Sjøfolk – de usynlige frontkjemperne
Nærmere 90 prosent av alle verdens varer forflyttes via havet. Norge har en av verdens lengste kystlinjer og varetransport via sjøveien er en svært viktig og nødvendig samferdselsåre. Sjøfolk er en viktig gruppe frontkjempere under koronakrisen.
MT «KYSTBUNKER II»: Motormann André Nevstad Overvåg (36) er en av frontkjemperne som bidrar til at samfunnshjulene går rundt.
Vigdis Askjem
SAMFERDSEL: Nærmere 90 prosent av alle verdens varer forflyttes via havet og Norge har en av verdens lengste kystlinjer.
Vigdis Askjem
– Under den pågående koronakrisen utfører sjøfolk samfunnskritisk arbeid ved å transportere livsnødvendige varer langs hele kysten, sier administrerende direktør i Det norske maskinistforbund, Hege-Merethe Bengtsson.
TAKK: Administrerende direktør i Det norske maskinistforbund takker sjøfolka for deres innsats under koronakrisen.
Vigdis Askjem
Hun forteller at landets sjøfolk har svart på samfunnsoppdraget og holder nå hjulene i gang ved å sikre varetransport og forsyninger til hele nasjonen og alle dens kommuner. Det er alt fra mat og medisiner, menneskemat og dyrefor, tørrlast og trelast, og alt samfunnet trenger for at hverdagslivet skal fungere.
– Dette er oppdrag som sjøfolk har hele året, men det er særlige utfordringer nå under koronakrisen. Dere er tydelig til stede og jeg vil rette en takk til alle landets sjøfolk, sier Bengtsson.
Travle uker
MT «KYSTBUNKER II»: Motormann André Nevstad Overvåg (36) er en av frontkjemperne som bidrar til at samfunnshjulene går rundt.
Vigdis Askjem
André Nevstad Overvåg (36) er en av frontkjemperne som bidrar til at samfunnshjulene går rundt.
– Vi holder akkurat på å kaste loss, kan du ringe litt senere.
Overvåg er motormann på MT «Kystbunker II», og holder på å kaste loss fra Hammerfest med kurs mot Tromsø. Om bord er det lastekapasitet på 740 kubikk med marin gassolje (Mgo), autodiesel (grønn og blank) og smøre- og hydraulikkolje i bulk. «Kystbunker II» forsyner blant annet fiskeflåten med drivstoff slik at fiskefartøy fortsatt kan komme seg på fangstfeltene, trailere får diesel, og du og jeg kan gå på nærbutikken og hente friske forsyninger med fisk og det vi har behov for.
Fartøyet går i hovedsak mellom Bergen i vest til Kirkenes i nord, en strekning på cirka 1250 nautiske mil. Om bord er det et mannskap på fire; kaptein, førstestyrmann, motormann/matros og kokk/matros.
SENJA: Skipstrafikken går døgnet rundt for at samfunnsfunksjonene skal opprettholdes.
Vigdis Askjem
André har ansvaret for at alt maskineri om bord er i orden, i tillegg bidrar han ved hvert kaianløp, og ved lossing og lasting. Mannskapet har lange arbeidsdager. André merker at det er blitt roligere langs kysten generelt og havnene spesielt.
– Det er ikke den trafikken som det pleier å være, men vi møter mye vennlighet blant dem som drifter anleggene eller fartøy som trenger fuel, forteller han.
André tok sin del av koronadugnaden da mannskapsbyttet ikke gikk som planlagt. Motormannen som skulle bytte med André var ikke helt i form, og med fare for koronasmitte ble André værende om bord.
– Jeg må prøve å hjelpe til der jeg kan, sier André.
De siste ukene har vårværet vist seg fra sin mer lunefulle side, og kulinger og stormvarsler har kommet rekke på rad, noe som er svært krevende for mannskapet om bord.
– Vi går ganske jevnt allikevel og prøver å holde oss innaskjærs der det er mulig, forteller André.
Vil hvile
BODØ: Varer vi alle er avhengige av og som vi omgir oss med og konsumerer hver eneste dag; mat, energi, råmaterialer, medisinsk utstyr og alt av varer vi som samfunn er helt avhengig av må fram til forbrukerne.
Vigdis Askjem
36 åringen bor på Hareid utenfor Ålesund. Nå ser han fram til å komme hjem. På grunn av faren for koronasmitte får de god oppfølging fra rederiet Kystbunker. Fartøyet er stengt for besøkende og utveksling av dokumenter foregår digitalt. De forsøker også å ha mannskapsbytte der sjøfolka bor for mest mulig unngå kollektivtransport.
– Mange bor i Ålesund-distriktet, så med god planlegging går det stort sett bra, sier André.
Vanligvis er turnusen fire uker på og fire uker fri. Med døgnvakter på seks timer fri og seks timer på jobb, så blir søvnen stykkevis og oppdelt.
– Jeg begynner å merke seks uker om bord på kroppen, sier André, og ser fram til å komme seg hjem. Der skal han i hvert fall sove ut tapte timer og komme i balanse etter mye sjøgang og lange og travle dager.
– Men det er vel ikke så mye som skjer rundt omkring, så det blir vel stort sett å være hjemme, sier han.
MOTORMANN: André Nevelstad Overvåg på jobb på motortankeren Kystbunker II.
Vigdis Askjem
SVOLVÆR: Hurtigruten Bodø – Kirkenes går kun hver tredje dag i Nord-Norge.
Vigdis Askjem
Sjøen – en viktig samferdselsåre
Nor Lines er i samarbeid med Hurtigruten en av de store transportørene av gods i kyst-Norge. Med daglige avganger fra 34 havner mellom Bergen og Kirkenes betjenes strekningen med blant annet fisk, dagligvarer, personbiler og byggevarer.
En av dem som har fått en større kabal å legge er befrakter på sjøsiden i Nor Lines, Ketil Jenssen.
– Det er hektiske dager for å få varene fram sjøveien. Årsaken er blant annet at Hurtigrutens linje Kirknes – Trondheim er innstilt og det er kun Hurtigruten Bodø – Kirkenes som går hver tredje dag.
Jenssen forteller at utfordringen er å få tak i fartøy som kan overta Hurtigrutens transport.
– Vi har tilpasset oss på et vis og utnytter nå det som kan flyte, sier Jenssen.
Nylig arrangerte Maritime Bergen et webinar om problemstillingene knyttet til mannskapsskifte om bord på fartøyer. Mange land har stengt sine havner, flyplasser og grenser og mannskapsbytter er en stor utfordring. Fortsatt er det mulig med varetransport langs Kyst-Norge.
DØGNET RUNDT: For samfunnet er det viktig at transportlinjene holdes åpne. Det gjør at vi får varer til butikkene og fabrikkene kan holdes i gang.
Vigdis Askjem
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.