JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statsbudsjettet 2019:

Regjeringen fraskriver seg ansvar for den skakkjørte offshorenæringen, mener NSOF

Regjeringen fraskriver seg alt ansvar for å bedre vilkårene for en leverandørindustri i store vanskeligheter i statsbudsjettet for 2019, mener Norsk Sjøoffisersforbund.
KUNNE VÆRT I FULL AKTIVITET: Oljekrisen sendte hundrevis av offshore serviceskip i opplagsbøyene. Adm. dir. Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund etterlyser tiltak fra regjeringen i statsbudsjettet for 2019.

KUNNE VÆRT I FULL AKTIVITET: Oljekrisen sendte hundrevis av offshore serviceskip i opplagsbøyene. Adm. dir. Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund etterlyser tiltak fra regjeringen i statsbudsjettet for 2019.

Omar Jørgensen (arkivfoto)

– Vi ser at det langs norskekysten ligger titalls skip i opplag, og rederiene opererer med rater som ikke er levedyktige. Dette forplanter seg videre i verdikjeden og går til syvende og sist ut over hele den maritime næringen, inkludert norske sjøfolk, sier administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande.

Gjennom flere år har leverandørkjeden måttet gjennomføre flere tiltak for kostnadskutt. Nær sagt alle leverer negative resultater, til tross for at operatørindustrien med Equinor i spissen kan vise til store overskudd.

Om tre måneder kan Color Line bytte ut Christian (53) med billigere utenlandsk arbeidskraft

Bekymret

– Dette er ikke en sunn verdikjede. For at vi skal kunne sikre god norsk maritim kompetanse også i fremtiden er vi avhengig av at vi opprettholder norske arbeidsplasser i næringen. Når staten ikke ønsker å bruke de virkemidler de har gjennom statlig eierskap i offshorenæringens største aktør, mister man også grunnlaget for rekruttering i industrien som helhet, uttaler en bekymret Hans Sande.

En nær samlet næring etterlyser bedre vilkår i offshoreservice-segmentet. Aktiviteten er oppadgående, men ratene reflekteres ikke i dette. Om ikke staten derfor tar ansvar, vil veien tilbake for mange rederier bli for bratt.

Kan sysselsettes

– En løsning for å øke utnyttelsen av flåten vil være at Equinor og andre operatører på norsk sokkel starter opprydningsarbeidet etter en lang oljealder. Både opprydning av gamle installasjoner og plugging av brønner vil være aktuelt de neste årene sier Sande.

Konsulentselskapet Quartz anslår at kostnadene for opprydning i Nordsjøen vil ligger på rundt 60 milliarder kroner. Her vil det være behov for kompetansen vi allerede besitter i Norge, fordi det er naturlig å anta at opprydningsarbeidet vil være svært utfordende.

Les alle saker om statsbudsjettet her

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse