det vi kan gjøre er å kontakte Sjøfartsdirektoratet, og de dem om å gripe inn. Det må jo tydelig ha skjedd en feil eller en glipp fra deres side siden disse båtene har fått lov å seile som før, undrer LO-lederen.

Sikkerhet

Avdekkingen av sosial dumping på «Langøysund» og «Billefjord», mener Kristiansen det må slås kraftig ned på.

– Og da tenker jeg at dette både må komme fra oss og fra myndighetene. Disse sakene er uten sidestykke, og det må gripes inn raskt, slår hun fast.

Det er ikke bare at mannskapet om bord er utsatt for sosial dumping av verste sort som ryster LO-lederen, her er det også snakk om sikkerhet.

– Hver dag frakter disse båtene mange turister ut i svært krevende farvann. Hvis det da er slik at ingen av mannskapet kan snakke norsk, eller et annet skandinavisk språk, så er det direkte brudd på regelverket, tordner Kristiansen.

Kristiansen er veldig glad for at Sjømannsforbundet jobber intenst med å få løst denne saken, slik at det kan bli satt en stopper for at utenlandske sjøfolk blir utnyttet på det groveste slik som på «Langøysund».

– Jeg ønsker å si til Sjømannsforbundet å bare så på! Vi er på lag med dem, og støtter dem fullt ut i denne saken, avslutter Kristiansen

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.06.2014
12:00
02.07.2014 10:07



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år. – Jeg har 2000 kroner igjen å leve for

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder. I dag kan de miste jobben

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

HAVNET I RIKSDAGEN: Postnord-avsløringene i Norge ble debattert i den svenske Riksdagen 20. januar.

Frilanser

Svensk riksdagspolitiker mener Sverige bør skamme seg over Postnord-skandalen i Norge

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder