JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Polske Radoslaw gjør den samme jobben, men tjener halvparten av lønna til norske kolleger: – Jeg synes det er rart

Nå krever Sjømannsforbundet 608.000 kroner i erstatning for tapt lønn for Radoslaw.
DISKRIMINERT: Radoslaw Wojtera blir forskjellsbehandlet på grunn av sin bakgrunn. Nå krever Sjømannsforbundet over en halv million i erstatning på vegne av fiskeren.

DISKRIMINERT: Radoslaw Wojtera blir forskjellsbehandlet på grunn av sin bakgrunn. Nå krever Sjømannsforbundet over en halv million i erstatning på vegne av fiskeren.

Privat

tri@lomedia.no

Siden 2016 har Radoslaw Wojtera jobbet om bord på fiskebåten Prowess. I følge Wojtera har han som dekkmannskap hatt nøyaktig samme arbeidsoppgaver som sine norske kollegaer. Mens norske arbeidskompiser tjener 2.333 kroner om dagen, har Wojtera og de andre utlendingene måttet nøye seg med 1.150 om bord på det NOR-registrerte fartøyet.

– Jeg synes det er rart at jeg skal tjene mindre enn de norske, men rederiet har forklart lønnsforskjellen med at det er billigere å bo og leve i Polen. Jeg har jobbet i dette rederiet siden 2016 og jeg har hele veien tjent kun halvparten av mine norske kollegaer, sier Wojtera til Maritim Logg.

• Dette er snittlønna i over 300 yrker

Inspeksjon

Det var i fjor Norsk Sjømannsforbund (NSF), ved inspektør Jeanette Gutierrez-Lorentzen, avla et skipsbesøk på Prowess som tilhører rederiet Ocean Venture.

Kapteinen ville ikke gi inspektøren kopier av arbeidskontraktene, hun fikk bare se på kontrakter på PC-skjermen.Til sin store overraskelse oppdaget hun det store lønnsgapet mellom de ansatte.

– Fra det vi kan se ut i fra kontraktene så tjener de utenlandske mindre enn de norske sjøfolkene. Det er forferdelig og også ulovlig å avregne lønn basert på ansattes nasjonalitet. I en NOR-båt skal det være lik lønn for likt arbeid, sier Gutierrez-Lortentzen som har dokumentert at det var fem utenlandske om bord. Tre fra Polen, en fra Latvia og en fra Ukraina.

Saken fortsetter under bildet.

Redd for konsekvenser

Sammen med Sjømannsforbundets advokat, Terje Hernes Pettersen, har Gutierrez-Lorentzen sendt inn klage til Diskrimineringsnemnda. Fra 1. januar i år har nemnda fått utvidet fullmakt og fungerer nå også som en semidomstol og kan gi bot og erstatning, forklarer Hernes Pettersen.

Foreløpig er det bare to av de utenlandske ansatte, Radoslaw Wojtera og Dawid Tomasz Adamowicz, som vil gå til sak mot rederiet. De resterende utenlandske er redd for å stå fram.

Forbundsstyret i Sjømannsforbundet har bestemt at NSF skal bistå disse medlemmene da de mener at dette er ulovlig sosial dumping og diskriminering. Om slike saker ikke blir reagert på kan det få indirekte og betydelige konsekvenser også for norske sjøfolk, mener Hernes Pettersen.

I klagen legges det fram arbeidskontrakter, både for de utenlandske og norske, som bevis, og NSF mener arbeidsgiver bryter diskrimineringsforbudet i diskrimineringsloven.

– Vi mener det foreligger brudd på forbudet mot diskriminering ved at de som polske statsborgere og bosatt i Polen får halv lønn av de norske fiskerne for utførelse av samme jobb i samme rederi og på samme båt, sier Hernes Pettersen.

Saken fortsetter under bildet.

SAMME JOBB SOM DE NORSKE: Wojtera utfører samme jobb de norske, mener NSF. Her er er han dekket av is etter å ha jobbet på dekk.

SAMME JOBB SOM DE NORSKE: Wojtera utfører samme jobb de norske, mener NSF. Her er er han dekket av is etter å ha jobbet på dekk.

Privat

– Ulik lønn for ulikt arbeid

Rederiet benekter forskjellbehandling og diskriminering. De mener at de utenlandske og norske fiskerne verken har lik utdannelse eller erfaring. Dessuten får de dekket reisen til og fra Norge, hevder daglig leder, John Økland i rederiet Ocean Venture som eier båten.

– Vi lønner våre ansatte ut i fra fire kategorier. Sjøoffiserer, fiskere med erfaring og utdannelse, fiskere uten erfaring og utdannelse og lærlinger. Lønnsforskjellene skyldes at de utenlandske arbeiderne tilhører en annen kategori enn sine norske kollegaer, sier Økland.

– Det er ulik lønn. Men det er også ulik ansvarsområder og arbeid. Å sammenligne lønn når ansatte tilhører forskjellige kategorier blir helt feil, forklarer Økland.

I dag er snøkrabbefisking uregulert og det er ikke noe fiskerioverenskomst som regulerer lønnen. Økland stiller seg positiv til en eventuell regulering i framtiden.

– Jeg vil også påpeke at hele mannskapet fordeler lott helt likt, uavhengig av stilling, erfaring, nasjonalitet eller kjønn.

Geofysiker Paul har søkt 2.500 jobber, men får ikke napp i Norge: – Systematisk diskriminering

– Ulik lønn, likt arbeid

Radoslaw Wojtera og NSF, mener derimot at de utenlandske arbeiderne utfører samme jobb og har samme ansvar som de norske. Da advokat Hernes Pettersen ringte til en av de norske sjøfolkene for å spørre om hans ansiennitet så NSF lettere kunne gjøre direkte sammenligninger, så ble vedkommende forbannet og la på.

– Forskjellsbehandlingen kan vanskelig forklares på annen måte enn diskriminering på grunn av etnisitet. Arbeidsgivers påstand om at det er ulike arbeidsoppgaver, ansvar og anisiennitet mellom de norske fiskerne og de polske, er ikke troverdig. Fiskerne har i all hovedsak samme erfaring og kompetanse med samme oppgaver og ansvar, sier Hernes Pettersen.

At Ocean Venture ikke har tariffavtale med forbundet har ingen betydning for denne saken, mener NSF-advokaten. Til inspektør Gutierrez-Lorentzen bekreftet mannskapet at de polske fikk lavere lønn enn de norske fordi de ikke trenger å betale så mye skatt.

NSF-INSPEKTØR: Jeanette Gutierrez-Lorentzen.

NSF-INSPEKTØR: Jeanette Gutierrez-Lorentzen.

Privat

Krever 840.000 kroner

For Wojtera krever forbundet 608.000 kroner i erstatning, differansen mellom den lønna han skulle hatt som fisker dersom det ikke var foretatt diskriminering på grunn av etnisitet. For Adamowicz krever de 232.000 da han kun har jobbet i rederiet siden 2018.

De polske sjøfolkene er glade og takknemlige for at de får hjelp av NSF. De hadde aldri gått til sak uten støtte fra NSFs inspektør og advokat.

– Jeg er veldig glad i jobben min i Norge og mine kollegaer på båten. Vi har det fint og støtter hverandre både sosialt og i arbeidsoppgavene. Selv om jeg frykter at en konflikt kan få konsekvenser for mitt arbeidsforhold har jeg sammen med NSF blitt enig om at vi ikke skal godta en slik diskriminering, sier Wojtera.

I verste fall må han finne en ny jobb, helst i Norge. Selv om han har flyttet tilbake til polen er den reduserte norske lønnen han til nå har fått, ikke en god lønn.

– Det hender jeg må leve på kredittkort. Heldigvis klarer de to barna mine seg selv nå, sier Wojtera.

Over 130 yrker gikk ned i reallønn i fjor. Se oversikten her

Viktig sak for norske sjøfolk

– Sjømannsforbundet ønsker alle sjøfolk velkomne til å jobbe i Norge. Men vi er sterkt imot sosial dumping og forskjellsbehandling. Slike kontrakter kan indirekte undergrave arbeidslivet og har sterk påvirkning også for norske sjøfolk så dette er en viktig sak for forbundet. Hvis rederiene får spare penger på billig arbeidskraft skvises norske sjøfolk ut, sier Hernes-Pettersen.

Han er også kritisk til at Havforskningsinstituttet (HI), som båten gjorde et oppdrag for, ikke har kontroll på om sine leverandører bedriver sosial dumping.

– Det er alvorlig om ikke det offentlige har rutiner på å avdekke om deres leverandører diskriminerer på grunn av nasjonalitet. Det ville vært en enkel jobb å kontrollere arbeidsavtalene. Når dette unnlates legger de indirekte til rette for sosial dumping.

HI mener det er vanskelig å kontrollere alle kontrakter slik systemet er lagt opp i dag.

– Vi er opptatt av at all virksomhet drives i tråd med gjeldende forskrifter. Havforskningsinstituttet har kontraktsfestet i alle kontrakter med våre leverandører at de ansatte ikke skal ha dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som følger av offentlige forskrifter. Vi tar stikkprøver for å følge opp våre leverandører ut fra en risikovurdering. Det offentlige vil aldri kunne kontrollere alle sine kontrakter, men ut fra risikovurdering og stikkprøvekontroller vil vi kunne avdekke noe. Derfor setter vi pris på å få varsler om kritikkverdige forhold som i dette tilfellet. Da vi ble kontaktet av NSF satte vi i gang undersøkelser og har holdt tilbake den siste utbetalingen til rederiet på 177.500 kroner i påvente av en endelig konklusjon, sier Trond Aarheim Nilsen, innkjøpssjef hos Havforskningsinstituttet.

PÅ OPPDRAG: Prowess drev med snøkrabbefiske for Havforskningsinstituttet.

PÅ OPPDRAG: Prowess drev med snøkrabbefiske for Havforskningsinstituttet.

Privat

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse