JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MED LONDON I SIKTET: Forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, Jacqueline Smith, ser fremover. 25. september har hun sin siste arbeidsdag som forbundsleder. 1. oktober drar hun til London og blir ITFs nye maritime-koordinator. En epoke er slutt, mens en ny starter for den dyktige forbundslederen.

MED LONDON I SIKTET: Forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, Jacqueline Smith, ser fremover. 25. september har hun sin siste arbeidsdag som forbundsleder. 1. oktober drar hun til London og blir ITFs nye maritime-koordinator. En epoke er slutt, mens en ny starter for den dyktige forbundslederen.

Jogvan H. Gardar

Ny internasjonal stilling for Jacqueline Smith

På Sjømannsforbundets landsmøtets siste dag, 25. september, har også leder Jacqueline Smith, sin siste arbeidsdag. 1. oktober begynner hun som maritim-koordinator for ITF (International Transport Fedration) i London.



21.08.2014
12:00
25.08.2014 09:55

csd@lomedia.no

Det er riktig som datteren til Jacqueline Smith sier, at hun er et stykke historie. For åtte år siden ble Smith valgt som den første kvinnelige forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund. Og ikke nok med det, hun var også tidenes yngste forbundsleder. Til sammen har hun vært en del av forbundets valgte ledelse i 12 år.

– Det er lenge. Nå synes jeg det er tid for et skifte. I en slik rolle som jeg har hatt de siste årene blir en fort satt. Jeg også. Derfor er tiden moden for å slippe nye krefter til i ledelsen i forbundet. Nye folk med nye ideer som vil bringe arbeidet vårt videre på en god måte, sier Smith, eller Jacqui som mange kaller henne.

Muligheter til sjøs

Jacqui er født i Wyoming i USA. Hun kom til Norge som niåring. Familien bodde først i Stavanger. Da Jacqui var i tenårene flyttet familien til Asker. Veien til Norsk Sjømannsforbund, og forbundets ledelse, kom egentlig ved tilfeldigheter. Etter videregående, og en kort stund på universitetet, var lysten på noe annet større enn forelesninger.

– Jeg var rett og slett skolelei. Sjansen å begynne som croupier på Color Line dukket opp og det fristet, sier Jacqui.

I åtte år jobbet hun som croupier om bord på fergen som opererte mellom Oslo/Kristiansand-Hirtshals og Oslo-Kiel. I denne perioden ble hun også tillitsvalgt for croupierene.

– Da de norske croupierene tok over fra de engelske, hadde vi ingen kollektiv tariffavtale. Alle hadde individuelle avtaler med forskjellig lønns- og arbeidsvilkår. Det eneste som var likt var at vi hadde turnus på to uker på og to uker av, forklarer Jacqui.

Det måtte finnes en mer rettferdig løsning mente hun og kollegene hennes. De tok kontakt med Norsk Sjømannsforbund og ville bli medlem, men Sjømannsforbundet sa nei.

– Dermed gikk vi til LO. LO henvendte seg til Sjømannsforbundet og ved hjelp av dem fikk croupierene en overenskomst i Sjømannsforbundet, sier Jacqui.

Fra Miami til lederstolen

Tillitsvalgtvervet var bare begynnelsen. I 1998 ble Jacqui valgt inn som vara i Sjømannsforbundets landsstyre. Året etter, i 1999, ble hun hyret inn som Sjømannsforbundets representant i Miami, som assistent på forbundets spesialkontor for cruisebransjen. I en periode på tre år pendlet hun frem og tilbake mellom Oslo og Miami. I 2002 ble hun valgt til forbundssekretær under landsmøtet, før hun fire år etter, i 2006 ble valgt ved akklamasjon til forbundets første kvinnelige leder.

– Tiden som forbundssekretær var det som virkelig lærte meg hvordan en fagforening fungerer. Forbundssekretæren er selve limet i forbundet og må ha full oversikt. Vervet lærte meg masse, sier Jacqui.

Da spørsmålet om å overta som leder kom i 2006, gikk hun likevel noen runder. Som mor med eneansvar for den gangen 11-år gamle Monique, betydde det at jobben ville ta mye av tiden.

– Monique har alltid vært veldig selvstendig, så det har gått veldig bra, sier Jacqui.

1. maiengasjement

Etter åtte år som leder har Jacqui utrettet mye. Hun har vært med å omstrukturere forbundet ved å redusere ledelsen fra fem valgte til tre, samt styrke ansattedelen av ledelsen. Hun har sett hvordan arbeidsvilkårene til sjøfolk har endret seg og blitt enda tøffere enn den gangen hun selv seilte, og hun har vært vitne til at konkurransesituasjonen for norske sjøfolk stadig blir tøffere.

– Og det kommer ikke til å bli noe enklere. Kanskje særlig med den regjeringen vi har nå. Mitt råd til dem som skal inn i den nye ledelsen i Sjømannsforbundet er å fortsette å kjempe for den norske sjømann, sier Jacqui.

Det er mye hun er stolt av å ha fått til som leder, men noe er litt mer spesielt.

– Jeg er veldig stolt over at vi har klart å blåse liv i engasjementet rundt 1. mai igjen. Nå legger vi landsstyremøtet til 1.mai, samt ungdomskonferansen, og i år var vi over 80 stykker fra forbundet som deltok. Det er kjempebra, sier hun.

Hun er også veldig stolt av at yngre medlemmer engasjerer seg, og med god støtte fra de med lang fartstid i forbundet.

Til London

Ifølge forbundets vedtekter kan Jacqui som hovedregel sitte som leder i tre perioder, men nå har hun bestemt seg for å «mønstre av» som leder. Det er imidlertid nesten fire år siden hun fikk forespørselen fra ITF (International Transport Fedration) om hun kunne tenke seg å overta som ITF maritim-koordinator med base i London, dersom Stephen Cotton ble valgt til leder av ITF. Gjennom den siste lederperioden hennes, har tilbudet fra ITF blitt nevnt jevnlig. I våres informerte Jacqui forbunds- og landsstyret om sin beslutning, og i juni fikk valgkomiteens leder beskjeden om at hun ikke stiller til gjenvalg som leder på dette landsmøtet. 15. august ble Cotton valgt som ny leder under ITF-kongressen i Sofia, og jobben i ITF er hennes.

– Jeg gleder meg. Det blir spennende. Jeg er overbevist om at jeg kommer med nye innspill og ideer, og ser frem til å komme i gang og bli kjent med dem jeg skal samarbeide med, sier Jacqui.

Hun er ikke i tvil. Valget hennes er helt rett. 25. september takker Jacqui av og 1. oktober tar hun fatt på oppgaven som ITF maritim-koordinator. Men for en travel forbundsleder som ofte reiser jorda rundt i løpet av en arbeidsuke, har ikke flytteplanene helt gått på den mest organisatoriske måten.

– Jeg flytter til London, men har ikke noe sted å bo ennå. Det viktigste blir å komme i gang som ITF maritim-koordinator, så får bopel komme senere, ler hun.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.08.2014
12:00
25.08.2014 09:55



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen