MT «KYSTBUNKER II»: Motormann André Nevstad Overvåg (36) er en av frontkjemperne som bidrar til at samfunnshjulene går rundt.
Vigdis Askjem
Sjøfolk – de usynlige frontkjemperne
Nærmere 90 prosent av alle verdens varer forflyttes via havet. Norge har en av verdens lengste kystlinjer og varetransport via sjøveien er en svært viktig og nødvendig samferdselsåre. Sjøfolk er en viktig gruppe frontkjempere under koronakrisen.
SAMFERDSEL: Nærmere 90 prosent av alle verdens varer forflyttes via havet og Norge har en av verdens lengste kystlinjer.
Vigdis Askjem
– Under den pågående koronakrisen utfører sjøfolk samfunnskritisk arbeid ved å transportere livsnødvendige varer langs hele kysten, sier administrerende direktør i Det norske maskinistforbund, Hege-Merethe Bengtsson.
TAKK: Administrerende direktør i Det norske maskinistforbund takker sjøfolka for deres innsats under koronakrisen.
Vigdis Askjem
Hun forteller at landets sjøfolk har svart på samfunnsoppdraget og holder nå hjulene i gang ved å sikre varetransport og forsyninger til hele nasjonen og alle dens kommuner. Det er alt fra mat og medisiner, menneskemat og dyrefor, tørrlast og trelast, og alt samfunnet trenger for at hverdagslivet skal fungere.
– Dette er oppdrag som sjøfolk har hele året, men det er særlige utfordringer nå under koronakrisen. Dere er tydelig til stede og jeg vil rette en takk til alle landets sjøfolk, sier Bengtsson.
Travle uker
MT «KYSTBUNKER II»: Motormann André Nevstad Overvåg (36) er en av frontkjemperne som bidrar til at samfunnshjulene går rundt.
Vigdis Askjem
André Nevstad Overvåg (36) er en av frontkjemperne som bidrar til at samfunnshjulene går rundt.
– Vi holder akkurat på å kaste loss, kan du ringe litt senere.
Overvåg er motormann på MT «Kystbunker II», og holder på å kaste loss fra Hammerfest med kurs mot Tromsø. Om bord er det lastekapasitet på 740 kubikk med marin gassolje (Mgo), autodiesel (grønn og blank) og smøre- og hydraulikkolje i bulk. «Kystbunker II» forsyner blant annet fiskeflåten med drivstoff slik at fiskefartøy fortsatt kan komme seg på fangstfeltene, trailere får diesel, og du og jeg kan gå på nærbutikken og hente friske forsyninger med fisk og det vi har behov for.
Fartøyet går i hovedsak mellom Bergen i vest til Kirkenes i nord, en strekning på cirka 1250 nautiske mil. Om bord er det et mannskap på fire; kaptein, førstestyrmann, motormann/matros og kokk/matros.
SENJA: Skipstrafikken går døgnet rundt for at samfunnsfunksjonene skal opprettholdes.
Vigdis Askjem
André har ansvaret for at alt maskineri om bord er i orden, i tillegg bidrar han ved hvert kaianløp, og ved lossing og lasting. Mannskapet har lange arbeidsdager. André merker at det er blitt roligere langs kysten generelt og havnene spesielt.
– Det er ikke den trafikken som det pleier å være, men vi møter mye vennlighet blant dem som drifter anleggene eller fartøy som trenger fuel, forteller han.
André tok sin del av koronadugnaden da mannskapsbyttet ikke gikk som planlagt. Motormannen som skulle bytte med André var ikke helt i form, og med fare for koronasmitte ble André værende om bord.
– Jeg må prøve å hjelpe til der jeg kan, sier André.
De siste ukene har vårværet vist seg fra sin mer lunefulle side, og kulinger og stormvarsler har kommet rekke på rad, noe som er svært krevende for mannskapet om bord.
– Vi går ganske jevnt allikevel og prøver å holde oss innaskjærs der det er mulig, forteller André.
Vil hvile
BODØ: Varer vi alle er avhengige av og som vi omgir oss med og konsumerer hver eneste dag; mat, energi, råmaterialer, medisinsk utstyr og alt av varer vi som samfunn er helt avhengig av må fram til forbrukerne.
Vigdis Askjem
36 åringen bor på Hareid utenfor Ålesund. Nå ser han fram til å komme hjem. På grunn av faren for koronasmitte får de god oppfølging fra rederiet Kystbunker. Fartøyet er stengt for besøkende og utveksling av dokumenter foregår digitalt. De forsøker også å ha mannskapsbytte der sjøfolka bor for mest mulig unngå kollektivtransport.
– Mange bor i Ålesund-distriktet, så med god planlegging går det stort sett bra, sier André.
Vanligvis er turnusen fire uker på og fire uker fri. Med døgnvakter på seks timer fri og seks timer på jobb, så blir søvnen stykkevis og oppdelt.
– Jeg begynner å merke seks uker om bord på kroppen, sier André, og ser fram til å komme seg hjem. Der skal han i hvert fall sove ut tapte timer og komme i balanse etter mye sjøgang og lange og travle dager.
– Men det er vel ikke så mye som skjer rundt omkring, så det blir vel stort sett å være hjemme, sier han.
MOTORMANN: André Nevelstad Overvåg på jobb på motortankeren Kystbunker II.
Vigdis Askjem
SVOLVÆR: Hurtigruten Bodø – Kirkenes går kun hver tredje dag i Nord-Norge.
Vigdis Askjem
Sjøen – en viktig samferdselsåre
Nor Lines er i samarbeid med Hurtigruten en av de store transportørene av gods i kyst-Norge. Med daglige avganger fra 34 havner mellom Bergen og Kirkenes betjenes strekningen med blant annet fisk, dagligvarer, personbiler og byggevarer.
En av dem som har fått en større kabal å legge er befrakter på sjøsiden i Nor Lines, Ketil Jenssen.
– Det er hektiske dager for å få varene fram sjøveien. Årsaken er blant annet at Hurtigrutens linje Kirknes – Trondheim er innstilt og det er kun Hurtigruten Bodø – Kirkenes som går hver tredje dag.
Jenssen forteller at utfordringen er å få tak i fartøy som kan overta Hurtigrutens transport.
– Vi har tilpasset oss på et vis og utnytter nå det som kan flyte, sier Jenssen.
Nylig arrangerte Maritime Bergen et webinar om problemstillingene knyttet til mannskapsskifte om bord på fartøyer. Mange land har stengt sine havner, flyplasser og grenser og mannskapsbytter er en stor utfordring. Fortsatt er det mulig med varetransport langs Kyst-Norge.
DØGNET RUNDT: For samfunnet er det viktig at transportlinjene holdes åpne. Det gjør at vi får varer til butikkene og fabrikkene kan holdes i gang.
Vigdis Askjem
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin