JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norsk rederi skal utvikle utslippsfrie ferger som når lenger enn el-ferger

Hydrogenteknologi er svaret der batteridrift ikke strekker til. Det er Norled som skal utvikle verdens første hydrogenelektriske ferge.
VIKTIG KONTRAKT: Tidligere i år ble det inngått en historisk avtale om bord i nesoddbåten MS Dronningen. Styreleder i Norled, Ingvald Løyning, og vegdirektør i Statens vegvesen, Terje More Gustavsen, ga hverandre hånden og signerte avtalen.

VIKTIG KONTRAKT: Tidligere i år ble det inngått en historisk avtale om bord i nesoddbåten MS Dronningen. Styreleder i Norled, Ingvald Løyning, og vegdirektør i Statens vegvesen, Terje More Gustavsen, ga hverandre hånden og signerte avtalen.

Tri Nguyen Dinh

I begynnelsen av januar skrev Norled og Statens vegvesen en bindende kontrakt om at rederiet skal utvikle et hydrogen-elektrisk skip som skal gå på riksveg 13-sambandet Hjelmeland – Skipavik – Nesvik i Rogaland fra 2021.

Om alt går etter planen og visjonen, vil det bli nullutslipp i hele fergesektoren. Dette vil gi en utslippsreduksjon på 600.000 tonn CO2 hvert år, ifølge Statens vegvesen.

– Dette er teknologiutvikling i verdensklassen. Verden ser til Norge. Hydrogen blir den siste brikken for å få nullutslipp i fergesektoren. Hydrogen er løsningen der elektrisk drift alene ikke er mulig, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen på pressekonferansen hvor han undertegnet den endelige kontrakten sammen med styreleder i Norled, Ingvald Løyning.

Dette er snittlønna i 300 yrker

Mer enn ferger

Norled vant utviklingskontrakten i konkurranse med Fjord1 og Boreal. Rederiet skal utvikle en hydrogenelektrisk ferge hvor minimum 50 prosent av energibehovet dekkes av hydrogen.

Løyning takket og bukket for tilliten fra Vegvesenet og tror dette prosjektet kan bli mye større og viktigere enn hva man kan forestille seg.

– Ferger kan muligens se og høres traust ut, men mye av den nyeste teknologien utvikles nettopp i ferger. Det er ingen grunn for at dette prosjektet ikke kan og vil være teknologiledende for store deler av maritim sektor. Dette kan være starten på hydrogendriftede skip også innen «deep-sea» og «offshore». Dette representerer et grønt, historisk vendepunkt både for Norled og resten av den maritime sektoren, sier Løyning.

Åpner opp for skipsnæringen

Han viser til at det i dag er 115.000 skip i verden, et tall som vil vokse med 30 prosent innen 2030 og en ny teknologi vil være overførbar i andre segmenter. Dette prosjektet vil få stor internasjonal oppmerksomhet, og åpne store muligheter for norsk industri og skipsfartsnæringen, tror Løyning.

I dag er det ingen sammenlignbare hydrogendrevne fartøy i drift. Den nye hydrogenelektriske fergen vil kunne ta opptil 299 passasjerer og 80 biler.

Elektriske ferger ga Hordaland klimapris

Verdensledende

Norge er allerede verdensledende på null- og lavutslippsteknologi, ifølge Statens vegvesen. Det var nettopp Norled som også sto bak verdens første batteriferge, MF Ampere i 2015.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen mener at Norled gjennom utviklingskontrakten som skapte batteriferjen MF Ampere, har bevist at innovasjon og nytenkning på tvers av dyktige maritime miljøer er en suksessformel for å skape en grønnere og mer miljøvennlig fergesektor.

MF «Ampere» går til daglig i rute mellom Lavik og Oppdal på Sognefjorden. Nå har fergen gått en strekning som tilsvarer seks ganger lengden på ekvator. Hadde den gått på diesel ville den på samme strekning brukt om lag tre millioner liter diesel, som ville medført et utslipp tilsvarende nær 8.100 tonn CO2, ifølge Norled.

– Å lykkes med et grønt ferjealternativ har gitt positive ringvirkninger, og vi er både glade og stolte over å se at utviklingen og bruken av batteriferjer er blitt svært sentral i den politiske styringen og debatten om det grønne skiftet, sier Løyning.

Han påpeker at erfaringene med «Ampere» viser at drivstoffkostnadene med en elektrisk ferge er betydelig lavere enn ved en konvensjonell ferge.

– Dette beviser at det lønner seg å investere i grønn teknologi – både for miljøet og for lommeboken. Selvsagt er det noen startkostnader som må tas høyde for, men over tid ser vi at grønn teknologi er god forretningsdrift, sier Løyning.

2014: Her er verdens første batteridrevne ferge

Renessanse

Den helelektriske fergen har fått betydelig omtale og blitt lagt merke til langt utenfor Norges grenser. Denne effekten tror og håper både Norled og Vegvesenet at den nye og banebrytende hydrogenelektriske båten også vil gjøre.

– Dette tror vi er starten på historien hvor det grønne skiftet vil gi en renessanse for den norske maritime sektoren. Dersom næringen bruker dette teknologiske fortrinnet og utstillingsvinduet rett, tror vi at dette kan bidra til at norske verft lykkes med omstillingen etter oljealderen, sier Løyning.

Dette er 70 klimavennlige yrker

Sjøfolk vil overleve

Om den teknologiske revolusjonen, som Løyning selv kaller den nye teknologien, og debatten om sjøfolk skal bli erstattet med maskiner og digitalisering, sier styrelederen at han er rimelig sikker på at vi trenger sjøfolk også i framtiden.

– Det er fantastisk spennende tider nå og mye forandrer seg. Jeg tror at i framtiden så vil mannskapet være mer viktig med tanke på sikkerhet enn å kjøre og drifte en ferge. Det er enormt mye automasjon og nyteknologi som vil erstatte de tradisjonelle oppgavene til sjøfolk, men at vi fortsatt vil trenge sjøfolk er det liten tvil om.

For eksempel vil vi trenge folk til å sjekke at alt fungerer mer enn at mannskapet skal få ting til å fungere til enhver tid.

– Det er en ny type kompetanse som må inn. Men vi vil fortsatt trenge sjøfolkenes kompetanse.

VERDENS FØRSTE: Norled skal utvikle en hydrogenelektrisk ferge. Teknologien kan være banebrytende for hele den maritime sektoren.

VERDENS FØRSTE: Norled skal utvikle en hydrogenelektrisk ferge. Teknologien kan være banebrytende for hele den maritime sektoren.

Norled

Dette tror vi er starten på historien hvor det grønne skiftet vil gi en renessanse for den norske maritime sektoren.

Ingvald Løyning, styreleder i Norled

Ferger kan muligens se og høres traust ut, men mye av den nyeste teknologien utvikles nettopp i ferger.

Ingvald Løyning, styreleder i Norled

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse